Fairlane
K KristerLo skrev:
Det krävs fortfarande grannens tillstånd. Har samma problem. Ändå på vi utanför planlagt område.
Nej det gör det inte. Det finns domslut i tråden som tydligt visar på att det du och några till påstår inte stämmer.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 8 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej det gör det inte. Det finns domslut i tråden som tydligt visar på att det du och några till påstår inte stämmer.
Nej och åter nej. En altan som uppfyller villkoren för att räknas som en tillbyggnad, eller utgör en sådan ändring som påverkar byggnadens yttre utseende avsevärt, kräver normalt sett bygglov. Är det en sån altan, men som även uppfyller en mängd andra villkor, kan den dock vara (eller är) bygglovsbefriad. Ett av dessa andra villkor är att den ska ligga minst 4.5 från tomtgräns, om inte grannen tillåter att den ligger närmare.

En altan som däremot inte uppfyller villkoren för att vara en tillbyggnad och som intr utgör en väsentlig fasadändring kräver dock inte bygglov, och kan därmed per definition aldrig vara bygglovsbefriad. Denna typ av altan kan du bygga ut till tomtgräns om du vill, och grannen kan inte säga någonting.

Uttryckt annorlunda/enklare:

Ett lågt trädäck som inte sitter ihop med huset kräver inte bygglov. Detta kan du bygga hur nära grannen som helst.

En hög altan som ses som en tillbyggnad kräver vanligtvis bygglov. Är den dock inom 3.6 meter från huset, under en viss höjd, och minst 4.5 meter från grannen (eller vad siffrorna nu är), eller om grannen godkänner närmare placering än så, så krävs inget bygglov. Altanen blir då bygglovsbefriad.

Annars behövs bygglov. Då är det kommunen (och inte grannen) som bestämmer om den är okej eller ej.
 
Fairlane
A Alexander HB skrev:
Nej och åter nej. En altan som uppfyller villkoren för att räknas som en tillbyggnad, eller utgör en sådan ändring som påverkar byggnadens yttre utseende avsevärt, kräver normalt sett bygglov. Är det en sån altan, men som även uppfyller en mängd andra villkor, kan den dock vara (eller är) bygglovsbefriad. Ett av dessa andra villkor är att den ska ligga minst 4.5 från tomtgräns, om inte grannen tillåter att den ligger närmare.

En altan som däremot inte uppfyller villkoren för att vara en tillbyggnad och som intr utgör en väsentlig fasadändring kräver dock inte bygglov, och kan därmed per definition aldrig vara bygglovsbefriad. Denna typ av altan kan du bygga ut till tomtgräns om du vill, och grannen kan inte säga någonting.

Uttryckt annorlunda/enklare:

Ett lågt trädäck som inte sitter ihop med huset kräver inte bygglov. Detta kan du bygga hur nära grannen som helst.

En hög altan som ses som en tillbyggnad kräver vanligtvis bygglov. Är den dock inom 3.6 meter från huset, under en viss höjd, och minst 4.5 meter från grannen (eller vad siffrorna nu är), eller om grannen godkänner närmare placering än så, så krävs inget bygglov. Altanen blir då bygglovsbefriad.

Annars behövs bygglov. Då är det kommunen (och inte grannen) som bestämmer om den är okej eller ej.
Ja?

Jag anser alltså att det vare sig krävs bygglov eller grannens godkännande i detta fall. Menar du något annat?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
U Utasja skrev:
När det gäller kommuner, så kan man inte lita på några gissningar alls. Vi hade t o m startbesked på vårt nya hus. Markarbetet var gjort, när de plötsligt krävde att vi flyttade huset 4 m längre från sjön. Obs ingen strand utan sumpskog. Det betydde sprängning av berg, ändrad vinkel på huset, ny markplanering. Extra kostnad 250 000 kr. Jag hade inte gjort något baserat på nuvarande kommunbesked, utan väntat på slutgiltigt avgörande.
Tråkigt för er men länsstyrelsen kan "överklaga" kommunens bygglov med hänvisning till strandskydd. Tyvärr förekommer fortfarande att länsstyrelsen stoppar byggen med hänvisning till "strandskydd" även vid mycket små vattensamlingar, tex en liten bäck som knappt är synbar. Kommunen råder inte över länsstyrelsen. Givetvis går det att överklaga länsstyrelsens beslut men det tar tid och energi.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Nej det gör det inte. Det finns domslut i tråden som tydligt visar på att det du och några till påstår inte stämmer.
Hade byggnadsnämnden på besök i förrgår. Jag tänkte bygga ut min entre. Hon (byggnadsnämnden) kollade upp detta. Fick det svar som jag återgav. Olika i olika kommuner kanske.
 
