301 971 läst · 8 036 svar
302k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Det vet jag inte och är nog lite besvärligt att räkna ut. Mazda hade jag lån på ett tag som löstes och bakades in i ett huslån som sedan löstes helt vid en försäljning och Minin är en s.k. bilkontobil som betalas med bruttolöneavdrag.P pmd skrev:
Tja, det är väl just detta som denna samverkansform kommer runt, man samkör inte register, utan vardera tjänsteman arbetar i sina egna register på det sätt som är tillåtet.P pmd skrev:
Det enda är att alla kollar samma person samtidigt, och utbyter information.
Detta är inte heller något problem i vanliga fall heller, dvs att polisen frågar om information om en speciell person hos t.ex. FK eller KF, eller att skatteverket kollar upp vad andra myndigheter har om en person.
Så länge det är en enskild individ som utreds så är det inte någon samkörning av register.
Det enda som kan stöta på patrull är vissa rena sekretessbegränsningar, men de är inte så många myndigheter mellan.
Den förbjudna samkörningen är att databehandla en mängd människor som inte är under utredning. Dvs generell trålning i databaserna är det som inte är tillåtet.
edit:
Jag tror också att det de senare åren har öppnats för en viss mindre samkörning, undrar om inte försäkringskassan får samköra mot skatteverket i någon mindre omfattning för att hitta folk som kanske tar ut ersättningar från FK samtidigt som de har arbetsinkomster ...
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 197 inlägg
Nej dessa utgör inget problem för de har gjort ett val. Dessutom kan de alltid omskola sig. Problemet utgörs av de som vill men helt enkelt inte har förutsättningar och där måste vi ha tillräckligt många jobb,Maskintok skrev:
Medlem
· Halland
· 4 197 inlägg
Ja och detta utgör inget reellt problem. Det vi vill komma åt är de som aldrig arbetat på pappaeret, aldrig taxerat inkomst men ändå enligt polisens spaning lever lyxliv och änger i fel kretsar. Dessa borde kunna flaggas som suspekta efter beslutsmöte mellan polis, socialtjänst och annat och samköras. Skulle räcka med några få tusen personer.Mikael_L skrev:Tja, det är väl just detta som denna samverkansform kommer runt, man samkör inte register, utan vardera tjänsteman arbetar i sina egna register på det sätt som är tillåtet.
Det enda är att alla kollar samma person samtidigt, och utbyter information.
Det är inte heller något problem i vanliga fall, dvs att polisen frågar om information om en speciell person hos t.ex. FK eller KF, eller att skatteverket kollar upp vad andra myndigheter har om en person.
Den förbjudna samkörningen är att databehandla en mängd människor som inte är under utredning. Dvs generell trålning i databaserna är det som inte är tillåtet.
Medlem
· Halland
· 4 197 inlägg
Typexemplet är att Anders ärver pappas företag och driver det vidare med kompetens så att pmd kan fortsätta arbeta vid bandet och bli utsugen av ortens kapitalägande familj, de bespottade Malmgrenarna.P pmd skrev:
Alltså, den här synen med den oduglige, lätt försupne, telningen som ärver ett Joakim von Ankavalv med guldpengar är förlegad. Ofta handlar det om att ett familjeföretag går i arv.
I de fall det rör stora kontantsummor kan man kanske protestera men oftast handlar det om ett familjeföretag.
Fast först har de ju dock skapat ett skattebeslut eller något annat, så fast än Anders M tydligen inte har en susning så är det ju inte så att man inte har någon aning om vad de menar.P pmd skrev:
Men det är sant, just skatteverket har en möjlighet att tillämpa omvänd bevisbörda. Hur mycket de använder sig av denna möjlighet och om den nyttjas felaktigt har jag inte koll på.
Och som sagt, det är ju ingen samkörning, ingen trålning i myndigheternas register för att försöka sätta fast varenda svensk - för ... något ...?A Anders_Nilsson skrev:Ja och detta utgör inget reellt problem. Det vi vill komma åt är de som aldrig arbetat på pappaeret, aldrig taxerat inkomst men ändå enligt polisens spaning lever lyxliv och änger i fel kretsar. Dessa borde kunna flaggas som suspekta efter beslutsmöte mellan polis, socialtjänst och annat och samköras. Skulle räcka med några få tusen personer.
Utan denna samverkan sker i samband med utredningen av någon som redan är misstänkt av något verkligt fynd eller skäl.
Jag gillar två saker med Trump.skoge skrev:
Dels verkade han vara rätt rejält mot krig, såsom affärsman så såg han nog detta mer i affärsmannens glasögon än med ideologiska glasögon.
