Ekorre (Hammy) och energi dryck
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
3 Volt i stängslet? Kan någon levande själ märka detta ens?
Som alla elstängsel så är spänningen pulsad, så de tre volten i ficklampsbatterierna omvandlas till korta pulser om ca 7500 V med mycket låg strömstyrka. Jag provade på sambon med gott resultat . Det är ett sådant här aggregat jag använder; är tänkt för små inhängnader för t ex ponnyhästar och hundar. Batterierna räcker ett par veckor. Balkongräcket av aluminium utgör den ena polen. En 2 mm elstängsellina den andra.

https://www.lantkompaniet.se/staeng...madjursstaengsel-turridning-voss-farming.html
 
Jag ska sätta nät, och vill de inte överge boet blir det en sån där elektrisk skrämma...

Hur som helst, senaste uppdateringen i historien... Jag tror inte ekorren tänkte när den grävde solrosfrön i rabatten... :crysmile:
 
  • Solrosplantor som börjat växa i en rabatt med jord och en lavendelbuske.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hm. Har ekorrar själ? :thinking:
Garanterat. :D
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Jag har aldrig haft ekorrar på tomten förut men efter att ha fortsatt mata fåglarna även in på sommaren dök det upp två stycken. De kommer och hämtar nötter varje dag. Sätt upp en fågelmatarstation så har de något gott att äta och du får en massa fina fåglar att titta på som bonus.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag ska sätta nät, och vill de inte överge boet blir det en sån där elektrisk skrämma...

Hur som helst, senaste uppdateringen i historien... Jag tror inte ekorren tänkte när den grävde solrosfrön i rabatten... :crysmile:
Fast det är ju det de gör: på hösten gräver de ner frön och nötter på en massa ställen för att ha när de vaknar till på vinter och framåt våren. Fast de glömmer var vissa av gömmorna är elelr äter kanske inte upp alla. Och så blir de spridare av växterna vars frön de äter.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Fast det är ju det de gör: på hösten gräver de ner frön och nötter på en massa ställen för att ha när de vaknar till på vinter och framåt våren. Fast de glömmer var vissa av gömmorna är elelr äter kanske inte upp alla. Och så blir de spridare av växterna vars frön de äter.
Japp, den gömde solrosfrön på fyra ställen i samma "polineringsbädd"... Ironiskt nog verkar de "ekorrsådda" fröna ta sig bättre än de solrosor vi försådde inomhus och planterade ut... :crysmile:
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Du kan få ett par nävar av sådana här munsbitar så kan ekorrarna få en glad överraskning när de bökar runt. Hur många vill du ha? ;)
Hand i trädgårdshandske håller larver som kan vara tilltugg för ekorrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mnbvcxz
  • Laddar…
A
The perfect squirrel does not exi- - YouTube

Här är något ni kan göra med era ekorrar.. :rofl:
 
  • Älska
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Ekorrboet är på väg ut...
Renovering av husfasad med synlig trästomme och byggmaterial på en arbetsställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis öppnad träkonstruktion med isoleringsmaterial inuti som liknar ett ekorrbo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy av isoleringsmaterial mellan träelement, antytt att vara ett ekorres bo som ska tas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Och såhär ser de ekorrsådda solrosorna ut..
Solrosor och andra växter i en upphöjd planteringsbädd på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 4 till
  • Laddar…
Uppdatering hösten 2021.

Ser ni den förebrående blicken när korren upptäcker att vinterboet är borta?
Ekorre på tegelsten med förvånad blick mot kameran, grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkar som den tänker flytta in i vedugnen...
Ekorre sitter på tegelstenar vid en vedugn och ser mot kameran med en buske i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För övrigt rotade den lite där den grävde ner solrosfröna och verkade lite lätt förvirrad av att den inte hittade några frön.. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
För övrigt rotade den lite där den grävde ner solrosfröna och verkade lite lätt förvirrad av att den inte hittade några frön.. :crysmile:
Det bör väl finnas en hel del frön på blommorna, men de kanske inte har ramlat av än?
 
P pmd skrev:
Det bör väl finnas en hel del frön på blommorna, men de kanske inte har ramlat av än?
Ahh, du tänker att den planterade fröna, snarare än bara gömma dem, för att sen återkomma och skörda mängder av frön... :rofl:

Tyvärr missade korren det kalaset...
Fåglar som äter frön från solrosor som ligger på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.