Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
För varje laddning av ett batteri så skruvar något fossilt elverk upp gasen någonstans i Europa.
Så vi vinner inga egnergripoäng på elbilar fören all el produceras rent.
Man kan se det på flera sätt-
En del menar att nästan all el i Sverige är fossilfri, därför blir laddningen av bilen också det.
Detta tycker jag är feltänk, utan jag håller med dig mycket mer.

Ytterligare ett sätt att se det är att man laddar med exakt den energimix som finns i systemet för tillfället. Då laddar jag aldrig med 100% fossil energi, men heller aldrig med 100% fossilfritt.
Men t.ex. en väldigt blåsig dag, så kan man säga att jag laddar med nära fossilfri el.
Det har ju varit några tillfällen då spotpriset har blivit negativt p.g.a stor vindkraftproduktion, då är det ju jättebra ifall alla laddar sina bilar maximalt.
Jag kan inte riktigt bestämma mig för ifall jag ska anse att den energimix som är för tillfället är det man ska se som vad man laddar med, eller om man ska se till vad sista kW i produktionen, på marginalen, är det man laddar med ...
Men betraktar man det så så kommer det vara tillfällen där många bilar laddar fossilfritt, och sen plötsligt, så laddar nästa bil plötsligt 100% fossilt, och sen nästa bil och nästa bil 100% fossilt.
Man måste alltså hinna plugga in sin bil lite före andra, för att kunna ha gott samvete ... :)
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är alltid lite krångel vid omställningar

[bild]
Hade du avfärdat det lika lätt om det varit en ambulans?

Om inte personalen tagit sina privata bilar så hade inte de gamla fått hemtjänst-besök
 
G OMathson skrev:
Jag tycker du ska fatta att kutsarna inte är lösliga i vatten! Tror du det är en vätska? Jag har varit i Clab, har du?
Jag har inte varit där. men det finns något som heter radioaktivet, berättade de inte det för dig? Tror du att du kan ta ett bad i bassängerna på CLAB?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Väldigt mycket tjafs om radioaktivitet. Det är fullt hanterbart, dags att börja förstå det.

Tips. Skaffa en radiak-mätare, jag köpte en Radex (rysk mätare med ett single GM-rör helt enkelt, kalibrerbar osv) efter Fukushima.

Kollat både här och där, visst det finns litet gamla grejer typ en vintage Silva syftkompass jag har med några självlysande prickar av Radium förmodligen, där gick ju mätaren litet bananas. Så vi har inte denna kompass under huvudkudden och slickar inte på den i onödan.

Men intressant att se att dammet som fångas upp i vår LLVP’s filter har rätt hög aktivitet. Därför anmodar jag att man inte använder dammsugare för att renöra dylika utan spolar av filtren i duschen istället. Man gör vad man kan och efter den information man skaffar sig.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Väldigt mycket tjafs om radioaktivitet. Det är fullt hanterbart, dags att börja förstå det.

Tips. Skaffa en radiak-mätare, jag köpte en Radex (rysk mätare med ett single GM-rör helt enkelt, kalibrerbar osv) efter Fukushima.

Kollat både här och där, visst det finns litet gamla grejer typ en vintage Silva syftkompass jag har med några självlysande prickar av Radium förmodligen, där gick ju mätaren litet bananas. Så vi har inte denna kompass under huvudkudden och slickar inte på den i onödan.

Men intressant att se att dammet som fångas upp i vår LLVP’s filter har rätt hög aktivitet. Därför anmodar jag att man inte använder dammsugare för att renöra dylika utan spolar av filtren i duschen istället. Man gör vad man kan och efter den information man skaffar sig.
Hur ska man hantera om grundvattnet kommer i kontakt med avfallet långt där nere utan att någon ens vet om det? Eller pga politiskt läge helt skiter i det i 500 år?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag har inte varit där. men det finns något som heter radioaktivet, berättade de inte det för dig? Tror du att du kan ta ett bad i bassängerna på CLAB?
Jag vet inte hur det ser ut på clab, men senast jag besökte ett kärnkraftverk fick man inte bada i reaktorbassängen. Inte alls för att det var farligt utan för att inte smutsa ner vattnet.
 
