F
H hempularen skrev:
Nu spekulerar/gissar jag. Men är det inte så att enkla elverk istället för att reglera varvtalet på motorn, innehåller någon "skitenkel" inverter som skapar 50 hz av generatorns okända frekvens. Alltså likrikta först, och sedan med enkel elektronik hackar det till 50Hz? Och om enkel/billig är nyckelordet så är det väldigt mycket enklare och billigare att skapa en fyrkantsvåg än att skapa en sinus genom att hacka, som riktiga inverters gör. Att reglera en förbränningsmotor så att den hela tiden ger någorlunda konstant varvtal även vid snabba ändringar av belastningen är inte helt enkelt.
Jo, så är det väl om det heter inverter. Och det är naturligtvis teoretiskt en 4-kants våg som tillverkaren kan lägga mer eller mindre resurser på att forma som en sinusvåg med upplösning av den interna switchfrekvensen på IGBTerna.
 
F
D dombacksmarkssmåbruk skrev:
Hvo100 får också alger, det enda du kan vara säker att lpngtidslagra utan att få alger är EcoPar diesel
Hur är det med B0 ”blankdiesel”
 
A Avemo skrev:
Jag lade upp bilden dels som en kuriositet och dels som ett exempel på att det inte måste bli sinusformad spänning från en enkel synkrongenerator. Jag tänker mig två sätt som problem på nätet kan skada elektronik. Genom överspänning eller överström.

Överspänning. Här pratar vi typiskt om transienter som är mycket snabba. Om likriktarens dioder inte hinner börja leda innan spänningsspiken kommit upp i ett farligt värde för elektroniken kan det leda till att likriktaren går sönder. Men eftersom de flesta apparater redan har varistorer på ingången så är de ganska väl skyddade mot dessa spikar. Det här är scenariot jag pratade om i inlägg #7.

Överström. Här pratar vi om flanker där spänningen stiger mycket snabbare än vid 50 Hz sinusformad spänning, men mycket långsammare än vid transienterna i det tidigare fallet. Dioderna hinner börja leda utan att det blir någon överspänning. Men den höga förändringstakten på spänningen gör att det går onormalt hög ström genom dioderna för att ladda glättningskondensatorerna. Detta scenario kan till exempel uppstå vid en billig växelriktare med modifierad sinusvåg eller i exemplet med mitt elverk som oscilloskop-bilden kom från. Det som jag tror räddar situationen här är just det svaga nätet. Det blir bara den kurvformen som syns på bilden därför att det inte leder till att det går en hög ström. Kopplar man in en pryl med likriktare och glättningskondensatorer så påverkar den det svaga nätet och dämpar svängningarna i stället för att förstöras.

Alla prylar som säljs skall ju genomgå EMC-test. Och då utsätts de för ganska elaka spikar. Klarar de inte dessa så blir inte EMC-testet godkänt.
Hej Avemo

Tack för respons

Alla dioder är inte snabba och alla dioder är inte långsamma.

När vi studerade switchbrus från och till elektronik (t.ex. nätdelar) kopplade till elnätet så klarade de många gånger av att t.ex. via dioderna ”suga in” strömmar i frekvensområdet tiotalet kHz eller högre.

Vissa nätdelar kunde man se hur de genererade switchbrus som sedan kortslöts (i form av en ström) in till andra nätdelar. Vi kallade genereringen av switchbrus ”primary emmision” och benämningen ”secondary emission” när en apparat tog emot switchbruset.

Se avsnitt; 3.3.4 Distinction between primary and secondary emission” på sid 15 här.
https://energiforskmedia.blob.core....-voltage-grid-energiforskrapport-2017-461.pdf

Kopplar du en ”motorkondensator” på några uF mellan fas och nolla i reservkraftnätet så kan du ”städa” bort en hel del av switchfrekvenserna (men se upp för resonanser). De ”motorkondensatorer” jag testade kunde hänga med över 50 kHz

Exempel på ”motorkondensator”
https://www.electrokit.com/motorkondensator-2uf-475vac-med-kabel

Du skrev ”Alla prylar som säljs skall ju genomgå EMC-test. Och då utsätts de för ganska elaka spikar. Klarar de inte dessa så blir inte EMC-testet godkänt.”

Dagens EMC-prov gäller (fortfarande) inte frekvensområdet för supraharmonics (2–150 kHz) där switchbrus och elnätskommunikation förekommer. Så vad ett EMC-filter tål i det frekvensområdet 2–150 kHz kan vara okänt.

