Redaktionen Redaktionen skrev:
Husägare som investerar i solceller tillhör vinnarna när elpriserna når nya rekordnivåer. Samtidigt får man räkna med ett högre installationspris än tidigare – och dessutom en lång leveranstid. Här ger vi exempel på vad en solcellsinvestering kostar och hur lång tid det tar innan den lönar sig.

Du kan läsa artikeln här: Vad kostar solceller och hur snabb återbetalning - 2 kalkyler

"inklusive skattereduktion, nätnytta och ursprungsgarantier"

Exklusive detta? Det finns inga garantier att bidragen ska finnas för evigt.

 
  • Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Historiskt sett stämmer det men plötsligt bröts det mönstret sommaren 2022. Så ska vi tro på en återgång till forna tiders stilla lunk eller på att fler osäkra och svårplanerade faktorer kommer att spela in? Idag ser vi sabotage mot energiförsörjning i vårt närområde. Nordstream 1 & 2, drönare över norska olje- och gasplattformar, rysk trålare och seismisk aktivitet vid fiberkablarna till Svalbard. Detta under senaste 24 h...
Samtidigt byggs överföringskapaciteter mellan elområden och nationer ut.
Jag väljer därför själv att minska beroendet av omvärlden och omvärldens energipriser. Större (och rikare) nationer än Sverige kommer att vilja betala mer för elen, särskilt nu när gasenergi från Ryzzland och ev. snart även Belarus, stoppas helt.
Det tar 40-50 år att utöka Tysklands eldistribution så att gasvärme kan ersättas med elvärme. De har börjat accelerera den omställningen och fler och fler elvärmeförbrukare kopplas nu till vilket ökar efterfrågan under minst 50 år framöver.
Med högre gaspriser följer också högre elpriser. En "gas cap" som van der Leyen föreslog, skulle kunna hjälpa en del på marginalen.
Men jag tror inte att 20 öre kommer att råda längre än ytterst korta perioder, och då fyller jag upp energilagren. 150-200 öre blir tyvärr nog det nya i SE3 & SE4.
Och när de förstärkningar av elnätet inom Sverige, som alla gapar om är skandalöst dåligt, successivt kopplas på, så får ni dessa tyska priser även i SE1 & SE2.
Och norrlänningen kommer att facepalma när elräkningen med tyskpriser kommer samtidigt med uppsägningen eftersom jobbet man fått på det norrländska Green Steel-företaget tyvärr upphör eftersom det tokdyra stålet blivit omöjligt att sälja. :surprised:
Jag tror mycket av det du skriver stämmer. Men skattegapet, dvs priset konsument köper jämfört med vad elbolagen säljer för, är ganska stort. Även om vi skulle ta ett snittpris på 2-3 kr/kWh så betyder inte det att man kan sälja för 2 kr/kWh.

Men vad är effekten/m2 sommar jämfört med höst, vår, vinter? Dvs hur ofta kommer vi upp i nominell effekt? Och hur ser spridningen ut över månaderna på året. Är genuint intresserad, tumregler duger fint för mig :D
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Husägare som investerar i solceller tillhör vinnarna när elpriserna når nya rekordnivåer. Samtidigt får man räkna med ett högre installationspris än tidigare – och dessutom en lång leveranstid. Här ger vi exempel på vad en solcellsinvestering kostar och hur lång tid det tar innan den lönar sig.

Du kan läsa artikeln här: Vad kostar solceller och hur snabb återbetalning - 2 kalkyler
Tillhör inte Dalarna prisområde 3?
Redaktionen Redaktionen skrev:
Husägare som investerar i solceller tillhör vinnarna när elpriserna når nya rekordnivåer. Samtidigt får man räkna med ett högre installationspris än tidigare – och dessutom en lång leveranstid. Här ger vi exempel på vad en solcellsinvestering kostar och hur lång tid det tar innan den lönar sig.

Du kan läsa artikeln här: Vad kostar solceller och hur snabb återbetalning - 2 kalkyler
Redaktionen Redaktionen skrev:
Husägare som investerar i solceller tillhör vinnarna när elpriserna når nya rekordnivåer. Samtidigt får man räkna med ett högre installationspris än tidigare – och dessutom en lång leveranstid. Här ger vi exempel på vad en solcellsinvestering kostar och hur lång tid det tar innan den lönar sig.

Du kan läsa artikeln här: Vad kostar solceller och hur snabb återbetalning - 2 kalkyler
Redaktionen Redaktionen skrev:
Husägare som investerar i solceller tillhör vinnarna när elpriserna når nya rekordnivåer. Samtidigt får man räkna med ett högre installationspris än tidigare – och dessutom en lång leveranstid. Här ger vi exempel på vad en solcellsinvestering kostar och hur lång tid det tar innan den lönar sig.

