P Plutus skrev:
När jag bytte fönster o dörrar i mitt hus så blev köksdörren bara drevad p.g.a. felleverans och den skulle bytas. Då var jag besviken över ljudet från vägen. efter dörren blev bytt och skummad blev det helt tyst. så ljud letar sig igenom väldigt små springor. En annan dörr behövde jag justera efter ett år då trycket på listen hade släppt lite. Så noggrann installation är ett måste för tysta fönster.
T Thomas_Blekinge skrev:
Om fönsterfirman påstår att tvåglas motsvarar treglas så är det ju bara skitsnack. Tycker mina treglasfönster är ganska tysta. Men jag har ju nästan allltid ventilationsspringan öppet däruppe, kanske ni har det också.
Vi känner oss ganska lurade måste jag säga. Vi bad om många offerter och min make föll för dessa för de var väldigt vackra fönster och vi bor i en vacker sekelskiftskåk. Vi bad offert på treglas men han sa att huset hade blivit för tätt med treglas och att två glas och dessa bättre ljudglas skulle motsvara treglas i ljudisolering. De skulle vara rw 36, vilket när jag googlat ska motsvara standard treglas.

• Ledsen
BigR
  • Laddar…
Kokarn Kokarn skrev:
Bytte fönster i sommar från 2 glas fönster från 70 talet till 3 glas, Ljudnivån har ändrats radikalt, är på tok för tyst nu, Kan inte höra något mysigt ljud utifrån längre , men det blev bättre då jag installerade tilluft som släpper in fågelkvitter och lövprassel, ( har 700m till närmaste granne så dem hör jag aldrig )
Låter som en dröm i mina ljudkänsliga öron! Detta hus har helt förstört fågelkvitter för mig för jag vaknar av det varje morgon på sommaren kl 4.

P Plutus skrev:
När jag bytte fönster o dörrar i mitt hus så blev köksdörren bara drevad p.g.a. felleverans och den skulle bytas. Då var jag besviken över ljudet från vägen. efter dörren blev bytt och skummad blev det helt tyst. så ljud letar sig igenom väldigt små springor. En annan dörr behövde jag justera efter ett år då trycket på listen hade släppt lite. Så noggrann installation är ett måste för tysta fönster.
Vi har inte skum utan det ska vara en drevning som särskild lämpad för ljudisolering. Jag uppfattade att man med hjälp av kompressor pumpar upp något runt fönstren, men mycket mer än så kan jag inte förklara. Någon skillnad i in ljudhänseende mot den drevning som de först satte var det dock inte (det var någon gul stoppning).

vad är problemet med trådstartare som inte kan skriva vilken tillverkare det är ???????

• Gilla
Pankow och 1 till
  • Laddar…
E
En firma bytte våra kopplade tvåglas från -73 till SP 3 glas för ca 7 år sedan.
Går att stå och prata på var sin sida utan större problem, hör bilar på gatan utanför, fågelkvitter osv.
När de drevat gick vi runt och kände så det inte drog.
Vet inte om det är dåligt gjort och därför ljud hörs så väl, ibland funderar jag på om man ska ta tag i det, plocka bort fodrerna på insidan och fylla på med mer.

M maria01 skrev:
vad är problemet med trådstartare som inte kan skriva vilken tillverkare det är ???????
För jag vill inte hänga ut någon som jag framåt kommer behöva förhandla med. Det är inte en av de stora elitfönster etc utan en mindre men väldigt renommerad fönster firma i Skåne där jag bor. Jag startade en tråd för att få en förståelse för om min känsla kring fönstren är korrekt eller inte. Så det är inget problem med mig.

Redigerat:
  • Gilla
Bart och 2 till
  • Laddar…
K Kajsala234 skrev:
Vi har bytt fönster och vi har fått en sämre ljudbild än innan bytet. Vi bor på landet vid en 40 väg och hade kopplade fönster. Vi har nu köpt två-glas fönster med bättre glas som skulle motsvara tre glas (efter inrådan från fönsterföretaget). Är dock osäker på om det verkligen stämmer. Ni som har treglas, vad hör ni? Bilbuller? Granne som öppnar brevlåda? Grannens bildörr? Om någon pratar utanför fönstret? Fåglar? Vad är normalt för treglas?

