Om det ska hjälpa är det väl för att hustillverkare kan rationalisera produktionen och kunna erbjuda antagligen byggsats eller färdiga hus till riktigt bra priser. Förenklad bygglovsprocess för dessa hus ger väl bara skillnader på marginalen, visst blir det billigare men det är ju inte där de stora kostnaderna hamnar.
 
Att plocka fram EN centralt godkänd husmodell med den underförstådda baktanken att stärka en påhittad Svensk identitet är såklart trams. Bättre då att plocka fram en process där hustillverkare kan få fler olika modeller typgodkända enligt ett ramverk, och bygger man ett sådant så är bygglovsprocessen markant förenklad. Så kan man själv välja om man vill ha den röda stugan med sadeltak eller den bruna, fyrkantiga lådan.
 
  • Gilla
boohoo och 4 till
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Är det säkert att det kommer att bli "fabrikstillverkade kåkar"?
Nej, troligtvis blir det ju inget alls av förslaget den här mandatperioden.
 
M
S Staffan-N skrev:
Att plocka fram EN centralt godkänd husmodell med den underförstådda baktanken att stärka en påhittad Svensk identitet är såklart trams. Bättre då att plocka fram en process där hustillverkare kan få fler olika modeller typgodkända enligt ett ramverk, och bygger man ett sådant så är bygglovsprocessen markant förenklad. Så kan man själv välja om man vill ha den röda stugan med sadeltak eller den bruna, fyrkantiga lådan.
och det var ju precis det Uffe sa i regeringsförklaringen:

Många människor drömmer om att bo i småhus. Regeringen vill göra den drömmen möjlig för fler och har bland annat tillsatt en egnahemskommissionär. Förslag tas fram för att skapa typgodkända småhus som är bygglovsbefriade, kallade ”Sverigehuset”.

Men så fort SD ligger bakom något förslag så måste det ju vara fel, så man behöver inte läsa deras förslag de är dåliga oavsett vad de är. Vilka fjantar ni är...
 
  • Gilla
UlrikaSpg och 1 till
  • Laddar…
C
Typgodkända husmodeller, ja jag säger då det...
Inget fel med det i sig, men man inser ju tydligt risken för att nästa steg i utvecklingen blir kravet på att alla hus måste vara typgodkända.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
M mnils skrev:
Men så fort SD ligger bakom något förslag så måste det ju vara fel, så man behöver inte läsa deras förslag de är dåliga oavsett vad de är. Vilka fjantar ni är...
Fast rent krasst så vet du säkert också om att den bruna lådan inte var tänkt i SDs förslag, utan det var ett hus i traditionell stil, helst rött med vita knutar.

Själv vet jag inte riktigt vad jag tycker om förslaget, jag avvaktar det riktiga förslaget när det kommer. En förenkling tycker jag skulle vara bra, att huset måste ha en traditionell stil, det jag inte som nödvändigt.
 
M mnils skrev:
och det var ju precis det Uffe sa i regeringsförklaringen:

Många människor drömmer om att bo i småhus. Regeringen vill göra den drömmen möjlig för fler och har bland annat tillsatt en egnahemskommissionär. Förslag tas fram för att skapa typgodkända småhus som är bygglovsbefriade, kallade ”Sverigehuset”.

Men så fort SD ligger bakom något förslag så måste det ju vara fel, så man behöver inte läsa deras förslag de är dåliga oavsett vad de är. Vilka fjantar ni är...
Regeringsförklaringen går förvisso att tolka på fler sätt. Syftar Uffe här på en eller fler husmodeller?
Det ursprungliga förslaget från SD är inte lika tvetydigt. Där är det en modell med "Gestaltning enligt traditionell svensk stil" som "knyter an till vår historia och bidrar till samhörighetskänsla" det handlar om, tillsammans med en tydlig illustration på vad som menas.

Det spelar ingen roll vem förslaget kommer ifrån, problemet uppstår när högsta ort vill detaljstyra vad vi ska tycka är fint, istället för att använda sig av principen om armlängds avstånd.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Det spelar ingen roll vem förslaget kommer ifrån, problemet uppstår när högsta ort vill detaljstyra vad vi ska tycka är fint, istället för att använda sig av principen om armlängds avstånd.
Gissar att man ordnar ett nytt regelverk som anger många variationer men att Boverket får i uppdrag att ordna ritning för EN husmodell som sedan hustillverkare fritt får använda och om ritningen följs till punkt och pricka är det automatiskt godkännt. En förenklad bygglovsprocess gör sedan att det kan sättas på plats utan långbänk, t.ex genom förgodkända områden.
För finansiering ordnar man statliga lån till förmånlig ränta (SBAB?).

Så det blir en snabbfil om man håller sig till vissa ramar. Men om man gör avsteg så är det ordinarie regler och finansiering som gäller.

