Hej,
Jag tittade på ett av senaste Grand Designs Sverige, där en familj bygger små kub på en slänt vid en sjö. I programmet pratar dom om att dom påtänker att flytta in permanent nångång i framtiden. Tomten är absolut inte tillgänglig enligt kraven för tillgänglighet för vanligt hus. Man kan inte nekas flytta in som jag förstår, men vad kan kommunen ställa för krav? Det kan jo vara omöjligt att uppfylla tillgänglighetskrav?
Jag står lite i samma situation. Har köpt en tomt, där det nästan är omöjligt att uppfylla alla tillgänglighetskrav. Själva huset kan anpassas alla krav. Jag vill tom ha en permanent trapphiss (trappa har 60 steg). Men klarar inte av kravet att det bara får vara 25 meter från parkering till entrédörr. (Klarar kanske 35 meter).
Jag bor i utlandet, och kommer inte använda det som permanent boende direkt, men vill troligen göra det sen.
Om jag flyttar in och vil ändra status till permanentbostad, kan jag anpassa så mycket det går, men kommer jo inte kunna flytta på huset, eller spränga ut en tunnel med en hiss för att komma upp i huset?
Kan dom ställa krav som gör det omöjligt att bo permanent, eller måste kraven vara rimliga?
Jag tittade på ett av senaste Grand Designs Sverige, där en familj bygger små kub på en slänt vid en sjö. I programmet pratar dom om att dom påtänker att flytta in permanent nångång i framtiden. Tomten är absolut inte tillgänglig enligt kraven för tillgänglighet för vanligt hus. Man kan inte nekas flytta in som jag förstår, men vad kan kommunen ställa för krav? Det kan jo vara omöjligt att uppfylla tillgänglighetskrav?
Jag står lite i samma situation. Har köpt en tomt, där det nästan är omöjligt att uppfylla alla tillgänglighetskrav. Själva huset kan anpassas alla krav. Jag vill tom ha en permanent trapphiss (trappa har 60 steg). Men klarar inte av kravet att det bara får vara 25 meter från parkering till entrédörr. (Klarar kanske 35 meter).
Jag bor i utlandet, och kommer inte använda det som permanent boende direkt, men vill troligen göra det sen.
Om jag flyttar in och vil ändra status till permanentbostad, kan jag anpassa så mycket det går, men kommer jo inte kunna flytta på huset, eller spränga ut en tunnel med en hiss för att komma upp i huset?
Kan dom ställa krav som gör det omöjligt att bo permanent, eller måste kraven vara rimliga?
Generellt sett så spelar ordningen man gör saker i en roll.B beppesignori skrev:Hej,
Dvs om man börjar med att bygga/bygga till fritidshus osv så gäller i vissa fall lite lättare regler än för ett permnanentboende.'
Men sen kan man flytta dit poermanent, och det kan inte kommunen/myndigheterna säga något om (förutom i vissa fall som kolonilotter tex där man inte får bo). Däremot kan det ju finnas saker som komplicerar ett boende som ingen postgång, ingen plogning, avfallshantering , bara sommarvatten osv.
Och det är tveksamt om du sen i efterhand kan kräva att kommunen tex ändra avfallshantering osv. Det beror nog lite på området också: Kommunen lär inte ändra tex rutiner för plogning eller avfall om det är enstaka hus som ngn flyttar in i. Men det är väl det som är baksidan med att flytta in i ett sommarhus; Det har ofta inte den satndard som permanent hus har, och då får man själva ta konsekvensen av det, man kan inte kräva ngt av kommunen (rent principiellt alltså).
https://husteamet.se/regler-for-fritidshus/
Redigerat:
Tack för svar. Jag tänker inte på vad jag kan kräva av kommunen, men vad dom kan kräva av mig. Tomten ligger i ett blandat Villa/Stuga område, där det finns vatten, avlopp, avfallshantering osv. Jag tänker bygga enligt alla krav för helårsboende, men har ett krav på tillgänglighet som inte går att lösa. Detta spiller ingen roll om jag bygger som fritidsboende, men går inte att anpassa när jag väljer att flytta dit permanent. Dom kan inte neka mig att bo där, men kommer kanske inte låta mig ändra husets status till permanent bostad?klaskarlsson skrev:
Generellt sett så spelar ordningen man gör saker i en roll.
Dvs om man börjar med att bygga/bygga till fritidshus osv så gäller i vissa fall lite lättare regler än för ett permnanentboende.'
