296 869 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 557 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 557 inlägg
Miljövänsterns nyfunna försök att samhällsomstörta med galna idéer i grön mantel riskerar leda till att likaledes gröna uniformer blir det viktigaste plagget inom en inte för avlägsen framtid. Förhoppningsvis lyckas de inte lura en alltför stor del av befolkningen, så att det kan undvikas.J JohanLun skrev:Jasså. ja tänk, jag tycker skatter på arbete ska vara låga. Så olika vi kan tycka.
Kapitalinkomster kan för mig få vara högre skatt på. Givetvis behövs aktier för att folk ska våga satsa kapital i företag, men att trade:a med aktier ser jag som kontraproduktivt, företagen optimerar inte för långsiktig vinst utan bra nyckeltal - farligt. Långsiktigt ägande däremot tycker jag kan få vara lägre skatt på, dvs utdelning. Men försäljning av aktier med vinst kan får vara högre skatt.
För min del är miljörörelsens "skatt på utsläpp" ett utmärkt styrmedel. Vill nån segla jorden runt, be my guest, det skadar inte mig. Vill nån ta sin learjet jorden runt använder denna en resurs vi alla ska dela på - miljön. Jag skiter i hur mycket denna person tjänar. Miljöbelastningen ska skattas på tycker jag. För mig kunde gärna alla få tex X antal "utsläppsrätter" gratis, allt över det man använder skattas hårt. Dvs du kan tex köra 1000 mil fossilt -ELLER- åka till london på weekend -ELLER- åka vart tredje år till Hawai osv. Väljer du då en snål bil och cyklar / åker kommunalt så blir din semesterresa billig. Fattig eller rik, alla får samma grundplåt "gratis" utsläpp. Sen får det börja kosta mycket. Rejält mycket.
Lite typ utsläppsrätter, menar du?D djac skrev:Finns "högermodeller" för detta som jag gillar, dock blev jag nedskriken här när jag nämnde det, synen är att det är en marknad där du har en budget på användning, sen får man en viss tilldelning och utöver det en köp/sälj-marknad. Visst finns det detaöjer att lösa men i grunden tycker jag att det är en intressant modell.
Alltså att man har sin andel, sen kan man sälja överblivet, eller bli tvungen att köpa om man vill ha mer ...?
Allvetare
· Östergötland
· 4 155 inlägg
Ja den där har jag sett ett par gånger och som jag skrev så är bara lön en del av motivationen. Den ska vara så bra att du i viss mån inte behöver oroa dig för pengar. Utöver det finns det som sagt ofta bättre morötter.D djac skrev:
Men samtidigt har vi ett samhälle där boendekostnader i flera år har galopperat. D.v.s. omkostnaderna för något så basalt som boende ökar konstant kraftigt. Löner ökar inte alls i samma omfattning så nivå när du inte behöver oroa dig för pengar blir för många ganska svår att uppnå. Speciellt när över hälften försvinner i skatt.
Det är nog bara mina fördomar.MultiMan skrev:
Att Rumänien kanske ligger långt bakom Sverige och övriga länder i västra Europa, i välfärd av olika slag t.ex.
Jag har för mig att jag ser Rumänska tiggare utanför var och vartannat varuhus här i Sverige, hur många Svenska tiggare sitter det i Rumänien?
Du har kanske svaret.
Det verkar helt enkelt som att typ alla civiliserade länder vi kan tänka oss har en bolagsskatt å någonstans runt 20-28% typ. Det är nog där någonstans sweet spot ligger nuförtiden.AndersMalmgren skrev:
En del ligger lite lägre, andra lite högre, och de har säkert sina tankar och goda skäl till sina val, ett land har ju ett helt skattesystem, inte endast bolagsskatt, så de individuella valen tar nog ett tag att sätta sig in i.
Sen finns det ju förstås "skatteparadisen", de har nog en agenda att locka till sig företagsetableringar, kosta vad det kosta vill. Och självklart kostar det något för landet ifråga.
Sen finns det en massa länder med namn som vi vare sig minns eller kan uttala, och vi är nog som regel inte så sugna på att flytta dit heller, en del av dessa kan säkert ha enormt låga skatter på ditten och datten, men då saknas det rätt garanterat en massa annat i landet, som vi tar för självklart.
Rumänien har väl inte samma sociala försäkringar som vi i Sverige har...Mikael_L skrev:Det är nog bara mina fördomar.
