Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hej allihopa!

Eftersom jag var lite raljant om ekorr-problemet här; [länk] har karma slagit till och vi har fått egna korrar i huset...

Vårat hus har platt tak och en ca 70 cm hög kant runt om hela kåken, och i början var det lite gulligt när en ekorre sprang runt i utrymmet precis innan för de grå brädorna. Sen blev de fler, jag vet inte om "han" bjöd in sina polare, eller skaffade fru och barn, men nu är de minst tre som ser lite större ut. Tyvärr har de börjat leta sig inåt taket och rotar runt i isoleringen, vilket visar sig genom gula tussar under hålet där de tar sig in.. De springer i skytteltrafik från grannes fågelmatstation så jag antar att de har byggt nån form av skafferi däruppe ...

Eftersom det föreslogs i ovanstående tråd att man skulle bygga en holk till dem, har jag försökt hitta information om vad ekorrar egentligen gillar i holkväg, men det var inte lätt. Det finns "byggbeskrivningar" typ denna; [länk] och färdiga holkar att köpa på amazon, men jag vill borra lite djupare i ekorrens psyke.

Vad gillar de egentligen? Behöver jag göra en "dörr" så man kan rensa i holken? Ska man börja med att lägga mat i holken? I så fall, vilken mat? Ska man fortsätta mata dem i holken eller blir de störda av det? Hur får jag dem att flytta till holken? Ska jag sätta en webkamera i holken kanske? Eftersom jag själv gav förslaget att bygga en holk för dem "i huset" undrar jag om det är ett alternativ? Antar att det bör vara i stål i så fall, eftersom de uppenbarligen gillar trä ... Eller finns det en risk att de hänger runt ingången och gnager sig ett hål och bygger ett nytt bo?

Min plan är att bygga en holk, sätta den i en tall ungefär 10 meter från huset, och försöka locka dit dem, samtidigt som jag byter den gråa träkanten och tätar hålet de går in genom (vilket ändå ska göras på sträckan de hänger på). Sen tänker jag att man sätter en sån där elektrisk "gnagarbortskrämmare" inomhus precis under taket där går in och byggt sitt skafferi ....

Ös på med allt ni råkar veta om ekorrar helt enkelt! :)
Hör av dej till länsstyrelsen djurskyddet där vet säkert på råd. I förkrigstid så var det skottpengar på ekorre men tror inte att så är fallet nu. Har en gammal kassabok från min gamlafarmor där det står hur många hon lämnat in och fått betalt för, gällde även kråkor:D
 
  • Wow
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
C
H hapazard skrev:
Om man förmår inse att ekorrar är råtter med lurvig svans är det kanske lättare att sätta ut fällor?
Äh, råttor gillar väl inte att klättra i träd och käka kottar?
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Du har nog lyckats få en familj med ungar, grattis! Finns få saker som är så söta som när ekorrungar kommer ut och skall lära sig klättra och hoppa. Avståndsbedömningen kan vara lite sisådär i början. :love:

Jag har en på besök om vintrarna, länsar fåglarnas fröautomat. Det brukar inte göra mig så mycket, hackspetten är nästan värre för när han skall ha tag i ett frö måste han givetvis "hacka" genom allt för att hitta precis rätt frö och då flyger det solrosfrön åt alla håll... När jag var ute i trädgården för nån vecka sen fick jag syn på ekorren igen, återigen i fåglarnas fröautomat. Tydligen tyckte han det var för tidsödande att pilla fram fröna så han tog tag i plasten och drog. Blev ett ca 8 cm2 hål där alla frön givetvis välde ut. Erkorras.... :rolleyes:
Ja det har gått åt mycket fågelmat för mig med i vinter med två hackspettar som sett till att det flyger jordnöts- och talgbollsbitar åt alla håll och tre ekorrarvärstingar som gillar att sabba solrosfröbehållaren så att dom kan hälla ut innehållet. Men det har i alla fall varit trevligt med lite underhållning utanför fönstret där jag suttit och distansjobbat.
 
harry73
KristinaRT KristinaRT skrev:
dock inte säker på att ekorrar bygger toaletter, de lever i träd och det torde vara absolut enklast att bara släppa ifrån sig restprodukterna rakt ner?
Om ekorrar kan kasta kottar på mig, släpper de inte heller bara restprodukter.
Jag tror att de är elakare än så :rofl:
 
  • Haha
KristinaRT
  • Laddar…
Talking to me?

Ekorre i upprätt position på en gräsmatta med snöfläckar, ser nyfiket in i kameran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Jag har bara de här bilderna, tyvärr... Från i vintras...
 
  • Ekorre på en gräsmatta med brun löv, sett från ett fönster, givetvis taget under vintern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En fågelmatare på en gren med en ekorre i vintertid, omgiven av grenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Gjorde ett nytt försök och filmade lite...
De är ju inte helt skygga...
 
  • Gilla
KristinaRT och 3 till
  • Laddar…
Skulle en rovfågelattrapp kunna hjälpa, en sådan som rör sig i vinden. Jag sitter ofta och fotograferar fåglar och vi har tre ekorrar här som besöker fågelmaten. Sparvhöken patrullerar regelbundet och innan jag ser den har någon av mesarna upptäckt den och varnar högljutt, ekorrarna reagerar blixtsnabbt på fåglarnas varningssignal så rovfåglar inger respekt.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag hade ekorrar i kåken på kattvinden för några år sedan, och löste problemet med att sätta stålnät i öppningarna för ventilation vid takfoten där de tog sig in.
Nu har jag några som bor i uthuset istället och äter sig feta på solrosfrön som de slarviga fåglarna (hafsörn?) dräller ut från foderautomaten.

Och de är fantastiskt söta och hos mig väldigt orädda, flyttar sig knappt förrns man är bara någon meter från dem.
För ca 25 år sedan hade vi en kavat liten rackare som trampade in i köket en vår när ytterdörren stod öppen, kanske inte helt optimalt men den gick snällt ut efter uppmaning:rofl:

Själv kan jag inte förmå mig att skada dem då de är charmiga, söta och tror jag, ganska intelligenta.
Katten har dock inte samma begränsning då hon vid yngre ålder tog någon till lunch eller middag.
Nu är hon 15 år gammal och nöjer sig med att studera dem, och ekorrarna tittar lite nyfiket tillbaka, lite gulligt det också:D
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Skulle en rovfågelattrapp kunna hjälpa, en sådan som rör sig i vinden. Jag sitter ofta och fotograferar fåglar och vi har tre ekorrar här som besöker fågelmaten. Sparvhöken patrullerar regelbundet och innan jag ser den har någon av mesarna upptäckt den och varnar högljutt, ekorrarna reagerar blixtsnabbt på fåglarnas varningssignal så rovfåglar inger respekt.
Jag har försökt skrämma fåglar med atrapper, och de brukar ju lära sig snabbt att de inte är farliga... Ekorrarna verkar ju rätt smarta i jämförelse, så jag undrar om det håller någon längre stund... :)
 
BirgitS
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har försökt skrämma fåglar med atrapper, och de brukar ju lära sig snabbt att de inte är farliga... Ekorrarna verkar ju rätt smarta i jämförelse, så jag undrar om det håller någon längre stund... :)
Häromkring verkar i alla fall måsarna låta bli att häcka på de platta taken där ägarna satt upp drakar i form av rovfåglar, de rör sig så fort de blåser lite och då blir de störda.
 
Nu har de levlat upp...
 
  • Ekorre på en trämöbel intill en glasvas och dekorativa mässingsfigurer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ekorre på en säng med kläder och täcken, rum med hästbild på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
  • Haha
husdrommaren och 9 till
  • Laddar…
KristinaRT
Hur kom de in? Hål i taket???
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Hur kom de in? Hål i taket???
Troligen genom dörren när frugan hämtade posten... :D

Men jag tänker att de bara rekar lite innan de tar över stället.. :crysmile:

Edit: det vara bara en alltså, men den var inte helt enkel att få ut.... (säger de som vet, jag är på jobbet idag..)
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 7 till
  • Laddar…
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Troligen genom dörren när frugan hämtade posten... :D

Men jag tänker att de bara rekar lite innan de tar över stället.. :crysmile:
Fan jag trodde det var ekorrar inte miljöaktivister... :crysmile::rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.