Sen var han ju rätt rolig att lyssna på när han höll tal, jämfört med t.ex. den sämste amerikanske presidenten i modern tid på detta, GW Bush, så gick de inte ens att jämföra på samma dag.
Sen gillade jag ... tja, nä det var inget mer ...
Han var ju inte lika mycket för att radera historien genom att ta bort statyer m.m.Mikael_L skrev:Jag gillar två saker med Trump.
Dels verkade han vara rätt rejält mot krig, såsom affärsman så såg han nog detta mer i affärsmannens glasögon än med ideologiska glasögon.
Sen var han ju rätt rolig att lyssna på när han höll tal, jämfört med t.ex. den sämste amerikanske presidenten i modern tid på detta, GW Bush, så gick de inte ens att jämföra på samma dag.
Sen gillade jag ... tja, nä det var inget mer ...
Medlem
· Halland
· 4 197 inlägg
För att återvända till trådens ämne så tror jag att sossarna får panik när Dacia Spring lanseras och kommer köpa upp hela årets leverans för att tvinga Svennarna att köpa Tesla och Volvo.
Jag sökte igår förgäves efter ett pris på DS men hittar inget. Är det en konspiration? Likadant med Kinesiska skitbilar (BaoJun EV300), de finns helt enkelt inte. Jag kan tänka mig att köpa en MC-klassad skitbil bara den kostar lite och jag får de 70 tusen i subvention. Eller är de 70 pappen bara för bilar, inte för MC?
I alla fall ser jag fram emot att få en nästan gratis Dacia och köra den på obeskattad el från egna solceller, bara för att reta Märta.
Jag sökte igår förgäves efter ett pris på DS men hittar inget. Är det en konspiration? Likadant med Kinesiska skitbilar (BaoJun EV300), de finns helt enkelt inte. Jag kan tänka mig att köpa en MC-klassad skitbil bara den kostar lite och jag får de 70 tusen i subvention. Eller är de 70 pappen bara för bilar, inte för MC?
I alla fall ser jag fram emot att få en nästan gratis Dacia och köra den på obeskattad el från egna solceller, bara för att reta Märta.
Ingen bra idé med en SpringA Anders_Nilsson skrev:För att återvända till trådens ämne så tror jag att sossarna får panik när Dacia Spring lanseras och kommer köpa upp hela årets leverans för att tvinga Svennarna att köpa Tesla och Volvo.
Jag sökte igår förgäves efter ett pris på DS men hittar inget. Är det en konspiration? Likadant med Kinesiska skitbilar (BaoJun EV300), de finns helt enkelt inte. Jag kan tänka mig att köpa en MC-klassad skitbil bara den kostar lite och jag får de 70 tusen i subvention. Eller är de 70 pappen bara för bilar, inte för MC?
I alla fall ser jag fram emot att få en nästan gratis Dacia och köra den på obeskattad el från egna solceller, bara för att reta Märta.
https://www.mestmotor.se/recharge/a...armerande-fiasko-for-sma-elbilar-i-krocktest/
Tyvärr så måste bilen kosta minst en viss summa för att få de 70.000, jag har varit sugen på en Spring och också velat ha ett pris och att den ska börja säljas men har för mig jag kom fram till att den skulle generera en bonus på runt 45k om den är prissatt som tex i Rumänien.A Anders_Nilsson skrev:För att återvända till trådens ämne så tror jag att sossarna får panik när Dacia Spring lanseras och kommer köpa upp hela årets leverans för att tvinga Svennarna att köpa Tesla och Volvo.
Jag sökte igår förgäves efter ett pris på DS men hittar inget. Är det en konspiration? Likadant med Kinesiska skitbilar (BaoJun EV300), de finns helt enkelt inte. Jag kan tänka mig att köpa en MC-klassad skitbil bara den kostar lite och jag får de 70 tusen i subvention. Eller är de 70 pappen bara för bilar, inte för MC?
I alla fall ser jag fram emot att få en nästan gratis Dacia och köra den på obeskattad el från egna solceller, bara för att reta Märta.
Icke desto mindre, den och andra billiga elbilar är nog det som kommer få elbilen att slå igenom, iallafall om man gör som i tex Rumänien att man har en bonus på halva bilens försäljningspris och det man betalar är mindre än en motsvarande fossilbil (typ under 100.000).
Orkar inte leta upp inlägget och citera, men jag tror en anledning till att bidrag till laddbox kräver att den 1) är uppkopplad 2) har kWh mätning är att kunna differentiera skatten på hushållselen så att det som laddar bilen blir dyrare. Många kommer nog smygladda på schuko om detta inträffar.