85 644 läst · 276 svar
86k läst
276 svar
Vad kan jag kräva av företag som sålt dåliga trallskruvar?
Det är korrekt. Men att påstå att den är grövre är fel. Grovleken är inte samma som arean. Skulle vara första gången i världshistorien som någon köper skruv/trä/metall etc och anger arean på frågan och vilken grovlek eller hur grov som önskas.G gravedigger skrev:
Medlem
· Halland
· 19 inlägg
Jag har också haft problem med skruvar som går av, särskilt över tid (flera år). Min lösning blev tjockare (6mm) och längre (100mm). Dyrare men funkar.T Themen skrev:Jag köpte mitt tralldäck av en av Sveriges största byggvaruhandlare förra sommaren. All materiel (35x145) och all skruv som jag blev rekommenderad. Hade personlig kontakt med en säljare. Ifrågasatte till och med skruvarna men han rekommenderade verkligen dem. Nu är det ganska många plankor som nu släppt. Först trodde jag att skruven bara släppt från fästet under men märker sen att skruvarna bara går runt. När jag lyckas få upp en del av skruvarna så ser jag att dom är helt av. Jag går sen och gör stickprov över hela altanen även på de plankor som inte verkar lösa. Till min förskräckelse märker jag att nästan alla skruvar jag testar har gått av.
Just nu ser jag bara att jag måste göra om hela trallen på ca 40kvm. Jag måste ta bort alla plankor eftersom många av dom skruvar som gått av får jag inte upp. Sen kan jag ändå inte skruva i nya skruvar eftersom andra änden av skruven sitter kvar i bärlagret.
Har mailat min säljare men inte fått svar än. Men är helt uppgiven nu med tanke på alla pengar och all tid jag lagt på däcket. Och nu kanske måste göra om allt igen på grund av dåliga skruvar som jag blivit rekommenderad!
Vad kan jag kräva av företaget? Ser ju helst att dom ska skicka hit några hantverkare och gör om allt igen gratis men det lär väl inte hända. Men total ersättning eller om allt måste göras om? Arbetstid? Om dom vägrar måste man väl kunna anmäla nånstans? ARN?
Tar tacksamt emot råd eller lösningar!
Bigofar bild på skruvarna.
/J.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Varför skulle jag kolla min matte sa du? När det är du som inte kan räkna?K kniv skrev:
Grovlek är ett samlingsnamn för väldigt många definitioner, tex yta, som jag refererade till. Det du skrev, att diametern är 14% större, är rätt men vad vill du ha sagt med det?K kniv skrev:
Det är arean, ytan som är det intressanta.
Vem är det som målar in sig i ett hörn eg herr/fru jag vet bäst och vart vill du komma med ditt nonsens?
Jag står fast i att skruvar som är dåligt härdade går av lättare än skruvar som är bra härdade, därmed inte sagt att inte rostfritt är bättre, jag kör ju själv alltid med rostfritt till trall. Men nu hade ju TS köpt något som påstås vara härdat, så då kan vi väl prata om det och jämföra dimensioner med yta eftersom det ligger till grund för hållfasthet när man jämför skruv av samma märke åtminstone, bortsett från tillverkningsfel.
D
Den ofrivillige klåparen
Medlem
· 1 071 inlägg
Den ofrivillige klåparen
Medlem
- 1 071 inlägg
Jag vet inte vad du svarar på eller läst in, men jag ville lyfta vårt svenska stål som är on par eller bättre än japanska diton.P patriklarsson skrev:Ja, men Essve har inköpskontor i Taiwan och Shanghai? De har flyttat något lager till Sverige för att få ner frakter och miljöpåverkan men jag tror inte de billigaste skruvarna på marknaden är från Sverige, Biltema tex, inte en chans.
De har bytt skruv och förpackning säkert två ggr sedan de sålde lådor med gult plastlock men de skruven då, för 10-15år sen, de var härdade på riktigt.
Problemet var bara ytbehandlingen, de var FZB för inomhusbruk.
När jag köpte coatad skruv sist så hade de bytt kartong igen, skruven såg inte likadan ut, behövde 6x50mm, bra pris men kvaliteten är inte den bästa.
Man får väl vad man betalar för helt enkelt.
Var dessa Essve "dyra" TS?
Enda gången jag använt coatad skruv innan är till ett loftgolv inomhus när jag kom över ett tusenpack på Jula eller Clas Ohlson till superpris och skruvade trallskruven snett i spånten på råspont och det hjälper med liten skalle.
Jag förväntar mig heller inte att skruven då är av högsta kvalitet.
Kan vara så att jag fick något ex av feltillverkad skruv när jag la en liten terrass vid kåken för aldrig haft problem med Heco rostfri tidigare heller på mängder med byggen. Men som sagt 4,8mm är 30% grövre än 4,2mm, det är stor skillnad.
