S
B Bernt Ö97 skrev:
Bra med tydliga regler.
0,8 m-1,2 m betraktas generellt som "ej byggnad"
"..men även altanens visuella intryck" påverkar om en altan är bygglovspliktig, slut citat.
HEM2121 ang. höjden: "räknas från varje markpunkt, har ju betydelse hur mycket marken är kuperad.", slut citat

Är reglerna tydliga egentligen. Inte för mig egentligen. Tidigare ti tråden (om jag inte missminner mig) så talar man dessutom om att göra markarbete (fylla först- sen bygga)
 
H HEM2121 skrev:
Beror ju på höjden på altanen också, i vår kommun är det 40 cm, räknas från varje markpunkt, har ju betydelse hur mycket marken är kuperad. Under 40 cm man bygga altan intill tomtgräns. Det blir som vilken markbeläggning som helst.
Kommunen må ha det som riktlinjer, men om du "bryter" mot dem, men fortfarande håller dig under 120cm så har de inget att sätta mot då MÖD väger tyngre.
(Däremot finns det som sagt ingen specifik höjd angiven i lagtexten)

Har du någon länk till där de specificerar dessa 40cm? Vore intressant att läsa deras resonemang.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
S styren skrev:
"..men även altanens visuella intryck" påverkar om en altan är bygglovspliktig, slut citat.
HEM2121 ang. höjden: "räknas från varje markpunkt, har ju betydelse hur mycket marken är kuperad.", slut citat

Är reglerna tydliga egentligen. Inte för mig egentligen. Tidigare ti tråden (om jag inte missminner mig) så talar man dessutom om att göra markarbete (fylla först- sen bygga)
TS har redovisat planerna för kommunens bygglovshandläggare (arkitekt) som har gett klartecken.
Inget mer behövs.
Liknande ärenden har avgjorts i MÖD, därmed fins det tydlig riktlinje.
Givetvis kan grannar klaga på vad som helst i sin omgivning, men klagomål ska vara relevanta för att få gehör.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S
B Bernt Ö97 skrev:
TS har redovisat planerna för kommunens bygglovshandläggare (arkitekt) som har gett klartecken.
Inget mer behövs.
Liknande ärenden har avgjorts i MÖD, därmed fins det tydlig riktlinje.
Givetvis kan grannar klaga på vad som helst i sin omgivning, men klagomål ska vara relevanta för att få gehör.
Tack för genomgången/tillbakablicken! Du gissar rätt- jag inte läst tråden- trodde den var aktiv eftersom tråden vägrar sluta ... Om "inget mer behövs" så undrar man ju varför tråden fortsätter.

Kör hårt! 😀
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
U
S styren skrev:
Tack för genomgången/tillbakablicken! Du gissar rätt- jag inte läst tråden- trodde den var aktiv eftersom tråden vägrar sluta ... Om "inget mer behövs" så undrar man ju varför tråden fortsätter.

Kör hårt! 😀
Tråden är aktiv för att personer som inte läst börjar svara, trots att den är ganska avhandlad och färdig.
 
  • Gilla
  • Älska
datja och 11 till
  • Laddar…
S
U Utsliten och utdömd skrev:
Tråden är aktiv för att personer som inte läst börjar svara, trots att den är ganska avhandlad och färdig.
😀😀 hehe

Med tonvikt på "ganska" avklarad.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Jag ville bara säga att påståendet "man får låta häcken växa hur hög som helst" inte stämmer generellt, då det kommer att bedömas från fall till fall.
Kan du, eller någon annan, referera till ett fall då någon ålagts av någon att korta ner sin häck?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Kan du, eller någon annan, referera till ett fall då någon ålagts av någon att korta ner sin häck?
Mellan tomter kan man tillägga, sikt för trafiksäkerhet är något helt annat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H
B Bernt Ö97 skrev:
Bra med tydliga regler.
0,8 m-1,2 m betraktas generellt som "ej byggnad"
Skrev vad som gäller i vår kommun. Är det tak över så blir det annorlunda.
 
H
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Kommunen må ha det som riktlinjer, men om du "bryter" mot dem, men fortfarande håller dig under 120cm så har de inget att sätta mot då MÖD väger tyngre.
(Däremot finns det som sagt ingen specifik höjd angiven i lagtexten)

Har du någon länk till där de specificerar dessa 40cm? Vore intressant att läsa deras resonemang.
Gå in på kommuners hemsida och läs, där brukar det stå angivet vilken höjd som är tillåtet utan bygglov.
 
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Kan du, eller någon annan, referera till ett fall då någon ålagts av någon att korta ner sin häck?
Jag tror det är väldigt ovanligt eftersom rättsapparaten inte ser betydande olägenhet i ovårdad växtlighet annat än i trafiksäkerhetssammanhang. Här ett tillsynsfall från Danderyds kommun där kommunen landar just i detta:

https://meetingsplus.danderyd.se/va...rlig-hackwebbpubliceringpdf?downloadMode=open
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H
S styren skrev:
"..men även altanens visuella intryck" påverkar om en altan är bygglovspliktig, slut citat.
HEM2121 ang. höjden: "räknas från varje markpunkt, har ju betydelse hur mycket marken är kuperad.", slut citat

Är reglerna tydliga egentligen. Inte för mig egentligen. Tidigare ti tråden (om jag inte missminner mig) så talar man dessutom om att göra markarbete (fylla först- sen bygga)
Ja du kan höja marken upp till 50 cm utan marklov och sen bygga altan. Men prata med egna kommunen först vad som gäller i just den kommunen. Ska man bygga ut till tomtgräns så måste man gradera sluttningen så egna tomtens vatten inte rinner in på grannens tomt.Hur man graderar hittat man på Boverkets hemsida. Grannen. kommer heller inte bli glad åt nästan 1 m vägg mot sin tomt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
eftersom rättsapparaten inte ser betydande olägenhet i ovårdad växtlighet annat än i trafiksäkerhetssammanhang.
Ja som @Dowser4711 la till borde jag varit tydligare med att jag inte syftade på åtgärder ur trafiksäkerhetssynpunkt utan mer förelägganden utifrån ”grannen är missnöjd”.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Gå in på kommuners hemsida och läs, där brukar det stå angivet vilken höjd som är tillåtet utan bygglov.
Mja, som jag skrev så är det vilken höjd som kommunens riktlinjer tillåter.
Det är inte samma sak som att något annat per automatik är förbjudet om det är under de 120cm som MÖD har fastslagit ett antal gånger.
(Om det inte finns några specifika begränsningar i detaljplanen exempelvis)
 
U
S styren skrev:
😀😀 hehe

Med tonvikt på "ganska" avklarad.
Haha, ta det inte personligt, det sker typ 80% av trådarna. Att folk som inte läst kommer in i slutpläderingen med redan avfärdade argument eller återupprepningar.
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Mja, som jag skrev så är det vilken höjd som kommunens riktlinjer tillåter.
Det är inte samma sak som att något annat per automatik är förbjudet om det är under de 120cm som MÖD har fastslagit ett antal gånger.
(Om det inte finns några specifika begränsningar i detaljplanen exempelvis)
kommunens riktlinjer har inte alltid lagligt stöd så de går att överklaga för att få sånt provat.

Tillägg, alltså överklaga om man får föreläggande för att man inte följt riktlinjerna. Det är lagen man ska följa och inte vad nån tjänsteman på kommunen tycker.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.