C cpalm skrev:
Frågan är om de flyttat in där, eller om de bara utnyttjar det som gömställe/"skafferi"?
Har noterat att när de hittar något ställe med fri obegränsad tillgång till något gott får de ett väldigt sjå att försöka hämta och gömma undan så mycket som möjligt av maten. Därav den kontinuerliga skytteltrafiken.

Det jag läst är att de dels har många gömmor, så många att de inte har koll på dem själva. Dessutom bor de ensamma och har inga gemensamma lager. Så att få alla tre att samsas i holken torde vara kört.

Tror enklast är att spika igen hålet så hittar de ett annat ställe.
Dom är där dygnet runt och lever om som fan... Kanske är mamma och pappa korre som skaffat kids, men inte sparkat ut dem är?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Dom är där dygnet runt och lever om som fan... Kanske är mamma och pappa korre som skaffat kids, men inte sparkat ut dem är?
satt upp varnings lapp och hotat med fogden? :rofl:;)

Sätt upp holk och täta hålet.. (y)
 
  • Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
A
Maskintok skrev:
satt upp varnings lapp och hotat med fogden? :rofl:;)

Sätt upp holk och täta hålet.. (y)
försökte detta med de råttor som valt att bosätta sig i volvon jag renoverar...
Fick svar idag...
bajs på lappen och halvt uppäten, så jag tror de struntar i hoten:crysmile::crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Jan_G och 6 till
  • Laddar…
Du har nog lyckats få en familj med ungar, grattis! Finns få saker som är så söta som när ekorrungar kommer ut och skall lära sig klättra och hoppa. Avståndsbedömningen kan vara lite sisådär i början. :love:

Jag har en på besök om vintrarna, länsar fåglarnas fröautomat. Det brukar inte göra mig så mycket, hackspetten är nästan värre för när han skall ha tag i ett frö måste han givetvis "hacka" genom allt för att hitta precis rätt frö och då flyger det solrosfrön åt alla håll... När jag var ute i trädgården för nån vecka sen fick jag syn på ekorren igen, återigen i fåglarnas fröautomat. Tydligen tyckte han det var för tidsödande att pilla fram fröna så han tog tag i plasten och drog. Blev ett ca 8 cm2 hål där alla frön givetvis välde ut. Erkorras.... :rolleyes:
 
  • Älska
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
harry73
Ja de är hopplöst gulliga, även om de inte vill vara det. Hos oss kan de sitta i en tall och med vilja kasta tallkottar mot oss. De kan även försöka skrämma oss genom att skrika (som låter som ett gulligt smattrande) eller stampa med fötterna
 
  • Gilla
  • Älska
yalazy och 6 till
  • Laddar…
C
Ni har väl inte missat denna?

 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
MrDizzy och 20 till
  • Laddar…
Dang jag hade missat den.
Och då har jag sett en del av hans andra videor och då främst alla hans "porch pirate glitterbomb" videos.
 
Jag sitter just nu och tittar ut på en ekorre i trädgården. Den repar upp en repända från en gunga, för att få ihop en reptuss som antagligen ska isolera boet. Undrar om det är samma som jag fick gå ut och dra i svansen häromvintern för att hen höll på att äta upp HELA fåglarnas talgboll...
 
  • Gilla
  • Haha
KristinaRT och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det är kanske en hona med två ungar du ser, Dan, för tydligen föds första av två till tre kullar i februari eller mars och ungarna lämnar boet efter fem till sex veckor.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ekorre
 
  • Gilla
KristinaRT och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Fantastisk tråd, tack för att min dag blev roligare :crysmile:.

De är jättesöta, men jag hade nog försökt kolla upp 1) om de faktiskt byggt bo och om det finns ungar, 2) om det ”bara” är förråd eller 3) det finns en toalett i isoleringen (dock inte säker på att ekorrar bygger toaletter, de lever i träd och det torde vara absolut enklast att bara släppa ifrån sig restprodukterna rakt ner?)

Ett förråd kan man ju utan problem vräka dem ifrån, värre med bo och ungar...
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Ah, jag undrade just vad det var för familjekonstellation med tre vuxna som sprang in med mat till ungarna. En vuxen och två barn låter troligare.
 
Karlia Karlia skrev:
Ah, jag undrade just vad det var för familjekonstellation med tre vuxna som sprang in med mat till ungarna.
Moderna ekorrar? Va nu inte så stereotyp i din syn på passande familjebildning. Tiderna förändras och det är bara att hänga med! :rofl:
 
  • Haha
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Om man förmår inse att ekorrar är råtter med lurvig svans är det kanske lättare att sätta ut fällor?
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Karlia
Jag visste inte att just ekorrarna var de som ledde utvecklingen:D

Min mormor som jag lärt mig ordspråk av som t ex "den som river skatans bo mister både häst och ko", lärde mig också att aldrig döda spindlar - om det skulle bli regn, död eller bara otur kommer jag inte ihåg. Men just ekorrar tyckte hon inte om, de skräpade ner och väsnades. Märkligt.

Nej, ekorrar går inte att jämföra med råttor!

Inget av det här hjälper ts förstås.
 
Redigerat:
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.