F
H Harald Blåtumme skrev:
Av erfarenheter från hur det går till med politiska beslut i Sverige så kan man nog på goda grunder anta att det är likartat i vårt broderland Finland. Det handlar om politiker som är dåligt informerade och inte kompetenta i de frågor de är satta att besluta om, känsliga för diverse påverkanskampanjer där man i detta fallet får anta att US-folket är extra duktiga på marknadsföring.
Trams. Är du så naiv eller bara spelar du?
Naturligtvis är det teknisk utvärdering som fäller avgöranden, som politiker sedan får förhålla sig till.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Av erfarenheter från hur det går till med politiska beslut i Sverige så kan man nog på goda grunder anta att det är likartat i vårt broderland Finland. Det handlar om politiker som är dåligt informerade och inte kompetenta i de frågor de är satta att besluta om, känsliga för diverse påverkanskampanjer där man i detta fallet får anta att US-folket är extra duktiga på marknadsföring.
Inte bara duktiga på marknadsföring även duktiga på att hota med utebliven import in till USA från Finland.
 
  • Gilla
  • Haha
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Trams. Är du så naiv eller bara spelar du?
Naturligtvis är det teknisk utvärdering som fäller avgöranden, som politiker sedan får förhålla sig till.
Jag väljer att inte bemöta detta inlägg, det faller på att du förutsätter saker som jag redan sagt att jag har anledning att betvivla. Du har en uppfattning, jag har en annan uppfattning.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
A
jag vet iallafall vad som väntar oss bilister..
snöblandat regn..
Och dåligt plogade vägar...
För detta behövs inga kärnkraftverk eller politiska beslut...

bara ett snöoväder som sedan övergår i tö grader...
 
  • Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
I vilka avseenden? JAS-39 är förvisso inte lika smygande som F-35, och det kan kanske spela roll ibland.
Annars är det radarsystem med målsökning, målföljning och hur bra robotar som flygplanet kan bära (och faktiskt bär i skarpt läge!) som spelar roll. Samt inte att förglömma, svängprestanda.

I det senare sammanhanget bör man också ta hänsyn till vilken slags automatkanon som sitter i respektive flygplan. Kanonen i F-35 har en klenare kaliber. ;)

Att F-35B är ett STOVL-flygplan är kanske viktigt för USMC men kortfältsprestandan hos JAS-39 är nog lika viktig för andra användare. Tiden för klargörning (och underhållsbehovet) tror jag är viktigare än båda föregående egenskaper.
Det är väl BVR som styr idag, men med sin EWS och möjlighet att använda Meteor roboten så står sig Gripen väldigt bra i BVR.
 
hsd hsd skrev:
I ett kraftvärmeverk produceras el, och den värme som bildas överförs till fjärrvärmesystemet. På så sätt utnyttjas det använda bränslet maximalt. Därför är kraftvärmen väldigt resurseffektiv. Dessutom är det en stor tillgång för energisystemet eftersom elen kan produceras helt oberoende av väder och årstid. Idag kommer ungefär 9 procent av den producerade elen i Sverige från kraftvärme.
Man hade kunnat utnyttja spillvärme från kärnkraft också men det gör man inte pga rädsla och politik.
 
Maskintok skrev:
jag vet iallafall vad som väntar oss bilister..
snöblandat regn..
Och dåligt plogade vägar...
För detta behövs inga kärnkraftverk eller politiska beslut...

bara ett snöoväder som sedan övergår i tö grader...
I vår kommun sa chefen för förvaltningen att de prioriterar snöröjning och ser trafiksäkerhet som högsta prioritet.

