A
H Huzzbutt skrev:
Nåt säger mej att oreda och förvirring nog mer är att se som ett individuellt tillstånd.
Nä inte alls om man inte har ordning och reda.
Då sker oreda och kaos, förvirring i politiken.
Ja sådant vi sett under 7 år nu..
med tillståndsprövning som tar en evighet..
miljöbalken som slår tvärstopp.
mm..
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Jaså.
ojdå.. konstigt att många inom SMHI är medlem i mp och röstar där..

vem är per holmgren och varför valde han att bli mp?

Varför väljer en fd officer och utbildad människa från Uppsala universitet att bli mpare?
Jo för de fattar inte bättre
Du borde kolla din fakta bättre...
Pär Holmgren har, såvitt jag vet, aldrig varit anställd på SMHI. Däremot på Uppsala Universitet och SVT (. och det vet vi ju vilket MP-fäste SVT är .), samt arbetat åt TV4. Numera anställd av, men tjänstledig från, Länsförsäkringar.
Källa; Wikipedia.

Holmgren är inte dum. Han har bara en annan ideologi än vad du har. Jag sympatiserar inte heller med folk som förespråkar klimatdiktatur, men tror inte automatiskt att alla som har andra åsikter än jag är dumma i huvet.
 
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja stackars djac, spelar det någon roll vad han själv tycker? :crysmile:
Självklart inte. ;)

Om man blir beskylld för att tillhöra i stort sett hela det politiska spektrat så har man nog lite rätt i något av det man säger. :D
 
  • Haha
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Pär Holmgren har, såvitt jag vet, aldrig varit anställd på SMHI. Däremot på Uppsala Universitet och SVT (. och det vet vi ju vilket MP-fäste SVT är .), samt arbetat åt TV4. Numera anställd av, men tjänstledig från, Länsförsäkringar.
Källa; Wikipedia.

Holmgren är inte dum. Han har bara en annan ideologi än vad du har. Jag sympatiserar inte heller med folk som förespråkar klimatdiktatur, men tror inte automatiskt att alla som har andra åsikter än jag är dumma i huvet.
Han satt 2008–2017 i SMHI:s insynsråd och var 2010–2012 ledamot i Naturskyddsföreningens riksstyrelse. Han promoverades till filosofie hedersdoktor vid teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Uppsala universitet 2012, där han även återkommande har gästföreläst sedan han lämnade SVT.

enkel googling... finns mer...
Jag har inte antytt att jag är bättre, utan ju de är av den karaktären för mig iallafall att de är för smarta för sitt eget bästa så det slår över.. Och voila mp får ytterligare en röst... ;)

Jag har blivit kallad mycket men smart är inte en av dem.. Så det tar jag som en komplimang i detta sammanhang..
;)

sist var det efterbliven... :thinking:så ja jag är nog ganska klok ändå...

Eller hur var det nu Anders ekborg uttryckte sig i tomte är far till alla barnen:crysmile:
...
 
D
P pmd skrev:
Pär Holmgren har, såvitt jag vet, aldrig varit anställd på SMHI. Däremot på Uppsala Universitet och SVT (. och det vet vi ju vilket MP-fäste SVT är .), samt arbetat åt TV4. Numera anställd av, men tjänstledig från, Länsförsäkringar.
Källa; Wikipedia.

Holmgren är inte dum. Han har bara en annan ideologi än vad du har. Jag sympatiserar inte heller med folk som förespråkar klimatdiktatur, men tror inte automatiskt att alla som har andra åsikter än jag är dumma i huvet.
MP verkar tillhöra de med mer välutbildade väljare, enligt senaste SCB-undersökningen, -Sett till utbildningsnivå är andelen sympatisörer större bland dem med eftergymnasial utbildning, minst tre år, jämfört med dem som har en kortare utbildning
 
D
Maskintok skrev:
Jag har inte antytt att jag är bättre, utan ju de är av den karaktären för mig iallafall att de är för smarta för sitt eget bästa så det slår över.. Och voila mp får ytterligare en röst... ;)
...
Det var längesedan jag hörde någon ge uttryck för det synsättet, att om man är smart eller läser böcker så -slår det över, vilken flashback från 70-talet.
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
D djac skrev:
Det var längesedan jag hörde någon ge uttryck för det synsättet, att om man är smart eller läser böcker så -slår det över, vilken flashback från 70-talet.
välkommen åter ;).(y)

Finns dock en hel del sanning i ett sådant uttryck...
 
