Om vi bortser från klimatnyttan så är ju även vår lokalmiljö viktig, många dör pga farliga partiklar från trafiken.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Självklart blir det så, buset får ju hålla sig i bebyggda områden framöver och på tider då farbror blå haft möjlighet att ladda sitt fordon.
Jag hittade ingen tillförlitlig siffra men 1000mil per månad var ändå en siffra jag hittade.
Per dag rullar då en polisbil i snitt 33mil.
En högst rimligt körsträcka för teslorna mfl. Räknar vi dessutom på 3kwh per mil för att inte vara på den snälla sida så behöver runt 100kwh laddas.
På 11kw laddas det på under 10h
Rimligen uppdelat på 2 laddningar per dag.
Eller varför inte en snabbladdning a 15min under lunchen och 5h efter skiftet.

Ekonomin...33mil fossil närmare 2l per mil 1200kr per dag

El 100kwh a 3kr kwh 300kr... på en månad en skillnad på nästan 30k... Eller på ett år närmare 400k.
Eller på en polisbils livslängd närmare 1,2miljoner i besparing på 3 år..
 
  • Gilla
jcoboy och 1 till
  • Laddar…
P
A Alexn72 skrev:
Jag hittade ingen tillförlitlig siffra men 1000mil per månad var ändå en siffra jag hittade.
Per dag rullar då en polisbil i snitt 33mil.
En högst rimligt körsträcka för teslorna mfl. Räknar vi dessutom på 3kwh per mil för att inte vara på den snälla sida så behöver runt 100kwh laddas.
På 11kw laddas det på under 10h
Rimligen uppdelat på 2 laddningar per dag.
Eller varför inte en snabbladdning a 15min under lunchen och 5h efter skiftet.

Ekonomin...33mil fossil närmare 2l per mil 1200kr per dag

El 100kwh a 3kr kwh 300kr... på en månad en skillnad på nästan 30k... Eller på ett år närmare 400k.
Eller på en polisbils livslängd närmare 1,2miljoner i besparing på 3 år..

Ett "litet" problem med utryckningsfordon som polisbilar, är att de ställs inte i garaget bara för att poliserna som körde ett pass slutar, det kommer ett nytt par kollegor i normalfallet som ska tjänstgöra sina pass.

Så elfordon är i de allra flesta fall helt olämpliga som utryckningsfordon.
Ledsen att jag kraschar dina gröna drömmar...
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Jag hittade ingen tillförlitlig siffra men 1000mil per månad var ändå en siffra jag hittade.
Per dag rullar då en polisbil i snitt 33mil.
En högst rimligt körsträcka för teslorna mfl. Räknar vi dessutom på 3kwh per mil för att inte vara på den snälla sida så behöver runt 100kwh laddas.
På 11kw laddas det på under 10h
Rimligen uppdelat på 2 laddningar per dag.
Eller varför inte en snabbladdning a 15min under lunchen och 5h efter skiftet.

Ekonomin...33mil fossil närmare 2l per mil 1200kr per dag

El 100kwh a 3kr kwh 300kr... på en månad en skillnad på nästan 30k... Eller på ett år närmare 400k.
Eller på en polisbils livslängd närmare 1,2miljoner i besparing på 3 år..
Stämmer säkert, jag tycker att det tillkommer kostnad för en bil till oxå då fordonet knappast kan stå still 5h efter första skiftet, varken buset eller de poliser som går på ett kvällsskift väntar 5h.
För de 1,2 miljoner i bränsle besparing du räknat fram kanske man får en extra polisutrustad Tesla i kombiutförande?
 
A
P Peter787 skrev:
Ett "litet" problem med utryckningsfordon som polisbilar, är att de ställs inte i garaget bara för att poliserna som körde ett pass slutar, det kommer ett nytt par kollegor i normalfallet som ska tjänstgöra sina pass.

Så elfordon är i de allra flesta fall helt olämpliga som utryckningsfordon.
Ledsen att jag kraschar dina gröna drömmar...
En sak till...
Han räknar på 2 L per mil..
högst 1.5 l per mil..
Och det är extrema mängder på en patrullbil.. närmare 0.90 är mer troligt än 2 L..
dessutom så skulle en patrullbil med eldrift kosta större summor för skattebetalarna än en fossil.. Och inte alls kunna vara samma flexibla fordon som du precis tar upp..
Så nä... inga elbilar....
 
  • Haha
  • Gilla
jcoboy och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Stämmer säkert, jag tycker att det tillkommer kostnad för en bil till oxå då fordonet knappast kan stå still 5h efter första skiftet, varken buset eller de poliser som går på ett kvällsskift väntar 5h.
För de 1,2 miljoner i bränsle besparing du räknat fram kanske man får en extra polisutrustad Tesla i kombiutförande?
Några fler bilar kan säkert behövas men jag har svårt att bedöma om alla polisbilar i Sverige verkligen går dygnet runt och året runt.

