M MiraHermano skrev:
Min svägerska fick samma problem med sin nybyggda altan också på 40kvm. Fick liknande skruv (Essve, C4) av Optimera. Det är katastrof att de ens får sälja sånna skruvar, det säger ganska mycket om vilken nivå stora kända bygghandlare egentligen ligger på. Det säger sig självt att det alltid ska vara A2/ A4 rostfria. Dem är mjuka, tar upp rörelser o rostar inte. Virke är levande material och rör på sig; impregnerat virke (speciellt nytryckt) fräter dessutom enormt på skruvarna. Så att sälja en skruv som inte tål rörelser samt inte tål impregneringvätska är med andra ord sämsta kombon, det kan en två-åring räkna ut. Impregnerad trall är oftast nytryckt för säsongen så du dränker för det första skruven i frätande vätska, för det andra när trallen torkar under sommaren rör trallen på sig, när det sen regnar o torkar om vartannat så utsätts skruven för "enorma" rörelser som den inte är gjord för och då "poppar" den. Återigen det kan ett förskolebarn förstå, men inte säljaren som aldrig byggt en altan, och inte materialinköparen heller, för de tänker bara på inköpspriset. Detta enkla förklarade jag för min svägerska som inte kan ett skit om att bygga, hon tog det med Optimera och de kom efter 2 mån ut med svansen mellan benen o bytte ut alla skruv. Det har du all rätt att kräva, då de sålt en skruv som inte är ämnad för sitt syfte; med andra ord falsk marknadsföring (då en proffsbutik ska kunna sina grejer, det ligger liksom i själva innebörden av ordet "proffs"). Dvs du bör vinna den matchen ganska enkelt med 1-0, men allt tar sin tid o det är bara o beklaga att du tyvärr kommer får vänta tills det är utbytt och det är ju det absolut tråkigaste nu när sommaren redan är här och man sett fram emot att inta sin nybyggda altan.

Ps. Den enda fördelen med C4 skruven som jag ser det är att skruven o skallen såklart är hårdare o tål att skruvas ner och upp flertalet ggr med om du t ex sätter den fel eller stöter på en hård kvist eller liknande, medans en A2/A4 behöver du kassera för att den är så mjuk så att spåren i skallen för bitsen förstörs o skruven oftast böjer sig när den stöter på nåt hårt o blir näst intill omöjlig att skruva med 2ggr. Så det kan gå åt fler skruv, men det är det alltid värt Ds.
Ja det kemiska ska inte underskattas. Tryckimpregnerat paket av virke med lyckad impregnering är som att skruva in skruven i en tunna saltsill.

Även i inredning i båtar kan man hitta mässingskruv dold av träplugg med fernissad yta som ändå pulveriserats.

Kanske en liten offeranod av zink borde sitta under varje altanplanka?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Jonas Persson
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Och på vilka grunder avfärdar du skallens betydelse? Har du någon analys, provning eller relevant erfarenhet att luta dig mot?
Vänd på frågan, vad är det som är så unikt med trall som gör att den kräver ett annat huvud jämfört med annat tryckt virke?

Varför måste inte 45x145 ha liten skalle?

I min värld har den lilla skallen tagits fram så att inte träet flisar sig och man får stickor i fötterna, inte för att skruven annars går av. Det är även mer diskret med liten skalle.

En vidareutveckling är dolt montage som tar bort skruven helt.

Stålets egenskaper, tjocklek på skruven och om gängan endast är i underliggande regel är vad som avgör hur väl det håller.

Pris prestanda pressar även ner dimensionerna (skruven är närmare brottgränsen), samtidigt som grövre trall blivit populärt (som nämnts ovan ökar det stressen på skruven).

En annan unik detalj för trall är att brädorna ligger platt på reglarna. Skruvförbandet behöver inte hantera krafter på samma sätt som i det underliggande regelverket. Trallen ligger kvar och går att gå på även utan skruv, något som inte är sant för de flesta andra konstruktionsfall. Så skruven behöver inte nå lika djupt i den underliggande regeln, det är inte kritiskt.

