Sittställning
Huddingebo Huddingebo skrev:
Många elbilar kan ju inte ens dra ett släp på 1000kg.
Och kan de det så kostar de inkl krok ofta en halv miljon eller mer.

Sverige är det land i världen där flest har dragkrok och regelbundet drar ett släp eller husvabakom bilen!

Skulle nästan tro att de flesta större familjebilar i Sverige har krok.

Är dock för övergången till elbil!
Inom ett antal år kommer de flesta att köra på el.
Men man får samtidigt inte glömma att 9/10 köper en begagnad bil och en stor del köper en bil för under 100kkr.
Många behöver krok och kommer inte att köpa en elbil förän det finns en bil med krok och rymlig kupé att köpa för små pengar.

Själv kan jag inte räkna hem en elbil idag.

För mig handlar det inte bara om att räkna hem.. skulle allt handla om att räkna hem så får vi ge upp mycket mer än elbil.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Dom flesta är "rika" nog att köpa en elbil.
Jag menar inte att alla helt plötsligt ska skrota sina bensin dieselbilar och köpa nya elbilar, vart får du det ifrån?
Man kan komma billigare undan och hålla sig till bensin och diesel så länge det går.
Du kommer kanske göra det livet ut, dina barn och barnbarn kommer ha andra alternativ.
Ja visst är de flesta så rika....om man bor i en riskoja på ockuperad mark och eldar med stulen ved och laddar bilen med stulen elektricitet och äter mat som man har hittat i restaurangernas soptunnor. Är det verkligen så man skall leva?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Du har helt rätt, man får börja någonstans. Konsumera mindre är en bra start. Jag bor lantligt och har behov för släp många ggr. Men väljer att inte ha det, obekvämt många ggr men när 99% av mina resor görs utan släp blev valet enkelt.
Jag kan t.ex låna när det behövs istället, så vi är några ST som lånar när det behövs... Riktigt obekvämt men det funkar för mig.
Sen går det inte om man har företag eller annat bla bla bla bla
Kan du undvika att använda släpkärra då innebär det i klartext att du till exempel inte kan köpa begagnat och köpa järnmateral på skroten och köpa restmaterial med mera sådant. Utan de möjligheterna skulle jag höra till samhällets utslagna och leva helt på bidrag. Utrustningen som jag använder i arbetet är till största delen ihoplappad av begagnat och restmaterial och skrot. Annars hade jag inte haft råd.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
H heimlaga skrev:
Kan du undvika att använda släpkärra då innebär det i klartext att du till exempel inte kan köpa begagnat och köpa järnmateral på skroten och köpa restmaterial med mera sådant. Utan de möjligheterna skulle jag höra till samhällets utslagna och leva helt på bidrag. Utrustningen som jag använder i arbetet är till största delen ihoplappad av begagnat och restmaterial och skrot. Annars hade jag inte haft råd.

Jag skrev ju tydligt att jag lånar släp. Jag tror många hade kunnat dela släp istället för att alla ska äga en speciell bil för att dra en speciell vikt.
 
Marike Marike skrev:
Var och körde några mil i helgen, vägskicket är helt förskräckligt .
Finns det inte pengar till att underhålla vägnätet trots att staten drar in 42 miljarder på drivmedelskatt, en siffra jag hörde på tv.
Hur blir det sen då när alla ska köra elbil, som dessutom väger i snitt 5-600 kg mer mot syskonbilen med ottomotor. Läste att även däcken på elbilar måste vara hårdare p g av vikten. Gissar att det kommer att slita än mer på vägarna samtidigt som skatteintäkterna minskar.
Och om det kommer finnas pengar till ett ökat underhåll, är det så miljövänligt?
Elbilar är inte miljövänligare, bara något miljöpartiet vill få oss att tro.

Se på all plast som det står så fiint på förpackningen att det ska återvinnas. Endast 2% av all världens plast återvinns och resten eldas upp
 
  • Gilla
  • Haha
jcoboy och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Sittställning Forlowt skrev:
Du har helt rätt, man får börja någonstans. Konsumera mindre är en bra start. Jag bor lantligt och har behov för släp många ggr. Men väljer att inte ha det, obekvämt många ggr men när 99% av mina resor görs utan släp blev valet enkelt.
Jag kan t.ex låna när det behövs istället, så vi är några ST som lånar när det behövs... Riktigt obekvämt men det funkar för mig.
Sen går det inte om man har företag eller annat bla bla bla bla
Intressant tendens. Du hånar andras argumentation men vill inte visa belägg för dina.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Elbilar är inte miljövänligare, bara något miljöpartiet vill få oss att tro.

