I vår nya lägenhet med innergård hade några tonåringar fest på innergården för några veckor sedan. När vi vädrade hörde vi allt tjo och tjim. När fönstrena var stänga hörde vi inget - och jag klagar normalt på minsta lilla, inte till folk. Men jag vill normalt att det ska vara knäpptyst. Så låter märkligt om det blev sämre.

Vad vi hör:
Folk som går i snön tre våningar ner.
Flygplanen över Södermalm, innan Bra övergav Bromma.
Soptunnor som dras över gården.

• Gilla
Kajsala234
  • Laddar…
Hej
Fönster skall vara CE märkta och ha en prestanda deklaration där står vad fönstret är testat för isolering ljudnivå vindlaster mm .
Fråga företaget om prestanda deklarationen den skall bifogas med fönstret.

2glas är lika effektiva som gamla 3glas.
3glas ny med argon är mycket mer effektiva.

Problemet med de nya 3glas är att de kan bli för effektiva.
Detta får då effekten att du kan få imma på utsidan av fönstret för att där inte läcker tillräckligt med värme genom som "torkar bort detta"

Jag skulle alla dagar I veckan välja 3glas med argon men jag är då också beredd på att det är dimmigt på morgonen

Redigerat:
som @Lazze skrev så har våra fönster en specificerad ljudisolering, de öppningsbara fönsterna har 36 dB, vi har två fönster mot en väg och en skola och då satte vi in ljudklassade fönster som har 39 dB, i dessa rum har vi inte barn på skolgården när de leker normalt, kan höra skrik.

När jag bytte fönster o dörrar i mitt hus så blev köksdörren bara drevad p.g.a. felleverans och den skulle bytas. Då var jag besviken över ljudet från vägen. efter dörren blev bytt och skummad blev det helt tyst. så ljud letar sig igenom väldigt små springor. En annan dörr behövde jag justera efter ett år då trycket på listen hade släppt lite. Så noggrann installation är ett måste för tysta fönster.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Exakt. Jag pratade med trafikverkets expert en gång om fönstrena i min gamla lägenhet och fick då rådet att spackla igen det lilla hålet som patiennsnöret går igenom. Herregud vilken skillnad det blev, och fick förre dagar med riktigt dåligt trafikbrus efter det. Minns även att han visade en intressant graf över ljudproblemen kopplat till hålets storlek eller liknande.

• Gilla
maria01 och 3 till
  • Laddar…
Grannens Häck
K Kajsala234 skrev:
Vi har bytt fönster och vi har fått en sämre ljudbild än innan bytet. Vi bor på landet vid en 40 väg och hade kopplade fönster. Vi har nu köpt två-glas fönster med bättre glas som skulle motsvara tre glas (efter inrådan från fönsterföretaget). Är dock osäker på om det verkligen stämmer. Ni som har treglas, vad hör ni? Bilbuller? Granne som öppnar brevlåda? Grannens bildörr? Om någon pratar utanför fönstret? Fåglar? Vad är normalt för treglas?

Vi hör verkligen allt, nästan som om det inte sitter några fönster alls. Känner oss jäkligt blåsta. Har bett om att få se tester som visar att de håller de db som bolaget utlovat men det har gått flera månader nu utan att få det.

Förstår att saker som väggens isolering och ventilation kan påverka frågan men vi hör att ljuden kommer in genom rutan när vi står framför dem.
Oj, trodde ingen köpte 2-glas överhuvudtaget.

K Kajsala234 skrev:
Vi har bytt fönster och vi har fått en sämre ljudbild än innan bytet. Vi bor på landet vid en 40 väg och hade kopplade fönster. Vi har nu köpt två-glas fönster med bättre glas som skulle motsvara tre glas (efter inrådan från fönsterföretaget). Är dock osäker på om det verkligen stämmer. Ni som har treglas, vad hör ni? Bilbuller? Granne som öppnar brevlåda? Grannens bildörr? Om någon pratar utanför fönstret? Fåglar? Vad är normalt för treglas?

