P
Maskintok skrev:
precis som pmd som inte vill söka efter den faktan han vill ha.
Nä, så är det inte och om du inte tror på det så får du leta rätt på fakta om det själv.

• Haha
1
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
castro dödade cheguavara för att han var mer populär och inte ville driva en diktatur mer lik sovjetiska tiden under Stalin..
Che Guevara sköts till döds av en boliviansk armésoldat på order av Bolivias president. Inte på order av Fidel Castro.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Det har ju varit olika "hot" hela tiden, om vi gjort ingenting så vet vi inte var vi varit idag. Det var ganska stora problem med tex försuring, kvicksilver mm som man faktiskt lyckats ganska bra att förbättra.
Det var mestadels lokala problem. Nu har vi ett globalt problem …

P
S Styrman_jansson skrev:
Subventioner används ju för locka till det man anser önskvärt i samhället, det vill säga det som man i någon form av demokratiskt samförstånd vill uppnå. Om man vill göra tvärtom anser jag att man gör sig själv och övriga till viss del en otjänst.
Varför behövs subventioner om det råder politiskt samförstånd?

P
J JohanLun skrev:
Fordonsskatt tycker jag är lite tokig då det straffar den som kör väldigt lite. Bättre med skatt på bränslet.
Degen måste ju in. Skatt på bränslet för elbilar är knepigt att införa på ett sätt som inte medför uppror.

A
P pmd skrev:
Che Guevara sköts till döds av en boliviansk armésoldat på order av Bolivias president. Inte på order av Fidel Castro.
Jaså du.
Ciro Bustos... en av castros anhängare.
Men det framkom för inte så länge sedan att det var CIA som sköt che guevara..
Och hade samarbete med castro om detta..

P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej det är det såklart inte. Att få pengar utan vidare är mycket värre än att få behålla sina surt förvärvade slantar.

Jag tycker dock avdrag bara är ett bevis för att vårt skattesystem inte fungerar. Ta bort alla avdrag och sänk skatten rejält.
Det handlar om transfereringar i samtliga fall.

Alla bidrag och avdrag borde avskaffas.

P
Det är ett hantverkarbidrag :)
Rot är ju i gråzonen. Ränteavdraget är ju mer klockrent exempel på icke bidrag.
Ränteavdraget får exakt samma effekt som om man skulle få ansöka om ett räntebidrag i stället.

P
J JohanLun skrev:
Men jag är helt för att tex ha differentierad skatt så alkohol, tobak, fossilbilar mm som de flesta finner vara sämre än alternativen kan få kosta mera.
Innebär differentierad skatt på alkohol och tobak att storförbrukarna betalar mindre skatt än de som bara köper lite?

P
D djac skrev:
Det är så enkelt att lura idealister, sök ”skatt” ersätt med avgift, så har man sänkt skatten, sök ”bidrag” ersätt med ”avdrag” så blir allt mycket bättre.
"Avgift" är ett av de mest missbrukade orden i svenska språket.
Avgift innebär att man betalar för en vara eller (oftare) en tjänst.
Skatt innebär att man bara betalar.

P
Maskintok skrev:
som sagt barnbidraget är det enda bidrag som man inte aktivt söker utan det sker per automatik när man skickar in barnets födelse till myndigheterna...
En petitess, kanske, men när jag gick i gymnasiet fick jag studiebidrag utan att ansöka (fast det gick officiellt till mina föräldrar innan jag fyllde 18).

P
I de flesta fall får de skylla sig själv. Dålig utbildning, lathet osv.
Att använda ordet "lathet" istället för böjningen "lättja" tyder kanske på bristande bildning?
;)

• Gilla
  • Haha
fribygg och 2 till
  • Laddar…
P
mnils skrev:
Och det är väl inget jag påstått heller, vetenskapsmän brukar ha en balanserad syn på sitt område och vet att mycket få saker är antingen helt svarta eller helt vita. Det är de hysteriker som sedan torgför resultaten som är mindre trevliga som Greta, Per Holmlund och klimatkärringen på SvT, personer som på fullt allvar vill ha global diktatur i klimatets namn.
Greta (Thunberg)s huvudbudskap är ju "lyssna på vetenskapen". Det är alldeles utmärkt. Förespråkar hon klimatdiktatur?

Per Holmlund vet jag inte riktigt vad han har uttryckt offentligt. Glaciologi är dock en ganska viktig vetenskap som kan ge en hel del insikter i vad den globala uppvärmningen ställer till med. Förespråkar han klimatdiktatur?

Vem är "klimatkärringen på SvT"?

• Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här har ju samverkansprojekten där polis, kronofogde och skatteverket och försäkringskassan tillsammans utreder brottslingar som polisen först stoppar varit rätt framgångsrika.
Tänka sig! Och samkörning av dataregister som var det farligaste som fanns (näst kärnkraft) på 1970- och 1980-talen.

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns hyggligt gott om arbeten där "handens intelligens" är det viktigaste, så det är än så länge inga större problem i samhället för de som har handlag, men ointresserade av högre teoretiska studier, att få bra och välbetalda jobb.
Det där kan uppfattas som lite nedlåtande, så låt mig kontra med att det även finns hyggligt gott om arbeten för folk med tummen mitt i handen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.