A
Krilleman Krilleman skrev:
E85 har aldrig varit ett alternativ som bränsle för gemene man, som dessutom regeringen så glatt subventionerade och propagerade för som "framtidens bränsle". Pinsamt.

Dessutom så tillverkades det i största utsträckning från plantage av skövlad regnskog från Brasilien.

Yes, lilla Sverige skulle åter igen rädda världen...

Men vänta nu, har vi inte hört denna fras igen nu i närtid? :thinking:
Det var många år sedan... vi har både första och generation 2...som är svensk tillverkade..
 
P
D djac skrev:
Kommer inte hända så länge sånt bränsle är avsevärt dyrare än "nytt", det snacket är bara snömos, -propaganda.
Är det avsevärt dyrare då? Hur mycket?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Absolut inte. Elbilar kan vara ett komplement för dom som åker 4km. Men "ren" el har ju sina nackdelar som du inte är så pigg på att dela med dig av. Hur ska den tillverkas då vattenkraften redan är utdömd av EU och kärnkraften är på G bort? Och hur ska infrastrukturen ens vara i närheten räcka till då det redan idag pratas om elbrist utan en komplett flotta av laddande elbilar nattetid med dagens elnät?



Fossilt behöver nog vi slopa globalt över tid oavsett miljötänk eller om det helt enkelt tar slut. Men jag tror inte vi ska följa media som att det är domedagen står inför "imorgon".
Du svarar inte riktigt på frågan, om elbilen är skit, vi ska inte använda fossilt, och biobränslen räcker inte till, VAD ska vi då använda?

Jag säger inte att det finns ett glasklart svar.

Jag är själv inne på att någon form av hybridlösning kan vara praktiskt, då kombinerat med biobränsle eller kanske någon form av vätgashybrid för att göra drivlinan mindre komplex.
Kör idag hybrid och hade gärna sett att den gick att köra på etanol istället för bensin.

Nästa bil blir nog en elbil, helt enkelt för att alla problem som diskuteras känns rejält överdrivna.
 
Krilleman
13th Marine 13th Marine skrev:
Klart det gör, önskar att allt här i världen skulle kunna göras under schyssta villkor.
Du glömmer en viktig aspekt i världsekonomin med det påståendet.
Vi kan inte ha det bra i västvärlden om ingen annan har det sämre. Ren fakta ekonomiskt.

H&M är ett typexempel som vi har facit ifrån.
Du går och köper 3st färgade T-shirts i butik för "3st för 100:-" och tror att du räddar världen.
Tror du verkligen att dessa tröjor producerats med schyssta villkor enligt svensk standard och levnadsvillkor?

Naivt är bara förnamnet!
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
näpp nu blandar du ihop massaved med grot.
Detta kan du inte göra det är skilda sortiment..

För övrigt så är dessutom grot mer ihoppackat än massaved vid lastning.
Inte heller kan du jämföra E85 med etanol.
Då etanol har högre oktan värde än E85.
Och det krävs bensin till E85.

Men visst kommer det att krävas lite resurser.
Okej, då räknar vi igen.

Vi behöver istället 16,5 miljoner kubikmeter etanol.

Det blir alltså 55 miljoner kubikmeter cellulosa. Snällt räknat är det då kanske runt 60 miljoner kubikmeter flisad grot. Jag är väldigt osäker på hur väl det packar sig och hur mycket av grotet som sen kan bli användbar cellulosa. Det känns som jag räknar lågt.

Och var hittar vi de mängderna grot eller annan råvara år efter år? Jag har svårt att greppa hur mycket det egentligen är om man räknar om det till den skogsareal det motsvarar.

Men totalt närmare halvmiljonen lastbilar...

Om vi ska dra nytta av etanolens fördelar med högre oktantal så är det många motorer att bygga om eller i alla fall förse med uppdaterad mjukvara. Fyra miljoner fordon i Sverige, det är inte gjort i en handvändning.