Vi hör verkligen allt, nästan som om det inte sitter några fönster alls. Känner oss jäkligt blåsta. Har bett om att få se tester som visar att de håller de db som bolaget utlovat men det har gått flera månader nu utan att få det.

Förstår att saker som väggens isolering och ventilation kan påverka frågan men vi hör att ljuden kommer in genom rutan när vi står framför dem.
Installerade 3-glas 2014 i hela huset. Täta kasetter med gas. Ljudisoleringen är i princip 100%. Hör vi ljud utifrån så är det via spaltventilen.
Även om det är 2-glas så borde det ju inte låta som du beskriver.

• Gilla
Fredrik_Jonsson84
  • Laddar…
Bytte fönster i sommar från 2 glas fönster från 70 talet till 3 glas, Ljudnivån har ändrats radikalt, är på tok för tyst nu, Kan inte höra något mysigt ljud utifrån längre , men det blev bättre då jag installerade tilluft som släpper in fågelkvitter och lövprassel, ( har 700m till närmaste granne så dem hör jag aldrig )

Det vore intressant att få återkoppling på avståndet mellan glasen före-efter fönsterbytet. Jag har ett minne av att det på en akustikkurs (på åttiotalet), utifrån störande ljud aspekten, rekommenderades ett avstånd på optimalt 100 mm mellan glasen (och då 2+1 för värmeisolering). Isf är det kanske bättre med gamla kopplade fönster (1+1) än nyare isolerrute kassetter (med 2 eller 3 glas). Men det finns kanske nyare rön idag?

• Gilla
janusz_w
  • Laddar…
L Lazze skrev:
Hej
Fönster skall vara CE märkta och ha en prestanda deklaration där står vad fönstret är testat för isolering ljudnivå vindlaster mm .
Fråga företaget om prestanda deklarationen den skall bifogas med fönstret.
Jag har efterfrågat dokumentation (visste inte vad det heter mer specifikt) som visar det. Tre gånger har jag bett om det utan svar. När jag till slut skrev till en allmän mejl på företaget före jul så svarade säljaren omedelbart och skrev att han skulle återkomma. Vilket han inte gjort. Han har till oss uppgett att fönstren skulle ha rw 36 och att detta skulle motsvara moderna treglas. Men givet hur han duckar börjar jag nu misstänka att papprena säger något annat.

Bart Bart skrev:
Är det ventilationsspalt i fönsterna? Eller har ni annan lösning på tilluft?
Vi har spaltventiler i vissa fönster och vissa inte. För att utesluta att ljudet kommer från ventilation har vi provat att täppa till, men det hörs verkligen när man står framför fönstren att det kommer från fönstren.

M MasMats skrev:
I mitt föräldrahem så bytte min gamle mor o far ut sina gamla kopplade tvåglasfönster till moderna tvåglas.
Dramatiskt mycket bättre ljudkomfort.
Järnväg ca 800m öppen terräng från huset. Märkbart mycket tystare inomhus när tåget passar.
Så nåt är fuffens med dina nya fönster. Hur gamla var de som byttes ut?
Svårt att säga, det var bra virke i dem, så från en tid då sådant användes (men vid renovering av fönstren hade de gjorts felktigt- därav röta). Enligt fönstertillverkaren skulle fönstren har rw 36, vilket när jag googlar motsvarar ett standard modernt treglas. Så något stämmer inte..

• Gilla
Joakim Hedin
  • Laddar…
K Kajsala234 skrev:

Jag kan nog med viss säkerhet säga att det är dåligt drevat/tätat eller glipor mellan båge/karm/tätningslist!

• Gilla
Bujin
  • Laddar…
K Kajsala234 skrev:

Mycket lite ljud läcker genom fönster, det är springor runtom som släpper igenom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.