Att Rumänien kanske ligger långt bakom Sverige och övriga länder i västra Europa, i välfärd av olika slag t.ex.
Jag har för mig att jag ser Rumänska tiggare utanför var och vartannat varuhus här i Sverige, hur många Svenska tiggare sitter det i Rumänien?
Du har kanske svaret.
få svenskar måste tigga för att överleva i Sverige även om jag kan anse att de som håller på att hamna illa i samhället får sen hjälp istället för att de kan bli uppfångade i tid..
skoge skrev:
Renault tycker att Rumäninen har blivit ett höglöneland och har flyttat Dacia-tillverkningen till Marocko.Mikael_L skrev:Det är nog bara mina fördomar.
Att Rumänien kanske ligger långt bakom Sverige och övriga länder i västra Europa, i välfärd av olika slag t.ex.
Jag har för mig att jag ser Rumänska tiggare utanför var och vartannat varuhus här i Sverige, hur många Svenska tiggare sitter det i Rumänien?
Du har kanske svaret.
https://www.just-auto.com/news/renault-shifts-production-of-cheap-dacia-from-romania-to-morocco/
"I Schweiz tas företagsskatter ut på två nivåer: federal nivå och kantonal / kommunal nivå;AndersMalmgren skrev:
- Federal skatt debiteras 8,5% av resultatet efter skatt.
- På kantonnivå beskattas vinsten i varierande skattesatser mellan 6% och 21%, beroende på enskilda kantoner.
- Följaktligen är den effektiva företagsskatten vanligtvis mellan 12% och 24% ;"
och
- Schweiziska holdingbolag åtnjuter skattebefrielser på kanton / kommunal nivå och betalar en skatt på endast 7,8%.
Om det stämmer vet jag inte. Har ingen aning om vad för slags hemsida det där är ...
Skatter är ett område med total avsaknad av magi, verkar det för bra för att vara sant, - då är det inte sant, aldrig slagit fel hittills.Mikael_L skrev:"I Schweiz tas företagsskatter ut på två nivåer: federal nivå och kantonal / kommunal nivå;
[länk]
- Federal skatt debiteras 8,5% av resultatet efter skatt.
- På kantonnivå beskattas vinsten i varierande skattesatser mellan 6% och 21%, beroende på enskilda kantoner.
- Följaktligen är den effektiva företagsskatten vanligtvis mellan 12% och 24% ;"
och
- Schweiziska holdingbolag åtnjuter skattebefrielser på kanton / kommunal nivå och betalar en skatt på endast 7,8%.
Om det stämmer vet jag inte. Har ingen aning om vad för slags hemsida det där är ...
Jag tycker den är utmärkt. Låt folk tjäna pengar på lönearbete med minimalt med skatt, men när man använder pengarna så betalar man för den "skada" man gör på det gemensamma samhället, en kompensation till sina medmänniskor. Det som man köper som inte är skadligt ska därav inte kosta mer även om det är dyrare. Det är även rimligt att ha högre skatt på sådant som skadar männiksor (som alkohol och cigaretter) eftersom det driver sjukvårdskostnader för oss alla.D djac skrev:Finns "högermodeller" för detta som jag gillar, dock blev jag nedskriken här när jag nämnde det, synen är att det är en marknad där du har en budget på användning, sen får man en viss tilldelning och utöver det en köp/sälj-marknad. Visst finns det detaöjer att lösa men i grunden tycker jag att det är en intressant modell.
Det är egentligen inget vänstersnack alls utan fullkomligt logiskt och rättvist.
Det enda som skulle vara vänster är om alla får X antal utsläpptsrätter gratis.
Jag håller med här. Att bara ha en bränsleslukande bil är det egentligen inget fel med om man inte kör den. Däremot att producera och sälja en helt ny bränsleslukande bil kan jag tycka ska kosta mera som ett styrmedel. Men när den väl är tillverkad så bör det vara 100% vad den släpper ut eller nöter på vägen som avgör. Dvs bränsle eller kilometerskatt är det bästa. Helst bara kilometerskatt, då kan man ta bort alla tullar mm och bara ha en dynamisk kilometerskatt beroende på vad man kör och hur man kör.S Styrman_jansson skrev:De som t.ex. sliter mycket på våra vägar får också betala mer i skatt för att underhålla dem. Modellen med fasta skatter på fordon baserat bara för att "äga" fordonet tycker jag personligen är sjukt. Varför ska jag skatta tiotusentalskronor för en Ford Mustang V8 när jag bara kör kanske 200 mil om året? Bättre då att skatta för milen jag köra.
