harry73 skrev:
Denna annonsen borde du gilla :)
[länk]
Den här hade allt jag vill ha.
 
Håller med , hur svårt ska de vara att rita en enklare planskiss.
 
http://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-svalovs-sjon-svalovs-kommun-mansabovagen-31-8380658

Det där är ett exempel på vad jag inte tycker är en bra annons. Visst finns det annonser som är sämre men irriterar mig ändå på den :p

Det första man läser är "Välkommen till detta fantastiska enplanshus med utsikt över Svalövsjön. Öppna ytor och massor av ljus. Bekvämt boende med lättskött trädgård och rymligt garage."

- Vet inte riktigt vad det är som är fantastiskt med huset mer än ett trevligt läge.
- Öppna ytor? Ja om man anser att matplats i vardagsrummet pga att man bara har en kokvrå i princip är öppna ytor så absolut.
- Bekvämt boende? Det måste ju vara en definitionsfråga. Huset har 3rok och en toalett. Ett litet kök och ett vardagsrum som i mitt tycke känns lite svårmöblerat. Däremot har det ju bekvämligheter som fiber, vettig uppvärmning etc. men det förväntar man ju sig nästan av ett 10 år gammalt hus.
- Kan dessutom säga från bilderna utan att ha några direkta siffror att det där inte är ett rymligt garage. Om man nu dessutom skriver så, så hade det varit trevligt att få några mått eller åtminstone ett ytmått på garage+förråd men det finns inte.

"Entré
Välkommen in i hallen i detta fina enplanshus med ett fantastiskt läge! Klinkergolv i entrén som övergår i parkettgolv.
Plats för ytterkläder och skor. Golvvärme i hela huset."
- Tack för att du ännu en gång nämner att det är ett enplanshus med fantastiskt läge. Mest om man missade det 2 rader upp. Jag personligen anser inte att "Golvvärme i hela huset." ska stå där, vad har det med Entrén att göra?

Sen sansar sig infon och blir vettig fram tills:
"Vardagsrum
Härligt vardagsum med fantastiskt ljusinsläpp och underbar utsikt över Svalövs sjön! Härlig altan utanför vardagsrummet mot sjön.Vackert parkettgolv även här."
- Återupprepning om utsikten.

"Kök
Öppen planlösning från vardagsrummet som även har matrumsplats mot köket. Köksinredning från Ballingslöv i ek, spishäll, fläkt, varmluftsugn, microugn, diskmaskin och hel kyl/frys. Parkettgolv i köket."
-Den lösningen av kök som är i det huset anser jag inte vara öppen planlösning.

Sist men inte minst så stör jag mig på att alla bilder är inlagda i 2 omgångar, det står att det finns 43 bilder på huset men i själva verket så är det snarare 20.


Ja det var mina tankar, mest för att skojsa till det hela här hemma i min tristess :wow:
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag hade nog nappat på den annonsen :)
 
Jarlsgård skrev:
[länk]

Det där är ett exempel på vad jag inte tycker är en bra annons. Visst finns det annonser som är sämre men irriterar mig ändå på den :p
Och dessutom, putsad trästomme från 2005...flyyyyyyy... ;)
 
scim skrev:
Och dessutom, putsad trästomme från 2005...flyyyyyyy... ;)
Som dessutom är dåligt skött vilket man ser på bild 2 :p
 
http://amaklarna.se/till-salu/solstrimmevagen-9-varmdo

Hur tänkte man här när man tog bilderna eller har man använt fel objekttiv?, hur kan man inte lyckas få med hela badrummet, eller ens rummen i sin helhet, tomten vart är den?
Och text mitt i bilderna.

Eller så är det jag som klickar fel.
 
Ja det var usla bilder, måhända bara konstigt beskurna men mediokra hursomhaver.

Dessutom, ett av mina hatobjekt i mäklarannonser: Sjöglimt.
Jamen fy f-n...hur kan man bara komma på det?
Det betyder att om man klättrar upp och ställer sig på ett ben på skorstenen kan man se en skvätt vatten om man tittar åt rätt håll och det inte är för mycket löv på träden, men det är samma fukt och kalldrag som att bo vid strandkanten. Det sämsta från två världar. Mäklarklyschornas okrönte konung.


Tillägg: Dessutom låter det kopiöst fånigt!!
 
