Tobbe.A
T twoody skrev:
Måste hålla med ts det ser inte klokt ut [bild]
Tack för att du förtydligade problemet, hade inte märkt det om du inte la upp din bild (y)

... och jag håller med, ser inte snyggt ut.

T tobbbias skrev:
Håller med dig TS till 100 %. Det man blir förbannad på är att det tas beslut över ens huvud i en fråga som jag själv äger. Det är mitt hus och jag bestämmer vad jag vill ha gjort. Sen om det är en sämre lösning än någon annat är ju bra att ta upp vid samtal, men om kunden (jag) sen ändå vill ha det på ett annat sätt så ska inte detta ignoreras.
Dock hade jag som hantverkare begärt ett papper där kunden skriver på att denne har valt att inte göra på det bästa sättet utan på sitt eget sätt och sedan lagt in det pappret tillsammans med övriga dokument för detta projekt i gjorde projekt-pärmen. Man vill ju inte att en kund ska komma dragandes efteråt med att säga att det blev en för dålig lösning.

Rent estetiskt så är smaken som baken. Så där säger jag helt enkelt pass.
Håller med till 100%. Att då plåtis friskriver sig från läckage får man ju dock vara beredd på, men att ta beslut som inte fastighetsägaren godkänt är ju helt fel... Hade själv blivit tokig.

GoC GoC skrev:
Smågränderna är fula, skorstenen är om möjligt ännu fulare.
Om den nu skulle fortsätta vara tegel så borde den renoverats/murats om innan det snygga taket lades.
Snygg plåtinklädning av hela härligheten är väl det enda som kan bli snyggt och harmoniera med det flang nya falsade plåttaket.
Smågränderna, jag skrev bestämt sågtänderna, men det ville inte telefonen.

Min första reaktion var, likt många andras, att det såg mysko ut. Sen, efter att ha zoomat in bättre, läst inläggen och förstått hantverket i arbetet, känns det bättre. Jag hade blivit stolt och trygg över att ha anlitat en så kompetent plåtis och av att ha gett mitt hus bästa förutsättningarna. Funktion har en annan estetik, som behöver värderas på sitt sätt. Typ som Citroën C3. Smart är vackert <3

Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
C Cambudgie skrev:
En annan lösning kan vara att plåta in halva skorstenen om man vill ha teglet kvar.
Så gjorde vi med vårat och det blev tätt och snyggt. Kan ta bilder ikväll om jag kommer ihåg.
Man går över nocken ca 10cm med plåten, men inte ända upp. Ser ut såhär:
Skorsten med plåtinstallation som går 10 cm över nock på ett tegeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plåt som går upp 10 cm över nock på tak vid anslutning till en tegelvägg, sett utifrån.
Skapa konto
Plåtarbete vid taknock där plåten går över nocken cirka 10 cm med tegel och himmel.
Skapa konto
Plåt övergår nocken ca 10cm på en skorsten, mot bakgrund av ett landskap och takpannor.
Skapa konto

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Tomture61
C Cambudgie skrev:
Man går över nocken ca 10cm med plåten, men inte ända upp. Ser ut såhär:
[bild] [bild] [bild] [bild]
På TS skorsten blir det 9st stenar upp ! Det skulle inte se klokt ut .
Plåtis kanske skulle samrått med kund först , men tekniskt sett har han gjort jobbet 100% korrekt .

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
surris
Beslut är taget och vi kommer klä in hela skorstenen med plåt.
Förövrigt så är jag väldigt nöjd, jag tycker det blir väldigt snyggt och bra gjort. Och jag o plåtis har inte dödat varandra än ;)
Rött tak på hus med skorsten före klädning med plåt, uteplats och trädäck syns.
Skapa konto

• Gilla
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
C
surris surris skrev:
Låter som rätt beslut tycker jag. :D
Lustig byggnadsställning för övrigt. Är den verkligen godkänd? :geek:

surris surris skrev:
Förövrigt så är jag väldigt nöjd, jag tycker det blir väldigt snyggt och bra gjort. Och jag o plåtis har inte dödat varandra än ;)
[bild]

Tycker den tegelbeklädda skorstenen ser mysig ut och bryter av mot den "hårda" plåten och harmoniserar samtidigt fint med de gammaldags fönsterna med spröjs, som pricken över i på huset.

Kul med numer unik gammaldags hantverk tycker jag.

Oavsett så blir det nog fint ändå.

• Gilla
johan_p och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej!

Staffan
Nej där ser du

surris surris skrev:
[bild]

riktigt snyggt och välgjort

• Gilla
surris
  • Laddar…
Staffans2000
T twoody skrev:
Nej där ser du
Du pratat om estetik. Jag om funktion.

surris
P PluppenPlupp skrev:
Tycker den tegelbeklädda skorstenen ser mysig ut och bryter av mot den "hårda" plåten och harmoniserar samtidigt fint med de gammaldags fönsterna med spröjs, som pricken över i på huset.

Lite så jag tänkte. Men tror det blir lika snyggt med plåtinklädd. Snyggt på olika sätt :)

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Så snyggt och påkostat. -Ser man till helheten på takets form är det helt otroligt snyggt enligt bilden.

• Gilla
surris
  • Laddar…
P PluppenPlupp skrev:

surris surris skrev:

Väldigt synd o klä in pipan, för övrigt mår teglet dåligt utav det. Om man istället kragade ut pipan två eller tre skift i toppen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.