L L.M.Olsson skrev:
Tackar för svar.

Nedan är mina fortsatta reflektioner utifrån mitt första inlägg samt den fakta som kommit in:

Jag försökte göra en uppskattning på siffrorna i grafen och kan konstatera att ungefär 10% av produktionen tycks ske under perioden november-februari då elen i regel är som dyrast och förbrukar mest. ca 55% av produktionen tycks ske under perioden maj-augusti då man i regel förbrukar minst och elen är som billigast.
Visst det förekommer även variationer i pris över dygnet men då krävs det timprisavtal vilket ännu inte är det vanligaste avtalsformen. Det är alltså inte den skillnaden jag syftar på när jag nämner dyr respektive billig el. Utan variationen över året.


Jämför jag med min egen förbrukning under 2021 så kan jag konstatera att jag hade behövt köpa ca 75% av min el under perioden oktober till mars.
Under perioden april till september hade jag däremot kunna sälja ca 45% av det som tillverkats.
Sett över hela året så hade solcellerna producerat omkring 76% av det jag gjort av med (vilket jag antar att är den siffra en solcellsförsäljare hade använt), men problemet är ju att jag inte kunnat lagrat elen.

Vad innebär då detta konkret?
Jo först och främst så har vi ju elpriset. Att det under några år kommer bli dyrare än historiskt är det nog ingen som tvivlar på, frågan är ju hur mycket dyrare och hur variationen i pris ser ut över året. Ett högt och jämt pris ökar ju sannolikheten för lönsamhet i solceller medan ett lågt och variabelt pris (där priset är högre när solcellerna producerar underskott och lägre när solcellerna producerar överskott) minskar sannolikheten för lönsamhet.

Försäljningspriset per kWh kommer vara en direkt avgörande faktor, eller rättare sagt vad kvoten blir av försäljningspris kontra inköpspris. Köpa el behöver man göra under ungefär halva året även med solceller. Får man dåligt betalt när man säljer och behöver betala dyrt när man köper så försämrar ju det kalkylen avsevärt.
Det finns ju de på forumet som påstått sig få ganska bra betalt per kWh vid försäljning, men ingen vet ju hur beständigt detta är (kom ihåg mitt första inlägg där jag nämnde att det mig veterligen inte finns något krav på att nätägaren faktiskt behöver betala för att ta emot elen).
Marknaden brukar ju regleras som så att den som producerar får endast en spottstyver av vad konsumenten betalar för slutprodukten och jag tror inte att elmarknaden kommer vara något undantag.
Jag kommer direkt att tänka på om jag åker och köper ytterpanel på brädgården. Skogsägaren får ungefär 5% före avverkningskostnader av det pris jag betalar för slutprodukten. Jag skulle inte se det som omöjligt att elproducenten framöver får ersättning i paritet med detta.

Sedan har vi en eventuell elpriskompensation. Skulle det t.ex. sättas ett maxtak på vad elen får kosta så kommer det ju per automatik bli ett maxtak även på vilken vinst solceller kan generera.

Ett litet räkneexempel:
Om vi tar 2020 års genomsnittpriser (som är betydligt jämnare än 2021/2022 års priser och därmed lite till fördel för solcellskalkylen) på ett rörligt avtal per månad i elområde 3 och jämför det med min egen förbrukning så skulle jag med solcellerna i exemplet ovan fått betalat 1 554 kr för min förbrukning. Detta givet att jag sålt överskottet för det pris någon annat fått betala (vilket inte varit praktiskt möjligt såklart). Hade jag köpt in all el så hade jag betalat 5 179 kr.
Tar vi samma siffror men med ett 10 gånger så högt elpris så hade jag fått betalat 15 535 kr med solceller och 51 789 kr utan solceller. Detta hade såklart varit en bättre kalkyl för solcellerna med en vinst/besparing på 36 254 kr per år.
Frågan är ju då hur sannolikt det är med ett årsgenomsnitt på 388 öre/kWh och att man faktiskt får lika mycket betalt för elen som man köpt den för.

Men låt säga att det faktiskt skulle inträffa. Ja då skulle affären gå att räkna hem på 6 år förutsatt att räntan låg på 4,5%, ingen amortering skedde och det inte behövdes någon underhållskostnad på solcellerna.
Skulle man istället inte få ett öre betalt för sin producerade el, då skulle det ta 11 år att räkna hem affären.

6-11 års återbetalning är ju ändå helt okej tid. Men vad händer med kalkylen om elpriserna återgår till 2020 års priser? Ja då kommer räntekostnaden äta upp besparingen.

