M Martin Lundmark skrev:
Hej MrDizzy

Det är alldeles korrekt det du skriver; ”Sen får elnätsföretagen inte ta betalt hur som helst” Men samtidigt så vet vi att alla elnätskunder tillsammans debiteras för alla de kostnader som finns gällande uppbyggnad, drift och underhåll av elnäten.

Om en förändring sker i hur vi använder elnäten och det innebär ökade kostnader för elnätsbolagen då kan inte ens Elmarknadsinspektionen (EI) neka elnätsbolagen att debitera detta på de som använder elnäten.

När kostnadshöjningen, som beror på hur vi använder elnäten kommer, då får vi vackert betala vad det kostar, Detta oberoende vad vi förstår av det eller anser om det idag.

I inlägget här berättar ”mortimer” om transformatorstationen närmas honom; ”Jag får min anläggning installerad mars/april om nätägaren inte sätter käppar i hjulet (fick yttrandenöjlighet igår för ett bygglov om att byta transformatorstationen som ligger 100m från vår tomt som vi troligen är anslutna till).”
[länk]

Rimligen så kommer ”mortimer” och de andra anslutna till samma elnät att på sikt betala för förändringen. Det kan t.ex. bli i form av avgiftshöjningar framöver.

Vi måste vara medvetna om är; att om vårt agerande ökar kostnaden för elnätsbolaget som vi är anslutna till. Då är det vi, och ingen annan, som skall betala för den kostnaden, och det sker, förr eller senare.

Det finns inga ”gratisluncher”.:)
Fel! Det finns visst gratisluncher.
Fått ett antal av dem ;) (istället för att leverantören bara bjuda vår chef på lunch/middag , bjöds hela vår avdelningen. Woot! )
Fast i detta sammanhang har du nog rätt.
 
M MrDizzy skrev:
Fel! Det finns visst gratisluncher.
Fått ett antal av dem ;) (istället för att leverantören bara bjuda vår chef på lunch/middag , bjöds hela vår avdelningen. Woot! )
Fast i detta sammanhang har du nog rätt.
MrDizzy

Även om inte du betalar för lunchen direkt ur egen ficka (och därmed tänker dig att den är gratis) så är det rimligen så, att någon annan betalar för lunchen.

Om någon annan betalar för lunchen, då är den rimligen inte gratis.

Leverantören du nämnde har kunder som han debiterar, bl.a. därifrån kan han bekosta lunchen.

Om behovet av förstärkningen av elnätet fortsätter (genom en kraftig utbyggnad av solceller på villor med bl.a. stor installerad effekt) då ökar kostnaden för de som är anslutna på elnäten.

Det är inte gratis att förstärka elnäten.
 
P Putte 9497 skrev:
Du säljer för 0,25 kr på sommaren och måste köpa för 6 kr på vintern, dålig affär enligt mig
Kolla gärna upp priserna så ser du att det skiljer inte mycket mellan sommar och vinter i priserna. Tabell visar elpriser i öre/kWh för månader 2019 till 2022, priser ökar markant över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skärmbild av webbsida som visar avslutade fakturor på 0 SEK från SVEA SOLAR.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P Putte 9497 skrev:
10000 på pluskontot lär försvinna på en månad för dig och sedan blir det minus igen innan det åter ökar till plus
Då fick jag min december räkning.
Fortfarande pengar kvar på kontot och bara januari och februari kvar sen går jag plus igen.
Sen kommer snart 60 öringen också:)
 
  • Gilla
Crank och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
[bild]

Då fick jag min december räkning.
Fortfarande pengar kvar på kontot och bara januari och februari kvar sen går jag plus igen.
Sen kommer snart 60 öringen också:)
Jag kommer att ha pengar kvar på kontot efter vintern då solen börjar pytsa in pengar på kontot igen.
Funderar på att begära en engångs utbetalning så att man 0:ar kontot inför "sesongen" :D
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Jag kommer att ha pengar kvar på kontot efter vintern då solen börjar pytsa in pengar på kontot igen.
Funderar på att begära en engångs utbetalning så att man 0:ar kontot inför "sesongen" :D
Nice, då får du ju dela med dig och byta namn till "Glada snickaren"
 
K
M MrDizzy skrev:
Jag kommer att ha pengar kvar på kontot efter vintern då solen börjar pytsa in pengar på kontot igen.
Funderar på att begära en engångs utbetalning så att man 0:ar kontot inför "sesongen" :D
Samma här, pengar kvar till jan/feb. Då är även nätkostnader inräknade, både fasta o rörliga. Hade jag haft pengarna kvar på börsen o räknar på index så hade jag förlorat 33350:-
Jodåsåatt, det går bra nu.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.