Fast att ge folk noll som utgångspunkt innebär ju i princip att de inte kan överleva, allt du gör skapar ett utsläpp och har du ingen grundläggande utsläppsrätt så kan du inte äta en skorpa ens.J JohanLun skrev:
Men att du får en rimlig pott till bilkörning hade skapat enorma förändringar. Jag har läst böcker med intressant idéer av Friedman och Chicago boys.
Det självklara är ju, större bil kräver mer krediter, kallstarter kräver också mer, osv, det styr användet i önskad riktning. Så de som vill köra monstertruckar till kiosken får inte många turer, medan de med mer modesta bilar som cyklar eller går de korta turerna förmodligen inte märker av regleringen.
Jag tycker det är intressanta tankar som kanske kunde vara bättre än att bara höja bensinpriserna till 100kr litern tex.
Svårimplementerat känns det som.D djac skrev:Fast att ge folk noll som utgångspunkt innebär ju i princip att de inte kan överleva, allt du gör skapar ett utsläpp och har du ingen grundläggande utsläppsrätt så kan du inte äta en skorpa ens.
Men att du får en rimlig pott till bilkörning hade skapat enorma förändringar. Jag har läst böcker med intressant idéer av Friedman och Chicago boys.
Det självklara är ju, större bil kräver mer krediter, kallstarter kräver också mer, osv, det styr användet i önskad riktning. Så de som vill köra monstertruckar till kiosken får inte många turer, medan de med mer modesta bilar som cyklar eller går de korta turerna förmodligen inte märker av regleringen.
Jag tycker det är intressanta tankar som kanske kunde vara bättre än att bara höja bensinpriserna till 100kr litern tex.
Men väldigt spännande tankar.
J JohanLun skrev:Jag tycker den är utmärkt. Låt folk tjäna pengar på lönearbete med minimalt med skatt, men när man använder pengarna så betalar man för den "skada" man gör på det gemensamma samhället, en kompensation till sina medmänniskor. Det som man köper som inte är skadligt ska därav inte kosta mer även om det är dyrare. Det är även rimligt att ha högre skatt på sådant som skadar männiksor (som alkohol och cigaretter) eftersom det driver sjukvårdskostnader för oss alla.
Det är egentligen inget vänstersnack alls utan fullkomligt logiskt och rättvist.
Det enda som skulle vara vänster är om alla får X antal utsläpptsrätter gratis.
Jag håller med här. Att bara ha en bränsleslukande bil är det egentligen inget fel med om man inte kör den. Däremot att producera och sälja en helt ny bränsleslukande bil kan jag tycka ska kosta mera som ett styrmedel. Men när den väl är tillverkad så bör det vara 100% vad den släpper ut eller nöter på vägen som avgör. Dvs bränsle eller kilometerskatt är det bästa. Helst bara kilometerskatt, då kan man ta bort alla tullar mm och bara ha en dynamisk kilometerskatt beroende på vad man kör och hur man kör.
Kilometerskatt blir väl ändå rätt snabbt regressiv och tillför därtill ökad belastning på de mest belastade platserna i landet. I praktiken innebär det de allra onödigaste bilresorna premieras: stadstrafiken, emedan resor där bil är mer motiverade bestraffas.
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Mikael_L skrev:hrmmm
Du räknar alltså Rumänien hit, ...men flytta dit då ...
Du har väl inte redan glömt bilden i inlägget här?
[länk]
[bild]
Vad gäller GB 19% (bilden ovan är ett par år gammal, Sverige har t.ex. 20,4 nu) så vad spelar en procent för roll, för att upprepa vad du själv skrev förut.
Men Boris Johnson aviserar kraftig höjd bolagskatt i GB, pga kostnaderna för Brexit
[länk]
Irland är väl i princip undantaget i västra Europa, de gör ju allt de kan för att locka till sig företagsetableringar.
Om de har samma välfärd och annat bra i samhället som de övriga länderna i västra europa kan jag nog inte riktigt uttala mig om ...
Titta här i stället bättre data https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skatt-pa-foretagande-och-kapital/bolagsskatt/
Sverige har 20,6 inte 20,4. UK har 19. 20,6 är inte på något sätt dåligt. Finns viktigare skatter att döda. Som löneskatte och moms.