A Argastesnickaren skrev:
Vad vet du om det?
150 kvm hus med 70 kvm garage.
Golvvärme överallt, Nibe 730.
Visar du dina räkningar eller du bara skriver för att att du är avundsjuk?
Att vänta 30 år för att slippa byta då för att det skulle vara dyrt säger väl allt om ditt sinne för ekonomi.
Nu har ju inte jag 300 000 som ligger och skramlar på banken och inte behöver investeras i annat men hade jag det skulle jag göra det.

Hur stor solcellsanläggning har du? Hur många kW / panel?

Jag kommer göra investeringen någongång, men just nu känns det inte lockande då jag inte har hur mycket yta som helst samt att grannen har höga tallar som skymmer solen i direkt söderläge som mitt hus och garagetak står i.
 
M MrDizzy skrev:
Du verkar inte ha läst mitt inlägg några postningar bak i tråden så jag tar de igen

2021 fick jag 58.9 öre / såld kWh (spot)
2022 fick jag 161.9 öre / såld kWh (spot)
plus statens 60 & plus ersättning för nätnytta

Men visst, du får tro att det är en dålig affär.

Dock har @pacman42 en poäng att det är ett risktagande.
För min anläggning är det en spot på 50 öre och 11års ROI
Dvs inte alls så mycket risk även utan elprischocken vi har nu.
Varför? (som pacman42 verkar ignorerna)
* Spot priset var ca 40öre för 3 år sen på sommaren då solen producerades.
* Hybrit
* H2 Green steel
* Northvolt
* Volvo cars battericells fabrik
* Cementas miljöomställda produktion

ett citat om Hybrit & h2"
"Men att producera den gröna vätgas som behövs för både Hybrit och H2 Green Steel beräknas år 2045 kräva 67–73 terawattimmar. För att sätta det i perspektiv landade Sveriges elförbrukning under 2020 på 134 terawattimmar."

dvs industrisatsningarna kommer att dra massor med ström

Sen om transportsektorn elektrifieras elektrifieras drar det mer igen
Citat
"Om stora delar av transportsektorn elektrifieras bedöms efterfrågan på el öka med cirka 26 TWh i Sverige"

På det tar det 5-10 år innan elproduktionen är utbyggd (oavsett slag) som kan sänka elpriserna igen.

Då kommer vi till ... hur stor risk är man villig att ta?
Spot på 75 och ROI 13år?
spot på 100 och ROI 14år?
osv osv

Ju högre spot som krävs och längre ROI ju större risk att det inte betalar sig. (om man bara ska se till det ekonomiska)

Och här kommer då dagens priser på solcellsanläggningar in.
De är 25-50% dyrare än då jag köpte min anläggning.
Så det påverkar ju en hel del om man säger så på hur värt man tycker det är.
Så du menar att en investering av solceller idag kommer gå plus/minus noll om 30 år?
Vad är då vitsen att göra den investeringen?
 
P Putte 9497 skrev:
Nu har ju inte jag 300 000 som ligger och skramlar på banken och inte behöver investeras i annat men hade jag det skulle jag göra det.

Hur stor solcellsanläggning har du? Hur många kW / panel?

Jag kommer göra investeringen någongång, men just nu känns det inte lockande då jag inte har hur mycket yta som helst samt att grannen har höga tallar som skymmer solen i direkt söderläge som mitt hus och garagetak står i.
Jag gav 120 000 kr efter bidraget.
9.7 kw på taket delat på 3 olika tak med optimerare och lite skugga.
Håller med om att priserna på solceller har gått upp och det är en chansning beroende på hur elpriset kommer att vara.
Dock tror jag inte att priserna på el går ner bla på grund av skärpta miljökrav.
Nu när hela Europa bränner olja och kol istället för rysk gas så måste det till ännu besparingar på allt som släpper ut avgaser för att klimatmålen ska hålla.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Jag gav 120 000 kr efter bidraget.
9.7 kw på taket delat på 3 olika tak med optimerare och lite skugga.
Håller med om att priserna på solceller har gått upp och det är en chansning beroende på hur elpriset kommer att vara.
Dock tror jag inte att priserna på el går ner bla på grund av skärpta miljökrav.
Nu när hela Europa bränner olja och kol istället för rysk gas så måste det till ännu besparingar på allt som släpper ut avgaser för att klimatmålen ska hålla.
Klimatmålen lär knappast hålla för Ryssland och Kina så varför ska vi hålla dom?
 
P Putte 9497 skrev:
Klimatmålen lär knappast hålla för Ryssland och Kina så varför ska vi hålla dom?
Det är inte jag som säger det utan jag konstaterar bara fakta.
Det finns klimatmål uppsatta och ska dom nås måste saker ändras.
Vi kan inte fortsätta bränna fossila bränslen!!
Trots detta behöver vi i stort sett fördubbla produktionen av el om några år och det får konsekvenser.
En är att elen kommer inte att bli billigare förrän vi har mer produktion.
Det är fakta och inte tyckande.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Det är inte jag som säger det utan jag konstaterar bara fakta.
Det finns klimatmål uppsatta och ska dom nås måste saker ändras.
Vi kan inte fortsätta bränna fossila bränslen!!
Trots detta behöver vi i stort sett fördubbla produktionen av el om några år och det får konsekvenser.
En är att elen kommer inte att bli billigare förrän vi har mer produktion.
Det är fakta och inte tyckande.
Men fakta blir ett tyckande särskilt när vi i Sverige inte kan påverka hur Ryssland och Kina tänker om klimatmålen.
 
