296 976 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 180 inlägg
Du, jag och alla andra i Sverige köper hela tiden produkter tillverkade i lågkostnadsländer där arbetskraften har arbetsvillkor vi inte accepterar i Sverige. Ingen vill betala vad lokal produktion kostar och därför finns det ingen lokal produktion. Vill du använda detta argument mot elbilar får du ändra rätt mycket i det liv du lever idag, så sorry, det håller inte. Det vore toppen om företagen fixade till detta så att lägstanivån är tillräckligt hög för dessa arbetare, men det är inget som sker i en handvändning.Grizzlybjörnen123 skrev:
Vi behöver inte ha el från utlandet för att driva elbilar. Vi exporterar normalt mer el än vad alla elpersonbilar skulle förbruka. Elbilsladdning är i första hand ett leveransproblem i lokalnäten, i andra hand ett producentproblem i att ha tillräcklig effekt när det behövs. För att hantera effektproblemet behövs en annan energipolitik än den som bedrivs idag, men förhoppningsvis är det fler och fler som förstår att vi inte har mer el bara för att man skruvar upp ett vägguttag till.....
Till sist. Miljönyttan. Förklara gärna din logik här. Det låter ungefär som att eftersom utsläppen från varje enskild person är så små att det inte spelar någon roll att man gör vad man kan för att dra sitt strå till stacken, så då kan man låta bli. Det gäller var och en på jordklotet. Ett olösligt problem alltså.....eller?
Miljörörelsen har klantat till det så inihelvete sedan många år. Man har ägnat sig åt symbolpolitik med sugrör, plastpåsar och annan skit som bara gör folk förbannade istället för att man gör det man kan. Det gör det svårare för dig och andra att inse att det har ett *gigantiskt* värde att Sverige och andra länder i framkant visar att en omställning är möjlig - men vi får ingen med oss om vi fokuserar på sugrör. Det är ok och bra att vi är först och i framkant, men vi måste göra det med sådant som betyder något.
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Fakta är ett objektivt faktum. Vatten fryser vid 0 grader (vid normalt lufttryck). Ett exempel på fakta.
25 km går nog bra. Det behöver inte gå fort. Lämpligen kollar man vädret i förväg och väljer inte den sämsta möjliga dagen att köra de där 25 kilometrarna. Om man inte tror att man klarar av det får man försöka hitta ett annat färdsätt.engs skrev:Sedan en sak som slagit mig är - hur bra är man som bilist om man sällan håller i ratten i vardagen? Säg att du bor i stan och har en självkörande bil som fixar detta 95% av tiden. Men när du ska hälsa på farmor på höga berget under Jul som har grusväg och snöstorm sista 25km, så klarar den inte av det. Då ska man som helt oerfaren ta över ratten på de mest besvärliga stället?
Vi som kört bil i några decennier kommer det nog gå fint för men de som växer upp i en sådan värld?
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Hur många är utbildade på ånglok eller häst och vagn?P pmd skrev:
Först måste man veta vad man kollar på. Annars vet man inte vad man fick för resultat eller om det är relativt för något alls.Maskintok skrev:
Jag tror att det är en dålig strategi. Det är poppis bland politiker (och andra) att hävda att en viss skatt finns för att verksamheten som beskattas är skadlig (rökning, alkoholkonsumtion, fossilbilar, mm) men med många sådana skatter gör staten sig beroende av att folk fortsätter med sina dåliga vanor.J JohanLun skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg