Hej.
Jag funderar på att lämna in till LM att jag vill ha ett gränsrör där grannen har rivit bort gränsstenen när han byggde garage och hundgård.
Det borde väl inte vara omöjligt att få till om man följer de kartor som finns. Jag bifogar ett antal.
Och så bifogar jag bild på verkligheten.
Hur många tiotusentals kronor handlar det om, och får jag och grannen betala hälften var?
Är det nån som gjort liknande tidigare och som vet vad det kostar?
Är det någon som vet om man kan gå vidare med detta, efter att man fått dit ett gränsrör?

• Hönshus vid lada, staket, skymning, landsbygdsmiljö, lerig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt trästaket, böjt, vita cisterner, träd, röd byggnad, grå himmel, utomhusmiljö, landsbygd.
    Skapa konto
  • Teknisk ritning eller karta med siffror, linjer och symboler, eventuellt för landskapsarkitektur eller ingenjörsarbete.
    Skapa konto
  • Satellitbild på en lantgård med byggnader och en röd bil, omgivet av grönområden.
    Skapa konto
  • Förenklad kartbild som visar vägar, byggnadsområden och fastighetsgränser. Ett nummer indikerar fastighetsbeteckning.
    Skapa konto
Claes Sörmland
O oliva skrev:
Hej.
Jag funderar på att lämna in till LM att jag vill ha ett gränsrör där grannen har rivit bort gränsstenen när han byggde garage och hundgård.
Det borde väl inte vara omöjligt att få till om man följer de kartor som finns. Jag bifogar ett antal.
Och så bifogar jag bild på verkligheten.
Hur många tiotusentals kronor handlar det om, och får jag och grannen betala hälften var?
Är det nån som gjort liknande tidigare och som vet vad det kostar?
Är det någon som vet om man kan gå vidare med detta, efter att man fått dit ett gränsrör?
Det som du letar efter är en s. k. särskild gränsutmarkering. Läs om den här:

https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/oklarheter-kring-granser/Sarskild-gransutmarkning/

I det enklaste fallet anger Lantmäteriet en kostnad på cirka 35 000–45 000 kronor.

Jag antar att du och grannen får dela på kostnaden.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag antar att du och grannen får dela på kostnaden.
Känns inte alls rimligt att grannen ska betala för det som TS beställer även om grannen nu skulle utnyttja det (såvida de inte frivilligt är överens om det)

Tänk va lätt att ruinera en granne om man har pengar över/motivation och önskar lite rör här och var av LM och sedan fakturera grannen för hälften 😂

• Haha
  • Gilla
Michael2 och 1 till
  • Laddar…
S
H Henkepen skrev:
Känns inte alls rimligt att grannen ska betala för det som TS beställer även om grannen nu skulle utnyttja det (såvida de inte frivilligt är överens om det)

Tänk va lätt att ruinera en granne om man har pengar över/motivation och önskar lite rör här och var av LM och sedan fakturera grannen för hälften 😂
Om jag inte missminner mig så delar LM upp beloppet på berörda grannar bara.

• Gilla
  • Wow
Heij83 och 4 till
  • Laddar…
Så jag kan alltså tvinga på min granne en faktura på 15k?

• Gilla
Tågvirke och 1 till
  • Laddar…
Vad är skälet till att vilja få gränspunkten utmätt? Är det att ifrågasätta placeringen av byggnaden så kan du ju (om den är byggd utan bygglov) göra det redan på grunden att den är mindre än 4,5 meter från gränsen och du inte givit något medgivande.

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
H Henkepen skrev:
Nu gäller det ju inte rör lite hursomhelst utan ett rör som grannen bekvämt nog tagit bort när han byggde över gränsen om jag fattat rätt

• Gilla
Björn Br och 12 till
  • Laddar…
S
H Henkepen skrev:
Ja är väl det korta svaret. Men tvivlar på att man kan göra det om gränsmarkeringarna finns kvar. Det skulle ju öppna upp för en del hyss grannar emellan 😬

• Gilla
Henkepen
  • Laddar…
Inte för att jag har planer på att göra det då mina grannar är underbara. Men med ett par rör så skulle jag utan problem försätta mina grannar i skulder för resten av livet. Vilket säkert vissa motoverade personer skulle kunna tänka sig göra.

Det behövs bara lite väl tilltänkta argument varför det behövs 4 rör till här

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
H Henkepen skrev:
Ja, om gränsen är otydlig och båda parter anses ha nytta av att få den fastställd blir det så.

• Gilla
polaris78 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Henkepen skrev:
Vänta tills du hör om fastighetsbestämning...

• Haha
  • Gilla
tensiden och 12 till
  • Laddar…
H Henkepen skrev:

Ja men jag tycker han ska betala hela summan. Det är ju han som rivit bort det eftersom han är både okunnig och oförskämd. Han skulle väl tänkt på det innan han rev bort det? Som straff borde han betala hela summan. Tänk på mig då som blir av med mark bara för grannen anser att det är inte så viktigt med gränser. Jag har ingen lust att betala 30 tusen för ett gränsrör när det är han som rev bort det.

