D djac skrev:
Jag håller med, finner det oerhört intressant att folk lever med huvudet så djupt nere i sanden, man skräms å ena sidan av ett tillfälligt problem som Covid (och annat) men man ägnar inte 400.000 för tidiga dödsfall om året inom EU en enda tanke, aningslöst fortsätter man med orsakerna.
Undrar dock hur stor del av detta som är partiklar från däcken/asfalten. Dessa slipper man ju inte med el.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
A
D djac skrev:
Jag håller med, finner det oerhört intressant att folk lever med huvudet så djupt nere i sanden, man skräms å ena sidan av ett tillfälligt problem som Covid (och annat) men man ägnar inte 400.000 för tidiga dödsfall om året inom EU en enda tanke, aningslöst fortsätter man med orsakerna.
gäsp.. skiter fullkomligt i både covid och EU..
 
D djac skrev:
Den måste nog anses vara allmänt accepterad idag och om man vill utmana sådant så får man ta fram egna rön som sedan får prövas mot det som är vedertagna fakta. Håller det då så blir detta den nya faktan, det lär aldrig hända men man ska egentligen aldrig säga aldrig.
Enligt vad jag hört och läst så skiljer det sig ganska stort mellan vad som skrivs i media och vad den vetenskapliga forskningen säger. Dvs man kan hitta bra data på temperaturer, havsnivåer, stormar osv Detta är bra data som inte är fel. Men det är inte vad som folk tror. De läser något i tidningen som inte har data och drar egna slutsatser. Som att öknen blir större eller så. Sen kanske det inte stämmer alls eller har andra orsaker. Vi får inte glömma att vi förändrar jorden kraftigt genom allt vi bygger och djurhållning osv
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Undrar dock hur stor del av detta som är partiklar från däcken/asfalten. Dessa slipper man ju inte med el.
Jag tror inte det är så mycket, däremot transport i allmänhet och kol/oljeeldning, misstänker jag iaf.
 
D djac skrev:
Jag tror inte det är så mycket, däremot transport i allmänhet och kol/oljeeldning, misstänker jag iaf.
Jo det är ju bara titta på hur dödligheten ändrades när vi slutade värma upp husen med kol.
 
Maskintok skrev:
Varför ska jag subventionera elbilen?
Risken med det är också att tillverkaren tar med det i priset och höjer så mycket mer.
 
P
Maskintok skrev:
En sak till...
Han räknar på 2 L per mil..
högst 1.5 l per mil..
Och det är extrema mängder på en patrullbil.. närmare 0.90 är mer troligt än 2 L..
dessutom så skulle en patrullbil med eldrift kosta större summor för skattebetalarna än en fossil.. Och inte alls kunna vara samma flexibla fordon som du precis tar upp..
Så nä... inga elbilar....
Det kommer så sakteliga. Det finns ganska många elektriska polisbilar i USA nuförtiden. De kommer att bli fler.
 
P
harry73 harry73 skrev:
Sedan blir det absolut dags att höja kraven på flygindustrin. Det räcker inte med nya flygplan som sparar 10% bränsle. Vi behöver en större utveckling
Det pågår rätt mycket utveckling av eldrivna flygplan.
 
A
K Nils Andersson1 skrev:
Risken med det är också att tillverkaren tar med det i priset och höjer så mycket mer.
Va bra, gör dessa så dyra att alla väljer bort dem.. Som inte är hjärndöda och biljonärer..
 
Maskintok skrev:
kommer inte att ske.. Då det inte är fakta utan antaganden... främst från miljölobbyn..
gömd bakom en gång i tiden seriösa mediala medier...
Vilka är denna "Miljö-Lobbyn" du pratar om??
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Det kommer så sakteliga. Det finns ganska många elektriska polisbilar i USA nuförtiden. De kommer att bli fler.
Jo jo.. Men det är ett antagande och förhoppning...
kostnaderna är inte lägre för att polisen kör el...
 
A
T Tommynorskens skrev:
Vilka är denna "Miljö-Lobbyn" du pratar om??
miljörörelsen har mycket för sig..
I många år har de påverkat myndigheter och instanser med hjälp av lobbyism.
lobbyistisk verksamhet håller många organisationer på med.

Greta är ett språkrör för denna verksamhet.
 
P
G OMathson skrev:
Själv cyklar jag till jobbet och kör väldigt lite bil, väldigt lite flyg och skäpar inte ner, har max 19C inne, toppar med lite egen ved när BV inte räcker. Ska jag skämmas?
Du ska verkligen inte skämmas, men det lönar sig inte att vara duktigare än andra med sånt här. När pålagorna kommer om att bli mer klimatvänlig så drabbas du (och jag*) värre än medelsvenssson eftersom vi redan har tagit bort en hel del bekvämlighetsmarginaler.

*Jag har flugit tre gånger de senaste 7 åren, har också max 19 ° inne, eldar med lite ved när det blir väldigt kallt (eller tar på mig en till tröja och en mössa). Jag bilpendlade 15 mil innan pandemin men är nu ständigt hemma.
 
Jag är så långt från miljöpartist man kan komma. Men tycker det är dags för fossilbilen dö. Finns inga nackdelar med elbil. Räckvidden är runt 50 till 60 mil nu och du kan ladda till 80 procent på 20 minuter.

Det är infrastrukturen som är problemet, vi behöver satsa mer på power chargers. Elbilen är dessutom överlägsen fossilbilen som bil betraktat på precis alla punkter.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo det är ju bara titta på hur dödligheten ändrades när vi slutade värma upp husen med kol.
Och ved. Det finns de som säger att det aldrig är bra att ha ved och elda inne. Om du har en väldigt tät braskamin kan det vara ok. Men kanske inte annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.