301 091 läst · 8 036 svar
301k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Han skrev ju ett inlägg senare att det var nått missförstånd efter en väldigt lång dags jobb och han hade blivit delvis felciterad/förkortad. Blankslitna däck på lastbilar från kontinenten hade varit ett större problem enligt honom vilket jag också tror.AndersMalmgren skrev:
Men jag förstår fortfarande inte kopplingen mellan räddningstjänsten och nån form av bärgning. Men öppen för förklaring.
mer svt/SR som inte kan skillnaden eller så förstår inte skribenten skillnaden...engs skrev:Han skrev ju ett inlägg senare att det var nått missförstånd efter en väldigt lång dags jobb och han hade blivit delvis felciterad/förkortad. Blankslitna däck på lastbilar från kontinenten hade varit ett större problem enligt honom vilket jag också tror.
Men jag förstår fortfarande inte kopplingen mellan räddningstjänsten och nån form av bärgning. Men öppen för förklaring.
Den här kanske skulle kunna passa till din familj? https://www.volkswagen-transportbilar.se/sv/modeller/id-buzz.htmlMaskintok skrev:
Räddningstjänsten har väl ringt en bärgare om det varit problem, det låter inte så långsökt. Att räddningstjänsten själva skulle ha bärgar verkar vara ett eget påhitt i denna tråd?engs skrev:
Visst, de har säkerligen ett tätt samarbete. Men får de information om alla bärgningar som sker, dvs de flesta kontaktar väl ändå inte räddningstjänsten annat än om de är i en direkt olycka?MathiasS skrev:
Jag kan mycket väl ha fel i detta, bärgarna kanske har krav att lämna statistik på det eller så?
Jag vet inte, jag tror hela skiten är en höna av ett ägg. Eller en skröna av ett ägg. När bilar blir ståendes i 10-15 timmar är det alltid några som får problem, nu var några av dessa elbilar. På vanligt kvällstidningsmaner fick man det att låta som att det vara stora högar med övergivna elbilar längs vägarna, vilket uppenbarligen inte var sant givet uppgifterna från bärgningsbilarna som faktiskt var där.engs skrev:
...så det är ju bara att somna om kring hela "nyheten".
Två saker kommer ske oavsett denna händelse:
1. Fler och fler elbilar får möjlighet att ladda andra elbilar, det är snart en standardfunktion.
2. Bärgningsbilar kommer skaffa sig möjligheter att snabbladda en elbil.
Om en elbil enlig dig släpper ut 61g och en fossilbil 157g..Marike skrev:....
En elbil släpper ut i genomsnitt 61gram. En Ottobil 157gram Elbilen kan således köra knappt 3 gånger så långt och släppa ut samma mängd co2 som Ottobilen. De båda är alltså likvärdiga vid ca 1000 mil el och ca 350 mil bensin. jag betalar 2 bilskatter elbilisten ingen. Hur f.n kan man tycka det är rätt. Dessutom släpper elbilen ut mycket mer än vad mina bilar gör, för det är väl sällsynt att elbilsföraren nöjer sig med att köra under 2000 mil på året.
Om båda bilar kör 2000mil så har elbilen släppt ut 1220kg
Fossilbilen 3140kg(under förutsättning att det inte fuskats med utsläppen)
Men jag skulle gärna vilja se en länk på var du hittat 61g för elbilen... jag vågar nämligen påstå att det är helt fel för en elbil i sverige
Men överbevisa mig gärna
Hur tänker du då? Visa gärna din uträkning som säger att fler bilar minskar påverkan på miljön och att det blir färre resor om två bilar plogar varsin körbana jämfört med om en bil plogar två körbanor på en gång.Maskintok skrev:
Och trots att de stora batteriet är sämre så är det ändå bättre än fossilmotorn över sin livslängd.S Styrman_jansson skrev:Fast att man tappar upp till HALVA räckvidden vid kyla är ju lite mer än karaktär. För någon som bor längre norrut kan jag tänka mig att det blir en dealbreaker.
Sedan blir det ju ännu mer betänksamt när man inser hur mycket batteristorleken på verkar utsläppen under livscykeln. Och så behöver man överdimensionera batteriet bara för att de tappar räckvidd på vintern.
Ingen bra ekvation.
Man ska komma ihåg att du räddar inte miljön genom att köpa en elbil. Varje elbil som produceras är en miljöbelastning, ännu mer om de har stora batteri.
Jag kan ha löst problemet med elbilen värme...
Man installerar helt enkelt en bensinvärmare som man har igång sommar som vinter. Då har man samma förbrukning oavsett tid på året. Precis som en fossilmotor
Och man har något att fuska med utsläppen på
Ironiskt nog så skulle elbilen ändå vara effektivare på instoppad mängd energi
Man installerar helt enkelt en bensinvärmare som man har igång sommar som vinter. Då har man samma förbrukning oavsett tid på året. Precis som en fossilmotor
Och man har något att fuska med utsläppen på
Ironiskt nog så skulle elbilen ändå vara effektivare på instoppad mängd energi