Vi hör verkligen allt, nästan som om det inte sitter några fönster alls. Känner oss jäkligt blåsta. Har bett om att få se tester som visar att de håller de db som bolaget utlovat men det har gått flera månader nu utan att få det.

Förstår att saker som väggens isolering och ventilation kan påverka frågan men vi hör att ljuden kommer in genom rutan när vi står framför dem.
Låter som om man inte drevat och fått tätt runt fönstren.

F Fönster teknikern skrev:
Låter som om man inte drevat och fått tätt runt fönstren.
Enligt deras egna uppgift är det drevat. Det gjordes först med någon gul stoppning (ledsen för avsaknaden av korrekta termer). I offerten stod dock att det skulle vara särskild drevning för ljudisolering. Så de gjorde om drevningen. Jag vill minnas att de använde en kompressor om det kan stämma?

K Kajsala234 skrev:
Vi har bytt fönster och vi har fått en sämre ljudbild än innan bytet. Vi bor på landet vid en 40 väg och hade kopplade fönster. Vi har nu köpt två-glas fönster med bättre glas som skulle motsvara tre glas (efter inrådan från fönsterföretaget). Är dock osäker på om det verkligen stämmer. Ni som har treglas, vad hör ni? Bilbuller? Granne som öppnar brevlåda? Grannens bildörr? Om någon pratar utanför fönstret? Fåglar? Vad är normalt för treglas?

Vi hör verkligen allt, nästan som om det inte sitter några fönster alls. Känner oss jäkligt blåsta. Har bett om att få se tester som visar att de håller de db som bolaget utlovat men det har gått flera månader nu utan att få det.

Förstår att saker som väggens isolering och ventilation kan påverka frågan men vi hör att ljuden kommer in genom rutan när vi står framför dem.
Går inte att jämföra...ska vara 3glas för ljudets skull etc.

Jag är ingen expert på detta alls, men jag har bytt fönster på mitt hus. Det gör stor skillnad på hur man tätar runt fönster. Det ska inte vara någon form av glasull/ludd/lindrev om det ska ta bort ljudet, utan något lufttätt. Gummimassa, sprutskum, eller expanderande fönsterdrev av skumgummi. Testade själv på ett fönster att först stoppa i vanligt drev av glasull och sen byta till expanderande remsa, stor skillnad.

• Gilla
NL12345
  • Laddar…
U
T Torleif S skrev:
Det vore intressant att få återkoppling på avståndet mellan glasen före-efter fönsterbytet. Jag har ett minne av att det på en akustikkurs (på åttiotalet), utifrån störande ljud aspekten, rekommenderades ett avstånd på optimalt 100 mm mellan glasen (och då 2+1 för värmeisolering). Isf är det kanske bättre med gamla kopplade fönster (1+1) än nyare isolerrute kassetter (med 2 eller 3 glas). Men det finns kanske nyare rön idag?
Ja det är bättre med längre avstånd mellan glasen. En annan sak som är bra är om man har olika tjocklek på de olika glasen så moderna ligger vid olika frekvenser, då kommer troligen inte glasen i resonans samtidigt. Ju tjockare är bättre då det kräver mer energi att sätta rutan i svängning.
Så ja ett 1+1 fönster med en gammal valsad ruta (2mm) och ett nyare energiglas i innerbågen (4mm) kan ha bättre akustiska egenskaper än en modern 2-glas kasett.
Har svårt att tro att en 3-glas kasset någonsin skulle vara sämre än 1+1, då är det nog riktigt dålig kvalitet.

• Gilla
janusz_w
  • Laddar…
K Kajsala234 skrev:
För jag vill inte hänga ut någon som jag framåt kommer behöva förhandla med. Det är inte en av de stora elitfönster etc utan en mindre men väldigt renommerad fönster firma i Skåne där jag bor. Jag startade en tråd för att få en förståelse för om min känsla kring fönstren är korrekt eller inte. Så det är inget problem med mig.
försvara en firma som inte vill fixa problem förstår inte hur du tänker?

M maria01 skrev:
försvara en firma som inte vill fixa problem förstår inte hur du tänker?
Det beskriver väl TS glasklart?

K Kajsala234 skrev:
För jag vill inte hänga ut någon som jag framåt kommer behöva förhandla med.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
K Kajsala234 skrev:

Finns tyvärr inga två glas fönster som kan mäta sig med 3-glas. Du får ju en kammare till som dämpar både ljud & kyla

• Gilla
peter54.ph
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.