3 869 läst · 25 svar
4k läst
25 svar
Vad kostar det att bygga hus?
Vårat hus kostar 26 tkr/kvm med Myresjöhus. Dår det en enkel tvåplans rektangulär låda med ~170 kvadrats boyta, med tillval på 200 tkr i det. Uppförs i Stockholms län. Det är inte billigt att bygga nytt.Redaktionen skrev:
Självbyggare
· Ljungdalen
· 122 inlägg
Räknar du med tomtpris, anslutningsavgifter, räntekostnader, bygglovskostnader, grundläggning, markarbeten? Alltså alla kostnader från inget till tomt med fungerande hus? Jag är bara nyfikenVispen74 skrev:
I summan är det endast ett nyckelfärdigt hus inklusive grund som är med. Samtliga andra kostnader för tomt, markarbete, bygglov, VA-anslutning, byggström och allt annat exkluderat.N nilsson_architecture skrev:
För två år sedan byggde vi ett lösvirkeshus på 205 kvm. Byggkostnaden blev 15 000 kr/kvm, eller 20 000 kr/kvm inklusive tomt, väg och anslutningar.
Vi gjorde mycket arbete själva, men anlitade hjälp för:
- Markarbete och grundläggning
- Resning av stomme upp till takpapp och fasadskiva
- Isolering av väggar och tak (cellulosa)
- "Platsbyggt" kök från snickeri
- Borrning för bergvärme (250 m)
- El och VVS
Imponerad! Billig tomt antar jag? Vad skulle du säga man sparar mest på att göra själv?P pfv skrev:För två år sedan byggde vi ett lösvirkeshus på 205 kvm. Byggkostnaden blev 15 000 kr/kvm, eller 20 000 kr/kvm inklusive tomt, väg och anslutningar.
Det krävdes många sena kvällar och långa helger, men var en både rolig och lärorik upplevelse.
- El och VVS
Jag skulle nog säga att en av de saker man sparar mest på, det är att du själv kan ta in offerter på material. Först var jag den här jobbiga kunden som innan projektet drog igång frågade de olika hantverkskategorierna om jag kunde köpa materialet själv. Ganska snabbt fick jag klart för mig att det inte kom på frågan, så den tanken lade jag ner ganska fort.V vanpire skrev:
Men hur som helst, det lönar sig verkligen att lägga ner några extra timmar på att ta in flera offerter. Jag har känt mig väldigt jobbig när jag mailat kors och tvärs, men samtidigt så har jag tyvärr inte några träd utanför fönstret som det växer pengar på.
Några exempel:
- Fönster: exakt samma spec. och samma tillverkare, men från olika ÅF, en diff på ca 65k mellan dyrast/billigaste offerten för exakt samma fönster. Det kan även skilja sig ganska ordentlige mellan olika ÅF inom samma koncern, mellan två Bolist skilde det ca 20k.
- Kök: Här kan jag konstatera att vi i Sverige betalar hutlösa priser. Skulle kunna skriva hur mycket som helst om det. Men för att fatta mig kort, jag tog in tre offerter från stora köksleverantörer. Offerten innehöll två högskåp och tio bänkskåp i målad ekfaner, samt en "custom" hylla: 640k, 506k och 339k. Alla tre offerter inkluderade färdigmonterade skåp, men endast material till hyllan, jag skulle vara tvungen att såga till allt på egen hand. Ska även tilläggas att i dessa offerter så ingick inga vitvaror och inga bänkskivor. Slutade med kök/hylla från ett snickeri för mindre pengar än så. Äh, när vi ändå är igång. Vi köpte en spishäll från Tyskland för 20k, listpriset i Sverige ligger på runt 65k.
- Pannplåt: Diff på 18k mellan dyraste och billigaste leverantören av pannplåt från Plannja.
Vore kul med bilder på ResultatetP pfv skrev:För två år sedan byggde vi ett lösvirkeshus på 205 kvm. Byggkostnaden blev 15 000 kr/kvm, eller 20 000 kr/kvm inklusive tomt, väg och anslutningar.
Det krävdes många sena kvällar och långa helger, men var en både rolig och lärorik upplevelse.
- El och VVS
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur mycket kostar det att riva och avfukta ett litet badrum?
Badrum -
Vad kostar det att flytta?
Artikelkommentarer -
Solceller med batterier och ödrift - vad kostar det?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Vad kostar det att mura upp detta?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Vad kostar det att lägga om en markbädd?
Grund & Markarbeten
Populärt i forumet
-
Dubbelt så dyr Husdröm i Södra Kverrestad
Artikelkommentarer -
Veganism - allmän diskussion
Artikelkommentarer -
Rotavdraget höjs till 50 procent
Artikelkommentarer -
Förvandlar tvåan i Vasastan till femma - “tiny house i lägenhetsformat”
Artikelkommentarer -
Måste bygga mur för att skydda huset