AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Enda nackdelen med etron är att det är en SUV :)
Ja men den är tydligen bättre och snabbare på laddning säger han som kör.
Den är ganska liten dessutom, den brukar stå parkerad bredvid en ny xc90 och de är gigantiska.
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Gripen A och C har spöat allt vid red flag, vad får dig tro att Gripen E skulle prestera sämre? Allt tyder emot det.
Jag förutsätter att du endast är ute för att häckla. Eller tror du på fullt allvar att du har bättre kännedom än finska försvaret om vad som är bäst för dem?
 
F frasen_36 skrev:
Jag förutsätter att du endast är ute för att häckla. Eller tror du på fullt allvar att du har bättre kännedom än finska försvaret om vad som är bäst för dem?
Det handlar inte om vad som är bäst för Finland utan vad USA tvingar Finland att köpa.
Finland vill nog ha USA på sin sida vid ett eventuellt krig mot Ryssland.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Jag förutsätter att du endast är ute för att häckla. Eller tror du på fullt allvar att du har bättre kännedom än finska försvaret om vad som är bäst för dem?
”Bäst” på vilket sätt? Troligtvis har man gjort vad man anser är den bästa affären för Finland sett totalt. Det är ju trots allt det en upphandling syftar till. Med det sagt är det inte säkert man köpte det bästa planet för just för Finlands förutsättningar rent praktiskt/tekniskt/ekonomi.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
P pmd skrev:
Spillvärmevattnet från Forsmark är för kallt för att göra nytta i Stockholm. Det behöver värmas och då blir det dyrt.
Det kallnar så många grader på vägen att det inte ens kan användas i värmeväxlare menar du?
 
skoge skoge skrev:
[länk]

Tydligen fungerade inte elbilarna
Det är alltid lite krångel vid omställningar

Svartvit bild av en trafikomställning med bilar och människor som korsar gatan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är alltid lite krångel vid omställningar

[bild]
Då var jag ute på morgonen, men inte med bil:D
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Tycker att man även i Storbritannien och idag skulle göra detsamma :crysmile::crysmile:
 
MultiMan
Senaste versionen av Gripen är bättre än vad många verkar tro, men jag tror fortfarande att F35 är det bästa planet. Något jag inte sett någon nämna är dock underhållskostnaderna som är dramatiskt mycket högre för det amerikanska planet, i storleksordningen 4-5 ggr högre räknat kostnad per flygtimme att hålla det igång.

De som väljer F35 kommer alltså inte kunna flyga alls lika mycket eller försaka andra delar av försvarsmakten. Jag tror även det hade varit mycket bättre säkerhetspolitiskt för norden med svenska plan istället för amerikanska, så det är tråkigt att finnarna inte ville vara med.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
engs
Är väl också betydligt kinkigare vad gäller underhåll, landningsplatser, klarställning etc.
En Gripen är väl nere och vänder på 10min typ? Samt kan fixas av ett gäng värnpliktiga.
Vet inte vad jänkarnas tid ligger på men gissar betydligt längre, om de nu hittar en flygplats stor nog som inte är sönderbombad efter första kvarten.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Man har inte så stor glädje av en värdeökning av huset medan man bor i det. Lånetaket kanske stiger, men jag tycker att man ska vara återhållsam med att låna.

Så den rimliga jämförelsen blir mellan löpande kostnader i respektive fall, dvs boränta (+ eventuellt amortering) och transporter.

Det är nog inte så dumt. Tyvärr bor jag sedan drygt 20 år redan på landet.
Var hittar jag ett ännu billigare boende? ;)
Tja, när jag byggde mitt hus kostade det ca 3,5 MSEK inkl tomt. Idag är det värt ca 7,5 MSEK. Så jag har bott väldigt billigt. Hade jag varit rädd för att ta lån till det första huset så hade detta inte varit möjligt. Det är ok att ha lån, det viktiga är vad det kostar att ha dem.
 
Nissens
G OMathson skrev:
Samtidig går inte alltid ekvationen ihop för den dyrare villan heller. Mer pantbrev, lagfart, högre ränta, amortering, ev fastighetsskatt och bor man kvar tills man dör "tjänade" man ingenting på värdeökningen.
Va?
De miljonerna som jag tjänat på mitt hus hade jag inte haft om jag bott på landet. Hade jag bott på landet hade jag dels inte fått värdeökningen, dels hade jag fått grymt ökade transportkostnader. Bilar och kostnader med dem blir en hel del…
 
Elbilar är ju grymt bra om elen produceras rent. Nu är ju tyvärr den laddning som behövs sk marginalel och betyder i realiteten att elenergi produceras av kolkraft i Europa.

För varje laddning av ett batteri så skruvar något fossilt elverk upp gasen någonstans i Europa.

Så vi vinner inga egnergripoäng på elbilar fören all el produceras rent.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Spillvärmevattnet från Forsmark är för kallt för att göra nytta i Stockholm. Det behöver värmas och då blir det dyrt.
B b8q skrev:
Det kallnar så många grader på vägen att det inte ens kan användas i värmeväxlare menar du?
Kylvattnet från Reaktorerna är ca 10°C över havsvattnets temp, dvs något runt 11-25°C, och sämst då vi behöver energin bäst (vintern).
För att få fjärrvärmetemp får man göra om i turbindriften. Inte speciellt svårt, kostar ju dock en slant, sen, framförallt, så kostar 150 kilometer fjärrvärmerör av en oanat stor dimension en ordentlig slant till.
I rapporterna som jag länkade till här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...igen-pa-kort-tid.431854/page-189#post-4501146
så finns det mycket matnyttigt, läs dessa så klarnar hela bilden betydligt, över hur det ska gå till att nyttja Forsmark till fjärrvärme, hur tekniken går till, vad kostnader blir osv osv. Mycket bra läsning, innan man fortsätter att ha åsikter om fjärrvärme från KK.
T.ex bedöms bara rören ha en sammanlagd vikt på 115 000 ton för att kunna transportera 1000MW fjärrvärmeenergi och 150 000 ton för att kunna transportera 1500MW fjärrvärmeenergi.
Det är alltså en del stål, en del svetsfog osv ... Sen ska allt grävas ner i en 150 000 meter sträcka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.