8 870 läst · 63 svar
9k läst
63 svar
Vad kan man förvänta sig höra genom ett fönster?
Hur det låter hos andra har så mycket med akustiska förhållanden utanför att göra att det inte går att göra en jämförelse.K Kajsala234 skrev:absolut kommer ljud genom ventilation, men min upplevelse är att när jag är hos vänner eller grannar som har treglas och ventilation i fönster eller friskluftscentiler så blockerar det ändå mer ljud. När en häst går förbi på gatan hör vi varje hovslag mot asfalten, det har jag aldrig hört hos grannar exempelvis.
Vi har vid något tillfälle fäst en 50mm cellplastskiva över ett fönster för att minska inträngande ljud utan att det gav någon speciell effekt. Först efter att ventiler och fönsterkarmen isolerats också blev det en betydande effekt.
Med det sagt betyder det inte att ni har fel i att det kan vara fönstret som är problemet. Jag säger bara att det inte är så enkelt att bara stå vid det och försöka göra en jämförelse med hur det låter hos andra.
Om ni vill göra en egen lite ovetenskaplig undersökning är ett tips att använda just cellplast och försöka isolera en del i taget tills dess att ni uppnår den effekt ni vill ha.
Eller så ställer ni helt enkelt krav på leverantören att lösa problemet och få dem att leverera det ni förväntade er. Jag kan förstå om ni känner er lurade.
Måste säga att jag blir förvånad över att ni hör så mycket ljud genom fönstren. Vi har englas med lösa innanfönster och hör aldrig när det kommer upp en bil eller motorcykel på gårdsplanen. Ingen fågelsång hörs heller.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad kan man förvänta sig när det gäller städning?
Övrigt husrelaterat -
Hur gammalt virke kan man förvänta sig när man köper ”nytt”?
Byggmaterial & Byggteknik -
Tunn EPS-cement platta - vilken effekt att förvänta sig?
Grund & Markarbeten -
Bredspacklad vägg - vilket resultat kan man förvänta sig?
Färg, Måla & Tapetsera -
Sprucket rör i äldre hus, vad kan man förvänta sig?
Försäkringar