Du kan läsa artikeln här: Vad kostar solceller och hur snabb återbetalning - 2 kalkyler
Tillhör inte Dalarna elprisområde 3?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Bra artikel, men jag precis, som någon annan i tråden, reagerar på att man värderar investeringen med återbetalningstid och inte LCC. Med det synsättet får man gratis el under halva anläggningens livstid. Naturligtvis ska man casha in vinsten redan från första dagen.Ingen energiinvestering bör värderas annat än med LCC.
Möjligtvis kan man räkna avkastning på eget kapital eller göra en enkel värdering med annuitetsmetoden.
Ingen som köper aktier för 200 000:-. vilket också är en investering, räknar på hur snart man får i igen det kapitalet.
 
L
Några reflektioner:

Hur fördelas de beräknat producerade 10 400 kWh över året? Dvs hur stor del av produktionen beräknas ske under sommarhalvåret då elen i regel är billigare och vi gör av med mindre kontra vintern då elen är dyr och vi gör av med mer?


Vad finns det för belägg att den som säljer el verkligen får ut 1,10-1,50 kr/kWh?
Nätägarna har idag mottagningsplikt för elen, men mig veterligen finns det inget krav på att de faktiskt behöver betala för elen de tar emot. Det finns säkert elhandelsbolag som idag betalar okej för elen. Men vilka garanter finns att så även kommer ske i framtiden?


Ponera att ett stort antal villaägare sätter upp solceller i den grad att det faktiskt gör en mätbar skillnad på svensk elproduktion men att vi inte levererar mer el till utlandet än vi gör idag. Det borde rimligtvis innebära att elen blir billigare när solcellerna producerar och att eventuell förtjänst på såld el därmed blir mindre?


Antingen borde väl "solcellshysterin" som nu sker reducera elbristen så att den dyra elen blir billigare mot vad den är idag eller så borde den göra så att den idag billiga elen blir ännu billigare. Oavsett så borde ju förväntad framtida ersättning per såld kWh bli lägre mot idag?


Ellagen ändrades ju 1 juli i år där man som mikroproducent inte behöver ha förbrukat mer el än vad som matas in på elnätet för att slippa betala inmatningsavgift. Men vad finns det för garantier att ellagen inte i framtiden kommer att ändras tillbaka till ungefär samma regler som gällde före 1 juli 2022?


Ja jag är skeptisk till att det är så bra affär att sätta upp solceller som det påstås och jag tror många i slutändan kommer bli besvikna. Att agera i panik har sällan varit lönsamt när det gäller investeringar.
 
  • Gilla
  • Ledsen
AndersL40 och 8 till
  • Laddar…
4,5 år ROI med timavtal.
Producerar 14.000kWh/år.
 
  • Wow
Mazdarune
  • Laddar…
L L.M.Olsson skrev:
Ja jag är skeptisk till att det är så bra affär att sätta upp solceller som det påstås och jag tror många i slutändan kommer bli besvikna. Att agera i panik har sällan varit lönsamt när det gäller investeringar.
Har installerat precis som i exemplet, elområde 3. Försöker snåla på förbrukningen om solen skiner och elen är dyr, för att maximera försäljningen. Har hittills tjänat in 31 000 på anläggningen (sedan installationen i april förra året) eller 23 000 senaste 12 månaderna. Har inga lån, så att räntan gått upp skiter jag i.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
L L.M.Olsson skrev:
Ponera att ett stort antal villaägare sätter upp solceller i den grad att det faktiskt gör en mätbar skillnad på svensk elproduktion men att vi inte levererar mer el till utlandet än vi gör idag. Det borde rimligtvis innebära att elen blir billigare när solcellerna producerar och att eventuell förtjänst på såld el därmed blir mindre?
Elen är dyrast morgon och tidig kväll eftersom det är då det går åt mest el, fabrikerna är igång och folk gör frukost/middag. Då levererar INTE solcellerna som mest. Bästa sättet att få ner elpriset är att så många som möjligt försöker att inte förbruka så mycket el just då, tex genom att ha en riktigt bra termos och värma kaffe/tevatten innan man går och lägger sig, hoppa över motorvärmaren och brödrosten, inte använda så många olika elkällor när man lagar middag osv. Exempelvis städa och tvätta på helgerna, inte på vardagkvällar.
 
L
Anna_H Anna_H skrev:
Har installerat precis som i exemplet, elområde 3. Försöker snåla på förbrukningen om solen skiner och elen är dyr, för att maximera försäljningen. Har hittills tjänat in 31 000 på anläggningen (sedan installationen i april förra året) eller 23 000 senaste 12 månaderna. Har inga lån, så att räntan gått upp skiter jag i.
Intressant, då kanske du kan bemöda dig att åtminstone besvara fråga nummer 1? Dvs hur stor del av produktionen över ett år som sker respektive månad.