A
P pmd skrev:
Holmgren är inte dum. Han har bara en annan ideologi än vad du har. Jag sympatiserar inte heller med folk som förespråkar klimatdiktatur, men tror inte automatiskt att alla som har andra åsikter än jag är dumma i huvet.
Exakt, det finns massor med smarta människor som varken är höger eller mjukvaruutvecklare. Olika ideologi helt enkelt. Om man vill skänka sina pengar till välgörenhet istället för att sätta dem på banken - det är inte att vara dum. Om man röstar så kan man rösta för att andra ska göra såsom man själv tycker man bör agera.

Om man vill optimera för att naturen ska må så bra som möjligt eller landet ha så hög materiell standard som möjligt, eller om man vill att rikedomarna ska vara så jämt fördelade som möjligt eller maximerade oavsett om ett fåtal får dem - det är personlig smak och ideologi. Jag kan inte se att man kan koppla det till intelligens. Däremot kan man säkert statistiskt visa att vissa partier har mer intelligenta och mer utbildade i sin röstkrets än andra. Men för en viss individ så tror jag inte det går att dra en sådan slutsats.

Maskintok skrev:
Ja det är lite så.
Men det kan vara ganska bra att de folkvalda redovisar för folket löpande att så här mycket har vi av era skattemedel investerat i klimatet.. Och det kommer att göra att vi kommande period inte behöver ha mer än detta, däremot så ser vi att trafikverket skulle behöva satsa mer på underhåll så därför har vi tagit kommande skattemedel från bränslen till detta.

som det är nu så hör vi..
Vi investerar för klimatet..
3 veckor senare.. vi lägger ner kärnkraftverk.. de är inte gröna..

7 år senare... ojdå de var visst gröna... :lying:
Ja, transparens vore bra.

Att sittande regering misslyckats ganska rejält tror jag många kan hålla med om. Situationen har väl knappast blivit bättre heller. Politiken verkar vara ett rävspel där mer energi läggs på att vinna väljare och vinna strider än den egentliga utkomsten av besluten.
 
Redigerat:
A
J JohanLun skrev:
Exakt, det finns massor med smarta människor som varken är höger eller mjukvaruutvecklare. Olika ideologi helt enkelt. Om man vill skänka sina pengar till välgörenhet istället för att sätta dem på banken - det är inte att vara dum. Om man röstar så kan man rösta för att andra ska göra såsom man själv tycker man bör agera.

Om man vill optimera för att naturen ska må så bra som möjligt eller landet ha så hög materiell standard som möjligt, eller om man vill att rikedomarna ska vara så jämt fördelade som möjligt eller maximerade oavsett om ett fåtal får dem - det är personlig smak och ideologi. Jag kan inte se att man kan koppla det till intelligens. Däremot kan man säkert statistiskt visa att vissa partier har mer intelligenta och mer utbildade i sin röstkrets än andra. Men för en viss individ så tror jag inte det går att dra en sådan slutsats.

varken är höger eller mjukvaruutvecklare.
Vad menas här?
Vad jag vet så är det bara en person som är uttalat höger och mjukvaruutvecklare..
det är Anders malmberg... Och vad i denna kråksång har han med detta att göra?
eller skulle det vara jag som är högern?
 
J JohanLun skrev:
Klart det måste gå att optimera så folk får kortare till jobbet eller att jobbet är placerat så att det går att åka kollektivt.

Om en fabrik eller arbetsplats ligger så till att man måste åka 10 mil enkel och soppan kostar 100kr/l vågar jag säga att de kommer agera eller vara utan anställda.

