A
P pmd skrev:
Halka och vinterdäck är okända begrepp i stora delar av USA ;)
Det blir därför lite kaos när det blir vinter på ställen som aldrig räknat med att det blir vinter. :D

[bild]
Austin, Texas.
typiskt bild från här när skidturisterna är igång från Stockholm ;)
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Jo det hade nog nasa också... vart vill du komma?
Man behöver inte oroa sig för däck som spinner loss och sliter däck. (ref inlägg #466).
 
P pmd skrev:
Just det. Till skillnad mot kol- och oljeeldandet där man medvetet ständigt förorenar så mycket att fler än en miljon människor dör av det varje år.
Precis och ändå bygger man nya
 
A AndersS skrev:
Det är det som är skillnaden framöver att mycket mera kommer att återvinnas, det sker en stor förändring även om det återstår mera att göra. Idag behöver man inte kliva runt i syrabeständiga overaller som vid byte vägde dubbelt så mycket pga allt bly.;)
Så Northvolt m.fl. fabriker kommer att återvinna i betydligt renare miljö, tror det stod att 2030 ska 50% komma från återvunna metaller, varför inte mera idag? Tja, det finns inte så mycket batterier från bilindustrin att återvinna ännu.:) Obs! jag åker diesel, euro 6, men är rätt säker på att jag kommer sitta i en elbil någon gång framöver.
Sitta i elbilen vet jag inte om du kommer göra, möjligtvis skjuta den framför dig:crysmile:
 
A
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Precis och ändå bygger man nya
helt klart..
Det handlar om ekonomi..
Man tar det som är billigt och tillgängligt...
el kan i många länder kräva enorma summor i ändrad infrastruktur..
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
useless useless skrev:
Elen räcker gott och väl redan i dag. Problemet är att överföra höga effekter till södra Sverige under peaklast, men laddar man när belastningen på nätet är lägre så finns det gott om el.
Så du vet bättre än alla andra?
 
A AndersS skrev:
Läste du de länkarna jag tidigare lagt in, Northvolts forskning i Västrås och fabrik för återvinning vid tillverkningsproduktionen i Skellefteå.
Om inte Northvolt går ut med dessa återvinningssiffror hade de aldrig fått bygga någon fabrik. Sedan att de kan lura dig är en annan sak.
 
P pmd skrev:
Halka och vinterdäck är okända begrepp i stora delar av USA ;)
Det blir därför lite kaos när det blir vinter på ställen som aldrig räknat med att det blir vinter. :D

[bild]
Austin, Texas.
Inte undra på att man ser självkörande bilar som en lösning:cool:
 
  • Haha
  • Gilla
Karl Olssvan och 1 till
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Inte undra på att man ser självkörande bilar som en lösning:cool:
Där gav du mig äntligen anledningen till att de hejar på dessa här... klappat och klart..
Ska jag fråga nästa som jag drar upp ur diket i vinter... Varför köpte du inte en bil med autostyrning då?
rattsill;):crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Om inte Northvolt går ut med dessa återvinningssiffror hade de aldrig fått bygga någon fabrik. Sedan att de kan lura dig är en annan sak.
Du har inte tillfört någon fakta annat än ditt eget troende och viss spydighet:thumbdown:
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Halka och vinterdäck är okända begrepp i stora delar av USA ;)
Det blir därför lite kaos när det blir vinter på ställen som aldrig räknat med att det blir vinter. :D

[bild]
Austin, Texas.
(OT, men...det trista är ju att även på ställen där snö och kyla är normalt verkar vinterdäck vara ett okänt begrepp, åtminstone på hyrbilar. Man får åkdon med däck som blir knallhårda i kyla och med total avsaknad av grepp på is och snö.)
 
MathiasS MathiasS skrev:
Vi vet att vår industri, på alla områden, är full med exempel på arbetskraft som utnyttjas på ett sätt vi inte skulle acceptera här hemma. Det är inget unikt för batteritillverkning. Det är knappast ett argument för något annat än att vår industri bör lösa dessa problem, ett efter ett.

varken du eller jag går runt utan fillingar bara för att de sannolikt tillverkats under tveksamma former…..
Så det är ok enligt dig bara för att ställa om till elbil? Om 100 år kör alla svenskar elbil på bekostnad av tyska, polska, estniska, lettiska och litauiska kolkraftverk. Alla i afrika som inte har råd med bil idag kör runt i diesel och bensindrivna bilar. Vad gör då vårt miljötänk för nytta?
 
Fotografen Fotografen skrev:
(OT, men...det trista är ju att även på ställen där snö och kyla är normalt verkar vinterdäck vara ett okänt begrepp, åtminstone på hyrbilar. Man får åkdon med däck som blir knallhårda i kyla och med total avsaknad av grepp på is och snö.)
Risken finns att du framöver får en självkörande bil och oförstående om det blir problem med snö, den fungerar ju i LA ;)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du har inte tillfört någon fakta annat än ditt eget troende och viss spydighet:thumbdown:
Fakta är ofta påhittade önskemål
 
  • Gilla
Karl Olssvan
  • Laddar…
A
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Fakta är ofta påhittade önskemål
fakta kan vara statistik..
statistik är något som man kan bevisa vad som helst med.. det är alltså relativt alltihopa..

all fakta går att ifrågasätta.. Och mycket klarar inte granskning...
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.