MagHam skrev:
Ordet "potential"
Det bara skriker att: Har du massa pengar och tid kan du nog få till det..
Kärt barn har många namn, potential, charm, tidstypisk, pärla, oslipad diamant, unikt tillfälle etc etc
 
Det där men driftkostnader är knepigt i och med att det är så livsstilsberoende.

Förra ägarna av vårt hus hade extremt låga driftkostnader, men å andra sidan var de arbetsnarkomaner och kom bara hem för att sova, samt hade tillgång till gratis ved.

Vi är en småbarnsfamilj där jag är pappaledig och hemma på dagarna, fru Stadsbonde älskar att bada och göra långkok och vi lever på veden som blev kvar vid köpet. På ett halvår har vi spräckt de uppskattade driftkostnaderna.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Renoveringschans = Så slitet att du inte har något val, + bristande underhåll så du måste göra om från grund till tak
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
scim skrev:
Det tror jag nog. Oavsett vilket så är det nog inte ritningar som avses ovan, utan planlösningar. Och i de fall de tas fram är det nog oftast av mäklaren.
När farsan sålde sitt hus så gick jag och han rut och mätte och ritade på papper för att få med en planlösning annars hade det nog inte kommit med någon. Så jag tror säljaren har nog mer med planlösning än mäklaren att se till att den kommer med. Om man inte uttryckligen vid kontraktskrivningen skriver att mäklaren ska fixa.

Sen så när jag sålde min lägenhet (som var lite omgjord sen 1950-talet) så tog mäklaren (samma mäklare) en bild från original planlösning och flyttade en vägg och satte in garderober. Tog några försök från deras sida att få planlösningen rätt där 😂

Så finns det ritningar som dom kan göra om så klarar dom nog det 😛
 
Mäklaren vi köpte huset igenom hade då gjort en planlösning och några ritningar finns inte på huset. Tror de gjorde ungefär som jag beskrev, mätte med laser och la in i ett program. Men om huset har en dålig planlösning så vill ju naturligtvis inte mäklaren visa upp den, det är ju bättre att få fler att komma på visning...
 
Det här med avsaknad av planlösningar har jag faktiskt aldrig märkt (Malmö-regionen) av varken på lägenheter eller hus. Sen kan de ibland vara lite felaktiga i måtten, men sådant märker man ju på plats i så fall.

Det jag stör mig på mest är mäklarnas dåliga kunskap om dels ekonomi och då tänker jag främst på deras förmåga att analysera årsredovisningar i brf:er. Samt deras bristande tekniska kunskap. När de ska redogöra för byggnadssätten på hus så stämmer det ju aldrig. Så fort väggarna känns massiva heter det betongstomme i mäklarens beskrivning, vilka i själva verket är ganska ovanligt.
 
Något som jag saknar i annonserna på uppenbara typhus är vem som tillverkat huset, i bästa fall hittar man namnet och husmodellsnamn nere i hörnet på en dåligt inskannad ritning. Och som många nämnt garage och uthus mycket irriterande att de glöms bort.
 
Jag tänker angående just bilder på hur uthus ser ut är inte det bara pga stöldrisken som finns? Många uthus är ju olåsta eller låsta på ett väldigt enkelt sätt. Man vill inte ha bilder på verktyg och sådant på internet. Så jag stör mig inte på det så mycket för det är ju huset som är första grejen man kollar på och är man intresserad så kommer man på visning.

Det som är mest störande är att det är så mycket bildredigering som används på bilderna. När mina föräldrars hus såldes så kände jag ärligt talat inte igen rummen som jag växt upp i för att dom var så ljusa och fina och inget slitage som syns.
 
Centralt läge = Du bor i en rondell.

Ogenerat läge = Grattis du har 3 mil till närmaste affär eller busshållplats längs en liten grusväg utan vinterunderhåll.

En pärla för den händige = Bränn ned till grunden och bygg nytt.

Charmig sekelskiftesvilla = Det drar in snö på vintern och uppvärmningen kostar mer på ett år än vad köpeskillingen är.

Många bilder på ett rum och bara det rummet = Grattis här tog renoveringspengarna och orken slut. Men det här rummet ska sälja hela huset.
 
  • Gilla
A-Man_08 och 2 till
  • Laddar…
Apropå låga driftkostnader så kollade vi på ett hus för många år sedan som hade mycket låg uppvärmningskostnad.
När jag ifrågasatte det så sa mäklaren att ägaren fick gratis ved från grannen och att det kunde vi säkert också få...
Jag frågade om vi kunde få med det i kontraktet men konstigt nog inte!? :rolleyes:
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Att inte få lov att titta på kallvinden på visningen!
"Du kan få boka ett separat möte och titta"
 
Lummig trädgård = Du har väl motorsåg?
 
"Bara din egen fantasi sätter gränserna"=Hoppas du gillar ett evighetsprojekt!
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Jag stör mig på när ritning inte finns. Vet att det nämnts tidigare men det irriterar jag mig riktigt på. Vårat hus vi köpte nu i somras hade inga ritningar så man fick sitta och kolla på bilderna för att försöka luska ut hur rummen var placerade. Det vill säga så såg det inte alls ut som man trodde när man väl kom in, vissa rum upplevdes mycket större IRL än på bilderna medan andra var rena motsatsen.

Även avsaknaden på bilder. I vårt fall fanns varesig KLK eller övre hall med på bilderna, inte heller garaget eller "trapphuset".

Men det jag stör mig mest på är när dem förskönar annonser. Innan vi köpte detta var vi och kollade på en BRF där det vid flera tillfällen i annonsen stod "snygg och fräscht" men när man såg den IRL så behövde varenda rum göras vid, skåpsluckorna i köket var så slut att man var tvungen att lyfta dem bara för att kunna stänga skåpen etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.