D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men andra produkter har minskat ännu mer. Som tex big mac.
Haha, ja då hinner man ju inte köra bil, all tid går åt att äta burgare.

Nissens Nissens skrev:
”Andra länders”. Finns det möjlighet till att vara mer specifik tro?
Typ hela västvärlden? Inklusive granländer

D djac skrev:
Haha, ja då hinner man ju inte köra bil, all tid går åt att äta burgare.
Ändrar inte faktum bensin ökat
dubbelt mot andra produkter. Dyrt som satan Mao. Jag vill också bensin ska bort. Men jag är pga idiologi emot det ska ske med straffskatt. Bättre premiera el genom att ta bort förmånsvärdet helt på elbilar. Efter 3 år så skulle vi se en sjuk förändring på begmarknaden på elbilar.

P
Maskintok skrev:
Sedan påstår djacs test att maten inte kan komma från skogen mm.
Ja, det är ett ganska dåligt utformat test, precis som de flesta enkäter man hittar på nätet. Enkäter borde testas på folk som har en kritisk inställning innan de släpps ut till allmänheten.

Jag undrar fortfarande om ekologisk mat räknas som positivt eller negativt för klimatet i det där testet. Själv köper jag ekologiskt kött för att uppmuntra god djurhållning, men ser ingen större mening med att köpa ekologiskt framställda vegetabilier.

• Gilla
1
  • Laddar…
D
Ändrar inte faktum bensin ökat
dubbelt mot andra produkter. Dyrt som satan Mao. Jag vill också bensin ska bort. Men jag är pga idiologi emot det ska ske med straffskatt. Bättre premiera el genom att ta bort förmånsvärdet helt på elbilar. Efter 3 år så skulle vi se en sjuk förändring på begmarknaden på elbilar.
Jag hyser inget speciellt agg mot någonting men inser vart det lutar och jag har svårt att se att fossila bränslen kommer fortsätta åtnjuta subventioner, även beskattningen av dessa kan komma att öka, oavsett vad du och jag eventuellt tycker. Jag tycker däremot att drivmedel fortfarande är billigt, baserat på att resten av bilägandet är så dyrt att bränslekostnaden blir negligerbar, på nyare bilar iaf. Detta får mig att gissa på förändringar.

D
P pmd skrev:
Ja, det är ett ganska dåligt utformat test, precis som de flesta enkäter man hittar på nätet. Enkäter borde testas på folk som har en kritisk inställning innan de släpps ut till allmänheten.

Jag undrar fortfarande om ekologisk mat räknas som positivt eller negativt för klimatet i det där testet. Själv köper jag ekologiskt kött för att uppmuntra god djurhållning, men ser ingen större mening med att köpa ekologiskt framställda vegetabilier.
Jag tror all mat måste vara negativ, någon påverkan har den ju.

P pmd skrev:

Ekologiska grönsaker brukar vara godare och fräschare än icke ekologiska.

D djac skrev:
Jag hyser inget speciellt agg mot någonting men inser vart det lutar och jag har svårt att se att fossila bränslen kommer fortsätta åtnjuta subventioner, även beskattningen av dessa kan komma att öka, oavsett vad du och jag eventuellt tycker. Jag tycker däremot att drivmedel fortfarande är billigt, baserat på att resten av bilägandet är så dyrt att bränslekostnaden blir negligerbar, på nyare bilar iaf. Detta får mig att gissa på förändringar.
Har du belägg för att resten av bilägandet har ökat lika mycket som bensinpriset?

D
Har du belägg för att resten av bilägandet har ökat lika mycket som bensinpriset?
Nope, det var inte heller med i det jag skrev.

Nissens
Typ hela västvärlden? Inklusive granländer
Du har inga exempel på vilka partier i vilka länder du tänker på?

Nissens Nissens skrev:
Du har inga exempel på vilka partier i vilka länder du tänker på?
Tex Samlingspartiet i Finland.

A
Mellan 1990 och 2000 ökade priset på bensin med 2.06 ggr

Under samma period ökade bigmacindex med 0

Bensin följer Mao inte prisutvecklingen för andra produkter.
bensinens pris följer de som sitter vid makten och vilken sorts statskassan de vill förmedla ut..
De som vill ha en tight budget lämnar bensinen och dieseln ifred... De som vill spendera ökar på priset..

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Maskintok skrev:
bensinens pris följer de som sitter vid makten och vilken sorts statskassan de vill förmedla ut..
De som vill ha en tight budget lämnar bensinen och dieseln ifred... De som vill spendera ökar på priset..

Just koldioxidskatternas andel av skatteintäkterna har minskat under lång tid, riksrevisionen är mycket orolig. (Marknaden söker ju sin effektivitet.). Det är sällan det finns någon märkvärd skillnad i budgetstorlek, ja visst kan det gastas om det inför val men när det kommer till kritan ska verksamheten finansieras och pengarna ska in.

• Gilla
djac
  • Laddar…
A
H Huzzbutt skrev:
Just koldioxidskatternas andel av skatteintäkterna har minskat under lång tid, riksrevisionen är mycket orolig. (Marknaden söker ju sin effektivitet.). Det är sällan det finns någon märkvärd skillnad i budgetstorlek, ja visst kan det gastas om det inför val men när det kommer till kritan ska verksamheten finansieras och pengarna ska in.
Och hur många budgetar har du sett som varit snåla?
Jag har inte sett många..
Dock så är det hög skatter på bränsle.
Så vart tar de vägen om inte till att finansiera annat än för klimatet?

Jo det är ju ganska självklart... vallöften plus annat..

Maskintok skrev:
Och hur många budgetar har du sett som varit snåla?
Jag har inte sett många..
Dock så är det hög skatter på bränsle.
Så vart tar de vägen om inte till att finansiera annat än för klimatet?

Jo det är ju ganska självklart... vallöften plus annat..

Jag vet egentligen inte vad du menar med snåla, du får gärna förtydliga.
Miljöskatter har väl som främsta funktion att göra utsläpp dyrare och därmed mer miljövänliga alternativt relativt sett mer prisvärda.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.