Claes Sörmland
O oliva skrev:
Fast hur kan du tro att vändplanen ligger framför hans garage? Garaget byggde han innan vägsamfälligheten kom till. Du vägrar alltså inse att LM eller vem nu som gjorde det, ritade strecket fel på kartan? Anser du att man kan köra bil utefter linjen på kartan alltså? Eller menar du att även om LM ritat fel så är det kartan som gäller? Du skrev ju att befintlig väg är vägsamfälligheten, och det går ju ingen väg framför hans garage. Jag ska gå ut imorgon när det är ljust och ta kort så får du se hur det ser ut.
Jag bifogar kartbild var grannen tycker vändplan slutar, (lila plupp) och var jag brukar vända, dvs vad jag tror är vändplan. Grannen tycker inte jag får vända där utan köra in på min egen fastighet och vända, vilket jag sällan gör.
Jag kämpar med att förstå situationen och det som begränsar det är att du ger så knapphändig information och bara små ger fragment. Du får tyvärr inte bättre svar än den information som du ger. Hur såg det ut vid datumet för anläggningsbeslutet? Var låg vändplanen på 1:31 detta datum, den vändplan som Lantmäteriet anger i anläggningsbeslutet är slutet på gemensamhetsanläggningen? Där har du svaret.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Claes Sörmland
O oliva skrev:
Grannen tycker inte jag får vända där utan köra in på min egen fastighet och vända, vilket jag sällan gör.
Grannen har ingen rätt att begränsa din användning av gemensamhetsanläggningen, det har inte ens samfällighetsföreningen. Du har en rätt att använda gemensamhetsanläggningen eftersom du äger en delägarfastighet.
 
Claes Sörmland
Mitt reviderade förslag på vad som är "vändplanen" d v s gemensamhetsanläggningens sista del på 1:31:

Satellitbild över en gård, byggnader, fordon, text "vändplan" markerar en svängplats, gult och blått streck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om denna vändplan nu såg ut så när anläggningsbeslutet togs där på 90-talet. Den enda som kan ge ett svar är TS.
 
Svartvitt flygfoto över bebyggelse och fält med vägar, tjock lantlig bebyggelsestruktur, från 1999.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här såg det ut år 1999. Eftersom det står vändPLATS i texten och inte vändPLAN, så tolkar jag det som att man menar T-korset nere vid den öst-västliga brukningsvägen längs gränsen.
 
Redigerat:
  • Gilla
oliva och 3 till
  • Laddar…
H Henkepen skrev:
Känns inte alls rimligt att grannen ska betala för det som TS beställer även om grannen nu skulle utnyttja det (såvida de inte frivilligt är överens om det)

Tänk va lätt att ruinera en granne om man har pengar över/motivation och önskar lite rör här och var av LM och sedan fakturera grannen för hälften 😂
Då skulle grannen inte plockat bort det som är olagligt att plocka bort. Rättvist är snarare 100% av kostnaden + ersättning till grannen för nerlagd tid mm.
 
Claes Sörmland
M -MH- skrev:
[bild]

Så här såg det ut år 1999. Eftersom det står vändPLATS i texten och inte vändPLAN, så tolkar jag det som att man menar T-korset nere vid den öst-västliga brukningsvägen längs gränsen.
Jag håller med. Bra grävt och klokt påpekande att det står vändplats i anläggningsbeslutet och inget annat.

D v s här, samma plats som i #198 men som idag mer ser ut som en gårdsplan p g a en senare uppförd byggnad:

Svartvitt flygfoto. Vägar, byggnader, markerad vändplats. Landsbygdsmiljö. Cirklar indikerar specifika områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
L Ladaniva skrev:
Då skulle grannen inte plockat bort det som är olagligt att plocka bort. Rättvist är snarare 100% av kostnaden + ersättning till grannen för nerlagd tid mm.
Jag misstänker att du intresserad läst vidare i tråden. Nu vet inte TS med säkerhet heller om det fanns någon gränsmarkering på platsen för 30 år sen när garaget byggdes.