Även orter som tidigare varit utflyttningsorter kan ju bli "attraktiva" om rätt arbetsgivare finns där, se exempel på gruvbrytning och batterifabriker - dock dåliga exempel utifrån ett miljö/energiförbrukningsperspektiv (men troligen nödvändiga och globalt bra att vi med höga krav har dem här och utvecklar verksamheten positivt).
Arbetet i sig är ju så attraktivt att folk kör.
Det som måste ske är ju att kommunpolitikerna intresserar sig för folket de arbetar för. Innan dess kan man ju inte göra något.
Men så länge deras egna konton fylls på utan motkrav så skiter de ju såklart i att hjälpa sitt folk. Tråkigt nog.
 
International Craftsman International Craftsman skrev:
Glöm inte bort att vi betalar 91miljarder i fordonsskatt varje år oxå,
Jaså? Du får nog gräva fram en källa på det.
 
Maskintok skrev:
varken är höger eller mjukvaruutvecklare.
Vad menas här?
Vad jag vet så är det bara en person som är uttalat höger och mjukvaruutvecklare..
det är Anders malmberg... Och vad i denna kråksång har han med detta att göra?
eller skulle det vara jag som är högern?
Haha, ja, den kängan var inte till dig utan till Anders, som jag tycker ofta framställer att alla "borde" vilja ha det som honom, annars är man pöbel eller vänster.

Jag kommer från en "akademikersläkt" där det duggat tätt med professorer bland släktingar. Jag tror att måttstocken där inte är vem som mjölkade ut mest pengar eller vem som ärvt mest pengar var det viktiga utan man hade andra mål. Jag ska erkänna att jag inte har en aning om var de stod politiskt om man går tillbaka ett par generationer, men knappast socialdemokrater tror jag.

Att vara smart betyder inte automatiskt att man blir rik. Att vara rik betyder inte automatiskt att man var smart. Att vara akademiskt lärd betyder inte automatiskt att man är smart - men det går att träna upp sin förmåga så även de dumma blir smartare efter ett par år på universitet (och givetvis går det att träna upp sitt intellekt på andra sätt än vid universitet). Liksom att åsikt för höger eller vänster automatiskt kommer av hur smart eller rik man är. Däremot tror jag många är själviska. Möjligtvis undantaget rika vänter-röstare.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag tror all mat måste vara negativ, någon påverkan har den ju.
Ja, matproduktion står för ungefär en tredjedel av alla koldioxidutsläpp om jag minns rätt, men om man har med en fråga om ekologisk mat så är den rimligen till för att höja eller sänka poängen på testet.

Vad jag undrar över är alltså om enkätkonstruktören räknar ekologisk mat som bättre för klimatet än vanlig mat, och i så fall varför. Eller om det är tvärtom.

(Nej, jag förväntar mig inte att du kan svara på min fråga).
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Arbetet i sig är ju så attraktivt att folk kör.
Det som måste ske är ju att kommunpolitikerna intresserar sig för folket de arbetar för. Innan dess kan man ju inte göra något.
Men så länge deras egna konton fylls på utan motkrav så skiter de ju såklart i att hjälpa sitt folk. Tråkigt nog.
Alltså, företaget och den anställda får göra upp om lön och ersättningar så att företaget kan anställa de de vill. Om skatten på bränsle höjs får företaget med ogynnsam placering antingen höja lönen, flytta eller bli av med de anställda... Eller är företaget så attraktivt att jobba på att de anställda flyttar närmare när de inte har råd att pendla.

Om man gör det så dyrt att ta sig till jobbet att det inte lönar sig att jobba, så kan Sverige som land få problem. Jag tror dock det är ganska långt dit. Företag med ogynnsam placering som inte kan flytta var de ligger kommer se till att lösa det med att fylla i där kollektivtrafiken misslyckas, erbjuda förmånsbilar eller liknande för att ha kvar sina anställda...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.