En stor förändring. Finns klart risk för t.ex en hel by som dyker upp utan större förvarning.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Gissar att man ordnar ett nytt regelverk som anger många variationer men att Boverket får i uppdrag att ordna ritning för EN husmodell som sedan hustillverkare fritt får använda och om ritningen följs till punkt och pricka är det automatiskt godkännt. En förenklad bygglovsprocess gör sedan att det kan sättas på plats utan långbänk, t.ex genom förgodkända områden.
För finansiering ordnar man statliga lån till förmånlig ränta (SBAB?).

Så det blir en snabbfil om man håller sig till vissa ramar. Men om man gör avsteg så är det ordinarie regler och finansiering som gäller.

En stor förändring. Finns klart risk för t.ex en hel by som dyker upp utan större förvarning.
Den stora frågan är dock: Om byggkostnaderna står för lejonparten av vad det kostar att bygga ett hus där mark finns lättillgänglig. Blir det då billigare att bygga ett hus som staten vid ett tillfälle plockat fram ritningarna på, eller blir det billigare att låta typhustillverkarna fritt använda sin innovationskraft för att utveckla allt effektivare konstruktioner?

Det tror inte jag. Jag tror det blir billigare med fritt tolkningsutrymme som vid attefallshus. Men då går man ju misste om möjligheten att kontrollerna hur det får se ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Blir det då billigare att bygga ett hus som staten vid ett tillfälle plockat fram ritningarna på, eller blir det billigare att låta typhustillverkarna fritt använda sin innovationskraft för att utveckla allt effektivare konstruktioner?
Rimligtvis styrs det hela av ett regelverk där alla får agera fritt inom detta. Poängen är att lägga fram minst en väg där bygghandläggare inte kan lägga sig i någon större utsträckning.

Eventuellt problem är förstås om handläggare på byggnadsnämnder antingen själva eller genom direktiv börjar bedöma husprojekt efter vilka som gett dessa välsignelse.

Det lär nog bli många vändningar i denna sak innan det är sjösatt. ;)
 
spikplanka spikplanka skrev:
Eventuellt problem är förstås om handläggare på byggnadsnämnder antingen själva eller genom direktiv börjar bedöma husprojekt efter vilka som gett dessa välsignelse.
Är det inte lite så redan i dag? När Sveriges största småhus tillverkares ritningar inkommer till bygglovskontoret lär det ju gå mycket smidigare att bevilja bygglov än när "Svensson" inkommer med likadana underlag men märkta med eget namn, till den enskilde skickas begäran om komplettering om handläggaren har svårt att hinna i utsatt tid men småhus tillverkaren får snabbare behandling.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Dagens politiker är inte lika modiga som gårdagens
Lätt att tro, men saken är att friggebodsreglerna stack ut som en frihetlig ventil i en tid när det offentliga tog alltmer makt över folks liv. Den generella trenden var att politiken skulle lägga sig i mer, inte mindre.

Man kan kalla det mod, jag kallar det högmod.
F fribygg skrev:
Friggebodsreglerna var en riktig förbättring för en halv mansålder sedan.
Ja, i förhållande till den tidens stränga planeringssamhälle.
 
Generellt hoppas jag att Sverigehuset utmynnar i typgodkända husmodeller som den kommunala byråkratin får minimal rätt att lägga sig i om de byggs.

Gott så, men kanske något annat än vad Sd ville. Jag har svårt att tolka om de prioriterar vanligt folks oberoende från det offentliga eller ett folkhemskt utseende.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ett obegåvad förslag som krånglar till bygglagstiftningen ännu mer. Det som krävs är istället en stor liberaliserande reform av PBL.

Förslag:
Ta bort startbeskedet och slutbeskedet och gå tillbaka till ett enda bygglov. Minska möjligheterna för byggnadsnämndens prövning kring bygglov gällande detaljer och se till att bygglovet endast prövar byggnadens placering inom detaljplan (lokalisering utom detaljplan) och externa utformning. Se till att grannehörande blir obligatoriskt även om den planerade byggnaden följer detaljplanen. Detta för att skydda grannskapet.

Resten läggs på byggherren att ansvara för. Boverket får i uppdrag att ange vilka tekniska egenskapskrav som byggherren ska överväga och lösa, d v s det som idag är BBR. Här läggs även tillgänglighetsanpassning i sin helhet. I allt väsentligt löser byggherren detta självständigt utan kommunens inblandning. Som en kompromiss kan vi behålla funktionen kontrollansvarig för flerbostadshus och större industribyggnader, den personen ska inte upprätta en kontrollplan (den stryks) men intyga att de tekniska egenskapskraven i skälig grad uppfylls men acceptans för avvikelser. Detta protokoll skickas efter bygget är avslutat men före byggnaden tas i bruk till kommunen som då får två veckor på sig att ta ställning till om tillsyn behövs i efterhand.

Krav ställs på kommunerna att uppdatera samtliga detaljplaner till modern standard. Detaljplaneinstrumentet kringskärs så att det inte finns lagstöd för att detaljreglera för mycket.

Ge mig lagtexten! Jag är redo med rödpennan!
 
  • Gilla
spikplanka och 3 till
  • Laddar…
Jag tror inte att det finns på kartan. Och då kan man fråga sig om man bör göra det bästa till det godas fiende. Ibland är det rimligt att göra det, ofta inte.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.