  • Gilla
P64bygg
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja?

Jag anser alltså att det vare sig krävs bygglov eller grannens godkännande i detta fall. Menar du något annat?
Då missförstod jag dig. Det du kommenterade på var ett korrekt påstående att en bygglovsbefriad altan inte ovillkorligen får byggas hur nära grannen som helst.

Rent semantiskt är det ju ingen bygglovsbefriad altan om grannen inte medger placering närmare än 4.5 meter, eftersom det senare är ett av villkoren för att altanen ska vara just bygglovsbefriad.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K KristerLo skrev:
Hade byggnadsnämnden på besök i förrgår. Jag tänkte bygga ut min entre. Hon (byggnadsnämnden) kollade upp detta. Fick det svar som jag återgav. Olika i olika kommuner kanske.
Hur menar du att bygga ut en entre är likvärdigt med ett trädäck?
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
C chrillelundmark skrev:
Läs svaret från handläggaren!
Det finns inget bygglovsärendet och därmed ingen handläggare. Så det ska nog uppfattas som rådgivning från kommunens telefonsvarstjänst…
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Då missförstod jag dig. Det du kommenterade på var ett korrekt påstående att en bygglovsbefriad altan inte ovillkorligen får byggas hur nära grannen som helst.

Rent semantiskt är det ju ingen bygglovsbefriad altan om grannen inte medger placering närmare än 4.5 meter, eftersom det senare är ett av villkoren för att altanen ska vara just bygglovsbefriad.
och rent semantiskt måste något vanligtvis kräva bygglov för att kunna vara befriat från bygglov enligt specialundantag.

Bygga trädäck kräver inget bygglov och kan därför inte befrias från bygglov eftersom det aldrig krävts.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 9 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Tråkigt för er men länsstyrelsen kan "överklaga" kommunens bygglov med hänvisning till strandskydd. Tyvärr förekommer fortfarande att länsstyrelsen stoppar byggen med hänvisning till "strandskydd" även vid mycket små vattensamlingar, tex en liten bäck som knappt är synbar. Kommunen råder inte över länsstyrelsen. Givetvis går det att överklaga länsstyrelsens beslut men det tar tid och energi.
De var mycket medvetna om att det var 97 meter till sumpskogen, när vi fick startbeskedet. En sumpskog har bara vatten på våren när snön smälter, eller vid så hårt regn att det blir översvämning. Det finns alltså ingen strand.
Vad jag ville säga var att det går inte att lita på vad kommunen säger. Inte ens godkända, påskrivna dokument är säkra till 100%.
Så att börja bygga på dessa kommunala, lösa boliner, är inget jag rekommenderar.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hur menar du att bygga ut en entre är likvärdigt med ett trädäck?
U Utasja skrev:
De var mycket medvetna om att det var 97 meter till sumpskogen, när vi fick startbeskedet. En sumpskog har bara vatten på våren när snön smälter, eller vid så hårt regn att det blir översvämning. Det finns alltså ingen strand.
Vad jag ville säga var att det går inte att lita på vad kommunen säger. Inte ens godkända, påskrivna dokument är säkra till 100%.
Så att börja bygga på dessa kommunala, lösa boliner, är inget jag rekommenderar.
Som sagt tråkigt med byråkrati som inte fyller någon funktion. Kommunen kan bevilja bygglov med dispens för strandskydd, Länsstyrelsen kan senare överklaga kommunens beslut med hänvisning till strandskydd, generellt 100 m och även utöka strandskyddet till 300 m. Det är två separata myndigheter med olika tolkningar. Kommunen råder inte över länsstyrelsen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Källa:
[länk]

Plan- och bygglag (2010:900) 9 kap. 4 f §

För att en altan ska vara bygglovsbefriad måste följande kriterier vara uppfyllda:

  • det ska finnas ett befintligt en- eller tvåbostadshus på tomten
  • altanen ska kräva bygglov enligt huvudregeln för att den är en tillbyggnad eller en ändring som påverkar byggnadens yttre utseende avsevärt
  • altanen ska byggas till ett en- och tvåbostadshus eller ett komplementbostadshus
  • altanen ska vara en uteplats på marken
  • altanen får inte vara högre än 1,8 meter
  • altanen ska anordnas inom 3,6 meter från bostadshuset
  • altanen ska placeras minst 4,5 meter från gräns om grannar inte medger närmare placering
  • inte vidtas på en byggnad eller inom ett bebyggelseområde som är särskilt värdefullt
Grannen har ju inte medgivit detta vilket då gör att det inte blir en bygglovsbefriad altan.
Beror ju på höjden på altanen också, i vår kommun är det 40 cm, räknas från varje markpunkt, har ju betydelse hur mycket marken är kuperad. Under 40 cm man bygga altan intill tomtgräns. Det blir som vilken markbeläggning som helst.
 
