Staffans2000
surris mattias1jonsson skrev:
Ja vad har det med saken att göra? Taket va från 24 plåtdetaljerna troligen från 60 talet. Var så man gjorde då.
Var inget fel på taket runt skorstenen ändå.
Det har att göra med att du klagar på ett professionellt utförande och kräver att ett fuskarbete upprepas för att skorstenen blir vackrare så. Helt obegripligt fjolligt.

Staffan

• Gilla
Johanna wicksell och 28 till
  • Laddar…
surris
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det har att göra med att du klagar på ett professionellt utförande och kräver att ett fuskarbete upprepas för att skorstenen blir vackrare så. Helt obegripligt fjolligt.

Staffan
Nej tanken var att fräsa ur i takets vinkel och fälla in plåten där. Sen att man frångår vad kunden säger och gör på ett annat sätt utan att fråga och diskutera är inte ok. Det är kundens hus och han bestämmer.

• Gilla
Bjrne
  • Laddar…
Klä in den i koppar, kan bli riktigt snyggt när det ärgar!

Plåtslagaren kan ju inte lämna ett tak som inte håller tätt bara för estetiska. Då kan kunden komma sedan och säga att det inte blev tätt.

Heja plåtis

• Gilla
Freddy_kruger och 14 till
  • Laddar…
Nej tanken var att fräsa ur i takets vinkel och fälla in plåten där. Sen att man frångår vad kunden säger och gör på ett annat sätt utan att fråga och diskutera är inte ok. Det är kundens hus och han bestämmer.
Nej tyvärr inte, det ska göras korrekt och regelrätt. Vill kunden ha det på annat vis ska hantverkaren tacka nej. Eftersom hantverkaren kan bli återbetalningsskyldig samt skadeståndsskyldig om det i detta fall blir läckage

• Gilla
Freddy_kruger och 4 till
  • Laddar…
Syns det ens ifrån marken? Jag ser det inte på bilden, om jag inte öppnar och zoomar in på skorstenen...

• Gilla
halindgren och 7 till
  • Laddar…
surris
P Putte 9497 skrev:
Plåtslagaren kan ju inte lämna ett tak som inte håller tätt bara för estetiska. Då kan kunden komma sedan och säga att det inte blev tätt.

Heja plåtis
Hade kunnat göras tätt på ett annat sätt än att det blir fult som fan. Tex lodräta fogar eller klä in den helt, enligt önskemål skulle plåten fräsas in i skorstenen och följa utseendet på den gamla plåten. Plåtis sa ok till det, och så gör han såhär? Hans ansvar att säga om den lösningen inte funkar och då får man besluta nåt annat. Man kan inte bara köra på.

• Gilla
Bjrne och 2 till
  • Laddar…
surris
L Lutte skrev:
Nej tyvärr inte, det ska göras korrekt och regelrätt. Vill kunden ha det på annat vis ska hantverkaren tacka nej. Eftersom hantverkaren kan bli återbetalningsskyldig samt skadeståndsskyldig om det i detta fall blir läckage
Jo men då måste han säga att det inte funkar. Vilket han inte gjorde. Då hade jag kört på helbeslagen direkt.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Syns det ens ifrån marken? Jag ser det inte på bilden, om jag inte öppnar och zoomar in på skorstenen...
det var faktiskt men första tanke också. Men, själv ser jag spackelskarven som inte blev så bra varje dag. Trots att soffan står framför... det är väl mer att vet man om det så

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
surris
Måste väl erkänna att jag hetsa upp mig lite i onödan, men som snickare och pedantisk som en är så kan det inte se ut som det gör nu. Är fruktansvärt fult och en lösning på problemet måste göras, troligen helbeslagen skorsten.

• Gilla
blatummen
  • Laddar…
surris
O olofh skrev:
det var faktiskt men första tanke också. Men, själv ser jag spackelskarven som inte blev så bra varje dag. Trots att soffan står framför... det är väl mer att vet man om det så
Det syns jävligt tydligt i verkligheten.

Staffans2000
När jag ser på sådana jobb, ser jag på dom med tillfredsställelse, för det är sällan man ser riktigt hantverk numera.
Som gammal rörläggare glädjs jag när jag ser nydragna värmerör med fall och tänker: -här har en gammal räv med känsla för funktion varit framme, istället för en presskopplingsmontör som lika gärna kunde fått jobb på Legoland.

Staffan

• Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 15 till
  • Laddar…
Gamla plåten satt utanför längs med takets lutning och det var så jag sa att det skulle se ut nu med. Tack för resonemanget, får se hur jag gör. Var innan helt inställd på att teglet skulle va kvar men får se hur vi löser detta nu.
Med tanke på att hen tagit eget beslut så tycker
Men fult som fan, plus inte så jag sa att jag ville ha det.
Om du uttryckt att du inte ville ha detta utförande så är det upp till plåtisen att tillgodose din vilja, och då är det bara för den att göra om och för dig rätt. Och det är ändå enbart ett takfall utfört och då
Lexington Lexington skrev:
Lexington Lexington skrev:
Näääh! Koppar är en ädel metall och kommer med sikt att äta upp den nedanförliggande stålplåten, men visst snyggt med kompletteringsfärgen när den blir grön.

surris
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
När jag ser på sådana jobb, ser jag på dom med tillfredsställelse, för det är sällan man ser riktigt hantverk numera.
Som gammal rörläggare glädjs jag när jag ser nydragna värmerör med fall och tänker: -här har en gammal räv med känsla för funktion varit framme, istället för en presskopplingsmontör som lika gärna kunde fått jobb på Legoland.

Staffan
Haha hela taket är hantverk även skorstenen :)men fortfarande fult som fan runt skorstenen. Jag hade inte valt ett plåttak om jag inte gillar hantverk.
Allt jag gör och gjort på huset är hantverk.

Redigerat:
Är du säker på att han är klar? Låter ju inte som du pratat med honom än.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.