Seniorkonsult
Förvånad över att du inte skriver på stentavlor

Jag har tidigare vid flera tillfällen (i ett par andra trådar) ifrågasatt nyttan med bitumenbundna cellplastkulor mot grunden istället för makadam. Därav Larssons inlägg om det. Jag anser att det är en annan diskussion och den handlar inte om rätt eller fel utan om mina personliga åsikter kring livslängden på en sådan konstruktion. Har konstruktören ritat in sådana är det givetvis rätt att göra som det står på ritningen - jag personligen skulle emellertid i de allra flesta fall rekommendera en annan lösning - men det är som sagt en annan diskussion.

Här var det ju bilderna som trådskaparen lade upp som diskuterades.

Larsson, jag vet att du inte förordar markduk kring igenfyllda diken och där kom vi i en annan tråd överens om jag inte missminner mig - vilken är din åsikt när det gäller trådskaparens konstruktion?

Många hänvisar till Ama texter men ingen kan säga hur det skall utföras
Finns ingen stans där det står att det skall vara singelgravar uppmed en källarkonstruktion
Därimot hänvisas det meromer i handlingar att tillverkarens instuktioner skall följas
Senaste bygget jag va på är i Örgryte i Gbg .Pordrän fiberduk 0-40 allt för att få det tätt

Ja, den konstruktionen finns beskriven i AMA. Det är ju fritt att föreskriva vad som helst men vilken är din åsikt i trådskaparens fall?

Gurex skrev:
Fisch!

Om man bygger en industriloka så asfalteras det förmodlingen runt huset med ett
fall som lutar bort från huset. Förmodligen finns också dagvattenbrunnar runt om
som sväljer vattnet.

Återfyller man med lera som det ser ut att vara på bilden så släpper den igenom
vattnet väldigt långsamt och vid ett extremt skyfall kan det då vara bra att ha grus
in mot grunden som snabbt släpper ner ytvattnet till dräneringen.

I övrigt kan jag inte se att grus mot grunden är helt nödvärndigt, men det är alltid
skönt med livrem OCH hängslen. Speciellt om det är lätt och inte speciellt svårt att utföra.

Göran
Självklart asfalterar du runt hela industrilokalen. Det jag försöker komma till är att man använder bärlager som fyll runt kantbalken, exempelvis 0-40! Dräneringen ligger självklart i en singelbädd i botten. Annars blir det en hel del sättningar, speciellt vid portarna! Att asfaltera på makadam är ju en katastrof.

Problemet med ett sånt här forum är det inte är tillräckligt många yrkeskunniga, som inte behöver googla sina svar utan arbetar med byggnation ... Nu säger jag inte att just du är det Gurex men det finns så otroligt många spridda skurar här så man blir mörkrädd.

Trådskaparens konstruktion är en ,vad jag kallar den fattigmansgrund
Där gäller det att fånga upp grundvattnet så att det inte kan stiga upp
Sedan gäller det att få ut vattnet från huset
Sedan hadde jag fyllt upp med 0-40 runt grunden för att få en torr yta att arbeta på ,o att ställa ställningen på

Och..även mot Pordränskivorna skall det vara geotextil.
Larsson r som är förvånad över att jag lämnat stentavlorna som skrivmaterial skriver att han använder duk och 0-40 för att få" tätt"? Det skall ju vara dränerande.
Apropå utvecklingen. Det kommer kanske 100000 nya material varje år som är "beprövade". Det är många av dessa material som sysselsätter byggarna efter att de varit i bruk 10-15 års.
Förlåt, nu kom jag själv från amnet.

Redigerat:
larsson r skrev:
Trådskaparens konstruktion är en ,vad jag kallar den fattigmansgrund
Där gäller det att fånga upp grundvattnet så att det inte kan stiga upp
Sedan gäller det att få ut vattnet från huset
Sedan hadde jag fyllt upp med 0-40 runt grunden för att få en torr yta att arbeta på ,o att ställa ställningen på
Ok. Men markduken då? Hade du lagt en sådan eller inte?

Sen skall man ju komma ihåg att det inte är alltid som dräneringen ger en lokal sänkning av grundvattnet. Jag förstår tanken tror jag att man vill ha täta massor kring konstruktionen för att inte behöva pumpa en massa vatten i onödan men grundläggning under grundvattennivå är ju en skola för sig. Vanliga villaplattor hamnar väl inte särskilt ofta under grundvattennivån?

Seniorkonsult
Helt korrekt ,men den tätnar så småningom
Fuktspärrteknik i Kinnarumma har tatt fram en duk som är tät utifrån o andas innifrån , funkar även att torka ved under

Locke
jag hadde lagt markduk över macadamen för att skilja materialen åt
men ej under

Fel.
Markduken skall ligga under för att inte lera och finmaterial skall tryckas in i det dränerande materialet. Makadam sjunker ned i leran/moränen,

Fortsätter med ett nytt inlägg
Grundvattnet varierar ju nått otroligt under längre perioder
så därför är det svårt att säga hur högt eller lågt det når
Har råkat ut för att det står vattenpelare rakt upp under hus ,då har det inte hjälpt att sänka dränen
Har även råkat ut för att hus flutit på grundvattnet ,Då gäller det att täta sulan noga o inte sänka dränen
Många ggr så får man lösa problemet på plats ,då är det ju bara erfarenheten som spelar in

Seniorkonsult
Istället för att lägga duk som tätnar o mc o dränrör ,lägg ett tätt rör i leran istället

Larsson:
Vad tänker du kring de konstruktionsexempel som återges i facklitteratur, på nätet och annorstädes där markduken omsluter makadamskiktet i sin helhet? Är det enligt ditt sätt att se det ett modernt påfund, ett missförstånd eller hur resonerar du kring detta om exempelvis en kund ifrågasatte den metod du använder?

Om det i ett projekt där du deltar föreskrivs att göra enligt AMA med markduk och makadam gör du då det trots att du själv inte tror på den metoden?

Locke
Om det ska vara markduk runt hela o mc hela vägen upp
Enkelt, dom jobben driver inte jag o har inget garantiansvar
Vill dom göra på ett icke fungerande sätt så ok för mej ,inte mitt ansvar
Men man skall inte vara rädd för att ta upp saken med dom som ritar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.