Krilleman Krilleman skrev:
Jag gillar ditt tänk!

Men det bygger ju på att vi måste slopa tankandet av fossila bränslen och lösa bekymret med den ökande åtgången av tex HVO100.

Kravet som regeringen la på E85 var ju bara pinsamt redan från början. Där kan man inte dra några paralleller alls tråkigt nog. Ja förutom då att "mackdöden" på landsbygden var ett faktum med sittande regering...

Vilset var bara förnamnet.

I det ämnet har vi en sanning att luta oss emot.
Ja, tror man inte att fossila bränslen är ett problem så är det ju en annan diskussion, då behöver vi ju varken biobränslen eller elbilar.

Maskintok skrev:
Nä ondskan själv är de inte... Det har jag aldrig skrivit.
onskan själv är fega jävlar som går bakom ryggen istället för att ta debatten.
elbilar är ett komplement till att minska den vedertagna påverkan på klimatet...
Och mitt ursprungliga inlägg var inte en kommentar till dig utan till de som menar på att vi behöver inte elbilar för vi har biobränslen.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Krilleman
Maskintok skrev:
E85 har potential att vara ett bränsle för framtida bruk men inte då med bensin...
E85 har aldrig varit ett alternativ som bränsle för gemene man, som dessutom regeringen så glatt subventionerade och propagerade för som "framtidens bränsle". Pinsamt.

Dessutom så tillverkades det i största utsträckning från plantage av skövlad regnskog från Brasilien.

Yes, lilla Sverige skulle åter igen rädda världen...

Men vänta nu, har vi inte hört denna fras igen nu i närtid? :thinking:

A
13th Marine 13th Marine skrev:
Och mitt ursprungliga inlägg var inte en kommentar till dig utan till de som menar på att vi behöver inte elbilar för vi har biobränslen.
aj satan kalle.
Jag är klar över att allt behövs...

Krilleman
Ja, tror man inte att fossila bränslen är ett problem så är det ju en annan diskussion, då behöver vi ju varken biobränslen eller elbilar.
Menar du att jag propagerar för fossila bränslen?

Krilleman Krilleman skrev:
Menar du att jag propagerar för fossila bränslen?
Det skrev jag inte, men frågan är vad du tycker att vi ska satsa på om biobränslena inte räcker till och vi inte ska ha elbilar?

Du kan ju förtydliga vad du menar med:
Men det bygger ju på att vi måste slopa tankandet av fossila bränslen och lösa bekymret med den ökande åtgången av tex HVO100.
För man kan tolka det som att vi kanske inte behöver sluta tanka fossilt.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Du är snubblande nära hur detta fungerade i praktiken dock.
Fungerade? Preteritum, så det fungerar alltså inte snubblande när så nu? Vilken tid och rum syftar du på?

Och hur bra är nu arbetsförhållandena i Mellanöstern där en hel del olja produceras? :thinking:
Så det spelar ingen roll vilka arbetsförhållanden man har bara du kan köra elbil?
Att köra elbil är en nyutveckling, borde inte arbetsförhållanden i tredje världen med vara det?

F
J Jeppson skrev:
[länk]
Ja det är väl helt självklart att det skulle hända. Vad hade folk tänkt sig när de gav sig ut i batteridrivna bilar i fullt vinterväder?
Dessutom kommer detta med all sannolikhet blir det ännu mer vanligt när bilens batteri får några år på nacken. Elbil = sommarbil.

P
A ArneTW skrev:
Det vore bra om du kunde prata för dig själv och hålla dig till sanningen.
Det gör jag.
Propaganda förvränger sakfrågan så det vore ju bra om du kunde hålla dig till den men jag förstår att det är svårt för dig.
Jag tror inte att du förstår så mycket i den här frågan, faktiskt. Du tycks ha hakat up dig på något jag skrev som du blev upprörd över och kan inte riktigt komma över det.
Du tror dig sett ljuset och vill dela med dig till vilket pris som helst.
Jag är inte religiös.

Jag får upprepa min fråga, tror jag: Har du något att säga i sakfrågan?

A Alexn72 skrev:
Plastpåseskatten var väl för att minska användandet av plastpåsar...
Inte för att återvinna den...
Att jag sen tycker de är löjlig är en Annan diskussion.

Men problemet kvarstår... om djur dör av plastpåsen så finns det ett problem.
Men att människor med hörselnedsättning dör av elbilar är inga problem?

Krilleman
Det skrev jag inte, men frågan är vad du tycker att vi ska satsa på om biobränslena inte räcker till och vi inte ska ha elbilar?

Du kan ju förtydliga vad du menar med:
Absolut inte. Elbilar kan vara ett komplement för dom som åker 4km. Men "ren" el har ju sina nackdelar som du inte är så pigg på att dela med dig av. Hur ska den tillverkas då vattenkraften redan är utdömd av EU och kärnkraften är på G bort? Och hur ska infrastrukturen ens vara i närheten räcka till då det redan idag pratas om elbrist utan en komplett flotta av laddande elbilar nattetid med dagens elnät?

Smutsigheten i batterifrågan är ju också intressant i sammanhanget.
Andrahandsvärdet är en annan post som bör lyftas, vem vill köpa en elbil med 67% kapacitet?

För man kan tolka det som att vi kanske inte behöver sluta tanka fossilt.
Fossilt behöver nog vi slopa globalt över tid oavsett miljötänk eller om det helt enkelt tar slut. Men jag tror inte vi ska följa media som att det är domedagen står inför "imorgon".

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Så det spelar ingen roll vilka arbetsförhållanden man har bara du kan köra elbil?
Att köra elbil är en nyutveckling, borde inte arbetsförhållanden i tredje världen med vara det?
Klart det gör, önskar att allt här i världen skulle kunna göras under schyssta villkor.

Kan du avgöra vilket som är bäst då, förhållandena vid utvinning av kobolt eller olja?
Gärna baserat på någon form av fakta.

R
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men att människor med hörselnedsättning dör av elbilar är inga problem?
Låter (pun intended) som ett mycket enkelt problem att lösa. Hur stort är det problemet förresten i praktiken? Har du någon statistik att dela med dig av?

P
D djac skrev:
Jag tror du har kunnat följa turerna i media runt hot mot journalister när de ställer kritiska frågor till oppositionen?
Det har jag kanske kunnat, men det har jag inte. Jag tar inte så mycket del av svenska dagsnyheter.
Samma politiska falang driver, på spektrumet från underförstått till klart uttalat, en linje som går ut på att om det blir maktskifte ska journalister som skriver negativt om regimen drabbas av till att börja med löneavdrag, det ska införas en politisk granskning av journalister osv, den styrningen ligger helt i linje vad deras föregångsländer gör så det är inte överraskande men inte i min smak.
Detta är alltså officiell politik från riksdagsoppositionen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.