31 117 läst · 219 svar
31k läst
219 svar
Vad kan det tänkas kosta med ett gränsrör?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 814 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 814 inlägg
Och då tänkte du "ingen har säkert svarat det här innan och det har säkert inte kommit någon ny information i tråden under tiden"?F folkeorg skrev:
Där är vi eniga.F folkeorg skrev:
Nej. Till skillnad från dig litar jag på att TS kommer med korrekt information dvs att det är klarlagt att grannen tagit bort gränsmarkeringen.Fairlane skrev:
Men det är ju tur att det finns de som lägger oproportionerligt mycket tid på att kontrolläsa allt och rätta andra
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 814 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 814 inlägg
Ja, det är väl iofs ett rimligt antagande, men du tror väl inte att du var först i tråden att komma på detta att den som tar bort den ska betala? Den tanken framkom redan på förstasidan.F folkeorg skrev:
Även om TS så hade sett grannen plocka bort gränsmarkeringen hade det fortfarande varit något att bevisa, ellerhur?
Tyvärr behövs det ju när vissa inte orkar läsa utan tror att de kommer med något nytt efter 200 inlägg.F folkeorg skrev:
Dessa personer som faktiskt orkar läsa tillför så ofantligt mycket mer till forumet än de som inte orkar läsa.
Nu försvann väl ej denna gränsmarkering för 30 år sen , utan i samband med garagebygget.Fairlane skrev:
Rätt idiotisk jämförelse
Så här ser det ut på vändplatsen. Jag hade alltså virke rakt fram, och de där björkarna har grannen planterat för att det ska bli svårt att ta sig dit. Ville köra ut virket till vänster om björkarna för att slippa ta bort någon. Det är en ganska skarp kurva som jag måste hålla mig till för att köra jordbrukstransporter och köra ut virke, och eftersom den svängen till höger ändå ligger på grannens mark trodde jag inte det skulle vara problem att köra rakt fram i januari/feb eftersom det då bara är en smal remsa gräs mellan vändplats och min åker. Därför ville jag veta exakt var vändplatsen slutar, så man kan mäta hur många meter det är. Just området utanför vägen borde ju höra till vägområdet, exempelvis har jag varit med om att man på andra vägar har dikat runt vägen. Sen har de ju ställt dit en gödselspridare för häst mest för att göra det extra svårt att köra in där med jordbrukstransporter och jag brukar ju backa ut med min bil, och backa in med släp, så då är det ju bra med lite föremål som jag kan råka köra in i. Stängslet på bilden är mitt och det rev grannen bort i somras för han breddade sin egen väg, så den är bredare nu än på nyaste flygfoton. Jag ställde dit stolparna/stängslet igen. Vägen enligt LM går väl genom det lilla förrådet på vänster sida om hans garage egentligen.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 022 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 022 inlägg
Ja, det där kan man träta om. I grund och botten är det anläggningsbeslutet som avgör detta. Och den som primärt tolkar det är vägföreningens styrelse (eller möjligen stämman om du skriver en motion om det), sekundärt du och markägaren. Är det tvist kring detta, d v s alla tre parter inte kan komma överens så är lösningen en fastighetsbestämning där Lantmäteriet går in som myndighet och tolkar.
Vad vi tycker på detta forum har t ex inget betydelse.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 814 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 814 inlägg
@Goran177, garaget byggdes för 30 år sen, gränsmarkeringen försvann i samband med detta, men den försvann inte för 30 år sen? När försvann den då?G Goran177 skrev:
Idiotisk jämförelse?
Vet du vem som ska betala den fastighetsbestämningen? Blir det jag som måste göra det? Eller föreningen?Claes Sörmland skrev:Ja, det där kan man träta om. I grund och botten är det anläggningsbeslutet som avgör detta. Och den som primärt tolkar det är vägföreningens styrelse (eller möjligen stämman om du skriver en motion om det), sekundärt du och markägaren. Är det tvist kring detta, d v s alla tre parter inte kan komma överens så är lösningen en fastighetsbestämning där Lantmäteriet går in som myndighet och tolkar.
Men du anser alltså inte det är konstigt att jag inte har en väg som ingår i samfälligheten ända fram till min fastighetsgräns? Min gård är en av de 2st som byggdes först i den här byn, och nu är det ca 30 fastighetsägare. Jag kan tycka att det är konstigt att en av de första gårdarna inte ens har väg ända fram. Om vändplatsen slutar vid hästgödselvagnen kan han sätta en bom där så tar jag mig inte fram till min fastighet.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 022 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 022 inlägg
Ansöker du om fastighetsbestämning och ingen tar på sig kostnaden så ska Lantmäteriet besluta om fördelningen efter vad som är skäligt. Främst utifrån nyttan för fastigheten. Jag tänker att ett skäligt beslut är att samfälligheten får dela på kostnaden. Den har ju nytta av att veta gränserna för sin anläggning.O oliva skrev:
Vad jag anser spelar ingen roll. Betydligt viktigare är vad samfällighetsföreningens styrelse och stämma anser. Det är ju de som förvaltar gemensamhetsanläggningen och underhåller den. D v s de har en skyldighet att underhålla hela gemensamhetsanläggningen, t ex fram till din fastighetsgräns om de tolkar att den går dit. Eller nån annan utbredning som de tolkar.O oliva skrev:Men du anser alltså inte det är konstigt att jag inte har en väg som ingår i samfälligheten ända fram till min fastighetsgräns? Min gård är en av de 2st som byggdes först i den här byn, och nu är det ca 30 fastighetsägare. Jag kan tycka att det är konstigt att en av de första gårdarna inte ens har väg ända fram. Om vändplatsen slutar vid hästgödselvagnen kan han sätta en bom där så tar jag mig inte fram till min fastighet.
Liknande trådar
-
Solceller med batterier och ödrift - vad kostar det?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Vad kostar det att mura upp detta?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Vad kostar det att lägga om en markbädd?
Grund & Markarbeten -
Vad kostar det att åtgärda hängande tegel ovan fönster?
Fasad -
Cirkulationspump havererat, vad kan det tänkas kosta att fixa?
Fjärrvärme & Gas