D djac skrev:
Då läste jag kanske med fel ögon men jag såg inte den data som går emot den allmänna uppfattningen om miljöproblemen.
Du kan länka den graf som klart visar på mer stormar och miljökatastrofer. Enligt vad jag hört, så finns det sådant, men dels så så mäter man mycket mer nu och dels så blir det ett större problem med älvar pga att det bor mer folk där nu. Dels så är det en mycket liten trend. Finns den alls?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
K Nils Andersson1 skrev:
Tja en sak som blir är detta med miljöföretag. Det ät stora bolag som, tjänar på detta med miljöproblemet dels så kan de lättare minska problemet men även banker och andra kan de påverka. På detta sätt så vinner de över andra mindre företag. Kan de t ex säga att ett litet företag är dåligt ur miljö, så vinner de på att ingen investerar. Kan de få alla att tycka så, så vinner de.
Det finns nu folk som sitter och delar ut miljö-utmärkelser till företag, och det kan mycket väl vara mest något på pappret.
vi har ju olika biltillverkare som kör denna attityd... Och juice tillverkare...
sätter finger på att de är bättre för miljön än konkurrenterna... bör egentligen vara lite åt falsk marknadsföring... De är alla lika dåliga, beroende på hur man vinklar synen..
 
Mikael_L
Maskintok skrev:
Den ger skatteintäkter..
Jag tänkte bara... att nu när du debatterar med Anders M.... så är skatteintäkter inget som ligger på pluskontot, ... där ...
 
  • Haha
witten
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tänkte bara... att nu när du debatterar med Anders M.... så är skatteintäkter inget som ligger på pluskontot, ... där ...
Har inget emot skatteintäkter (på en human nivå) så länge de går till vettiga saker ;) vilket de inte gör.
 
  • Gilla
witten och 1 till
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har inget emot skatteintäkter (på en human nivå) så länge de går till vettiga saker ;) vilket de inte gör.
får faktiskt hålla med dig om det (y)
 
Något som jag tror kommer ganska snart är, stora drönare som även kan transportera en människa. Säg t ex att du vill från taket på höghus 1 till höghus 2. Du beställer en sådan taxi. Då nya elbilar kan kosta 1 miljon och det finns köpare så är priset inget problem. Fina små drönare har vi redan, de behöver bara bli större.
Problemet blir då fort, var och hur de ska få flyga. Kommer det bli "vägar" i luften?
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tänkte bara... att nu när du debatterar med Anders M.... så är skatteintäkter inget som ligger på pluskontot, ... där ...
staten behöver bara runt 10-15% av våra inkomster för att gå runt...resten skulle var och en kunna fördela som den vill.. miljö. eller inflation... Den som verkligen ville göra skillnad skulle kunna göra det med sina pengar, än som idag då många tror att staten gör detta åt dem... Det är fel..
 
  • Wow
djac
  • Laddar…
A
K Nils Andersson1 skrev:
Något som jag tror kommer ganska snart är, stora drönare som även kan transportera en människa. Säg t ex att du vill från taket på höghus 1 till höghus 2. Du beställer en sådan taxi. Då nya elbilar kan kosta 1 miljon och det finns köpare så är priset inget problem. Fina små drönare har vi redan, de behöver bara bli större.
Problemet blir då fort, var och hur de ska få flyga. Kommer det bli "vägar" i luften?
:seenoevil:så fort vi människor ska lösa något så ska vi upp i luften och skapa nya problem eller andra mindre trevliga saker....

Blir så less på utveckling ibland... :sleep::seenoevil::sick:
 
Maskintok skrev:
staten behöver bara runt 10-15% av våra inkomster för att gå runt
Det scenariot gillar jag, men hur ser den kalkylen ut? Menar du att man lägger resterande 15-30% på hög någonstans nu eller vad händer med överskottet?
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
P
K Keld skrev:
Kärnkraft kanske är klimatvänligt, men att kalla det miljövänligt är tveksamt , tänk på Fukushima o Tjernobyl, ingen närmiljö jag vill vistas i.
Normalt kör man kärnkraftverk utan härdsmälta.
 
K Nils Andersson1 skrev:
Något som jag tror kommer ganska snart är, stora drönare som även kan transportera en människa. Säg t ex att du vill från taket på höghus 1 till höghus 2. Du beställer en sådan taxi. Då nya elbilar kan kosta 1 miljon och det finns köpare så är priset inget problem. Fina små drönare har vi redan, de behöver bara bli större.
Problemet blir då fort, var och hur de ska få flyga. Kommer det bli "vägar" i luften?
Flyga har varit poppis i alla framtidssagor - jag tror behovet av luftburen transport av människor är överdrivet. Dessutom tror jag vi kommer ha fullt upp att skjutsas runt *på marken* av autonoma fordon och få kommer vara sugna på att segla runt 150m upp i luften de närmaste 10-30 åren. Godstransport av post/paket känns mer realistiskt och inte lika livshotande.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
S Styrman_jansson skrev:
Skulle ekonomi inte vara en faktor i spelet skulle jag köra förbränningsbil, gärna med en rejäl pjäs under huven ( tänk V12). För att minska miljöpåverkan skulle jag istället köra betydligt mindre. Tycker många elbilar saknar karaktär och är mer bara en förpackning elektroniska ”features” där man glömt bort vad det innebär att köra bil…
Jag vill inte köra bil. Jag vill åka bil. En självkörande elbil vore idealet för mig.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Flyga har varit poppis i alla framtidssagor - jag tror behovet av luftburen transport av människor är överdrivet. Dessutom tror jag vi kommer ha fullt upp att skjutsas runt *på marken* av autonoma fordon och få kommer vara sugna på att segla runt 150m upp i luften de närmaste 10-30 åren. Godstransport av post/paket känns mer realistiskt och inte lika livshotande.
För att komma fram fortare eller hem. Så kommer rika att investera mycket pengar tror jag.
 
D
K Nils Andersson1 skrev:
Du kan länka den graf som klart visar på mer stormar och miljökatastrofer. Enligt vad jag hört, så finns det sådant, men dels så så mäter man mycket mer nu och dels så blir det ett större problem med älvar pga att det bor mer folk där nu. Dels så är det en mycket liten trend. Finns den alls?
Du kan ju läsa på länken här under men jag skulle vilja säga att (om du nu menar som du skriver denna gången) om du tycker det är en "mycket liten trend", så är det en extremt avvikande uppfattning och du bör berätta varför du ser det på det sättet.

https://public.wmo.int/en/media/pre...-report-move-from-early-warnings-early-action
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Det scenariot gillar jag, men hur ser den kalkylen ut? Menar du att man lägger resterande 15-30% på hög någonstans nu eller vad händer med överskottet?
Inga högar... Det vore lika dumt uttalande som dessa lador någon tjafsar om...
De går till en hel del oviktiga saker..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.