P Putte 9497 skrev:
Men fakta blir ett tyckande särskilt när vi i Sverige inte kan påverka hur Ryssland och Kina tänker om klimatmålen.
Tror du att klimatmålen blir lättare för alla andra att uppnå om vissa skiter i det??
Världen skiter nog i vem som släpper ut vad.
Det är dom totala utsläppen som räknas.
Ju mer vissa släpper ut, så blir det mindre kvar till dom övriga, simpel matte och inget tyckande.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Skulle vara intressant att veta hur många som är extremt anti mot solceller som har ett bra tak o optimalt läge, tror dom flesta sitter på dåliga lägen och är avundsjuka på grannens solceller som sitter i perfekt läge. Varför annars orka vara så aktiv i en tråd för något man inte är intresserad av eller tror på.

Varför inte samma extrema negativa forumbombning om återbetalningstid och investerings kostnader för installation av treglasfönster eller tilläggsisolering av en vind tex. Saken är den att ska man låna pengar så blir det alltid svårare och tar längre tid att nå ROI oavsett om det är en bergvärmepump, isolering eller solceller.

Snart kommer nästa elräkning och efter den kommer jag fortfarande ligga plus, med 60 öringen och eldstödet går jag plus på helåret och det får betala sopor o vatten så långt det räcker.

Njuter av mina nollade elräkningar medans ni tjaffsar. Det är dessutom en viss skön känsla att vara självförsörjande till stor del av året och även skoj att veta att man förser grannarna med el.
 
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
C Crank skrev:
Skulle vara intressant att veta hur många som är extremt anti mot solceller som har ett bra tak o optimalt läge, tror dom flesta sitter på dåliga lägen och är avundsjuka på grannens solceller som sitter i perfekt läge. Varför annars orka vara så aktiv i en tråd för något man inte är intresserad av eller tror på.

Varför inte samma extrema negativa forumbombning om återbetalningstid och investerings kostnader för installation av treglasfönster eller tilläggsisolering av en vind tex. Saken är den att ska man låna pengar så blir det alltid svårare och tar längre tid att nå ROI oavsett om det är en bergvärmepump, isolering eller solceller.

Snart kommer nästa elräkning och efter den kommer jag fortfarande ligga plus, med 60 öringen och eldstödet går jag plus på helåret och det får betala sopor o vatten så långt det räcker.

Njuter av mina nollade elräkningar medans ni tjaffsar. Det är dessutom en viss skön känsla att vara självförsörjande till stor del av året och även skoj att veta att man förser grannarna med el.
Jag försöker få bra argument för att köpa solceller, men jag verkar inte få dem här tyvärr.
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag försöker få bra argument för att köpa solceller, men jag verkar inte få dem här tyvärr.
Ska man låna pengar så är det alltid svårt att få i hop det. Även en bergvärmepump kan ha väldigt lång återbetalningstid med höga räntor, och är man riktigt anti mot bergvärme så kan man argumentera för att installation samt service o reparation över tio år gör det nästan olönsamt.

Men räknar man in inflation och annat så brukar det gå hem på sikt, även om det på dag ett kan kännas svårt. En kompis satte in treglasfönster för ca 12 år sedan o grannen tyckte det var alldeles för dyrt då, nu klagade grannen på elräkningen var så mycket högre i samma typ av hus. Tänk för 10-15 år sedan vilken lön ni hade då, och vad kommer ni ha i lön om ca 10år och vad kommer solceller och el tilläggsisolering samt treglasfönster kosta då?

Det enda man vet är att om 10år så kommer eran energisparande investering vara mer lönsam i kronor än i dag, då den kommer kapa en stor procent av eran värmekostnad som garanterat kommer vara högre än i dag.

Men tror årets elpriser kanske är i högsta laget då två reaktorer vart avstängda, kanske nästa vinter så är alla i gång och vi når lite lägre elpriser som 2021 när första elkrisen dök upp.

Konstigt att så många tror dessa höga elpriser beror på Ukraina kriget också, många har glömt att elkrisen o elstödet kom flera månader innan kriget. Det extra höga priset i år är för att två reaktorer legat nere.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
C Crank skrev:
Ska man låna pengar så är det alltid svårt att få i hop det. Även en bergvärmepump kan ha väldigt lång återbetalningstid med höga räntor, och är man riktigt anti mot bergvärme så kan man argumentera för att installation samt service o reparation över tio år gör det nästan olönsamt.