Därför kan man gå ner i dimension så pass mycket att marginalerna till brott är mindre och det blir fel ibland. Finns det någon tråd på Byggahus där någon byggt en annan typ av träkonstruktion och "alla" skruvar gått av efter en vinter?
 
  • Gilla
patriklarsson
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Vart framgår att en C4 trallskruv av kolstål är mjukare än en vanlig C4 träskruv i kolstål?

Och på vilka grunder avfärdar du skallens betydelse? Har du någon analys, provning eller relevant erfarenhet att luta dig mot?
Tack för att du frågar!
Jsg har liksom du själv eller några andra här i tråden någon analys att luta mig emot. Eller någon relevant erfarenhet. Jag antar att du ifrågasätter alla här som har en annan teori.

Stor eller liten skalle utseende eller inte?

Jag har en klätterställning som är ihop skruvad med skruvar med stora skallar.
Den har inte trillat ihop ännu. Borde den inte gjort det?
När man spikade trall var det också stora skallar.
Är teorin när det gäller trall det är att allting rör sig kring skruven? Så måste det vara .

För intr har det med att mindre skalle syns mindre?



Problemet med skruvar är det är svårt att hitta några tester som talar för det ena eller andra. Så om du har det blir jag glad!
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
T
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vänd på frågan, vad är det som är så unikt med trall som gör att den kräver ett annat huvud jämfört med annat tryckt virke?

Varför måste inte 45x145 ha liten skalle?

I min värld har den lilla skallen tagits fram så att inte träet flisar sig och man får stickor i fötterna, inte för att skruven annars går av. Det är även mer diskret med liten skalle.

En vidareutveckling är dolt montage som tar bort skruven helt.

Stålets egenskaper, tjocklek på skruven och om gängan endast är i underliggande regel är vad som avgör hur väl det håller.

Pris prestanda pressar även ner dimensionerna (skruven är närmare brottgränsen), samtidigt som grövre trall blivit populärt (som nämnts ovan ökar det stressen på skruven).

En annan unik detalj för trall är att brädorna ligger platt på reglarna. Skruvförbandet behöver inte hantera krafter på samma sätt som i det underliggande regelverket. Trallen ligger kvar och går att gå på även utan skruv, något som inte är sant för de flesta andra konstruktionsfall. Så skruven behöver inte nå lika djupt i den underliggande regeln, det är inte kritiskt.

Därför kan man gå ner i dimension så pass mycket att marginalerna till brott är mindre och det blir fel ibland. Finns det någon tråd på Byggahus där någon byggt en annan typ av träkonstruktion och "alla" skruvar gått av efter en vinter?
Trallskruv har liten skalle enbart för att vara mindre synlig skulle jag tippa samt att en trall bräda inte kan vrida sig lika jävligt som en regel då dom oftast är skruvade på många ställen.

Jag har ett staket med 45mm ribbor där jag har fått byta ut skruv i massor då dom gått av.
Först hade jag för litet huvud så ribborna vred sig runt huvudet och lossnade.
Sen bytte jag till större huvud typ 6x100 men då gick dom av istället.
Så jag blev till slut tvungen att dubblera antalet skruvar för att få ribborna att inte kunna vrida sig.
Kraften i en träregel när den börjar vrida sig är ganska stor.
 