Men sen kan man flytta dit poermanent, och det kan inte kommunen/myndigheterna säga något om (förutom i vissa fall som kolonilotter tex där man inte får bo). Däremot kan det ju finnas saker som komplicerar ett boende som ingen postgång, ingen plogning, avfallshantering , bara sommarvatten osv.
Och det är tveksamt om du sen i efterhand kan kräva att kommunen tex ändra avfallshantering osv. Det beror nog lite på området också: Kommunen lär inte ändra tex rutiner för plogning eller avfall om det är enstaka hus som ngn flyttar in i. Men det är väl det som är baksidan med att flytta in i ett sommarhus; Det har ofta inte den satndard som permanent hus har, och då får man själva ta konsekvensen av det, man kan inte kräva ngt av kommunen (rent principiellt alltså).
[länk]
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 792 inlägg
Att ändra en fritidsbostad till permanentboende är inte en väsentligt ändrad användning av bostadshuset. Därmed krävs ej bygglov för den ändrade användningen, kommunen har därmed inget tillfälle att pröva tillgängligheten i huset. Kommunen har därmed heller inget tillfälle att ha synpunkter på "huset status".
Om jag har förstått det ärr så det kommunen kan göra är att neka bygglovet om dom "misstänker" att ansökan inte stämmer.B beppesignori skrev:Tack för svar. Jag tänker inte på vad jag kan kräva av kommunen, men vad dom kan kräva av mig. Tomten ligger i ett blandat Villa/Stuga område, där det finns vatten, avlopp, avfallshantering osv. Jag tänker bygga enligt alla krav för helårsboende, men har ett krav på tillgänglighet som inte går att lösa. Detta spiller ingen roll om jag bygger som fritidsboende, men går inte att anpassa när jag väljer att flytta dit permanent. Dom kan inte neka mig att bo där, men kommer kanske inte låta mig ändra husets status till permanent bostad?
Dvs du ansöker för ett fritidshus (med de regler som gäller då, tex undantag om energieffektivitet och tillgänglighet), men har för avsikt att direkt bosätta dig permanent. Då skulle dom tydligen kunna peka på att det är permanentreglerna som gäller.
Det är lite oklart vad dom skulle kunna basera ett sådant beslut på, men kanske att du inte har ngn annan permanent address tex ?
Men när du väl har fått lov och byggt så kan dom som Claes också skriver inte lägga sig i din använding. Du får fritt flytta in, utan att göra några anpassningar.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 792 inlägg
Egentligen inte. Lagregleringen med stöd av praxis är tydlig här, byggnadsnämnden ska pröva inkommen bygglovsansökan. De har att välja mellan att ge bygglov, att vägra bygglov och att förelägga den sökande att inkomma med kompletterande uppgifter som behövs för prövningen. D v s byggnadsnämndens medarbetare eller själva nämnden har inte som uppgift att sitta och spekulera kring att den sökande inte är tillförlitlig.klaskarlsson skrev:
Detta finns t o m reglerat i förvaltningslagen att en myndighet endast får vidta åtgärder som har stöd i rättsordningen samt att den ska i sin verksamhet vara saklig och opartisk.
Så söker man bygglov för att bygga ett bostadshus för fritidsändamål så är det detta som byggnadsnämnden har att förhålla sig till i sin prövning.
Det hela beror ju lite på. Man får ju bo i sommarstuga året om. Men om man vill vara korrekt och göra det till permanentboende så kommer vissa krav på tillgänglighet och liknande ställas. Alltså saker som gäller det utvändiga. Som Cleas skriver, har de ingen rätt att komma in och titta. De riktiga kraven kommer först om du ska bygga om/till innan du gör om det till permanentboende. Då kommer det krävas att även de invändiga anpassas efter samma regler som vanliga villor.
Låter rimligt.Claes Sörmland skrev:
Egentligen inte. Lagregleringen med stöd av praxis är tydlig här, byggnadsnämnden ska pröva inkommen bygglovsansökan. De har att välja mellan att ge bygglov, att vägra bygglov och att förelägga den sökande att inkomma med kompletterande uppgifter som behövs för prövningen. D v s byggnadsnämndens medarbetare eller själva nämnden har inte som uppgift att sitta och spekulera kring att den sökande inte är tillförlitlig.
Detta finns t o m reglerat i förvaltningslagen att en myndighet endast får vidta åtgärder som har stöd i rättsordningen samt att den ska i sin verksamhet vara saklig och opartisk.
Så söker man bygglov för att bygga ett bostadshus för fritidsändamål så är det detta som byggnadsnämnden har att förhålla sig till i sin prövning.