Se på all plast som det står så fiint på förpackningen att det ska återvinnas. Endast 2% av all världens plast återvinns och resten eldas upp
De är sjukt mycket miljövänligare eftersom de inte spyr ut gifter i miljön. Men du kanske menar klimatet? Där är de också bättre, fast kravet är såklart att de laddas på kärnkraftsel inte kolkraft
 
  • Gilla
Andreas_jti och 2 till
  • Laddar…
S
Marike Marike skrev:
Helt klart är det en klassfråga om vem som ska få köra bil i framtiden. [länk] .Batteribyte för 200000 efter 1600 mil, knappast troligt att man har råd med en begagnad bil heller. Sedan kan man lämna hybridbilarna därhän, de går ju mest på bensin/diesel.
Vägmaskinerna då? ska de gå på el?
Vad är det för hittepå-siffror? Har du ens läst det du länkar till?
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Sittställning
TRJBerg TRJBerg skrev:
Intressant tendens. Du hånar andras argumentation men vill inte visa belägg för dina.
Utveckla gärna vad du menar.
 
TRJBerg
T TheGame skrev:
Dom flesta är "rika" nog att köpa en elbil.
Jag menar inte att alla helt plötsligt ska skrota sina bensin dieselbilar och köpa nya elbilar, vart får du det ifrån?
Man kan komma billigare undan och hålla sig till bensin och diesel så länge det går.
Du kommer kanske göra det livet ut, dina barn och barnbarn kommer ha andra alternativ.
Dom flesta...
I min bekantskapskrets, av de som lever på landet, vet jag flera vars ekonomi tillåter en bil i 10000:- klassen, eller i bästa fall kring 30000:-. (De kan mecka själv med bilen.)
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Var och körde några mil i helgen, vägskicket är helt förskräckligt .
Finns det inte pengar till att underhålla vägnätet trots att staten drar in 42 miljarder på drivmedelskatt, en siffra jag hörde på tv.
Hur blir det sen då när alla ska köra elbil, som dessutom väger i snitt 5-600 kg mer mot syskonbilen med ottomotor. Läste att även däcken på elbilar måste vara hårdare p g av vikten. Gissar att det kommer att slita än mer på vägarna samtidigt som skatteintäkterna minskar.
Och om det kommer finnas pengar till ett ökat underhåll, är det så miljövänligt?
Dom 42 miljarderna kommer att trollas bort från till det var ämnat för och gå till den misslyckade integrationen som "inte finns" då ansvariga politiker inte pratar om den på våra asocialamedier. Behåll din gamla ottomotor bil som idag fungerar istället att köpa en dyr elbil som kommer att gå söndet efter den dåliga vägen. Sen är det ju så enkelt att förstå att , ju sämre vägen är så är oddsen mindre att det då dyker upp någon laddstation där överhuvudtaget
 
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De är sjukt mycket miljövänligare eftersom de inte spyr ut gifter i miljön. Men du kanske menar klimatet? Där är de också bättre, fast kravet är såklart att de laddas på kärnkraftsel inte kolkraft
Även laddad på kolkraftverk så skulle det mindre enligt något jag läste för ett tag sen, har dock inte källa på det.
 
T TheGame skrev:
Det blev en tråd med bakåtsträvare.
tror ni på allvar att utvecklingen komemr stå still?
Fast egentligen är det väl elbilsförespråkarna som är bakåtsträvare.
Ifall du kunde din bilhistoria så skulle du veta att det fanns elbilar tidigare än det fanns bilar drivna av oljeprodukter. Så en som vill återgå till en äldre teknologi betraktar anhängarna till den nyare teknologin som bakåtsträvare. Något som inte stämmer ;)
 
  • Gilla
  • Haha
jcoboy och 2 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Även laddad på kolkraftverk så skulle det mindre enligt något jag läste för ett tag sen, har dock inte källa på det.
Och även om det var exakt samma så är det såklart bättre för miljön att spy ut de där avgaserna i ett industriområde under kontrollerade former än att spy ut dem mitt i city där vi lever och bor
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Sittställning Forlowt skrev:
Utveckla gärna vad du menar.
Utveckla gärna dina argument själv.
Är ganska säker på att du vet exakt vad jag menar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.