F Falckman skrev:
det känns som att ni bägge har bättre saker att göra av eran tid och era pengar än att lägga dom på jurister, myndigheter och ombud.
Nåja.
 
  • Haha
  • Gilla
Falckman och 3 till
  • Laddar…
En detalj att tänka på är att vid en fastighetsreglering där de gamla förrättningshandlingarna är otydliga försöker Lantmäteriet lägga gränsen där det är mest praktiskt och naturligt för alla inblandade utifrån hur det ser ut på platsen. Det är inte alls säkert att mark som grannen annekterat under lång tid återgår till den som anser sig äga den och drog igång hela cirkusen från början...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
O oliva skrev:
Hej.
Jag funderar på att lämna in till LM att jag vill ha ett gränsrör där grannen har rivit bort gränsstenen när han byggde garage och hundgård.
Det borde väl inte vara omöjligt att få till om man följer de kartor som finns. Jag bifogar ett antal.
Och så bifogar jag bild på verkligheten.
Hur många tiotusentals kronor handlar det om, och får jag och grannen betala hälften var?
Är det nån som gjort liknande tidigare och som vet vad det kostar?
Är det någon som vet om man kan gå vidare med detta, efter att man fått dit ett gränsrör?
Svaret är enkelt. Den som beställer betalar (om man inte avtalat annat med grannen).
Sedan är det ett brott mot lagen att flytta eller förändra en sådan gränsmarkering utan tillåtelse från LM. Finns mer att läsa på deras hemsida om just sådant här.

Jag har precis gått genom min egen tomt i och med att en granne försökt lura mig om var tomtgränsen går. Om då var där en på LM som tipsade mig om länken som beskrev just detta. Jag har tyvärr inte kvar länken.
 
O oliva skrev:
Hej.
Jag funderar på att lämna in till LM att jag vill ha ett gränsrör där grannen har rivit bort gränsstenen när han byggde garage och hundgård.
Det borde väl inte vara omöjligt att få till om man följer de kartor som finns. Jag bifogar ett antal.
Och så bifogar jag bild på verkligheten.
Hur många tiotusentals kronor handlar det om, och får jag och grannen betala hälften var?
Är det nån som gjort liknande tidigare och som vet vad det kostar?
Är det någon som vet om man kan gå vidare med detta, efter att man fått dit ett gränsrör?
Det är olagligt att ta bort en gränsmakering. Om grannen tagit bort den är det alltså brottsligt. Det borde bli böter och grannen får även stå för den nya gränsmarkeringem.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fairlane
B Boje1 skrev:
Det är olagligt att ta bort en gränsmakering. Om grannen tagit bort den är det alltså brottsligt. Det borde bli böter och grannen får även stå för den nya gränsmarkeringem.
Ja, om någon tar frågan 30 år senare och kan bevisa vem som gjort det. I praktiken kan man nog glömma det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
En detalj att tänka på är att vid en fastighetsreglering där de gamla förrättningshandlingarna är otydliga försöker Lantmäteriet lägga gränsen där det är mest praktiskt och naturligt för alla inblandade utifrån hur det ser ut på platsen. Det är inte alls säkert att mark som grannen annekterat under lång tid återgår till den som anser sig äga den och drog igång hela cirkusen från början...
Klokt att tänka på när grannen genomför en åtgärd som ändrar den fysiska verkligheten så ens fastighets förutsättningar ändras. Sitter man då med icke lagligt fastställda gränser, kanske någon gammal avsöndring så är det dags att agera. För 30 år senare kan man vara i TS situation.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
P PetRinAhl skrev:
Svaret är enkelt. Den som beställer betalar (om man inte avtalat annat med grannen).
Sedan är det ett brott mot lagen att flytta eller förändra en sådan gränsmarkering utan tillåtelse från LM. Finns mer att läsa på deras hemsida om just sådant här.

Jag har precis gått genom min egen tomt i och med att en granne försökt lura mig om var tomtgränsen går. Om då var där en på LM som tipsade mig om länken som beskrev just detta. Jag har tyvärr inte kvar länken.
Det stämmer. Den som beställer ett jobb av LM är också fakturamottagare. Sedan får man själv göra upp med grannen om man har lust.
Jag har själv beställt särskild gränsutmärkning. Betalade för typ "enkelt ärende" 10.000:-. Tog sedan fakturan vidare till vägverket, som hade grävt bort märkningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
C cpalm skrev:
Nej, myndigheter är av princip inte vinstdrivande. 2022 fick Lantmäteriet 692 skattemiljoner.
Däremot är vissa verksamhetsområden i princip helt avgiftsfinansierade.

[bild]
Åh herregud. Hoppas den ryker eller decimeras i utredningen som görs.
 
O oliva skrev:
Hej.
Jag funderar på att lämna in till LM att jag vill ha ett gränsrör där grannen har rivit bort gränsstenen när han byggde garage och hundgård.
Det borde väl inte vara omöjligt att få till om man följer de kartor som finns. Jag bifogar ett antal.
Och så bifogar jag bild på verkligheten.
Hur många tiotusentals kronor handlar det om, och får jag och grannen betala hälften var?
Är det nån som gjort liknande tidigare och som vet vad det kostar?
Är det någon som vet om man kan gå vidare med detta, efter att man fått dit ett gränsrör?
Enklast och säkraste svaret borde väl vara att ringa LM och fråga , eller ?
 
