P
Maskintok skrev:
Varför då?
För att du blir trovärdigare om du ger en källa till påståendet.
Du kommer kanske att kommentera detta med att du struntar i om andra i tråden finner dig trovärdig eller inte, men i så fall är det ganska meningslöst att delta i diskussionen.
räcker väl att Karln varit anställd där och sedan vandrat vidare i sitt korståg emot klimatförändringsförnekare och andra..
När var Pär Holmgren anställd av SMHI?
 
Maskintok skrev:
Ja och den gör du 1 gång per år..
vilket gör att staten lekt dragspel för de pengarna och sedan så tar de andra inbetalade för betala ut detta.. enkelt.
Du kan skicka in flera jämkningsansökningar per år.

Vad betyder "sedan så tar de andra inbetalade för betala ut detta..enkelt"?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Maskintok skrev:
förstod det..
Men jag tycker Anders har en eller flera poäng i sina inlägg.

Jag är uppfostrad av 2 sossar.
på mors sida var s starka..
sämre med det på fars sida..
Han var länge en C men slutade med detta när C valde att sälja sig och glo på asfalt istället..

Jag har aldrig tyckt att den sidan varit något för mig.. ändå så betalar jag hellre för att andra ska ha det bra än att jag har stora summor på banken... Blir inte lyckligare av detta.. Så lite S finns det i mig... Eller kanske V:thinking:
Men att vara miljöhuligan skulle jag aldrig kunna vara... Där finns en hög gräns..
Den som inte förstod detta med min syster borde läsa igen...
först utbilda sig till marinbiolog. för att sedan bli psykolog... Och då bli utbränd... alltså ta mer av samhället än man ger.... Det går inte hem hos mig.. jag har aldrig haft någon möjlighet till att få någon ersättning för att vara hemma, anledningen är enkel.. jag vill ingen ha heller..:thinking:

Så vart jag står politiskt är ganska svårt att räkna ut, ibland även för mig..
Jag avskyr Ms politik som sådan..
Är inte förtjust i SD och dess få frågor..
C som sagt..
L... nja finare S, då kan jag lika gärna vara S.
Kd... njä är inte kristen så värderingarna. blir skumma... ändå har Ebba fått min röst i sista valet..
V... nä.. För mycket extrema..
MP... djävulens påfund...

Så vart står man...? :thinking:
Anders har alltid många bra poänger, jag delar många av hans slutsatser men inte ideologi och preferens på många plan. Men du och han har en likhet i att ni föraktar de med annan ideologi, eller kanske inte föraktar men dumförklarar. Jag känner både smarta vänstervridna och korkade högermänniskor. Och givetvis tvärtom.

Men, ett öppet sinne och tåla lite kritik, då blir det kul på forum, och även om jag inte samtycker och nu var lite kritiskt så roas jag av era inlägg och tycker det finns en del poänger. Och man blir inte klokare av att lyssna på de med exakt samma ideologi och åsikter som en själv utan att öppet ta in perspektiv från andra.

Ingen av er är speciellt diplomatisk och skulle nog inte kunna göra en politisk karriär... :D
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
A
K Kane skrev:
Du kan skicka in flera jämkningsansökningar per år.

Vad betyder "sedan så tar de andra inbetalade för betala ut detta..enkelt"?
andra skattebelopp.
De tar andra inkomna skatter och betalar med.
 
A
J JohanLun skrev:
Anders har alltid många bra poänger, jag delar många av hans slutsatser men inte ideologi och preferens på många plan. Men du och han har en likhet i att ni föraktar de med annan ideologi, eller kanske inte föraktar men dumförklarar. Jag känner både smarta vänstervridna och korkade högermänniskor. Och givetvis tvärtom.