Sen dök en av etanolens nackdelar upp. Kallstartsegenskaper vintertid är inte jättebra och har varit ett problem på vissa bilar. Motorvärmare löser förstås detta vintertid.

Räknar på 100 dagar per år, två timmar per dag och tre miljoner fordon. En motorvärmare drar runt 500w.
300GWh landar jag på...

Jämförelsevis så är det lite jämfört med de 12TWh som behövs om man övergår helt till eldrift så där finns bra marginal i alla fall.

Men många motorvärmarstolpar blir det :)
 
  • Gilla
  • Älska
bakterie och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Du glömmer en viktig aspekt i världsekonomin med det påståendet.
Vi kan inte ha det bra i västvärlden om ingen annan har det sämre. Ren fakta ekonomiskt.

H&M är ett typexempel som vi har facit ifrån.
Du går och köper 3st färgade T-shirts i butik för "3st för 100:-" och tror att du räddar världen.
Tror du verkligen att dessa tröjor producerats med schyssta villkor enligt svensk standard och levnadsvillkor?

Naivt är bara förnamnet!
Så är det idag, tyvärr, jag hade gärna sett en annan värld.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
13th Marine 13th Marine skrev:
Du svarar inte riktigt på frågan, om elbilen är skit, vi ska inte använda fossilt, och biobränslen räcker inte till, VAD ska vi då använda?
Du ber om att få den frågan tillbaka, då den även gäller ditt påstående. Glöm inte det.

Vad ska vi då använda?
 
C
Maskintok skrev:
Det var många år sedan... vi har både första och generation 2...som är svensk tillverkade..
Men hur stor del är tillverkad av skogsråvara (SEKAB?).
Vet bara att grannen levererar massor med matvete till Agroetanol i Norrköping.
 
P
DennisCA DennisCA skrev:
Man kan ju ställa sig frågan, vad händer i ett worst case scenario, vad blir följderna av läckage, om vi antar det börjar läcka typ efter 1000 år, eller bara några hundra. Vad blir effekterna för djur och folk?
Fråga SKB. De har rimligen gjort beräkningar på det. Jag gissar att det inte skulle inträffa en katastrof.
 
Krilleman
13th Marine 13th Marine skrev:
Så är det idag, tyvärr, jag hade gärna sett en annan värld.
I en annan värld där alla lever efter samma villkor hade du inte kunnat välja mellan entrecote eller fläskfilé att lägga på grillen varje fredag...
 
Krilleman Krilleman skrev:
Du ber om att få den frågan tillbaka, då den även gäller ditt påstående. Glöm inte det.

Vad ska vi då använda?
Jag tror på elen med komplement av biobränslen där det behövs (tunga transporter i "obygd", lantbruk och liknande).

Så, nu har jag svarat, kan du svara nu?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
I en annan värld där alla lever efter samma villkor hade du inte kunnat välja mellan entrecote eller fläskfilé att lägga på grillen varje fredag...
Nu försöker du bara spela bort korten här...

Vi ska inte ha elbilar för att i en jämlik värld kan jag inte äta entrecote?
 
  • Haha
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
P
S Styrman_jansson skrev:
Men inget verkar vara så farligt som kärnavfall i den breda allmänna uppfattningen.
Det var jäkligt olyckligt att fission användes som vapen innan det användes för storskalig elproduktion.
Om det hade varit tvärtom hade inte strålningsfobin varit lika utbredd, tror jag.
 
F
S Styrman_jansson skrev:
Ganska ointressant om du läser artikeln som länkades till tidigare. Jag lärde mig att kärnavfallet slutar avge gammastrålning efter 2-300 år. Så ska det vara farligt då får du äta upp det.
Så du menar att den forskning och utveckling av sk slutförvar har helt fel ang. strålningstid men att du har rätt..
 
F
P pmd skrev:
Det var jäkligt olyckligt att fission användes som vapen innan det användes för storskalig elproduktion.
Om det hade varit tvärtom hade inte strålningsfobin varit lika utbredd, tror jag.
Eller om inte olyckorna i Three Mile Irland eller Chernobyl hänt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.