  • Gilla
andersda och 1 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Jag vet inte hur det ser ut på clab, men senast jag besökte ett kärnkraftverk fick man inte bada i reaktorbassängen. Inte alls för att det var farligt utan för att inte smutsa ner vattnet.
Visst, men skulle du gjort det om du fick?
 
G
K karlmb skrev:
Jag har inte varit där. men det finns något som heter radioaktivet, berättade de inte det för dig? Tror du att du kan ta ett bad i bassängerna på CLAB?
Ja det kan man, inte farligt då 1m vatten räcker.
 
  • Gilla
PNI
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Visst, men skulle du gjort det om du fick?
Förmodligen
 
Kan väl erkänna att jag blev litet bekymrad efter Fukushima, bevisligen så eftersom jag skaffade en GM-mätare. Inte i proffsklass på något vis men denna modell blev det: Radex RD !503+. https://quartarad.com/product/radex-rd1503/

Rätt så lärorik grunka för att få litet uppfattning om vad man bör vara försiktig med i vardagen. Som sagt, filter till luftbehandlingsenheter samlar på sig en del som man inte behöver utsätta sig för i onödan, antar det handlar mest om alfastrålande partiklar man inte bör andas in vid rengöring av filter.

Det är väl egentligen det enda intressanta jag hittat, förutom en smula gammastrålning från källarväggar. Kollat Radon också via långtidsmätning i puckar med spårfilm, det visade sig ligga långt under gränsvärdet även i källaren.

Kan säga också att detta är en av de minst använda mätinstrumenten jag har numera, efter att jag konstaterat vad som fanns.
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
G
Nissens Nissens skrev:
Va?
De miljonerna som jag tjänat på mitt hus hade jag inte haft om jag bott på landet. Hade jag bott på landet hade jag dels inte fått värdeökningen, dels hade jag fått grymt ökade transportkostnader. Bilar och kostnader med dem blir en hel del…
Finns väl folk "på landet" som bott relativt billigt nedy korta transporter och folk i/nära stan som har långa dyra transporter också?
 
S Styrman_jansson skrev:
Jag skulle gissa på Värtaverket, Hässeblyverket, Hammerbyverket, Högdalverket och Bristaverket. Samtliga kraftväremverk.

På detta planeras ytterligare ett kraftvärmeverk i Lövsta.

Du kan läsa mer om detta på;
[länk]
Off topic: Det är bra att Sthlm kan producera en del av den el och värme som behövs, det ger övriga landet möjlighet att sälja bioenergi till sthlm och minskar iaf behovet något av el transmission till huvudstadsområdet.

Om bilismen ska kunna kraftförsörjas i storstadsregionerna krävs det med säkerhet nya kärnreaktorer, gärna kombinerat med solceller på fordons ägarens egen fastighet.
 
Nissens
G OMathson skrev:
Finns väl folk "på landet" som bott relativt billigt nedy korta transporter och folk i/nära stan som har långa dyra transporter också?
Är man inte lantbrukare så är det nog rätt ovanligt. De jag känner som bosatt sig lantligt har stora transportkostnader, speciellt barnfamiljerna.
Så, man väljer ju att lägga pengar på boende eller transporter, dessutom går det mycket tid till resande om man bor avsides.
Numera har jag både låga boendekostnader och låga transportkostnader. :)
 
R
Nissens Nissens skrev:
Va?
De miljonerna som jag tjänat på mitt hus hade jag inte haft om jag bott på landet. Hade jag bott på landet hade jag dels inte fått värdeökningen, dels hade jag fått grymt ökade transportkostnader. Bilar och kostnader med dem blir en hel del…
Har du sålt huset du pratar om? Annars har du förstås inte tjänat (eller fått) en enda krona. Den enda fördelen du fått av en värdeökning är att du kan använda den för att låna mer pengar.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
F frasen_36 skrev:
Kallar du det att "slumptycka" att lita på att andra gör sina arbetsuppgifter.
Hoppas du inte har nån arbetsledande funktion, för du verkar inte vara lätt att samarbeta med.
Politiker som fattar beslut utför förvisso sina arbetsuppgifter, men att deras beslut enbart är baserade på tekniska analyser är nog lite naivt att tro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.