Sen handlar det inte om att ersätta alla bilar rakt av utan kanske mer om att ha lite fler alternativ att välja på när det köps in nya bilar. Över tid och längd kommer förmodligen bilar som drivs med annat än ren bensin eller diesel att bli vanligare.
 
A Alexn72 skrev:
Jag hittade ingen tillförlitlig siffra men 1000mil per månad var ändå en siffra jag hittade.
Per dag rullar då en polisbil i snitt 33mil.
En högst rimligt körsträcka för teslorna mfl. Räknar vi dessutom på 3kwh per mil för att inte vara på den snälla sida så behöver runt 100kwh laddas.
På 11kw laddas det på under 10h
Rimligen uppdelat på 2 laddningar per dag.
Eller varför inte en snabbladdning a 15min under lunchen och 5h efter skiftet.

Ekonomin...33mil fossil närmare 2l per mil 1200kr per dag

El 100kwh a 3kr kwh 300kr... på en månad en skillnad på nästan 30k... Eller på ett år närmare 400k.
Eller på en polisbils livslängd närmare 1,2miljoner i besparing på 3 år..
Ja, funkar teoretiskt. Praktik är en helt annan sak.
Det är bra att du räknar till lite extra, men man behöver inte överdriva. Jag har en 3 ton tung dieseldriven skåpbil, automat 170 hk. Den drar runt 0,75 blandat runt i Storstockholm, alltså både stad, landsväg, motorväg och en hel del köande, typ 1-2 timmar per dag (bilen är mitt jobb)
Jag har ett par gånger (även fast man inte får) pressat bilen hårt på motorväg, men aldrig varit över 1 liter milen.
Nu kanske Polisens Volvobilar, som de ju mest åker, inte är lika effektiva som min motor, men att de ska dra 2 liter tror jag är en grov överdrift. Vad jag vet åker polisen diesel.
För elbilen är det tyvärr tvärs om ifall man pressar (Har bekanta som kör banracing med Tesla, så jag vet) men polisbilar åker till största del i vanligt tempo, och då drar inte en Tesla 3 kw/milen, men du har nog rätt att man kanske måste räkna med det om några utryckningar per pass ingår.
 
Mikael_L
Maskintok skrev:
Och då ska vi ha olika skatteupplägg beroende på landsbygd eller stad?
eller hur tänker ni?
Ja varför inte. (OBS, det är ju samma skatteupplägg, men blir dyrare för bilägarna i storstad)
Och då får helt enkelt stockholmarna ta att det blir dyrare med bilen jämfört med de från Norrbotten.
https://www.sverigesnatur.org/aktuellt/storstadsbilisterna-kor-mest-och-minst/
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja varför inte. (OBS, det är ju samma skatteupplägg, men blir dyrare för bilägarna i storstad)
Och då får helt enkelt stockholmarna ta att det blir dyrare med bilen jämfört med de från Norrbotten.
[länk]
tänker mest på att jag inte är så förbannat intresserad av ett nytt upplägg som gör att myndigheten ska göra av med ännu mer skattemedel för att få detta i land...

Men visst är det så att stadsfolk får betala de verkliga kostnaderna och samma för landsbygden så jajemän..
 
Mikael_L
Jag hoppas att det inte blir något utökat skatteuttag på totalen. Men jag kan ju dock se en viss rättvisa i att det beror på körsträcka.
Ja även att avgasbilar får mer skatt än utsläppsfria.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
galento
G OMathson skrev:
Angående sidospår osv... koldioxid kontra "vår dåliga luft" och att privattrafik är det största problemet.
Ser man på Naturskyddsföreningens hemsida står det :
Beräkningar från Chalmers och Naturvårdsverket konstaterar att svenskarnas totala flygresande orsakar lika stor klimatpåverkan som hela den svenska bilismen. Enligt forskare på Chalmers riskerar utsläppen från flyget att bli större än Sveriges totala officiella utsläpp redan år 2040 om inte effektiva klimatstyrmedel införs för flyget.

Vanliga frågor om flygets klimatpåverkan   - Naturskyddsföreningen (naturskyddsforeningen.se)

Så flygtrafiken är ju ett stort problem också , men fokuset ligger ofta på fordonstrafiken.
Folk måste ju kunna ta sej till sina jobb för att tjäna sitt uppehälle och dra in skattekronor
men många kanske kunde strunta i resan till Thailand t.ex för att dra sitt strå till stacken.

En bekant berättade att han cyklade till jobbet för han tänker på miljön men reagerar inte på
att de charterresor han gör varje år också belastar miljön med utsläpp via flyget.