Hur ser du kring framtiden? Att du inte har några lån och skiter i räntan har du ju fått sagt så det är ju bara att gratulera kring att du känner dig nöjd med den biten. Men hur ser du på risken kring politiska påtryckningar och ändrat marknadsläge som kan göra att nuvarande kalkyler kring lönsamheten spricker?
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Har installerat precis som i exemplet, elområde 3. Försöker snåla på förbrukningen om solen skiner och elen är dyr, för att maximera försäljningen. Har hittills tjänat in 31 000 på anläggningen (sedan installationen i april förra året) eller 23 000 senaste 12 månaderna. Har inga lån, så att räntan gått upp skiter jag i.
Det är bra återbäring helt klart. Vi har gjort liknande resultat i se4 i år men i besparing för vi har minst samma förbrukning på sommaren som på vintern. Jag räknar totalt 15 000 sparat och 4 400 tillgodo hos tibber inför vintern. Börjar nog tulla på det nästa månad känns det som. Sen tror jag inte man ska förvänta sig ett liknande resultat hur länge som helst. Det ska också ställas mot en investering i t.ex. fondsparande. Vår kostade 190 000 och skulle jag satt de i fonder tjänar jag mer där över panelernas livstid men det är rätt skönt att inte vara vidare beroende på elpriserna. Det var för poolernas skull vi skaffade dem.
 
Lime113 Lime113 skrev:
Jag tror mycket av det du skriver stämmer. Men skattegapet, dvs priset konsument köper jämfört med vad elbolagen säljer för, är ganska stort. Även om vi skulle ta ett snittpris på 2-3 kr/kWh så betyder inte det att man kan sälja för 2 kr/kWh.

Men vad är effekten/m2 sommar jämfört med höst, vår, vinter? Dvs hur ofta kommer vi upp i nominell effekt? Och hur ser spridningen ut över månaderna på året. Är genuint intresserad, tumregler duger fint för mig :D
Stapeldiagram över jämförbar energiproduktion per månad för åren 2020, 2021 och 2022 med uppskattade värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Så här ser min produktion ut över året.
 
L lanebreid skrev:
Så här ser min produktion ut över året.
Insatllerad effekt 9,9kW,kWp = 8
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
L lanebreid skrev:
Så här ser min produktion ut över året.
Jag kill-läser
* 1/4-1/3 peakeffekt
* 1/4 cirka 25%
* 1/4 cirka 75%
* < 1/4 cirka 10%

Det som gör mig fundersam är att vi historiskt har haft olika priser för dessa kategorier, vilket försvårar. Med fler solceller i Sverige som alla följer det svenska vädret sänks priset samtidigt för alla. Obs det kan fortfarande vara att priset sänks från 5 till 3 kr/kWh, det behöver inte bli 5 öre.

Dock har vi ju i år haft 3 kr/kWh i sommar så nog finns det belägg för de som säger att 20 öre/kWh dagarna under sommar är över.

Men för mig som försöker förstå hur man gör en överslagsräkning, funkar detta?
* Ena halvåret ger väldigt lite el. Denna kan försummas eller användas för att sänka sina egna kostnader.
* Andra halvan året ger mycket el. Intäkterna blir då mängd el x snittpriset för dina soltimmar. Detta skulle då vara den största intäktsposten för ens anläggning?


Allt editerat i inlägg fram och tillbaka 0800-0830 :D

L L.M.Olsson skrev:
Några reflektioner:

Hur fördelas de beräknat producerade 10 400 kWh över året? Dvs hur stor del av produktionen beräknas ske under sommarhalvåret då elen i regel är billigare och vi gör av med mindre kontra vintern då elen är dyr och vi gör av med mer?


Vad finns det för belägg att den som säljer el verkligen får ut 1,10-1,50 kr/kWh?
Nätägarna har idag mottagningsplikt för elen, men mig veterligen finns det inget krav på att de faktiskt behöver betala för elen de tar emot. Det finns säkert elhandelsbolag som idag betalar okej för elen. Men vilka garanter finns att så även kommer ske i framtiden?


Ponera att ett stort antal villaägare sätter upp solceller i den grad att det faktiskt gör en mätbar skillnad på svensk elproduktion men att vi inte levererar mer el till utlandet än vi gör idag. Det borde rimligtvis innebära att elen blir billigare när solcellerna producerar och att eventuell förtjänst på såld el därmed blir mindre?


Antingen borde väl "solcellshysterin" som nu sker reducera elbristen så att den dyra elen blir billigare mot vad den är idag eller så borde den göra så att den idag billiga elen blir ännu billigare. Oavsett så borde ju förväntad framtida ersättning per såld kWh bli lägre mot idag?


Ellagen ändrades ju 1 juli i år där man som mikroproducent inte behöver ha förbrukat mer el än vad som matas in på elnätet för att slippa betala inmatningsavgift. Men vad finns det för garantier att ellagen inte i framtiden kommer att ändras tillbaka till ungefär samma regler som gällde före 1 juli 2022?


Ja jag är skeptisk till att det är så bra affär att sätta upp solceller som det påstås och jag tror många i slutändan kommer bli besvikna. Att agera i panik har sällan varit lönsamt när det gäller inve steringar.
Se ovan.
 
Redigerat:
L lanebreid skrev:
Insatllerad effekt 9,9kW,kWp = 8
Om du är bekvämt med det har du något emot att säga vad det motsvarar i m2 och anläggningens kostnad i jämna 50 000 kr intervall? Gärna med och utan subventioner :D men helt valfritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.