M MiraHermano skrev:
Min svägerska fick samma problem med sin nybyggda altan också på 40kvm. Fick liknande skruv (Essve, C4) av Optimera. Det är katastrof att de ens får sälja sånna skruvar, det säger ganska mycket om vilken nivå stora kända bygghandlare egentligen ligger på. Det säger sig självt att det alltid ska vara A2/ A4 rostfria. Dem är mjuka, tar upp rörelser o rostar inte. Virke är levande material och rör på sig; impregnerat virke (speciellt nytryckt) fräter dessutom enormt på skruvarna. Så att sälja en skruv som inte tål rörelser samt inte tål impregneringvätska är med andra ord sämsta kombon, det kan en två-åring räkna ut. Impregnerad trall är oftast nytryckt för säsongen så du dränker för det första skruven i frätande vätska, för det andra när trallen torkar under sommaren rör trallen på sig, när det sen regnar o torkar om vartannat så utsätts skruven för "enorma" rörelser som den inte är gjord för och då "poppar" den. Återigen det kan ett förskolebarn förstå, men inte säljaren som aldrig byggt en altan, och inte materialinköparen heller, för de tänker bara på inköpspriset. Detta enkla förklarade jag för min svägerska som inte kan ett skit om att bygga, hon tog det med Optimera och de kom efter 2 mån ut med svansen mellan benen o bytte ut alla skruv. Det har du all rätt att kräva, då de sålt en skruv som inte är ämnad för sitt syfte; med andra ord falsk marknadsföring (då en proffsbutik ska kunna sina grejer, det ligger liksom i själva innebörden av ordet "proffs"). Dvs du bör vinna den matchen ganska enkelt med 1-0, men allt tar sin tid o det är bara o beklaga att du tyvärr kommer får vänta tills det är utbytt och det är ju det absolut tråkigaste nu när sommaren redan är här och man sett fram emot att inta sin nybyggda altan.

Ps. Den enda fördelen med C4 skruven som jag ser det är att skruven o skallen såklart är hårdare o tål att skruvas ner och upp flertalet ggr med om du t ex sätter den fel eller stöter på en hård kvist eller liknande, medans en A2/A4 behöver du kassera för att den är så mjuk så att spåren i skallen för bitsen förstörs o skruven oftast böjer sig när den stöter på nåt hårt o blir näst intill omöjlig att skruva med 2ggr. Så det kan gå åt fler skruv, men det är det alltid värt Ds.
Var det trallskruv som användes? Eller hade man monterat fel skruv? Det är väldigt viktig sak i frågestunden.
Om vi förutsätter att det som användes var trallskruv då låter det onekligen som fel på den batchen.
C4 skruv används väldigt flitigt när det gäller trallskruv. Jag har själv använt det. Utan problem. Otur alltså. Jag skulle vara kaxig och säga att 90% av all trall skuvad i områden som inte ligger vid vatten är skruvad med C4 Det håller!
Att bitsen slits? Är att förvänta sig . Dels så är de bits som följer med asken inte någon super kvalitet. Sen slits bits skruva 1000 skruvar sliter på alla bits. slinter man någon gång så slits de ännu mer.

När det gäller ts fall så var det fel skruv. oavsett om de fungerar lika bra kan du inte bevisa det så är det kört.
Det är ramverket under trallen som utsätt för de stora lasterna.
 
Jonas Persson
T TH885 skrev:
Jag har ett staket med 45mm ribbor där jag har fått byta ut skruv i massor då dom gått av.
Antar att du syftar på tjockleken och inte bredden?

Ytterligare ett fall med tjocka brädor, men där de utsätts för väder och vind så att de vrider sig och skruven utsätts för stora krafter.
 
D
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tack för att du frågar!
Jsg har liksom du själv eller några andra här i tråden någon analys att luta mig emot. Eller någon relevant erfarenhet. Jag antar att du ifrågasätter alla här som har en annan teori.

Stor eller liten skalle utseende eller inte?

Jag har en klätterställning som är ihop skruvad med skruvar med stora skallar.
Den har inte trillat ihop ännu. Borde den inte gjort det?
När man spikade trall var det också stora skallar.
Är teorin när det gäller trall det är att allting rör sig kring skruven? Så måste det vara .

För intr har det med att mindre skalle syns mindre?



Problemet med skruvar är det är svårt att hitta några tester som talar för det ena eller andra. Så om du har det blir jag glad!
Jag ifrågasätter vad som framstår som säkra påståenden men vad som är hypoteser tills annat kan fastställas. :) Framför allt gör jag det för jag tror att skallen har betydelse. Här projicerar jag erfarenhet av hållfasthetsanalys av metalliska konstruktioner, vilket jag ägnat hela mitt yrkesverksamma liv åt. För att veta med någon större konfidens krävs dock antingen experiment, eller en fördjupad analys av problemet. Tills något av detta är gjort tycker jag att betydelsen av skallens storlek och geometri inte kan försummas.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vänd på frågan, vad är det som är så unikt med trall som gör att den kräver ett annat huvud jämfört med annat tryckt virke?

Varför måste inte 45x145 ha liten skalle?

I min värld har den lilla skallen tagits fram så att inte träet flisar sig och man får stickor i fötterna, inte för att skruven annars går av. Det är även mer diskret med liten skalle.

En vidareutveckling är dolt montage som tar bort skruven helt.

Stålets egenskaper, tjocklek på skruven och om gängan endast är i underliggande regel är vad som avgör hur väl det håller.

Pris prestanda pressar även ner dimensionerna (skruven är närmare brottgränsen), samtidigt som grövre trall blivit populärt (som nämnts ovan ökar det stressen på skruven).

En annan unik detalj för trall är att brädorna ligger platt på reglarna. Skruvförbandet behöver inte hantera krafter på samma sätt som i det underliggande regelverket. Trallen ligger kvar och går att gå på även utan skruv, något som inte är sant för de flesta andra konstruktionsfall. Så skruven behöver inte nå lika djupt i den underliggande regeln, det är inte kritiskt.

Därför kan man gå ner i dimension så pass mycket att marginalerna till brott är mindre och det blir fel ibland. Finns det någon tråd på Byggahus där någon byggt en annan typ av träkonstruktion och "alla" skruvar gått av efter en vinter?
Håller med dig i allt du skriver, förutom att skallens utformning inte spelar någon roll. Både storlek och form bör ha inverkan. Som exempel: för normalkrafter så ger en mindre och/eller en spetsigare skalle en större påkänning i trallen (där kontakt sker) och därmed större deformation av trät, vilket avlastar skruven. Vidare kan skruvens skalle påverka hur skruven böjs när trät expanderar, principiellt kan en stor skalle ge ett randvillkor för översta delen av skruven, vilket ökar böjspänningen i skruven. Jag tror det finns viktigare parametrar än skallen, som skruvlängd, gänglängd, mekaniska egenskaper och över tid även korrosionsskydd, men inte att skallen är obetydlig. Denna tes stöds även av VSB, vars svar TS delat här i tråden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Namnethär
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Jag ifrågasätter vad som framstår som säkra påståenden men vad som är hypoteser tills annat kan fastställas. :) Framför allt gör jag det för jag tror att skallen har betydelse. Här projicerar jag erfarenhet av hållfasthetsanalys av metalliska konstruktioner, vilket jag ägnat hela mitt yrkesverksamma liv åt. För att veta krävs med någon större konfidens krävs dock antingen experiment, eller en fördjupad analys av problemet. Tills något av detta är gjort tycker jag att betydelsen av skallens storlek och geometri inte kan försummas.


Håller med dig i allt du skriver, förutom att skallens utformning inte spelar någon roll. Både storlek och form bör ha inverkan. Som exempel: för normalkrafter så ger en mindre och/eller en spetsigare skalle en större påkänning i trallen (där kontakt sker) och därmed större deformation av trät, vilket avlastar skruven. Vidare kan skruvens skalle påverka hur skruven böjs när trät expanderar, principiellt kan en stor skalle ge ett randvillkor för översta delen av skruven, vilket ökar böjspänningen i skruven. Jag tror det finns viktigare parametrar än skallen, som skruvlängd, gänglängd, mekaniska egenskaper och över tid även korrosionsskydd, men inte att skallen är obetydlig. Denna tes stöds även av VSB, vars svar TS delat här i tråden.
Du ser du tror att skallen har betydelse. Men du vet inte. Men varför delar du inte med dig av dina teorier? Du ifrågasätter våra teorier berättar om din kunskap. Är det inte för mycket begärt? Det är ett forum man får ta saker med en nypa salt.

Hela din arbetskarriär! Du kanske precis blivit torr bakom öronen 😋😉
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
OBS killen som spenderat hela sitt yrkesverksamma liv åt materallära har killgissat, förresten är det 3 dagar vi pratar om?
Som påstår att världens alla skruv har samma hållfasthet per yta.
Varför, om du nu jobbar med detta, tar du inte med dig lite skruv till jobbet och drar av i en testmaskin?
Sådan hade jag i skolan för 25år sen.
Troligen för att du inte ens har några skruv hemma, men hänger på ett byggforum.
Då kan jag skicka ett tiotal olika till dig när jag kommer hem från sem, skicka pm.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Jonas Persson
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Håller med dig i allt du skriver, förutom att skallens utformning inte spelar någon roll. Både storlek och form bör ha inverkan. Som exempel: för normalkrafter så ger en mindre och/eller en spetsigare skalle en större påkänning i trallen (där kontakt sker) och därmed större deformation av trät, vilket avlastar skruven. Vidare kan skruvens skalle påverka hur skruven böjs när trät expanderar, principiellt kan en stor skalle ge ett randvillkor för översta delen av skruven, vilket ökar böjspänningen i skruven. Jag tror det finns viktigare parametrar än skallen, som skruvlängd, gänglängd, mekaniska egenskaper och över tid även korrosionsskydd, men inte att skallen är obetydlig. Denna tes stöds även av VSB, vars svar TS delat här i tråden.
Summa summarum, en mindre skalle innebär lägre sträcklaster på skruven som då inte behöver vara lika stark, men samtidigt sitter brädan bokstavligt löst till då skruvskallen riskerar att dras igenom brädan. Helt eller delvis, Newton hjälper dock också till med att hålla den på plats, (typ nedåt).

Så valet står mellan en tjockskallig grov skruv som står upp för uppgiften en redig och god skruv ska klara, eller en klen och svagsint som gör så gott den kan - men med ett snyggt resultat och till ett lägre pris 🤓

Eller så blir valet något odefinierat mittemellan...
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Fascinerande brott. Har rostsskyddet gjort dem spröda kanske? Vore fint med en bild på springavståndet.

Det blir ju en stor skillnad på sträckningen av skruven om skallen kryper ner lite när plankan sväller eller fryser uppåt mot att skallen sitter kvar på ytan.
Anledningen till brottypen är att C4 skruv är härdad medans rostfri inte är det. C4 skruv tillverkas av vanligt mjukt stål för att sedan härdas innan ytbehandling. Rostfritt stål innehåller för lite kol för att det ska kunna härdas och tillverkas därför av ett medelhårt rostfritt stål, normalt A2(AISI 304) eller A4 (AISI316). Härdning av kolstål kan göras i olika nivåer och trallskruv är oftast lite mjukare än träskruv. När trall 145x34 läggs så skall det läggas med 152mm avstånd mellan framkant till framkant, detta för att dessa kan svälla upp till 150,4mm när de när 30% fuktkvot. Detta följs sällan och trallen ligger för tätt och när den sväller så trycks brädorna ihop och uppåt. Träskruvens skall är 90grader och stor och håller mot bra tills den går av, trallskruvar är ofta 60grader och betydligt mindre och glider då mer in i virket. Lägger man samma avstånd med rostfri skruv så får man samma effekt med skillnaden att skruven blir längre istället för att gå av och man får skruv ner dem lite till kommande säsong. gränsen mellan töjning och brott är ganska stor på rostfri, medans på härdad nästan noll.
 
  • Gilla
mojjen och 2 till
  • Laddar…
D
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Summa summarum, en mindre skalle innebär lägre sträcklaster på skruven som då inte behöver vara lika stark, men samtidigt sitter brädan bokstavligt löst till då skruvskallen riskerar att dras igenom brädan. Helt eller delvis, Newton hjälper dock också till med att hålla den på plats, (typ nedåt).