Det går såklart att vända på siffror och räkna fram och tillbaka många vändor.
Vid en kostnad på 150 öre/kWh i årsgenomsnitt så tar det minst 27 år att få tillbaka pengarna.
Vid 200 öre/kWh i årsgenomsnitt tar det mellan 16 och 42 år att få tillbaka pengarna.
Vid 250 öre/kWh i årsgenomsnitt tar det mellan 11 och 24 år att få tillbaka pengarna.
Vid 300 öre/kWh i årsgenomsnitt tar det mellan 8 och 17 år att få tillbaka pengarna.

Årsgenomsnittet har jag beräknat utifrån att variationen i kostnad över årets månader rent proportionellt är samma som 2020.

Så om solceller blir lönsamma beror ju helt på vad framtida inköpspris kommer bli under ett antal år i följd samt vad försäljningspriset kommer bli under samma antal år. En joker i leken kommer bli huruvida det på ett billigt sätt går att lagra den el man producerat.
Tack för ditt inlägg.
Din slutkläm i sista stycket illustrerar varför statliga rabatter och subventioner är så farliga. De ändrar de verkliga ekonomiska gränserna för investering och får människor att köpa något - även om kalkylen faktiskt inte går ihop.

(till er med sedelpress/solcell - jo det har ju blivit så pga statens inblandning, luktar nästan som korruption ;) tag nu min kommentar som ett skämt)
 
F
F fribygg skrev:
Nä inte i dag, men det kan bli nödvändigt att återgå till biobränslevärmda bostäder ganska snart då våra reaktorer börjar på att vara ålderstigna.
nej, knappast.
 
F
Lime113 Lime113 skrev:
Tack för ditt inlägg.
Din slutkläm i sista stycket illustrerar varför statliga rabatter och subventioner är så farliga. De ändrar de verkliga ekonomiska gränserna för investering och får människor att köpa något - även om kalkylen faktiskt inte går ihop.

(till er med sedelpress/solcell - jo det har ju blivit så pga statens inblandning, luktar nästan som korruption ;) tag nu min kommentar som ett skämt)
synnerligen dåligt som sedelpress. Vet inte vilken verklighet du lever i men går det att få lönsamt, absolut men det är en del som skall lira för det och det är så att det spottar ut pengar. Framförallt kan man inte betala gold-digger priser för material och installation. Sen ligger det i offererande bolags intresse att visa på lönsamhet så generellt (för 3 år sen när jag tittade på det) så var kalkylerna på återbetalning minst 20-25% fel. Skulle aldrig ta i nåt med med än 7år riktig återbetalning baserat på 2021 års elpriser (under producerande säsong).
 
Undrar vad som händer i framtiden när alltfler satsar på solpaneler och levererar ett överskott på el dagtid då solen lyser och ska ha gratis el på nätter eller molniga dagar då panelen inte levererar någon el. Tycker själv att man borde slopa bidraget till privatpersoner med små solpaneler på tak och lägga pengarna på större solpaneler över gallerior och deras parkeringar. Kanske kan man bygga bullerplank vid vägar eller järnvägar som kan fungera som solpaneler. Gissar att jag skulle få mer solpanel för pengarna om jag kunde köpa ett antal kvadratmeter solpanel vid en järnväg/ väg eller över ett stationsområde1
 
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Undrar vad som händer i framtiden när alltfler satsar på solpaneler och levererar ett överskott på el dagtid då solen lyser och ska ha gratis el på nätter eller molniga dagar då panelen inte levererar någon el. Tycker själv att man borde slopa bidraget till privatpersoner med små solpaneler på tak och lägga pengarna på större solpaneler över gallerior och deras parkeringar. Kanske kan man bygga bullerplank vid vägar eller järnvägar som kan fungera som solpaneler. Gissar att jag skulle få mer solpanel för pengarna om jag kunde köpa ett antal kvadratmeter solpanel vid en järnväg/ väg eller över ett stationsområde1
Jag håller med till viss del. Det är för tidigt att ta bort bidragen och skattereduktionen. Jag önskar de finns kvar tills dess att vi löst långtidslagring så det går att ackumulera energi istället för pengar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F
N nallepu skrev:
Undrar vad som händer i framtiden när alltfler satsar på solpaneler och levererar ett överskott på el dagtid då solen lyser och ska ha gratis el på nätter eller molniga dagar då panelen inte levererar någon el. Tycker själv att man borde slopa bidraget till privatpersoner med små solpaneler på tak och lägga pengarna på större solpaneler över gallerior och deras parkeringar. Kanske kan man bygga bullerplank vid vägar eller järnvägar som kan fungera som solpaneler. Gissar att jag skulle få mer solpanel för pengarna om jag kunde köpa ett antal kvadratmeter solpanel vid en järnväg/ väg eller över ett stationsområde1
Och jag tycker tvärt om, ta boet alla bidrag för kommersiella exploateringar. Bidragsreformwn som med största sannolikhet är ett resultat av branchorganisationernas lobbyism och roffande efter skattemedel är extremt olyckligt utformad. Det är dör dyrt idag. Det borde göras om eller tas bort. Däremot skattereduktionen skall vara kvar, det är en kompensation för att man inte skall betala skatt och moms på egen produktion.
 
