T Tullen127 skrev:
I vattenkraftverk blir ingen spillvärme som behöver kylas bort utan allt blir el.:)
Nej men de har andra nackdelar, som att de förstör naturen, dammar brister, arbetsolyckor osv. Men vattenkraft är ett bra komplement till kärnkraft.
 
F frasen_36 skrev:
Eller pga risker...
Det där är känslor och rädsla inte fakta.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är väl BVR som styr idag, men med sin EWS och möjlighet att använda Meteor roboten så står sig Gripen väldigt bra i BVR.
Med jämna mellanrum kommer skrivbordskrigarna på att man kan använda radar och skjuta ner fienden med robotar innan fienden har upptäckt en. Med lika jämna mellanrum visar det sig att kurvstrid fortfarande isträffar.
BVR "gällde" redan på 1970-talet, men nog fasen blev det kurvstrid ändå.

Numera tror jag dock att de flesta har lärt sig att en akan är himla piffigt att ha i ett jaktflygplan oavsett hur mycket BVR-utrustning det har.
 
F
P pmd skrev:
I vilka avseenden? JAS-39 är förvisso inte lika smygande som F-35, och det kan kanske spela roll ibland.
Annars är det radarsystem med målsökning, målföljning och hur bra robotar som flygplanet kan bära (och faktiskt bär i skarpt läge!) som spelar roll. Samt inte att förglömma, svängprestanda.

I det senare sammanhanget bör man också ta hänsyn till vilken slags automatkanon som sitter i respektive flygplan. Kanonen i F-35 har en klenare kaliber. ;)

Att F-35B är ett STOVL-flygplan är kanske viktigt för USMC men kortfältsprestandan hos JAS-39 är nog lika viktig för andra användare. Tiden för klargörning (och underhållsbehovet) tror jag är viktigare än båda föregående egenskaper.
Du behöver inte bekymra dig här om prestanda JAS vs F-35. De som har rätt kunskap att utvärdera det vet det redan och vet vad också de behöver och har valt.
 
P
H Harald Blåtumme skrev:
Bara som ett exempel så har Sverige relativt nyligen implementerat Patriot i en moderniserad version, ett robotförsvar. Vi är lika insyltade som grannländerna i teknikberoendet såväl som det ekonomiska/kompetensmässiga kring det hela.
FMV tyckte att Sverige skulle köpa SAMP/T (europeiskt), men regeringen valde Patriot (amerikanskt).
Om det var teknik och ekonomi som avgjorde eller om det var politik kan man fundera på.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
P
hsd hsd skrev:
Kraftvärmeverk
Finns redan flera som av någon anledning inte levererar annat än fjärrvärme
Då är de väl inte kraftvärmeverk, utan värmeverk? Eller har de elgeneratorer som inte används?
 
T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej men de har andra nackdelar, som att de förstör naturen, dammar brister, arbetsolyckor osv. Men vattenkraft är ett bra komplement till kärnkraft.
Nonsens! Ett vattenkraftverk påverkar visserligen naturen under uppbyggnadsskedet men det gör andra byggnationer av kraftverk också. Arbetsplatsolyckor händer överallt. Dammar brister inte lika ofta som kärnkraftverk havererar. Däremot är det ENBART kärnkraft som skapar farligt avfall som vi ännu inte vet hur vi ska hantera.
 
P
F frasen_36 skrev:
Du behöver inte bekymra dig här om prestanda JAS vs F-35. De som har rätt kunskap att utvärdera det vet det redan och vet vad också de behöver och har valt.
Men vilka kriterier har de använt? Du verkar övertygad om att det är tekniska kriterier och då borde du väl kunna motivera det? Auktoritetstro är sällan en bra argument.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man hade kunnat utnyttja spillvärme från kärnkraft också men det gör man inte pga rädsla och politik.
Spillvärmevattnet från Forsmark är för kallt för att göra nytta i Stockholm. Det behöver värmas och då blir det dyrt.
 
T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det där är känslor och rädsla inte fakta.
Så du menar att man ska chansa och "köra på" tills riskerna blir fakta i form av verklig skada??
Låter ju förtroendeinjagande...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
T Tullen127 skrev:
Nonsens! Ett vattenkraftverk påverkar visserligen naturen under uppbyggnadsskedet men det gör andra byggnationer av kraftverk också.
Vattenkrafter (eller snarare deras dammar) tenderar att vara många gånger större än kärnkraftverk. Den initiala miljöpåverkan är utan konkurrens.
Dammar brister inte lika ofta som kärnkraftverk havererar.
Hur många av varje har inträffat?
Däremot är det ENBART kärnkraft som skapar farligt avfall som vi ännu inte vet hur vi ska hantera.
Det vet vi, men det velas lite hit och dit om den saken. Kärnbränsleavfall är ett mindre problem än utsläpp från fossileldning.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
P
T Tullen127 skrev:
Så du menar att man ska chansa och "köra på" tills riskerna blir fakta i form av verklig skada??
Låter ju förtroendeinjagande...
Fjärrvärme från kärnkraftverk förekommer lite här och där i världen. Jag har aldrig hört talas om att det skulle vara farligt.

Även i Sverige har kärnkraftverk producerat fjärrvärme. Ågestaverket försåg Farsta med fjärrvärme.
 
  • Gilla
PNI och 2 till
  • Laddar…
F
P pmd skrev:
Men vilka kriterier har de använt? Du verkar övertygad om att det är tekniska kriterier och då borde du väl kunna motivera det? Auktoritetstro är sällan en bra argument.
Varför ska jag motivera på vilket sätt kompetenser i andra länder tar sina avgöranden? Att utan grund ifrågasätta andras sätt att sköta sitt jobb överlåter jag isf till trådens "besserwissrar".
Visst var det synd att vi inte var tillräckliga utan förlorade affären.
Men därtill att: "surt sa räven.." - nej.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P
F frasen_36 skrev:
Varför ska jag motivera på vilket sätt kompetenser i andra länder tar sina avgöranden? Att utan grund ifrågasätta andras sätt att sköta sitt jobb överlåter jag isf till trådens "besserwissrar".
Visst var det synd att vi inte var tillräckliga utan förlorade affären.
Men därtill att: "surt sa räven.." - nej.
Självklart får du slumptycka, men då blir din åsikt lite mindre värd.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Självklart men det innebär väl inte att jag får kommentera - eller? Gillar du censur?
Ingenting av det jag skrivit kan förhindra dig att skriva vad du vill. Det jag undrade över var om du informerat dig om vad jag kommenterade.

Förslag: vi släpper detta.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.