Men, ett öppet sinne och tåla lite kritik, då blir det kul på forum, och även om jag inte samtycker och nu var lite kritiskt så roas jag av era inlägg och tycker det finns en del poänger. Och man blir inte klokare av att lyssna på de med exakt samma ideologi och åsikter som en själv utan att öppet ta in perspektiv från andra.
Skulle man lyssna på den med samma ideologi så skulle inget bli sagt..

Dock tycker jag du feltolkar mig lite..
De är inte dumma i huvudet..
De är tydligen för smarta för sitt eget bästa så det slår över...
En ganska stor skillnad...

folk som röstar på SD och tror på förändringar.. de kan man ju ha lite tvivel om...
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Maskintok skrev:
andra skattebelopp.
De tar andra inkomna skatter och betalar med.
Ja, vad skall de annars betala med?
 
A
K Kane skrev:
Ja, vad skall de annars betala med?
precis min poäng..
Men då skrev det att det inte påverkade...
klart det gör.. det är pengar in och ut..
Allt påverkar något även om nya kommer in..
 
P
Skatteverket betalar förstås med pengar ur statskassan, dvs de pengar som staten är skyldig skattebetalare som har betalat in för mycket skatt. Det är inget konstigt, och verkligen inget att bli upprörd över.

Det går att se till att preliminärskatten ligger rätt nära den slutliga skatten om man har lite koll på sin ekonomiska situation.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Anders har alltid många bra poänger, jag delar många av hans slutsatser men inte ideologi och preferens på många plan. Men du och han har en likhet i att ni föraktar de med annan ideologi, eller kanske inte föraktar men dumförklarar. Jag känner både smarta vänstervridna och korkade högermänniskor. Och givetvis tvärtom.

Men, ett öppet sinne och tåla lite kritik, då blir det kul på forum, och även om jag inte samtycker och nu var lite kritiskt så roas jag av era inlägg och tycker det finns en del poänger. Och man blir inte klokare av att lyssna på de med exakt samma ideologi och åsikter som en själv utan att öppet ta in perspektiv från andra.

Ingen av er är speciellt diplomatisk och skulle nog inte kunna göra en politisk karriär... :D
politisk karriär... :thinking:
beror på..
dagens politik nej..
dåvarande ja.. när politiker var en del av folket... Inte skapade ur en mall för att det ska vara så..

Är man rättvis och ärlig, så kommer. man långt.
 
A
P pmd skrev:
För att du blir trovärdigare om du ger en källa till påståendet.
Du kommer kanske att kommentera detta med att du struntar i om andra i tråden finner dig trovärdig eller inte, men i så fall är det ganska meningslöst att delta i diskussionen.

När var Pär Holmgren anställd av SMHI?
Ja när jag har tid så kan jag väl kolla men just nu står jag med mat...
Och funderar på vart klipparen till en annan tråd är någonstans... Så denne får hjälp med sitt problem...
 
Marike Marike skrev:
Jag har inget emot eldrivet. Men det finns fortfarande problem som behöver lösas. Vad gör man om man får soppatorsk med en elbil? Ringer bärgaren som i bästa fall kommer inom 2tim? En ottobil tar man fram reservdunken och fyller på. Vad får ni för känslor när skruvdragaren, gräsklipparen mm lägger av efter halva jobbet och ni inte har bytesbatterier? satan perkula skit och elände. Och då sitter man som regel inte i sjön.
Hade det inte varit för anskaffningskostnaden hade jag kunnat tänka mig solceller, (fristående från elnätet), som laddar ett fordon. Men jag har inte de pengarna, eller kontakter som någon här tydligen har då han påstod att alla har råd.
Jag har för övrigt haft både truck och skoter som gick på el. De skrotades p g av batterikostnad, jag försökte skänka bort dem utan framgång, helt enkelt för dyrt. Möjligen sjunker priserna radikalt i framtiden, just nu är det orimligt dyrt.
Så det är elbilens fel att du inte har laddat tillräckligt? Jag har kört bil sen 90-talet, under 15 år pendlat mellan 13 och 25 mil om dagen till och från jobbet i en gammal bensinvolvo. Aldrig har jag fått soppatorsk. Om jag nu hade fått det hade jag garanterat inte skyllt på bilen, utan på min egen dumhet.