K K. L skrev:
Åt vilket/vilka väderstreck har du solcellerna.
SSO
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
De här elpriserna är inget man kommer att bygga bort på studs. Åtminstone samma elpris som i år lär man kunna räkna med nästa år. Borde dra ned avbetalningstiden med något år eller två.

Sen tycker jag att det är konstigt att räkna ut en återbetalningstid som inkluderar en låneränta. Antingen räknar man med återbetalningstid rakt av eller så räknar man med en kalkylränta som avgör om det är lönsamt eller ej. Sen får man utifrån det beroende på vilka pengar man har möjlighet att investera bestämma om man ska göra affären eller inte. Här blir det väldigt svåröverskådligt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F fsn skrev:
synnerligen dåligt som sedelpress. Vet inte vilken verklighet du lever i men går det att få lönsamt, absolut men det är en del som skall lira för det och det är så att det spottar ut pengar. Framförallt kan man inte betala gold-digger priser för material och installation. Sen ligger det i offererande bolags intresse att visa på lönsamhet så generellt (för 3 år sen när jag tittade på det) så var kalkylerna på återbetalning minst 20-25% fel. Skulle aldrig ta i nåt med med än 7år riktig återbetalning baserat på 2021 års elpriser (under producerande säsong).
Nu har jag hört två oberoende personer som båda använde uttrycket 'sedelpress'. En av dem satt jag en längre stund för att lyssna och fråga hur allt gick ihop. Han hade köpt paneler hos grossist för ungefär fem år sedan och monterade själv. Anläggningen för ett 160 m2 1970-tals hus gick på cirka 50 000 kr. Han har betalat av sin anläggning nu. Att han nu kallar den sedelpress tycker jag verkar högst rimligt.
 
F
Lime113 Lime113 skrev:
Nu har jag hört två oberoende personer som båda använde uttrycket 'sedelpress'. En av dem satt jag en längre stund för att lyssna och fråga hur allt gick ihop. Han hade köpt paneler hos grossist för ungefär fem år sedan och monterade själv. Anläggningen för ett 160 m2 1970-tals hus gick på cirka 50 000 kr. Han har betalat av sin anläggning nu. Att han nu kallar den sedelpress tycker jag verkar högst rimligt.
Allt är relativt, jag ligger väl ca 20000+ efter September men det är inte direkt livsavgörande summor som rullar in så att kalla det sedelpress är en stark överdrift. Har man gjort investeringen till rätt kostnad så är det nåt som betalar av sig. Det är dock så att det är 2021 och 2022 som gjort det, 2020 var rätt kasst.

EDIT: 35527kr Jan-Sep inklusive precis allt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
F fsn skrev:
Allt är relativt, jag ligger väl ca 20000+ efter September men det är inte direkt livsavgörande summor som rullar in så att kalla det sedelpress är en stark överdrift. Har man gjort investeringen till rätt kostnad så är det nåt som betalar av sig. Det är dock så att det är 2021 och 2022 som gjort det, 2020 var rätt kasst.

EDIT: 35527kr Jan-Sep inklusive precis allt.
15 000 kr på fem minuter. Pojken med guldbyxor :p
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
F
Lime113 Lime113 skrev:
15 000 kr på fem minuter. Pojken med guldbyxor :p
Lime113 Lime113 skrev:
15 000 kr på fem minuter. Pojken med guldbyxor :p
Eller hade jag bara dåligt minne och skulle ha öppnat excelfilen från början.
 
M MrDizzy skrev:
Ni räknar med för liten kostnad av byte av växelriktare efter 15år.
Den kommer pga inflation och allmänna prisökningar säkerligen att ligga på minst 35tusen så de 1000kr/år i "underhållskostnader" bör ni öka på.
Jag tror att växelriktarna kommer att bli billigare. Det kommer att bli ett större utbud pga ökad efterfrågan.
 
G Guzzen1 skrev:
Jag tror att växelriktarna kommer att bli billigare. Det kommer att bli ett större utbud pga ökad efterfrågan.
Så brukar det förvisso vara men samtidigt påverkas ofta livslängden till det sämre när priset går ner.
 
Inflation och råvarupriser kan göra en hel del på produktpriset. Svårt att veta för ens det är dags. För att inte tala om det finns subventioner och bidrag. Då sticker priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.