O oliva skrev:
Hej.
Jag funderar på att lämna in till LM att jag vill ha ett gränsrör där grannen har rivit bort gränsstenen när han byggde garage och hundgård.
Det borde väl inte vara omöjligt att få till om man följer de kartor som finns. Jag bifogar ett antal.
Och så bifogar jag bild på verkligheten.
Hur många tiotusentals kronor handlar det om, och får jag och grannen betala hälften var?
Är det nån som gjort liknande tidigare och som vet vad det kostar?
Är det någon som vet om man kan gå vidare med detta, efter att man fått dit ett gränsrör?
Det är ett brott att rubba, ta bort eller förstöra gränsmarkeringen, enligt Brottsbalken 14 kap om förfalskningsbrott. Gränsmarkeringar har starkt juridiskt skydd.
 
Fairlane
F FruNilsson skrev:
Det är ett brott att rubba, ta bort eller förstöra gränsmarkeringen, enligt Brottsbalken 14 kap om förfalskningsbrott. Gränsmarkeringar har starkt juridiskt skydd.
Korrekt, men det skedde gör 30 år SEB, så knappast något som kommer beivras.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P PetRinAhl skrev:
Svaret är enkelt. Den som beställer betalar (om man inte avtalat annat med grannen).
Sedan är det ett brott mot lagen att flytta eller förändra en sådan gränsmarkering utan tillåtelse från LM. Finns mer att läsa på deras hemsida om just sådant här.

Jag har precis gått genom min egen tomt i och med att en granne försökt lura mig om var tomtgränsen går. Om då var där en på LM som tipsade mig om länken som beskrev just detta. Jag har tyvärr inte kvar länken.
Nä, du har nog fel där. Jag fick detta svar från LM igår: " Förrättningskostnaderna kan fördelas av lantmäterimyndigheten efter vad som är skäligt (hur stor nytta fastigheterna har av att gränsens läge bestäms), eller så kan någon part ta på sig kostnaderna."
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Z zimbas skrev:
Enklast och säkraste svaret borde väl vara att ringa LM och fråga , eller ?
Jag gjorde det men fick inget pris. Därför jag frågar här, men får inget svar på pris här heller.
Har fått reda på annat, som att de kanske sätter röret nån annanstans, eller ingenstans.
Att jag borde ta bort mitt eget stängsel och skänka mark till grannen.
Att jag inte borde blanda in myndigheter för det är för dyrt.
 
  • Gilla
Pär Sköld
  • Laddar…
Fairlane
O oliva skrev:
Nä, du har nog fel där. Jag fick detta svar från LM igår: " Förrättningskostnaderna kan fördelas av lantmäterimyndigheten efter vad som är skäligt (hur stor nytta fastigheterna har av att gränsens läge bestäms), eller så kan någon part ta på sig kostnaderna."
Men är det inte två olika saker?
Det ena är utsättning av ett gränsrör och det andra är fastställande av var gränsen går.

Dvs, beställer du att ett gränsrör ska sättas ut så är det du som beställare som betalar om du inte kommit överens med grannen om något annat. Det förutsätter att gränsen är tydligt bestämd.

Är det istället att gränsen ska utredas och fastställas var den går, vilket antyds av meningen "hur stor nytta fastigheterna har av att gränsens läge bestäms", så kan flera parter få betala.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, om någon tar frågan 30 år senare och kan bevisa vem som gjort det. I praktiken kan man nog glömma det.
Just det och grannen han håller sig aldrig till sanningen. Han har nu lurat i sin fru att det behövdes inte ens bygglov när man byggde på 1990-talet och hon tror på honom. Det är svårt att ens ha en diskussion med dessa människor om någonting för de förstår inget. De vet inte vad bygglov är. De söker inte bygglov för något. År 2018 skrev jag till kommunen och frågade vad de sökt bygglov på sen de flyttade dit 1993 och svaret var "ingenting". De har hur mycket byggen som helst, typ 11st, inklusive svartbyggen vid vattnet som inte blev preskriberade. Någon borde göra en reality show med denna gubbe. Måste va skönt gå igenom livet och inte behöva förhålla sig till några regler.
Fairlane Fairlane skrev:
Men är det inte två olika saker?
Det ena är utsättning av ett gränsrör och det andra är fastställande av var gränsen går.

Dvs, beställer du att ett gränsrör ska sättas ut så är det du som beställare som betalar om du inte kommit överens med grannen om något annat. Det förutsätter att gränsen är tydligt bestämd.

Är det istället att gränsen ska utredas och fastställas var den går, vilket antyds av meningen "hur stor nytta fastigheterna har av att gränsens läge bestäms", så kan flera parter få betala.
Ja så är det och de har ju skrivit att det behöver göras fastighetsbestämning. De som skriver att jag ska betala allt för jag är beställare tror ju att det ska göras gränsutmärkning. Hade jag varit ute i god tid kanske man kunde ha polisanmält och låtit han betala hela kalaset för det är han som rev bort gränsmarkeringarna.
 
  • Wow
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.