Ofta är komponenterna i EMC-filter (som är avsedda för frekvensområdet 0,15–30 MHz) pyttesmå (kan vara ungefär som knappnålshuvuden) och jag har mött mängder med EMC-filter där komponenterna hade ”försvunnit” (brunnit upp), t.ex. gällande HF-belysning i kontorslandskap.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D dombacksmarkssmåbruk skrev:
Hvo100 får också alger, det enda du kan vara säker att lpngtidslagra utan att få alger är EcoPar diesel
Tack för tipset
 
M Martin Lundmark skrev:
Alla dioder är inte snabba och alla dioder är inte långsamma.
Nej det är de inte. Jag försökte att sammanfatta vilka förutsättningar som jag tror kan skada likriktaren. Men min poäng är att det inte är så kinkigt. För det mesta går det utmärkt. Det är sällan man behöver reservkraft. Och när man använder reservkraft är det sällan som saker skadas av den. Det är en mycket liten risk att skador orsakade av reservkraft kommer att ge en större kostnad för åtgärd än skillnaden i pris mellan en generator med eller utan inverter. Och inte heller en generator med inverter är någon universallösning som råder bot på alla tänkbara problem.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
D dombacksmarkssmåbruk skrev:
Hvo100 får också alger, det enda du kan vara säker att lpngtidslagra utan att få alger är EcoPar diesel
Ägare av motorseglare brukar hälla i någon vätska som ska förhindra bildande av alger i tankarna.
 
M maxmsm skrev:
Ägare av motorseglare brukar hälla i någon vätska som ska förhindra bildande av alger i tankarna.
Kör man med blankdiesel är det inte nödvändigt normalt sett. På sjömackar i Sverige är det oftast blankdiesel.

Diesel med inblandad matolja kan lösa upp mer vatten och det är då bakterierna växer till sig.

Det är nog inte ett så stort problem för motorseglare, de använder ju motorn ganska mycket och har bra genomströmning AC bränsle, det är värre med oss seglare som tankar en gång varannan år. 😁
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Kör man med blankdiesel är det inte nödvändigt normalt sett. På sjömackar i Sverige är det oftast blankdiesel.

Diesel med inblandad matolja kan lösa upp mer vatten och det är då bakterierna växer till sig.

Det är nog inte ett så stort problem för motorseglare, de använder ju motorn ganska mycket och har bra genomströmning AC bränsle, det är värre med oss seglare som tankar en gång varannan år. 😁
Hur länge ska man kunna lagra blankdiesel utan problem?
 
C
D dombacksmarkssmåbruk skrev:
Hvo100 får också alger, det enda du kan vara säker att lpngtidslagra utan att få alger är EcoPar diesel
EcoPar är väl förvisso en HVO-diesel. Må vara extra ren, om man får tro tillverkaren iallafall.
 
M maxmsm skrev:
Hur länge ska man kunna lagra blankdiesel utan problem?
Jag har lagrat I några år utan problem.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Det som är viktigt är att tanken är full, då kan det inte kondenseras vatten i tanken från luften vid temperaturskiftningar.
 
D Dilato skrev:
Det som är viktigt är att tanken är full, då kan det inte kondenseras vatten i tanken från luften vid temperaturskiftningar.
Det är inte många gram vatten även i en tom tank.
Det är viktigare att tanken är tät mot regnvatten.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Det är inte många gram vatten även i en tom tank.
Det är viktigare att tanken är tät mot regnvatten.
Jag har svårt att se att en dieseltank i båt inte är tät mot regn (eller vågor)😉
En tom tank med ventilation kan omsätta mycket luft, särskilt på hösten med stora temperturvariationer och hög luftfuktighet.

Preem säger:

Då visste man väldigt lite om hur RME skulle hanteras, men sedan dess har vi lärt oss hur vattenkänslig diesel med RME är, säger Anders Backman.

Det krävs nämligen vatten för att de små så kallade mikroberna ska kunna leva – lite kondens eller en enstaka vattendroppe kan vara tillräckligt. Kolet i bränslet ger dem föda så att de kan föröka sig.

Eftersom vatten är tyngre än diesel, sjunker vattnet till botten i tanken.

I stället är det när tanken ”andas” in luft och utsätts för temperaturvariationer som det bildas kondensvatten.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har svårt att se att en dieseltank i båt inte är tät mot regn (eller vågor)😉
Det är inte helt ovanligt. Missar man att byta gummiringen i dyvikan kommer det in lite vatten.

Jag har aldrig brytt mig om att fylla tanken full innan upptagning på någon av mina båtar och så vitt jag vet har jag aldrig fått problem med vatten.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.