A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Då borde du veta djurlivet aldrig återhämtar sig i området tills dammen är borta
ej heller sant.
Det anpassar sig, samt att medans vattnet är högt så tar sig nya arter in.
 
Maskintok skrev:
ej heller sant.
Det anpassar sig, samt att medans vattnet är högt så tar sig nya arter in.
Då borde du tycka nya djurlivet i Chernobyl är positivt också?
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
F frasen_36 skrev:
Kraftverksdammar är visserligen ofta stora men mera av kategorin engångshändelse.
Fyra kärnkraftsolyckor (varav 3 härdsmältor)
En (påstådd) brusten damm.
Vi vet idag absolut inget om att kärnavfall är ett mindre problem! Vi har ju inte löst det!
Även om vi tar bort Banqiao Dam-katastrofen, med sina ca 150.000 döda, så blir det ändå många tusentals döda i dammolyckor runt om i världen. Sug på denna lista:
https://iaekm.org/wiki/Liste_von_Stauanlagenunfällen
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja troligen, eller ska vi säga garanterat.
Men jag är säker på att det är kompetenta personer som är inblandade hela vägen fram till affär, både tekniskt kunnande, handelspolitiskt och säkerhetspolitiskt osv osv.
Och ingen grupp lär få styra till 100%, dvs det är inte bara piloternas åsikt, eller teknikernas, eller de ser till handelsförbindelserna som ensam bestämmer vad det blir. Jag är övertygad om att Finland har kommit fram till ett hyggligt bra beslut - för Finland. Vägen fram till beslutet vet vi nog inte allt om, men det kvittar väl, nu har de gjort sitt val.
F35 är en shit show. Tom USA har erkänt det. Det är en katastrof för Finland. Men, men.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Mikael_L
hsd hsd skrev:
Ja det finns värmeverk som är byggda som kraftvärmeverk, bla sopförbränning, men som inte används för mer än fjärrvärme generatorer finns och de är driftade men används icke
Ja just det, var det inte något knäppt, typ politiskt, eller att de fick en skatt som gjorde det olönsamt, eller nåt ...
 
Mikael_L
S Styrman_jansson skrev:
Kärnkraft den säkraste kraftsorten. 90 personer har konstaterats dött i kärnkraftrelaterade olyckor ( detta inkluderar Tjernobyl). För Vattenkraft är siffran ungefär det dubbla.
Nejdå, vattenkraft ligger skyhögt över, inte bara det dubbla.
Men med kärnkraften finns ju problemet att vi än så länge bara har gjort halva cykeln, dvs använt kärnbränslet, vilka dödsoffer nästa steg (ta hand om det använda bränslet) kommer innebära är rätt okänt.
Med detta menar jag inte att måla upp någon katastrofbild, men nyktert sett så vet vi ju faktiskt inte.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Då borde du tycka nya djurlivet i Chernobyl är positivt också?
Det är en annan aspekt.
Inte att det djurliv eller växtliv skulle komma tillbaka.. det gör det.. Och fortare än man tror..
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Då borde du veta djurlivet aldrig återhämtar sig i området tills dammen är borta
Stämmer bra, så länge dammen finns kvar och bidrar till elproduktion så återhämtar sig inte naturen till tidigare.
Det är här som det "diskuteras" att de små vattenkraftverken ska bort och områden återställas för att här viktar man vattenmiljö mot den lilla mängd el som produceras.
 
A AndersS skrev:
Stämmer bra, så länge dammen finns kvar och bidrar till elproduktion så återhämtar sig inte naturen till tidigare.
Det är här som det "diskuteras" att de små vattenkraftverken ska bort och områden återställas för att här viktar man vattenmiljö mot den lilla mängd el som produceras.
Ja ta bort all vindkraft all solkraft och behåll några vattenkraftverk för spikproduktion. Det skulle vara bästa vägen att gå.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du tror mao inte att USA påverkar Finland via hot om import förbud? USA har redan förbjudit Gripen att sälja till NATO länder pga det sitter teknik från USA i den. Tyvärr såhär när ett land på 10 miljoner fightas mot ett land med 300 miljoner.

Angående Gripens prestanda, om nu gripen var så kass som folk säger här i tråden är det ju lite märkligt att USA tagits med byxorna nere med att spionera på SAAB.
Nja, jag tror jag undanber mig att ens försöka ha en åsikt över alla olika saker som Finland kan ha bedömt medan de processade denna affär. Det överstiger min horisont vida.
Jag svarade på ett inlägg för att något verkade tro att det satt en minister och klurade ut vilket vapensystem de skulle ha, eller kanske att några i regeringen tog en Sauna tillsammans med några Lapin kulta och kom sen ut och skrev ett kontrakt på 10 miljarder €.
Du kan också kolla mitt svar i inlägg #4575
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det är såklart ett problem. Alla kan inte köpa en bil för 560 000 eller punga ut med 100 tusen för att sen betala 4200 kr månaden för privatleasing.

Visa det i en mer vanlig modell, ta en zoe med första batteriet eller en bmw i3 med lilla batteriet.

Hur många elbilar har 86% när de väl kommer till olyckan? Ioniq jag provade hade sommartid typ 25 mil. Vintertid mindre. Dvs när jag först kört nästan 8 mil och sen hamnar i en olycka som tar 4-10 timmar så är man rätt körd.
Alla verkar anse att Kina är det landet som nu kommer tillverka bilar i framtiden. Jag har kollat lite vad de gör. Och de säljer nu en väldigt liten bil till studenter. Och den säljer bättre än Tesla. Kostar 50 000 kr ny , där nere och de räknar med det dubbla i EU. Men det är bra, den är liten och går inte långt, men kan funka bra i stan.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja ta bort all vindkraft all solkraft och behåll några vattenkraftverk för spikproduktion. Det skulle vara bästa vägen att gå.
Man tar inte bort , sånt som redan finns, det verkar konstigt.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, jag tror jag undanber mig att ens försöka ha en åsikt över alla olika saker som Finland kan ha bedömt medan de processade denna affär. Det överstiger min horisont vida.
Jag svarade på ett inlägg för att något verkade tro att det satt en minister och klurade ut vilket vapensystem de skulle ha, eller kanske att några i regeringen tog en Sauna tillsammans med några Lapin kulta och kom sen ut och skrev ett kontrakt på 10 miljarder €.
Du kan också kolla mitt svar i inlägg #4575
Att det vid så många militära upphandlingar blir en strid på kniven mellan jas och f35, låter ana att det inte är så illa ställt med gripens prestanda.
När Norge, som har täta band till USA, valde F35 för några år sedan kom det i efterhand fram att upphandlingen hade viktats till F35s fördel. Vidare hade man inte tagit i beaktande att den förde sån förbaskat oväsen att hela militärflygplatsen i Bodø behövde flyttas längre ifrån bebyggelsen. Det - var inte gratis. Vill minnas att man landade (hihi) i att affären framför allt var ett politiskt beslut. Som så ofta förr.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Man tar inte bort , sånt som redan finns, det verkar konstigt.
Har du missat man stängt ner reaktorer? :crysmile:
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har du missat man stängt ner reaktorer? :crysmile:
Det var också dåligt gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.