Gränsbestämning hade nog behövts oavsett.

Sen är det nog bra om inte lantmäteriet fakturerar den ena eller andra parten bara på en uppgift från den andra. Här föreligger en konflikt som nog rör väldigt mycket mer än en enstaka gränsmarkering.
 
  • Gilla
Bror9 och 2 till
  • Laddar…
O oliva skrev:
Hej.
Jag funderar på att lämna in till LM att jag vill ha ett gränsrör där grannen har rivit bort gränsstenen när han byggde garage och hundgård.
Det borde väl inte vara omöjligt att få till om man följer de kartor som finns. Jag bifogar ett antal.
Och så bifogar jag bild på verkligheten.
Hur många tiotusentals kronor handlar det om, och får jag och grannen betala hälften var?
Är det nån som gjort liknande tidigare och som vet vad det kostar?
Är det någon som vet om man kan gå vidare med detta, efter att man fått dit ett gränsrör?
Det är olagligt att rubba, flytta eller ta bort gränsmsmarkering.

Grannen ska betala återställningen.
 
O oliva skrev:
Hej.
Jag funderar på att lämna in till LM att jag vill ha ett gränsrör där grannen har rivit bort gränsstenen när han byggde garage och hundgård.
Det borde väl inte vara omöjligt att få till om man följer de kartor som finns. Jag bifogar ett antal.
Och så bifogar jag bild på verkligheten.
Hur många tiotusentals kronor handlar det om, och får jag och grannen betala hälften var?
Är det nån som gjort liknande tidigare och som vet vad det kostar?
Är det någon som vet om man kan gå vidare med detta, efter att man fått dit ett gränsrör?
Man kommer i princip aldrig under 25k om LM ska göra något.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
F folkeorg skrev:
Det är olagligt att rubba, flytta eller ta bort gränsmsmarkering.

Grannen ska betala återställningen.
Det är allmänt känt att det är olagligt, men man måste faktiskt kunna bevisa vem som gjort det också. Om du läst tråden så hade du vetat att de rör minst 30 år sen som markeringen försvann, kanske mer, och TS tror att det är grannen, men vet inte.
Lite mer krävs nog för att tvinga grannen att betala
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
B
Olivia har rätt till körbar väg för in och utfart till allmän väg över grannen 1:31.
😎
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Om jag inte är helt fel ute så får man inte ta bort gränsmarkeringar, gör man det så kan man få stå för hela kostnade att pterställa den, alltså ska din granne ta kostanden
 
Claes Sörmland
G Goran177 skrev:
Om jag inte är helt fel ute så får man inte ta bort gränsmarkeringar, gör man det så kan man få stå för hela kostnade att pterställa den, alltså ska din granne ta kostanden
Framförallt så kan man dömas till fängelse eller böter för det brott man gör sig skyldig till.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är allmänt känt att det är olagligt, men man måste faktiskt kunna bevisa vem som gjort det också. Om du läst tråden så hade du vetat att de rör minst 30 år sen som markeringen försvann, kanske mer, och TS tror att det är grannen, men vet inte.
Lite mer krävs nog för att tvinga grannen att betala
Nej, jag plöjde inte 14 sidor tråd i detalj utan läste inläggets: "..där grannen har rivit bort gränsstenen när han byggde garage och hundgård.."

Eftersom båda fastighetsägarna har nytta av gränsmarkeringen så kan det bli en 50/50-delning av kostnaden. LM bestämmer.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
G Goran177 skrev:
Om jag inte är helt fel ute så får man inte ta bort gränsmarkeringar, gör man det så kan man få stå för hela kostnade att pterställa den, alltså ska din granne ta kostanden
@Goran177 Om en gränsmarkering hos mig är borta sedan drygt 30 år är det ok att du betalar för att återställa den om jag säger att det är du som tagit bort den, eller tycker du att det ska finnas någon starkare bevisning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.