Enda sättet att veta om jag har något rätt i mina teorier om att härdningskvaliteten är problemet är att köpa någon svensktillverkad inomhus skruv o montera trallgolv och se om någon skruv går av. De kommer rosta ja, men jag tror inte de går av.
Vet ej hur det är med Gunnebo nu för tiden, förr gjorde de en hel del i Sverige, bla härdad kätting, då jag själv varit i fabriken en gång och tittat.
Finns säkert kinesisk mfl kätting med, men känns så där om man ska lyfta motorer mm o ha sina armar o ben under
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Jag vet att det finns bra svenskt stål, jag vet inte vad du ville ha sagt med det?D Den ofrivillige klåparen skrev:
Är ganska svårt att tyda dina tankar.
Men mina tänkar var att OM Essve har inköpskontor i Asien, vilket jag googlade fram, så är nog inte alla produkter från Sverige och att tillverkningskvaliteten i Asien inte alltid är motsvarande svensk standard. Trodde detta framgick. Men nu fick du utvecklat.
Dilemmat är väl då att det inte är trallskruv utan träskruv...H Hallandsbyggaren skrev:
Trallskruv finns väl inte i den dimensionen? Använde du Rostfritt eller C4? Det viktigaste är ju att det fungerar.
maskeradeproggaren
Medlem
· Skåne
· 160 inlägg
maskeradeproggaren
Medlem
- Skåne
- 160 inlägg
Tråkig historia, hoppas det löser sig. Har också lärt mig, den hårda vägen, att C4 kan vara riktigt dåligt att skruva trall med, oavsett märke, så väljer konsekvent bort det för alla typer av skruvar som är utomhus. Det är nästan lite märkligt att så många erkända tillverkare propsar för det? De måste ju har väldigt många reklamationer.. Använder alltid rostfritt hädanefter, A2 eller A4. Har haft 0 problem med dem.
Medlem
· Halland
· 19 inlägg
Javisst är det träskruv och jag har köpt C4. Jag har inte förstått poängen med formen på huvudet på trallskruv. När trallen vrider sig så är det låg förmåga för skruven att hålla tillbaka.C Chokladmonster skrev:
Skruvarna är väl för korta och kanske för tunna.
Ska du bara veta en enda sak om skruvar är det att den bör vara dubbelt så lång som tjockleken på det du skruvar fast. Detta är en bra minnesregel, som även om den främst gäller för trä, oftast går att applicera på andra material om du är osäker på vilken skruvlängd du ska ha.
https://www.proffsmagasinet.se/kunskapsportalen/guider/skruvguide-anvand-ratt-sorts-skruv
Ska du bara veta en enda sak om skruvar är det att den bör vara dubbelt så lång som tjockleken på det du skruvar fast. Detta är en bra minnesregel, som även om den främst gäller för trä, oftast går att applicera på andra material om du är osäker på vilken skruvlängd du ska ha.
https://www.proffsmagasinet.se/kunskapsportalen/guider/skruvguide-anvand-ratt-sorts-skruv
D
Den ofrivillige klåparen
Medlem
· 1 071 inlägg
Den ofrivillige klåparen
Medlem
- 1 071 inlägg
Vännen,P patriklarsson skrev:Jag vet att det finns bra svenskt stål, jag vet inte vad du ville ha sagt med det?
Är ganska svårt att tyda dina tankar.
Men mina tänkar var att OM Essve har inköpskontor i Asien, vilket jag googlade fram, så är nog inte alla produkter från Sverige och att tillverkningskvaliteten i Asien inte alltid är motsvarande svensk standard. Trodde detta framgick. Men nu fick du utvecklat.
Jag svarade på ett inlägg om härdning av (special)stål, där skribenten tog japanska stål som exempel. Jag ville belysa att vi inte måste leta i andra änden av världen, utan vi har specialstål av absoluta världsklass runt hörnet.
Vart Essve köper in eller tillverkar sina produkter skiter jag högaktningsfullt i, lika så hur deras krav mot eventuell underleverantör ser ut, liksom deras kvalitetssäkring. Detta har jag inte heller diskuterat öht. Så varför du riktar dessa inlägg mot mig är obegripligt.