Mamamamamamam Mamamamamamam skrev:
Hej!

Vi har nu vaknat till ett mail där grannarna har anmält vårt bygge till bygglovsenheten. En liten bakrundshistoria till detta är att vi har pratat grannarna om våra planer tidigare genom åren. Midsommarhelgen började vi gräva hål för plintar på vår trädgård där vi tänkte bygga altanen. Vi ville dock säkerställa med grannen innan vi skulle påbörja bygget. Vi hade lagt i plintarna för att se hur det skulle se ut, det var bara att plocka ut de och flytta på de isåfall.

Måndagen efter midsommar så frågade vi grannen om det var ok och i samband med detta frågade vi även bygglovsenheten mer specifikt hade vi kontakt med en bygglovsarkitekt gällande våra planer. Vi skickade ritningar på befintlig altan och nya ritning. Grannen skulle återkomma och bygglovsarkitekten meddelade oss att det som vi hade tänkt bygga 2.25 från tomtgräns och 1.30 från markhöjd på delen av fasaden bort från vägen mot skogen skulle vara bygglovsbefriad. Vi frågade bygglovsarkitekten om man kunde göra några korrigeringar på bygget så det inte skulle anses vara en olägenhet eftersom vi började misstänka att grannen inte skulle godkänna detta men hon skrev nu att eftersom de landat i att altanen skulle vara bygglovsbefriad så finns det inte några korrigeringar som behövs.

Ringde även en annan bygglovsarkitekt och ställde några frågor kring hur jag skulle agera i detta ärende då vi misstänkte att vi inte skulle komma överrens, han bekräftade då att om den är bygglovsbefriad som den andra bygglovsarkitekten bekräftade så finns det egentligen inte mycket grannen kan göra. Vi kan ta hänsyn till grannen men om vi vill kan vi bygga de måtten som första bygglovsarkitekten fick.

Vi höll på fram och tillbaka med mailandet utan att komma överrens med grannen. De sa först nej till utbyggnad och sen efter några dagar 3.25 från tomtgräns. Tillslut ringde vi upp de och berättade att vi har varit i kontakt med bygglovsenheten och kommit fram till en lösning att tar in den så den hamnar 2.75 och inte 2.25 från tomtgräns som vi fått OK från kommunen, sänker den 10cm så vi hamnar på 1.20 och vi gör även räcket mer luftigt och inte kompakt. (Eftersom de hade påpekat att de tyckte att det upplevdes högt). Det tyckte grannarna inte räckte utan ville ha 3.00 från tomtgräns.

Då kände vi att det får vara nog och vi började då bygga 2.70 från tomtgräns (blev fel på 5cm, tanken var 2.75), 1.20 höjd och ett luftigare staket då vi tyckte att vi gjort tillräckligt med kompromisser baserat på det OK vi fått från bygglovsenheten.

Nu står vi mitt i bygget med en anmälan, semestertider och en lång process framför oss. Vad kan hända? Tänker jag fel i att det borde vara OK baserat på korrigeringarna jag gjort? Ska jag fortsätta bygga klart(har bara gjort grunden)? Ska tilläggas att grannarna som klagat aldrig är hemma på sommaren, så de drabbas aldrig egentligen och det är rätt tajta hus här i området. Snittavståndet är omkring 3m.

Bifogar bilden som skickade till kommunen med hur långt vi tänkte initalt som vi fick OK på. Men som sagt byggt ner den och gjort den smalare
Skulle personligen inte tycka det var så trevligt att ha en upphöjd altan så nära mitt hus. Kan ni inte göra som någon skrev att bygga en trappa ner så att altanen hamnar i markplan?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
C chrillelundmark skrev:
Känner du till PBL? Citat:"Om en altan ska uppföras närmare gränsen än 4,5 meter och berörda grannar inte ger sitt medgivande är det inte en bygglovsbefriad åtgärd. I det fallet måste bygglov sökas för altan."

Du menar alltså detta inte gäller? Haha
Du kan få ett exempel till. Du får gjuta ett lager betong över hela din tomt utan bygglov om du är dum nog. Förutsatt att detaljplanen inte motsätter detta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Beror ju på höjden på altanen också, i vår kommun är det 40 cm, räknas från varje markpunkt, har ju betydelse hur mycket marken är kuperad. Under 40 cm man bygga altan intill tomtgräns. Det blir som vilken markbeläggning som helst.
Bra med tydliga regler.
0,8 m-1,2 m betraktas generellt som "ej byggnad"
 
  • Textstycke som beskriver bygglovspliktiga altaner enligt rättspraxis och volymskaping.
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.