Givetvis är det ju bekvämt med en reservdunk, men avsaknaden av en sådan till en elbil är ju på intet sätt en nackdel gentemot elbilen som sådan...?

Om det är något jag har att invända mot att anförskaffa en elbil är just avsaknaden av laddpunkter, där händer det helt enkelt för lite. Men det är ju inte konstigare om man säljer bensinbilar och inte bygger bensinmackar. Fördelen med elbilar är ju att du slipper köra till macken och ladda utan kan i många fall ladda bekvämt hemma istället. Ett lite nyare tankesätt som många inte verkar förstå riktigt. Det verkar dock trögt för de som bor i hyresrätter och bostadsrätter, vilket är att beklaga.

/S
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Skatteverket betalar förstås med pengar ur statskassan, dvs de pengar som staten är skyldig skattebetalare som har betalat in för mycket skatt. Det är inget konstigt, och verkligen inget att bli upprörd över.

Det går att se till att preliminärskatten ligger rätt nära den slutliga skatten om man har lite koll på sin ekonomiska situation.
upprörd?
vem har blivit upprörd?
Jag nämnde att det påverkade..
Inte att jag var upprörd över att det sker...
 
A
P pmd skrev:
För att du blir trovärdigare om du ger en källa till påståendet.
Du kommer kanske att kommentera detta med att du struntar i om andra i tråden finner dig trovärdig eller inte, men i så fall är det ganska meningslöst att delta i diskussionen.

När var Pär Holmgren anställd av SMHI?
insynsrådet skulle jag vilja hävda är en typ av anställning.
Dock är man utsedd av regeringen men det gör inte saken annorlunda... Då man är satt att bedriva insyn i verksamheten....
klart att du kan hävda att det är mer åt konsult hållet men... njä det tycker jag inte då flera sidor där jag nu suttit och läst hänvisar till pärs chef dvs ordföranden i insynsrådet..
 
Mikael_L
P pmd skrev:
Vad är ett kärnreaktorblock? Flera reaktorer som befinner sig i samma byggnad?
Ett block i ett kärnkraftverk är en bränslehärd i en reaktortank och, men nu är jag lite osäker, en del av systemen runt reaktortanken.
Men som sagt är jag lite osäker på hur mycket runt reaktorn som man menar ingår i blocket., ev ingår turbinsträngarna också i det som avdelas som ett block.
Det är inte bara kärnkraft som använder vokabulären "block".

Flera block kan inrymmas i en byggnad, så är det t.ex. i Karlshamns oljekraftverk och Stenungssund. Dessa båda har fyra block, block 1-4. I Stenungssund är block 1 och 2 i malpåse, block 3 och 4 togs i drift 2005.

Alla Svenska kärnkraftverk, och troligen de flesta i världen ...kanske alla, har endast ett block i varje reaktorbyggnad.
Forsmark har 3 block, Forsmark 1, F2 och F3.
Ringhals har 4 block, R1, R2, R3 och R4, varav R1 och R2 är permanent nedstängda.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag är inte speciellt övertygad om att du skulle räknat fel.
Däremot tror jag inte på din idé att försöka få till olika energipris beroende på hur man värmer sitt hus, utan dagens modell med att det helt linjärt kostar mer när man förbrukar mer tror jag är den vettigaste för att slippa ytterligare ett byråkratins svarta hål i landet.
Och jag tror inte heller att vi har en effekt motsvarande två kärnreaktorblock att plocka hem där, som du någonstans påstod.
Tror gör man i kyrkan.
Idéerna om utjämnad effekt håller redan på att genomföras av elnätsbolagen för även de inser samma sak som jag.
Att inte tro på väl redovisade ochv konservativa beräkningar är också något för kyrkan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.