Efter att ha läst igenom de flesta inlägg i tråden, tror jag att den mest framkomliga vägen för dig är, Att allt "krutet" används mot tillverkaren/marknadsföraren av dessa skruvar, som uppenbarligen inte håller måttet för detta ändamål. Kunde du få med dig byggvarukedjan på din sida.. Kunde ni gemensamt vända er mot tillverkaren!, Det ger en helt annan "Tyngd" i processen, än som man bedriver ärendet i egenskap av enskild konsument..Då tillverkaren/marknadsföraren av dessa skruvar sannolikt är mycket angelägen om att "hålla sig väl" med en så stor och viktig kund som en rikstäckande byggkedjaT Themen skrev:
Slutsatser från mig:
Inget fel har begåtts vid byggandet, bra avstånd, ingen slagskruvdragare har använts
Mindre troligt/osannolikt att byggvaruhuset gett dig fel rekommendationer, då de alltid utgår från vad tillverkaren uppger i sina datablad/Produktbeskrivning
Den "felande" länken här är skruvarna allena,som Ej håller måttet för ändamålet
Redigerat:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Skulle tro detsamma, att man ligger väldigt nära marginal med 4,2mm på 28mm trall och grövre, samt 27-30mm med spets inräknat som infästning är klent, den tumregel jag hört för länge sedan var, som jag skrev tidigare, vid påfrestande förband, infäst del 1/3del av skruvlängden.R Riverground skrev:
Däremot har jag inte haft problem med 4,2x55 för 22mm trall.
Ska kolla över min altan där jag haft problem tidigare igen, se om någon 4,8x75mm skruv nu har gått av, men det tror jag inte.
Tips om man vill ha grövre "osynlig infästning" Fast deck tool och skruv, finns i A4 o 4,8mm både 60 o 75mm men verkar förhållandevis dyra.
Jag har inte riktat någonting mot dig, utan citerat dina inlägg med hänvisning till att om Sverige eller Japan har bra stål är irrelevant om skruven är gjord i Taiwan. Trist att du tar illa upp, men ditt inlägg om att framhäva svenskt stål framför japansk har inte med topic att göra.D Den ofrivillige klåparen skrev:Vännen,
Jag svarade på ett inlägg om härdning av (special)stål, där skribenten tog japanska stål som exempel. Jag ville belysa att vi inte måste leta i andra änden av världen, utan vi har specialstål av absoluta världsklass runt hörnet.
Vart Essve köper in eller tillverkar sina produkter skiter jag högaktningsfullt i, lika så hur deras krav mot eventuell underleverantör ser ut, liksom deras kvalitetssäkring. Detta har jag inte heller diskuterat öht. Så varför du riktar dessa inlägg mot mig är obegripligt.
Sen kan jag inte säga att TS skruv är gjord i Taiwan, men om de har inköpskontor där är det väl mer troligt än Sverige och Japan.
För övrigt slår vissa japanska stål de svenska, men det är ett tag sedan vi ägnade oss åt att tillverka svärd mm.
Fattar inte vad du tar illa upp över?
Du citerar något om Japan och jag citerar dig och säger att skruven är troligen inte svensk. Lugna dig.
D
Den ofrivillige klåparen
Medlem
· 1 071 inlägg
Den ofrivillige klåparen
Medlem
- 1 071 inlägg
Vid det här laget borde du förstått mitt obefintliga intresse att diskutera skruvstålets ursprungsland med dig, men jag kan göra det för att du ska bli glad.P patriklarsson skrev:Skulle tro detsamma, att man ligger väldigt nära marginal med 4,2mm på 28mm trall och grövre, samt 27-30mm med spets inräknat som infästning är klent, den tumregel jag hört för länge sedan var, som jag skrev tidigare, vid påfrestande förband, infäst del 1/3del av skruvlängden.
Däremot har jag inte haft problem med 4,2x55 för 22mm trall.
Ska kolla över min altan där jag haft problem tidigare igen, se om någon 4,8x75mm skruv nu har gått av, men det tror jag inte.
Tips om man vill ha grövre "osynlig infästning" Fast deck tool och skruv, finns i A4 o 4,8mm både 60 o 75mm men verkar förhållandevis dyra.
Jag har inte riktat någonting mot dig, utan citerat dina inlägg med hänvisning till att om Sverige eller Japan har bra stål är irrelevant om skruven är gjord i Taiwan. Trist att du tar illa upp, men ditt inlägg om att framhäva svenskt stål framför japansk har inte med topic att göra.
Sen kan jag inte säga att TS skruv är gjord i Taiwan, men om de har inköpskontor där är det väl mer troligt än Sverige och Japan.
För övrigt slår vissa japanska stål de svenska, men det är ett tag sedan vi ägnade oss åt att tillverka svärd mm.
Fattar inte vad du tar illa upp över?
Du citerar något om Japan och jag citerar dig och säger att skruven är troligen inte svensk. Lugna dig.
Jag tycker hela tesen om att det är stålets tillverkningsland, respektive skruvens tillverkningsland, som gjort att skruvarna gått sönder är helt osannolik.
Min hållning är, liksom tidigare redovisat, att härdad skruv är ett dåligt val i en altan, pga dess låga duktilitet jämfört med en icke-härdad (rostfri) skruv. Den som bläddrar lite i Essves egna material ser att den härdade skruven bara rekommenderas i undantagsfall, annars är det ohärdad rostfri skruv som gäller, A2 eller A4 beroende på miljö.
Redigerat: