K Klacken skrev:
Ja, för att inte tala om när fusionskraften ställer allt på ända, o alla andra kraftslag blir helt värdelösa. och när sedan fusionskraften blir utraderad av..........
Vad är det du försöker bevisa? Att du gör rätt i att inte satsa på solceller? Har du kanske inte rätt förutsättningar på din kåk egentligen?
Jag har OK förutsättningar, men inte jättebra. Hade de varit jättebra så hade jag kanske fått ihop min kalkyl med de övriga krav jag ställer på den, men inte nu när förutsättningarna bara är OK. Frågar jag en solcellsfirma så får jag en fantasikalkyl, de går inte att tro på i alla fall.

Jag försöker inte bevisa något, jag vill bara höra hur andra har resonerat runt olika riskmoment som jag ser, men det enda jag får tillbaka är att jag är negativ. Jag får inte mycket till argument rörande varför jag skulle ha fel i mina farhågor.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Mycket mer idag som talar emot solceller än för några år sedan. Sedan vet man inte vad som händer med de statliga subventionerna med sittande regering
 
K
P Putte 9497 skrev:
Mycket mer idag som talar emot solceller än för några år sedan. Sedan vet man inte vad som händer med de statliga subventionerna med sittande regering
Den nuvarande regeringen höjd ju installationsbidraget fr 15 till 20 procent.
 
K Klacken skrev:
Den nuvarande regeringen höjd ju installationsbidraget fr 15 till 20 procent.
Jo, men tog bort subventionen för elbilar över en natt
 
K
P Putte 9497 skrev:
Jo, men tog bort subventionen för elbilar över en natt
Vad har det med solceller att göra?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har OK förutsättningar, men inte jättebra. Hade de varit jättebra så hade jag kanske fått ihop min kalkyl med de övriga krav jag ställer på den, men inte nu när förutsättningarna bara är OK. Frågar jag en solcellsfirma så får jag en fantasikalkyl, de går inte att tro på i alla fall.

Jag försöker inte bevisa något, jag vill bara höra hur andra har resonerat runt olika riskmoment som jag ser, men det enda jag får tillbaka är att jag är negativ. Jag får inte mycket till argument rörande varför jag skulle ha fel i mina farhågor.
Ja fantasikalkyler på solcellsanläggningar är ju inte roliga att få och ger ju inte förtroende för varken företag eller branch.

Visst skulle nätnyttan kunna försvinna ... och man får betala för det ... men jag håller den sannolikheten låg.
Det är mer så att de som sent vill skaffa kanske inte får koppla in sin anläggning pga kapacitetsproblem i nätet. Sen får elnätsföretagen inte ta betalt hur som helst. ElmarknadsInspektionen (EI) har jag för mig måste godkänna alla kostnadsökningar mod privatpersoner.
Elnätsföretagen har fått backning några omgångar (i vad kommer jag dock inte ihåg just nu)

Och som jag skrev lite längre upp behöver all industri löjligt med ström för att ställa om från fosilfritt.
Det gör att jag personligen inte ser ett snitt-spot pris på under 50-60 öre även då kriget upphör.

Summa:
Kan du få Offerter kring 50-60 öre och ROI då på 11-12 skulle jag nog ta det. (kring 12-13tusen / kWp )
Ligger det över det för din del, där du dessutom tycker att du klarar dig bra på börsen skulle jag nog vänta och se hur priserna ligger kvar eller kommer att sjunka på installationer.
Kan du via den du känner som elektriker få ihop ett bra pris om du gör mycket av jobbet själv skulle jag köra på det.
Undantag:
om du är kring 50-55 så kan det vara värt att ev gå upp i ROI till 13-14 år så att man time:ar det med pension.
Alt om man har cash och är kring 60 nu , kan det också vara värt bara för att minimera kostnader lagomt till pension.
 
  • Gilla
K. L och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Med solceller säljer man överskottselen billigt sommarhalvåret och får köpa dyrt vinterhalvåret. Vad är då vinsten?
Det var inte billigt i somras!!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J jannebmw skrev:
Det var inte billigt i somras!!
Jag och mina solceller tyckte det var perfekt:):)
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Jo, men tog bort subventionen för elbilar över en natt
Den behövdes inte utan utnyttjades av säljarna. Ren urlakning av skattepengar.
 
  • Gilla
Crank och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Ni räknar med för liten kostnad av byte av växelriktare efter 15år.
Den kommer pga inflation och allmänna prisökningar säkerligen att ligga på minst 35tusen så de 1000kr/år i "underhållskostnader" bör ni öka på.
Wallstreet sägs ha en framtidsvison på tre månader.
Där slår du råkapitalisterna på fingrarna med 14 år och 9 månader!
 
P Putte 9497 skrev:
Mycket mer idag som talar emot solceller än för några år sedan. Sedan vet man inte vad som händer med de statliga subventionerna med sittande regering
Du menar att solcellerna blivit så billiga så alla tycker att dom är värdelösa?
 
P Putte 9497 skrev:
Gör det?
Ja.
Enligt SMHI är oktober till mars de blåsigaste månaderna.
Maj till augusti är de minst blåsiga.
Men de månaderna är å andra sidan de mest soliga, så dessa två kraftslag kompletterar varandra rätt bra, om man fyller ut med vattenkraft under de TIMMAR då det är både mörkt, kallt och vindstilla. Dvs det fåtal timmar på ett år då vi i uläget importerar el.
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
K K. L skrev:
Nu vet man inte om det blir så mycket dyrare på vintern, Augusti var väl inte så billig. Vinsten får du räkna på årsbasis.
Korrekt.
Sålde solel för nästan 6000 i augusti. Elräkningen för december på 7000, hade förväntat mig värre faktiskt.
 
  • Gilla
Crank
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ja.
Enligt SMHI är oktober till mars de blåsigaste månaderna.
Maj till augusti är de minst blåsiga.
Men de månaderna är å andra sidan de mest soliga, så dessa två kraftslag kompletterar varandra rätt bra, om man fyller ut med vattenkraft under de TIMMAR då det är både mörkt, kallt och vindstilla. Dvs det fåtal timmar på ett år då vi i uläget importerar el.
Och vad är det för el som vi importerar i huvudsak? Jo, vattenkraft från Norge. Faktum är att vi importerar mycket mer el än under dessa DAGAR (det är inte timmar, det är dagar, totalt sett ca två veckor då vi under ett antal timmar per dygn importerar), men en stor del av den elen exporteras också. Detta gör att den belastar överföringssystemet i Sverige, vilket i sin tur gör att vi får flaskhalsar även när vi inte nödvändigtvis importerar el...
 
M MrDizzy skrev:
Visst skulle nätnyttan kunna försvinna ... och man får betala för det ... men jag håller den sannolikheten låg.
Det är mer så att de som sent vill skaffa kanske inte får koppla in sin anläggning pga kapacitetsproblem i nätet. Sen får elnätsföretagen inte ta betalt hur som helst. ElmarknadsInspektionen (EI) har jag för mig måste godkänna alla kostnadsökningar mod privatpersoner.
Elnätsföretagen har fått backning några omgångar (i vad kommer jag dock inte ihåg just nu)
Hej MrDizzy

Det är alldeles korrekt det du skriver; ”Sen får elnätsföretagen inte ta betalt hur som helst” Men samtidigt så vet vi att alla elnätskunder tillsammans debiteras för alla de kostnader som finns gällande uppbyggnad, drift och underhåll av elnäten.

Om en förändring sker i hur vi använder elnäten och det innebär ökade kostnader för elnätsbolagen då kan inte ens Elmarknadsinspektionen (EI) neka elnätsbolagen att debitera detta på de som använder elnäten.

När kostnadshöjningen, som beror på hur vi använder elnäten kommer, då får vi vackert betala vad det kostar, Detta oberoende vad vi förstår av det eller anser om det idag.

I inlägget här berättar ”mortimer” om transformatorstationen närmas honom; ”Jag får min anläggning installerad mars/april om nätägaren inte sätter käppar i hjulet (fick yttrandenöjlighet igår för ett bygglov om att byta transformatorstationen som ligger 100m från vår tomt som vi troligen är anslutna till).”
https://www.byggahus.se/forum/threa...lkyl-har-jag-raett.441991/page-4#post-5069796

Rimligen så kommer ”mortimer” och de andra anslutna till samma elnät att på sikt betala för förändringen. Det kan t.ex. bli i form av avgiftshöjningar framöver.

Vi måste vara medvetna om är; att om vårt agerande ökar kostnaden för elnätsbolaget som vi är anslutna till. Då är det vi, och ingen annan, som skall betala för den kostnaden, och det sker, förr eller senare.

Det finns inga ”gratisluncher”.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.