• Gilla
Lived och 7 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nu gäller det ju inte rör lite hursomhelst utan ett rör som grannen bekvämt nog tagit bort när han byggde över gränsen om jag fattat rätt
Ja precis, och han sökte inte bygglov.

H Henkepen skrev:
Nja... Jag noterar att ett reglerna om fastighetsbestämning och särskild gränsutmärkning har rörts ihop här lite grand. Särskild gränsutmärkning regleras i 14:15-14:16 FBL. Enkelt uttryckt kan man säga att en särskild gränsutmärkning bara kan genomföras om gränsen i fråga är rättsligt entydig (det vill säga det råder ingen juridisk tveksamhet om gränsen sträckning). I sådana fall gäller 14:16 FBL, vilket i normalfallet innebär att sökanden får betala hela förrättningen.

Om gränsen däremot är juridiskt otydlig kan inte en särskild gränsutvisning ske, utan istället måste gränsen fastighetsbestämmas. Vid en fastighetsbestämning är utgångspunkten att kostnaderna fördelas enligt vad som är skäligt. Utgångspunkten då är att alla fastigheter på varje sida gränsen som bestäms har samma nytta av åtgärden varför en likvärdig fördelning av kostnaderna är skälig. Däremot finns ett utrymme för att den som tar initiativ till åtgärden ska stå en större del än övriga berörda. Det innebär att vid en fastighetsbestämning kan sökande utgå från att betala minst hälften (om det bara är två fastigheter som berörs) av förrättningskostnaderna, jämför med 14:10 FBL.

Så för att du ska kunna tvinga på din granne olika fakturor måste till att börja med gränsen vara rättsligt otydlig, efter att gränsen bestämts så är det inte möjligt att ansöka om fastighetsbestämning igen (teoretiskt kan gränsen bli osäker igen genom tidens tand, men du fattar poängen). Det kommer därför inte gå att sätta folk på ruinens brant genom lite okynnesanmälningar, däremot kan man sabba grannsämjan ordentligt genom att bråka om vart mer exakt, fastighetsgränsen går och dessutom få grannen att betala för upp emot hälften av kalaset.

Kortfattat:
1)Särskild gränsutmärkning betalas av sökanden och innebär att en befintlig gräns återmarkeras.
2)Fastighetsbestämning betalas enligt vad som är skäligt vilket som regel innebär att alla fastighet som berörs delar på kostnaderna och innebär att en (juridiskt) osäker gräns blir (juridiskt) fastställd.

Du kan alltså bara lasta över kostnader på din granne om gränserna är osäkra. Som lagen är utformad är det objektivt sett alltid en fördel att en fastighetsgräns bestäms. Det är alltså ur lagstiftarens perspektiv inte möjligt att lägga "onödiga" kostnader på en granne för att jävlas. Att det för allmänheten inte alltid uppfattas så är så att säga inte lagstiftarens problem.
L lizbeth skrev:
Ja men jag tycker han ska betala hela summan. Det är ju han som rivit bort det eftersom han är både okunnig och oförskämd. Han skulle väl tänkt på det innan han rev bort det? Som straff borde han betala hela summan. Tänk på mig då som blir av med mark bara för grannen anser att det är inte så viktigt med gränser. Jag har ingen lust att betala 30 tusen för ett gränsrör när det är han som rev bort det.
Till att börja med måste du avgöra huruvida du anser att gränsen är oklar och ska bestämmas, då kommer du få betala minst hälften. Eller om du menar på att gränsen är tydlig och bara behöver återmarkeras, då får du betala allt (som regel). Om du menar att din granne varit vårdslös eller förstört gränsmärket via uppsåt kan du dessutom polisanmäla denne för rubbande av gränsmärke samt tvista om skadestånd för de kostnader du fått till följd av hans agerande (vilket exempelvis är de förrättningskostnader lantmäteriet tagit ut av dig för att återställa gränsmärket). Så hur ska man säga, du får så lov att betala om du vill få rätt, har du rätt kommer du genom en långsam process förr eller senare kunna kräva grannen på dina utgifter för att få rätt, men det är en segdragen och riskfylld process utan garantier att det går din väg. Givet att du kan bevisa din historia torde det dock vara så att kommer få rätt i såväl tingsrätt som hos Lantmäteriet.

Men som ett första led kommer du få betala till lantmäteriet om du sätter igång en process. Du kan möjligen få tillbaka pengarna efter en civilrättslig tvist med din granne i allmän domstol. Men lantmäteriet kommer ta betalat av dig, hur mycket och vilken andel av de totala förrättningskostnaderna du krävs på kommer beror på vilken åtgärd du ansöker om och hur komplicerat ärendet är att handlägga.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 17 till
  • Laddar…
Sen kanske inte Lantmäteriet ens sätter dit ett nytt rör i de fall grannen har uppfört något (staket, stenläggning etc) där gränspunkten hamnar - Lantmäteriet får inte förstöra privat egendom. Då kanske de får nöja sig med en enklare markering (spik etc) eller inget alls.

• Gilla
macostockholm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.