Jag läste annorlunda här, men det är inte tydligt hur dom resonerar
"Fritidshus är alltså avsedda för tillfällig användning under lediga stunder och semestrar, medan permanentboende är avsedda för året-runt-bosättning. Det är inte tillåtet att ansöka bygglov för ett fritidshus och sedan omedelbart använda det som permanentboende. Om kommunen har anledning att tro att detta är avsikten kan man få avslag."
https://husteamet.se/regler-for-fritidshus/
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 792 inlägg
Du kan ju inte ansöka om bygglov för ett fritidshus och sen informera byggnadsnämnden före den har fattat beslut kring bygglovet att du har ingivit felaktiga uppgifter avseende detta. Då tar naturligtvis byggnadsnämnden hänsyn till att du har ingivit felaktiga uppgifter i sin prövning.klaskarlsson skrev:
Låter rimligt.
Jag läste annorlunda här, men det är inte tydligt hur dom resonerar
"Fritidshus är alltså avsedda för tillfällig användning under lediga stunder och semestrar, medan permanentboende är avsedda för året-runt-bosättning. Det är inte tillåtet att ansöka bygglov för ett fritidshus och sedan omedelbart använda det som permanentboende. Om kommunen har anledning att tro att detta är avsikten kan man få avslag."
[länk]
Och tanken är naturligtvis att om du vill bygga ett hus för permanent bosättning ska du söka bygglov för just det. Men det finns inget som hindrar att du bygger ditt fritidshus och strax efter att slutbesked har getts så ändrar du dina planer och bosätter dig där permanent. Kan det utnyttjas av den enskilde som inte är helt ärligt vid bygglovsansökan? Ja, systemet är inte perfekt och bygger på ärligt uppsåt.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 792 inlägg
Förhoppningsvis löses detta i vår när regeringen avreglerar utformnings- och de tekniska egenskapskraven i författningen. Regeringen arbetar för att det ska bli enklare att ta befintliga byggnader i bruk för nya ändamål och för att det ska vara enklare att bygga om och ut dem. D v s bättre resursutnyttjande av det befintliga byggnadsbeståndet och mindre av den här lekskolan med obegripliga och för samhället förlamande PBL-regler som har vuxit fram.
Redigerat:
Vad gäller åt andra hållet, jag tänker främst på hemtjänst och liknande? Vilka krav kan den enskilde (resp kommunen) ställa?
Det nämndes ovan avfallshantering, plogning mm. Just avfallshanteringen måste väl kommunen ordna med, oavsett om man bor permanent eller som fritidsboende, men de lär inte ha krav på sig att flytta hämtning närmre huset t ex bara för att användandet ändras från fritid till permanent.
Det nämndes ovan avfallshantering, plogning mm. Just avfallshanteringen måste väl kommunen ordna med, oavsett om man bor permanent eller som fritidsboende, men de lär inte ha krav på sig att flytta hämtning närmre huset t ex bara för att användandet ändras från fritid till permanent.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 792 inlägg
Normalt ansvar kommunen inte för någon plogning om det inte rör sig om detaljplanerat område med kommunalt huvudmannaskap. Då spelar det ingen roll om det är fritidshus eller permanent boende i områden, eller fastigheterna inte alls är bebyggda. Kommunen har en skyldighet att hålla gatorna plogade oavsett.Y YuGi skrev:Vad gäller åt andra hållet, jag tänker främst på hemtjänst och liknande? Vilka krav kan den enskilde (resp kommunen) ställa?
Vad gäller avfallshantering så faller det på kommunen att som huvudregeln hämta avfallet vid fastigheten om fastighetsägaren begär det (=tecknar ett avfallsabonnemang). Detta är alltså en rättighet för den enskilde fastighetsägaren och en skyldighet för kommunen som en del av det kommunala avfallsmonopolen. Miljöbalken 15 kap:

Rätten till hemtjänst är också en kommunal skyldighet.
Ingen av de ovan diskuterade sakerna har alltså att göra med bygglov eller ändrad användning av bostadshus att göra. De ligger helt parallellt i lagstiftningen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan kommunen kräva att jag kopplar bort dagvattnet....
Juridik -
Kan kommunen kräva 6 meter från tomtgräns?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Kan kommunen kräva installation av digitalvattenmätare?
Vatten & Avlopp -
Kan kommunen kräva att jag anlitar firma för att riva eternit?
Byggmaterial & Byggteknik -
Har jag rätt att kräva en ny häck av kommunen?
Juridik