Men det är bra att man tittar på nya tekniker för att minska utsläpp i miljön. I Holland
t.ex byggs ju bilar om till gasdrift men om det är bättre för miljön är ju osäkert.
 
Redigerat:
  • Gilla
jcoboy
  • Laddar…
harry73
galento galento skrev:
En bekant berättade att han cyklade till jobbet för han tänker på miljön men reagerar inte på
att de charterresor han gör varje år också belastar miljön med utsläpp via flyget.
Visst har du rätt och själv försöker jag undvika flygresor, men om man ny tycker så mycket om sina charterresor, behöver man offra en annan bekvämlighet för att hålla sin klimatpåverkan nere. Det verkar din bekant i alla fall förstå.

Sedan blir det absolut dags att höja kraven på flygindustrin. Det räcker inte med nya flygplan som sparar 10% bränsle. Vi behöver en större utveckling
 
  • Gilla
jcoboy och 1 till
  • Laddar…
G
galento galento skrev:
Ser man på Naturskyddsföreningens hemsida står det :
Beräkningar från Chalmers och Naturvårdsverket konstaterar att svenskarnas totala flygresande orsakar lika stor klimatpåverkan som hela den svenska bilismen. Enligt forskare på Chalmers riskerar utsläppen från flyget att bli större än Sveriges totala officiella utsläpp redan år 2040 om inte effektiva klimatstyrmedel införs för flyget.

Vanliga frågor om flygets klimatpåverkan   - Naturskyddsföreningen (naturskyddsforeningen.se)

Så flygtrafiken är ju ett stort problem också , men fokuset ligger ofta på fordonstrafiken.
Folk måste ju kunna ta sej till sina jobb för att tjäna sitt uppehälle och dra in skattekronor
men många kanske kunde strunta i resan till Thailand t.ex för att dra sitt strå till stacken.

En bekant berättade att han cyklade till jobbet för han tänker på miljön men reagerar inte på
att de charterresor han gör varje år också belastar miljön med utsläpp via flyget.
Och nu flyget... tråden handlar väl om "Vad väntar oss bilister"? Koldioxid är INTE = dålig luft. Blanda inte ihop lokala miljöproblem som tex oförbända kolväten, partiklar, nedskäpning, plast i haven osv med klimatproblemet. Även Tesla rör upp partiklar lokalt och med partiklar från däck och bromsar.
Vilket parti tror ni sett till att i budgeten minska vägunderhållet? Kan det vara samma parti som har sitt ursprung ur "Nej till atomkraft"?
Själv cyklar jag till jobbet och kör väldigt lite bil, väldigt lite flyg och skäpar inte ner, har max 19C inne, toppar med lite egen ved när BV inte räcker. Ska jag skämmas?
Visst ska alla dra sitt strå men vi i Sverige är väl ca 4% av EU, ca 1 promille av världen så om vi lägger ner allt så hjälper det föga. Min sista tro på svenska politiker försvann när Ringhals 1 stängdes https://bulletin.nu/sista-natten-pa-ringhals-i-turbinoperatoren-jalle-berattar
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
harry73
galento galento skrev:
I Holland
t.ex byggs ju bilar om till gasdrift men om det är bättre för miljön är ju osäkert.
Det har man gjort väldigt länge (sen 1955) och LPG är till stor del en biprodukt av oljeraffineringen. Så det är bra att det används, men det är fortfarande fossilt
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Gasol
 
Sittställning Forlowt skrev:
Märks att det finns bakåtsträvare här..

Elbilar är långt ifrån så handikapp som vissa verkar tro. Jag gjorde bytet för ca 2 år sen och för ett år sen blev båda bilar elbilar. Jag parkerar OFTA utan att ladda. Kör mina ärende flera dagar utan att ens stoppa i kontakten. Dra tunga släp kan inte en promille av vanliga bilar nu heller så vad blir skillnaden när alla är el?.. det kommer va skit samma.



Jag är för kilometerskatt.
Många elbilar kan ju inte ens dra ett släp på 1000kg.
Och kan de det så kostar de inkl krok ofta en halv miljon eller mer.

Sverige är det land i världen där flest har dragkrok och regelbundet drar ett släp eller husvabakom bilen!

Skulle nästan tro att de flesta större familjebilar i Sverige har krok.

Är dock för övergången till elbil!
Inom ett antal år kommer de flesta att köra på el.
Men man får samtidigt inte glömma att 9/10 köper en begagnad bil och en stor del köper en bil för under 100kkr.
Många behöver krok och kommer inte att köpa en elbil förän det finns en bil med krok och rymlig kupé att köpa för små pengar.

Själv kan jag inte räkna hem en elbil idag.
 
  • Gilla
Screew och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.