Det snöade förra onsdagen, de har inte röjt något alls. Viktiga vägar för räddningstjänsten går inte att köra på. Jag ska roffa åt mig en hjulinställning av de nu då bilen blir ju fan skadad när man ska till och från jobbet.
Alla idrottsanläggningar har varit stängda snart i en vecka. De har inte rensat taken ännu.
Budgeten för snöröjningen tog slut i februari, alltså förra vinterns enda snö. :D
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
T
S Styrman_jansson skrev:
Har jag skrivit att jag gör det?
S Styrman_jansson skrev:
När argumenten tryter angrips språket.
Val av jaktflyg har länge varit och kommer länge vara en politisk affär.
Knappast att politiker har den tekniska kunskapen
 
P
K karlmb skrev:
Visst, du ser fram emot de långbänkarna? 100 ggr värre än ifall vi ska bärga Estonia eller inte.
Det bästa är nog att inte slutförvara kärnbränsleavfallet. Så länge saken debatteras blir den inte bortglömd.
 
T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man hade kunnat utnyttja spillvärme från kärnkraft också men det gör man inte pga rädsla och politik.
I vattenkraftverk blir ingen spillvärme som behöver kylas bort utan allt blir el.:)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte bara duktiga på marknadsföring även duktiga på att hota med utebliven import in till USA från Finland.
Ja man får förmoda att de utvecklat en skicklighet även i dessa avseenden, i utkanterna av ”marknadsföring”. Men skit samma, de är nog inte värre än en del andra.

Överlag så finns det en stor mängd upphandlingar och affärer som man kan tycka skulle må bra av litet öppenhet och offentlig granskning vad gäller försvarssamarbeten men det funkar ju inte så, det omgärdas av höggradig sekretess vilket är begripligt i sig.

Finns egentligen inte så mycket att säga om dessa beslut från vare sig Sveriges eller grannländers sida, det omgärdas av mycket större system och det vore orätt att beskylla beslutsfattare för inkompetens så jag tar tillbaka det.

Bara som ett exempel så har Sverige relativt nyligen implementerat Patriot i en moderniserad version, ett robotförsvar. Vi är lika insyltade som grannländerna i teknikberoendet såväl som det ekonomiska/kompetensmässiga kring det hela.

Som svensk är jag litet stolt att bla SAAB håller sig väl framme i framkanten på många teknologier men jag förstår givetvis att detta bara är en kugge i ett mycket större sammanhang.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Val och val. Val av bostadsort gör man ju normalt för decennier framöver.
Jag har bott i genomsnitt mindre än 10 år på varje bostadsort sen jag började yrkesarbeta, oräknat tillfälligt korttidsboende. Det finns nog folk som flyttar oftare så.
 
F
H Harald Blåtumme skrev:
Men visst såg du vem jag citerade och svarade?
Självklart men det innebär väl inte att jag får kommentera - eller? Gillar du censur?
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ja man får förmoda att de utvecklat en skicklighet även i dessa avseenden, i utkanterna av ”marknadsföring”. Men skit samma, de är nog inte värre än en del andra.

Överlag så finns det en stor mängd upphandlingar och affärer som man kan tycka skulle må bra av litet öppenhet och offentlig granskning vad gäller försvarssamarbeten men det funkar ju inte så, det omgärdas av höggradig sekretess vilket är begripligt i sig.

Finns egentligen inte så mycket att säga om dessa beslut från vare sig Sveriges eller grannländers sida, det omgärdas av mycket större system och det vore orätt att beskylla beslutsfattare för inkompetens så jag tar tillbaka det.

Bara som ett exempel så har Sverige relativt nyligen implementerat Patriot i en moderniserad version, ett robotförsvar. Vi är lika insyltade som grannländerna i teknikberoendet såväl som det ekonomiska/kompetensmässiga kring det hela.

Som svensk är jag litet stolt att bla SAAB håller sig väl framme i framkanten på många teknologier men jag förstår givetvis att detta bara är en kugge i ett mycket större sammanhang.
Absolut är vi beroende. Även gripen har teknik från USA. Som motorn
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man hade kunnat utnyttja spillvärme från kärnkraft också men det gör man inte pga rädsla och politik.
Eller pga risker...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.