Men räknar man in inflation och annat så brukar det gå hem på sikt, även om det på dag ett kan kännas svårt. En kompis satte in treglasfönster för ca 12 år sedan o grannen tyckte det var alldeles för dyrt då, nu klagade grannen på elräkningen var så mycket högre i samma typ av hus. Tänk för 10-15 år sedan vilken lön ni hade då, och vad kommer ni ha i lön om ca 10år och vad kommer solceller och el tilläggsisolering samt treglasfönster kosta då?

Det enda man vet är att om 10år så kommer eran energisparande investering vara mer lönsam i kronor än i dag, då den kommer kapa en stor procent av eran värmekostnad som garanterat kommer vara högre än i dag.

Men tror årets elpriser kanske är i högsta laget då två reaktorer vart avstängda, kanske nästa vinter så är alla i gång och vi når lite lägre elpriser som 2021 när första elkrisen dök upp.

Konstigt att så många tror dessa höga elpriser beror på Ukraina kriget också, många har glömt att elkrisen o elstödet kom flera månader innan kriget. Det extra höga priset i år är för att två reaktorer legat nere.
Jag valde bort bergvärme och LVVP för LLVP och kommer att ha betalt den på ca 15 månader. Det var ett lättare beslut att ta än att köpa solpaneler.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag valde bort bergvärme och LVVP för LLVP och kommer att ha betalt den på ca 15 månader. Det var ett lättare beslut att ta än att köpa solpaneler.
Jag gjorde detsamma för 9år sedan och satte in en LLVP och den betalade av sig supersnabbt, betalade ca 16000kr inkl installation och idag säkert 10 tusen mer för en med samma effekt. Men ändå rätt snabbast lönsamhet i dag.

Stora nackdelen med LLVP är att även om värmen letade sig fram rätt bra så blev det extremt torr luft hemma, barnen blödde näsblod hel tiden och ofta hela sängen örngott lakan fulla av blod, köpte luftfuktare men dom läckte mest vatten runt om där man ställde dom, dessutom väsnades dom illa också.

Så LLVP är inget jag rekommenderar till barnfamiljer tyvärr, tror barnens slemhinnor är mer känsliga än hos vuxna.

Vi beslutade att konvertera huset till vattenburen värme istället med en LVVP och nu har vi jämn o skön värme i alla rummen, dagen efter sa frugan att det känns som vi har ett nytt hus.

LVVP är en investering som tar längre att räkna hem än LLVP och kräver viss service är mycket dyrare men ger en enormt bättre komfort.

Solceller ger en skön känsla av att man är självförsörjande och dessutom så kommer jag redan om några veckor börja gå plus från solen och fint att hoppa in i duschen o veta att den snåla LVVP drivs av gratis sol el.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag valde bort bergvärme och LVVP för LLVP och kommer att ha betalt den på ca 15 månader. Det var ett lättare beslut att ta än att köpa solpaneler.
Har man planlösning som gör att en el två LL kan värma allt man vill ha värmt och bor på rätt ställe i landet så är det ju 1/2 pris mot LV och 1/4 BV så då är det ju helt klart värt det.

Känner du en elektriker som mot betalning är villig att hjälpa till för solceller är är det helt klart värt det.
Att köpa "nyckelfärdig" anläggning .. då är det bara pris det sitter i.
nånstans kring 12-13k / kWp skulle jag inte tveka
(motsvarar oftast 50öre o ca 11 år har jag för mig )
men över det... då är det frågan om risk / andra anledningar.
Och jämför man då offert på större kostnad per kWp mot börsen, tja då är det hur tur man har där kontra den risken börsen har .

Som sagt, alla investeringar beror ju på varför man vill göra dem.
Solceller KAN både vara bra och dåliga.
Det jag försöker få fram är att man kan inte kategoriskt säga åt ena eller andra hållet .
Tyvärr är det som vanligt
"Det beror på " :rofl:
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag försöker få bra argument för att köpa solceller, men jag verkar inte få dem här tyvärr.
Utifrån det du skriver har du redan bestämt dig, inga solceller för dig.

Själv har jag inte tid och ork att handla och sälja på börsen. Jag är bekväm med det och även med min solcellsanläggning, nya fönster, bergvärmepump, tilläggsisolering osv. Det är investeringar på över en miljon, kan jag någonsin räkna hem det? För dig handlar allt om kronor och ören, jag har en annan ingång på livet. Såg att det fanns en tråd om solceller vs börsen här på forumet, kanske kan den vara något för dig?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
A Avarell_Dalton skrev:
Utifrån det du skriver har du redan bestämt dig, inga solceller för dig.

Själv har jag inte tid och ork att handla och sälja på börsen. Jag är bekväm med det och även med min solcellsanläggning, nya fönster, bergvärmepump, tilläggsisolering osv. Det är investeringar på över en miljon, kan jag någonsin räkna hem det? För dig handlar allt om kronor och ören, jag har en annan ingång på livet. Såg att det fanns en tråd om solceller vs börsen här på forumet, kanske kan den vara något för dig?
Precis som mitt hus, nu är det mesta fixat med allt från isolering, värmepump och solceller. Kommer bo billigt framöver och kunna leva gott som pensionär med lägre driftskostnader än en liten hyreslägenhet
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.