Redigerat:
Instämmer med i princip allt. Jag retar mig också på att alla ytterdörrar alltid är öppna. Nästan enda gången jag tycker det är vettigt är när det framgår hur stor en balkong är. Och så brukar det inte vara.
 
Stör mig starkt på något som jag sett ett otal ggr här i området. Mäklare annonserar hus med beskrivningen att de ligger på lugn och stilla återvändsgata när den i själva verket åt andra hållet gränsar till områdets genomfartsleder. Det värsta exemplet var när denna beskrivning användes för ett hus som ligger 15-20 meter från e18 (som är starkt trafikerad här i barkarby).
 
Kolla in de här bildtexterna: http://tradition.net/objekt/1819/#bilder

"stabilt trapphus till övre planet" (lofttrappa)
"Ljuvlig våning och dynamik"
"Historiska musikstycken har skapats i detta hem"

Osv
 
Bryr mig inte så mycket om bilderna egentligen (mer nått jag strökikar på för att få mitt "hemmetknark" haha), för jag måste iaf besöka huset för att få en riktig känsla..

Det jag vill kolla på.. kommer ingen någonsin fotografera iaf.. :)

Jag vill veta husets brister och det är inte direkt vad mäklarna vill "framhäva" i sin annons.. att huset i övrigt ligger bra, ser bra ut, har några rum osv. Det ser jag ju oavsett hur de ser ut estetiskt..

Det första jag tittar på, när jag kommer på en visning, är allt som mäklaren INTE fotograferat.. (ju fler bilder de har i annonsen, ju mer tittar jag på de ställen som inte fotograferats...)

I övrigt tycker jag att en planlösning är ett måste (och den ska vara rätt, vilket de misslyckas med ganska ofta)

Med vänlig hälsning, Sandra
 
C
Snigla skrev:
Bryr mig inte så mycket om bilderna egentligen (mer nått jag strökikar på för att få mitt "hemmetknark" haha), för jag måste iaf besöka huset för att få en riktig känsla..
Fast bilderna avgör ju ofta om man åker på visningen eller inte och då har ju mäklaren halva inne...

Brukar dammsuga bilderna efter små detaljer som kan avslöja ett och annat som inte framgår av beskrivningen. Ofta är det ju t.ex. svårt att dölja fasadens och takets skick på bilderna. Men ofta är det mer abstrakta ledtrådar som mäklaren missat. En bild säger mer än tusen ord säger man ju.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
cpalm skrev:
Fast bilderna avgör ju ofta om man åker på visningen eller inte och då har ju mäklaren halva inne...

Brukar dammsuga bilderna efter små detaljer som kan avslöja ett och annat som inte framgår av beskrivningen. Ofta är det ju t.ex. svårt att dölja fasadens och takets skick på bilderna. Men ofta är det mer abstrakta ledtrådar som mäklaren missat. En bild säger mer än tusen ord säger man ju.
Jo, men inte bryr man sig om andras inredning? Den ingår ju iaf inte i priset/husköpet (oftast inte iaf) :) Sedan är det ju också andra saker som styr när man letar aktivt.. läget tex.. många vill ju bara bo i ett visst område och vet precis vad de söker..fyller det inget av kriterierna så kollar de heller inte på huset..

Men såklart att bilderna fyller sin funktion också, som du säger man vill ju ha ett litet hum om vad som säljs.. men det jag ville påpeka var mer att det är inte bilderna som avgör vad man känner för huset. Men däremot kan de vara avgörande om man ens vill åka dit och titta.. (tex vill man inte ha ett trähus, så åker man ju inte dit o tittar om det är ett trähus.. eller om badrummet behöver renoveras.. då åker man ju inte dit om det/badrummet inte ser bra ut).

Har själv varit o tittat på hus tidigare.. som sett sååå fina ut på bilderna.. och de var väldigt fina på visningen också - men kändes fel av någon anledning (som man eg inte kan sätta fingret på..). Precis som jag varit med om tvärtom.. bilderna såg skröpliga ut, mer behövdes renoveras än vad som "hintades" om i annonsen.. men när man satte sin fot i huset .. kände man sig "hemma".. och alla "problem" bara smälte bort.. (okej okej.. sunda förnuftet rann bort haha.. och man fick renovera en hel del..)

Ha en trevlig kväller,
Med vänlig hälsning, Sandra
 
Vissa färger kan ju också se helt förskräckliga ut på bild men vara helt OK när man ser rummet live.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.