Så valet står mellan en tjockskallig grov skruv som står upp för uppgiften en redig och god skruv ska klara, eller en klen och svagsint som gör så gott den kan - men med ett snyggt resultat och till ett lägre pris 🤓

Eller så blir valet något odefinierat mittemellan...
Amen broder Jonas! Det är en balansakt som allt annat! :)
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Anledningen till brottypen är att C4 skruv är härdad medans rostfri inte är det. C4 skruv tillverkas av vanligt mjukt stål för att sedan härdas innan ytbehandling. Rostfritt stål innehåller för lite kol för att det ska kunna härdas och tillverkas därför av ett medelhårt rostfritt stål, normalt A2(AISI 304) eller A4 (AISI316). Härdning av kolstål kan göras i olika nivåer och trallskruv är oftast lite mjukare än träskruv. När trall 145x34 läggs så skall det läggas med 152mm avstånd mellan framkant till framkant, detta för att dessa kan svälla upp till 150,4mm när de när 30% fuktkvot. Detta följs sällan och trallen ligger för tätt och när den sväller så trycks brädorna ihop och uppåt. Träskruvens skall är 90grader och stor och håller mot bra tills den går av, trallskruvar är ofta 60grader och betydligt mindre och glider då mer in i virket. Lägger man samma avstånd med rostfri skruv så får man samma effekt med skillnaden att skruven blir längre istället för att gå av och man får skruv ner dem lite till kommande säsong. gränsen mellan töjning och brott är ganska stor på rostfri, medans på härdad nästan noll.
Spännande att man härdar trallskruven lite mindre än motsvarande träskruv - det är ju svinbra tycker jag. Har du data på hur mycket man härdar den? Eller ännu bättre vad brottöjningen är i trallskruven? Mvh nörd.
 
Sa de varför de rekommenderade 5x70 träskruv C4 till dig? Jag skulle säga att anledningen till att de gått av är som många andra påstår, att de inte är rostfria. Utöver det så har träskruven en rätt så mycket större skalle och flackare fasning så när virket rör sig så orkar inte metallen i skruven. Riktigt tråkigt när du ändå fått hjälp av dom. Finns ju trallskruv 4,7 a2 - a4 för din tralldimension av den anledningen..

Jag hade begärt nya skruv.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Amen broder Jonas! Det är en balansakt som allt annat! :)

Spännande att man härdar trallskruven lite mindre än motsvarande träskruv - det är ju svinbra tycker jag. Har du data på hur mycket man härdar den? Eller ännu bättre vad brottöjningen är i trallskruven? Mvh nörd.
Det beror helt på vilken specifikation som man beställer. Jag har koll på vad ett par tillverkare ligger på men inget jag kommer lämna ifrån mig då det har tagit tid och kostat pengar att få fram vart man vill ligga. Fabrikerna vill ligga så hårt som möjligt och med så brett spann som möjligt eftersom man då kan härda i tjocka lager och kort anlöpningstid efter kylningen, och på så sätt få ut mer ur varje härdlina. Ju mer special desto dyrare produkt helt enkelt.
 
D
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Det beror helt på vilken specifikation som man beställer. Jag har koll på vad ett par tillverkare ligger på men inget jag kommer lämna ifrån mig då det har tagit tid och kostat pengar att få fram vart man vill ligga. Fabrikerna vill ligga så hårt som möjligt och med så brett spann som möjligt eftersom man då kan härda i tjocka lager och kort anlöpningstid efter kylningen, och på så sätt få ut mer ur varje härdlina. Ju mer special desto dyrare produkt helt enkelt.
Förstår till fullo att du inte vill dela know-how. Bläddrade i några specar från Essve och Arvid Nilsson men ingen publicerade någon data jag sökte. Får skriva upp dragprovmaskin på villhöver-listan så återkommer jag med materialkurvor på detta. 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.