Osanna / felaktiga driftkostnader...alt korkade mäklare som inte vet skillnad på driftkostnad och elförbrukning.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
A
Otydligheter kring om det gäller en friköpt fastighet eller en tomträtt. Här i stan har vi historiskt haft många tomträtter, men nu fr o m 2016 kommer det att vara betydligt dyrare att friköpa då reglerna ändrats och marktaxeringsvärdena bara stiger.

Mäklarna tycks ändå tycka att det ska vara ungefär samma prissättning på en tomträtt och en fastighet, men jag skulle tycka att det var totalt ointressant att gå på visning på en tomträtt om det inte fanns utrymme för friköp i priset.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
K
Kan hålla med om att driftkostnaden är viktig.
Ska kika på ett hus i helgen där det står att driftkostnad inklusive uppvärmning är 31 000 kr/år.
När jag igår pratade med de som gjort besiktning/energideklaration så sa han att tanten som bor där endast håller till på nedervåning. Och att övervåning och inredda vinden ( ca 80-100 kvm ) inte har värmen påslagen.
Det kan göra mig irriterad att de inte nämner det i annonsen.
Ska se om mäklaren säger något om det annars kommer jag påtala detta.

Och alla dessa jäkla bilder på fruktfat!
Samt vill jag veta vilken form av internetuppkoppling som finns tillgänglig. Det är år 2016 !

Redigerat:
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
tommib
Avsaknad av planlösning. Eller dessa vedervärdiga 3D-planlösningar med möbler inritade.....
Ingen information om uppvärmning eller internetanslutning.
Taffligt photoshoppade brasor i öppen spis. När vi skulle sälja vår lägenhet för några år sedan tvingade vi mäklaren att ta bort den inklippta brasan.

Amatörpoeter som frossar i mäklarklyschor och försöker skriva inlevelsefullt, men som inte behärskar syftning, grammatik eller stavning.
"Med lätta steg äntrar vi denna sekelskiftespärla och slås av de underbara tiljorna"
(Läs: lägenheten ligger på 3:e våningen utan hiss)

• Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Jag stör mig på att mäklaren inte kan ta en bild på omgivningen, oj grannen är skrotsamlare (eller grisbonde)
Garagebilder.... inte ens mått på garaget kan dom skriva ut...
Planritning saknas... Suck....

//AA

Trenden med avsaknad av planritningar håller onekligen i sig. Tittade på ett tiotal annonser under veckan och en av dem fanns det med en planritning i.

Bryr sig folk i allmänhet inte om planlösningen på husen eller är det för mycket jobb för mälklarna att ta fram det för att det ska vara lönt jobbet?

Som sagt, avsak ad av bilder på övriga byggnader samt felaktiga driftkostnader...

Jag stör mig mest på att alla hus är för dyra i mäklarnas annonser...

Apråpå driftkostnader så var en kompis på en visning på ett hus för ett tag sedan där driftskostnaden var en bra bit under 30000, vilket kändes väldigt lågt för ett hus från 20-talet på runt 200kvm. När kompisen frågade mäklaren om detta så svarade han "Ojsan, jag glömde visst pelletsen".

Driftskostnaden var i själva verket över 50000, det var mer som saknades.

Inte kan du ju kräva att det skall finnas exakta ritningar på ett hus!

På äldre hus förekom det att timmermansbasen och ägaren tillsammans ritade upp bottenplanen med timmermanspenna på en brädlapp eller bakpå ett tomt Työmiespaket (cigarettpaket av papper med vit baksida).
Mer ritningar än så behövdes inte och då man hade kommit en bit med bygget behövdes inte ritningen längre så den blev bortkastad. Blev någonting oklart så diskuterade man vartefter.

I dagens värld är det ju ofta så att byggnadstillståndsritningarna är snabbt och slarvigt hopkomna av någon professionell planerare med små praktiska insikter. Sedan är det upp till byggnadsfolket på plats att i samråd med ägaren fundera ut fungerande lösningar.
Jag har sett ritningar med dörrar som inte skulle gå att öppna och rörstammar som skall dras på kallvinden och så ut en sväng ut ovanpå plåttaket och en ventilationsmaskin planerad mitt i trappan till övervåningen och en trappa med 30 cm steghöjd och en toalett på vinden där avloppet skall gå genom ett hål i golvet och sedan fritt fall utan rör i hallen i nedervåningen och rum med 1,75 i takhöjd.
Ibland händer det att byggaren och kunden ser att en planlösning som ser bra ut på pappret inte blir bra i naturlig storlek och så flyttar man någon vägg en halvmeter.

Skall kunden få en bra produkt för sina satsade pengar måste man avvika från ritningen och bygga så det blir bra i samråd med kunden. Ofta kan en förändring leda till en annan i flera steg.
Om man skall ha alla förändringar införda på ritningarna blir det bråk med planeringsbyrån och med kommunen och med varenda pappersvändare som finns. Bråk som kostar kunden en förmögenhet i fördröjningar och tilläggsavgifter.
Därför blir hus och ritning olika.
---------------------------------------------------------------------

En sak som retar mig med husannonser är att de sällan innehåller någon tomtkarta och ofta inte ens uppgifter om tomtens storlek eller om det finns uthus.

Redigerat:
Det tar max en halvtimme för mig att göra en skalenlig planlösning av mina tre plan med iPaden och laseravståndsmätaren. Det borde en mäklare klara av också.

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Det kan hända....men det skulle jag som skolad byggnadsingenjör inte klara av.......

Det tror jag nog. Oavsett vilket så är det nog inte ritningar som avses ovan, utan planlösningar. Och i de fall de tas fram är det nog oftast av mäklaren.

Ordet "potential"
Det bara skriker att: Har du massa pengar och tid kan du nog få till det..

• Gilla
Swetrot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.