Hej!
Jag har fått en offert från ett företag för byte av en NIBE fighter 310p till en NIBE S-735-4. Offerten täcket aktiviteterna:
"Utbyte av befintlig frånluftsvärmepump NIBE F310P till NIBE S735-4
Demontering, bortskrotning, rengöring av kanalsystemet (frånluftskanaler).
Installation, driftsättning, ventilationsinjustering m. ventilationsprotokoll.
Instruktion om nya VP:ns drift & skötsel.
Åtgärd av bristfällig kondensisolering ingår ej."
Offerten är på 107ksek efter ROT. Ser Ni något som inte ingår som borde göra det eller borde man detaljera aktiviteterna mer?
Tycker Ni att priset verkar vettigt?
Jag har fått en offert från ett företag för byte av en NIBE fighter 310p till en NIBE S-735-4. Offerten täcket aktiviteterna:
"Utbyte av befintlig frånluftsvärmepump NIBE F310P till NIBE S735-4
Demontering, bortskrotning, rengöring av kanalsystemet (frånluftskanaler).
Installation, driftsättning, ventilationsinjustering m. ventilationsprotokoll.
Instruktion om nya VP:ns drift & skötsel.
Åtgärd av bristfällig kondensisolering ingår ej."
Offerten är på 107ksek efter ROT. Ser Ni något som inte ingår som borde göra det eller borde man detaljera aktiviteterna mer?
Tycker Ni att priset verkar vettigt?
Nej någon energiberäkning är inte gjord och jag tror att vi skulle klara oss på en F-470, men vill ha en lite "smartare" maskin. Avluftskanalen går från bottenvåningen där tvättstugan är genom ventilationsschakt och upp på taket. Enligt firman som ska installera ser kanalen bra ut. Antar att man inte vill behöva tilläggsisolera en befintlig kanal som går genom schakt och vindar.R Runnis skrev:
En F470 ska du inte ha då den har både tilluft och frånluft.B Bokskogsbacken skrev:Nej någon energiberäkning är inte gjord och jag tror att vi skulle klara oss på en F-470, men vill ha en lite "smartare" maskin. Avluftskanalen går från bottenvåningen där tvättstugan är genom ventilationsschakt och upp på taket. Enligt firman som ska installera ser kanalen bra ut. Antar att man inte vill behöva tilläggsisolera en befintlig kanal som går genom schakt och vindar.
310P -> F370 ->S735.
Du ser rätt snart om du får kondensvatten uppe på värmepumpen så det är bara att hålla koll.
Är din avluft isolerad då?
Jag hade en ännu äldre värmepump som var från byggår 1990…
Helt oisolerat. Låg i isoleringen bara: endast isolerad på kattvinden.
Har installerat 370 och isolerat avluft själv i samband med renovering på övre plan.
Jag hade en ännu äldre värmepump som var från byggår 1990…
Helt oisolerat. Låg i isoleringen bara: endast isolerad på kattvinden.
Har installerat 370 och isolerat avluft själv i samband med renovering på övre plan.
Vill också påpeka det där med isolering av frånluftskanal.
Vi blev avrådda från att gå från en äldre Nibe till en av de nya just pga frånluften skulle bli så mycket kallare och då kräva att vi tilläggsisolerade frånluftskanalerna (annars kan kondens bildas utanpå kanalen och ge fuktskador).
Detta såg vi som ett för stort ingrepp i resten av huset och valde då istället en Nibe S135 (alltså en mindre frånluftsmodul) + Nibe LVVP.
Vi blev avrådda från att gå från en äldre Nibe till en av de nya just pga frånluften skulle bli så mycket kallare och då kräva att vi tilläggsisolerade frånluftskanalerna (annars kan kondens bildas utanpå kanalen och ge fuktskador).
Detta såg vi som ett för stort ingrepp i resten av huset och valde då istället en Nibe S135 (alltså en mindre frånluftsmodul) + Nibe LVVP.
Vänta ett tag så att du kan betala fakturan den 12 maj så kan du få 50 % Rot-avdrag. De bara till att inte jobbet utan avdrag blir dyrare. Dvs, om de inte själva säger något räknar du ut när förfallodag på fakturan hamnar efter 12 maj (du kan inte utgå ifrån att det är 30 dagar) sedan meddelar du företaget att "Jo förresten, nu kommer ju avdraget att bli högre, visst fixar ni det?".
Vi installerade motsvarande IVT-frånluftsvärmepump 2021 för 58.000kr efter ROT så det låter mycket för mig men priserna kanske har stigit så mycket, har inte följt prisutvecklingen direkt...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är detta en rimlig offert för byte av vindskivor?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Välja bergvärmepump för utbyte (inkl offerter)
Värmepumpar -
Offert för utbyte av FTX aggregat rexovent till AceTec EvoAir A100S
Ventilation -
Rimlig offert för att lägga annat kakel och klinker vid stambyte? Hjälp, känns dyrt.
Badrum -
Rimlig offert för byte FTX?
Ventilation